Akai S1000 floppy drive problemen.

Ray5150

Nieuwkomer
Lid sinds
18 augustus 2011
Berichten
3
Onlangs heb ik voor een leuke prijs een Akai S1000HD sampler aangeschaft.
(de toevoeging HD houd in dat hij standaard van een SCSI interface en een harddisk is voorzien. origineel is dit 40mB, maar in dit geval zit er een 200 MB ingebouwd.)
Ook zit er een S/P-DIF en AES-EBU interface in, en een extra geheugenkaart van 8 MB.
Het OS is 4.40, de laatste gemaakte versie

Leuke machine, zelfs het scherm is nog redelijk leesbaar, maar de backlight gaat wel op termijn vervangen worden.

Ik heb wel een probleem met de floppy drive, want die doet het niet meer...
En aangezien deze wel zo makkelijk is om even snel wat sampletjes van de PC naar de Akai over te zetten, zou ik toch graag een werkende drive erin willen hebben.

er zit nu een ALPS, typenummer : DFP723F03A in.
Het probleem met deze is dat het wormwiel dat de lees-en schrijf koppen over de schijf verplaatst niet (goed) meer werkt.
Ik heb hem (voorzichtig) opengemaakt (was flink stoffig) met een kwastje schoongemaakt, de koppen met alcohol gereinigd, de lagers en andere bewegende delen opnieuw ingevet,
en ook nog de pinnen van de connector doorgesoldeerd.
ook heb ik de 34 polige floppy kabel vervangen.

Maar dat heeft niet gehoplen, toen ben ik eens wat op internet gaan snuffelen.
en het blijkt dat je deze drive niet zomaar met een PC compatible floppy drive kunt uitwisselen,
ze zien er wel het zelfde uit, hebben dezelfde connectoren, maar werken toch net iets anders,
namelijk volgens de Shugart norm, en PC floppy drive's volgens een andere (IDC34) norm.
de signalen zijn (bijna?) hetzelfde, ze hebben alleen een andere plek op de connector
Ik had deze sites gevonden :
http://akaiscsifaq.digidude.net/akaifaq_floppy.htm
http://akaiscsifaq.digidude.net/akaifaq_floppy.htm
die aangaf dat je een gewone drive zou kunnen ombouwen zodat hij voor een Akai sampler geschikt is. dus ik een paar drive's verzameld en hiermee gaan experimenteren,
maar het is mij tot op heden nog niet gelukt om een drive goed werkend in de Akai te krijgen. (lees: zodat hij kan formateren en een disc met samples inlezen)

Wie is er ook wel eens tegen dit probleem aangelopen ?
en hoe heb je dit kunnen oplossen ?
 
Mocht het niet lukken om een floppy drive te vinden/modificeren, dan is het nog altijd mogelijk om de floppy drive te vervangen voor een interne SCSI Zipdrive. Deze is nog wel te vinden en heeft dezelfde voedingsstekker als een floppydrive. Dan kun je ook schijfjes uit wisselen met je PC. Dit is tevens sneller als een floppy en heeft een opslag capaciteit van 100Mb ipv 1,44 Mb.

Het charmants is natuurlijk de floppy vervangen door een SCSI card reader, echter deze oplossing is zeer duur en dit type card reader is zeer lastig te vinden.

Succes
 
Een scsi cardreader zou inderdaad een hele mooie oplossing zijn, ware het niet dat ik deze op internet niet voor onder de 200 US dollar kan vinden...:(
Dan kan ik net zo goed gelijk achter een S3200XL of een S5000 aangaan...:{

Een scsi zipdrive is iets waar ik nog bij had stilgestaan, maar dan zou ik er twee moeten hebben een voor de Akai, en een voor de PC.
Ik heb ook geen idee of die schijven nog te krijgen zijn.

Ik heb wel nog iets anders gevonden wat ik eens zou kunnen proberen :
http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/designs/Floppy_Adaptor_V2/floppy_adaptor_v2.html
Dit is een soort adapter om tussen een "gewone" floppy drive en een Amiga te hangen.
(de Amiga werkte volgens dezelfde floppy norm)
Aangezien ik printen kan tekenen en etsen kan ik dit makkelijk zelf maken, en de onderdelen kosten een paar knaken.

waar ik ook mee bezig ben is het volgende : in de Akai S1000 word de floppy drive aangestuurd door een NEC D72066 microcontroller,
tussen die controller en de drive zitten nog een paar 74HC en nog wat IC's (waarschijnlijk als buffer of zo.)
Die IC's kosten een of twee kwartjes per stuk, ik ga ze dus vervangen.
 
Een scsi cardreader zou inderdaad een hele mooie oplossing zijn, ware het niet dat ik deze op internet niet voor onder de 200 US dollar kan vinden...:(
Dan kan ik net zo goed gelijk achter een S3200XL of een S5000 aangaan...:{

Een scsi zipdrive is iets waar ik nog bij had stilgestaan, maar dan zou ik er twee moeten hebben een voor de Akai, en een voor de PC.
Ik heb ook geen idee of die schijven nog te krijgen zijn.

Ik heb wel nog iets anders gevonden wat ik eens zou kunnen proberen :
http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/designs/Floppy_Adaptor_V2/floppy_adaptor_v2.html
Dit is een soort adapter om tussen een "gewone" floppy drive en een Amiga te hangen.
(de Amiga werkte volgens dezelfde floppy norm)
Aangezien ik printen kan tekenen en etsen kan ik dit makkelijk zelf maken, en de onderdelen kosten een paar knaken.

waar ik ook mee bezig ben is het volgende : in de Akai S1000 word de floppy drive aangestuurd door een NEC D72066 microcontroller,
tussen die controller en de drive zitten nog een paar 74HC en nog wat IC's (waarschijnlijk als buffer of zo.)
Die IC's kosten een of twee kwartjes per stuk, ik ga ze dus vervangen.




Scsi Zip voor de Akai kom je nog wel eens tegen op marktplaats ,en voor de Pc moet
je kijken naar een Usb Zip ( extern ) of en IDE intern :)
 
Een scsi cardreader zou inderdaad een hele mooie oplossing zijn, ware het niet dat ik deze op internet niet voor onder de 200 US dollar kan vinden...:(
Dan kan ik net zo goed gelijk achter een S3200XL of een S5000 aangaan...:{

Een scsi zipdrive is iets waar ik nog bij had stilgestaan, maar dan zou ik er twee moeten hebben een voor de Akai, en een voor de PC.
Ik heb ook geen idee of die schijven nog te krijgen zijn.

Ik heb wel nog iets anders gevonden wat ik eens zou kunnen proberen :
http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/designs/Floppy_Adaptor_V2/floppy_adaptor_v2.html
Dit is een soort adapter om tussen een "gewone" floppy drive en een Amiga te hangen.
(de Amiga werkte volgens dezelfde floppy norm)
Aangezien ik printen kan tekenen en etsen kan ik dit makkelijk zelf maken, en de onderdelen kosten een paar knaken.

waar ik ook mee bezig ben is het volgende : in de Akai S1000 word de floppy drive aangestuurd door een NEC D72066 microcontroller,
tussen die controller en de drive zitten nog een paar 74HC en nog wat IC's (waarschijnlijk als buffer of zo.)
Die IC's kosten een of twee kwartjes per stuk, ik ga ze dus vervangen.

Is het je gelukt on de drive te maken, heb namelijk zelf 2 drive's die ook niets meer doen?
 
Ik heb toevallig externe scsi zip, usb zip en ide zip drive te koop staan hier...

Met 70 zip disks. Maar dus geen interne scsi zip drive.
 
Back
Top