Uitschakelen floppy op Akai S5000

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Afgelopen weekend heb ik het voor elkaar gekregen de 1.44MB floppy drive van m'n Akai S5000 te vervangen door een CF kaart lezer. Stukken beter zo!
De CF kaart lezer wordt op de Akai S5000 zichtbaar als een extra harddisk.
Hoewel de floppydrive er niet meer in zit en ook de kabel niet meer is aangesloten, blijft de S5000 echter op het display aangeven dat er ook een 1.44MB floppy drive aanwezig is.

Is er een manier om deze uit te zetten, zodat de S5000 hem niet meer rapporteert? Echt schokkend is het natuurlijk niet, maar zou wel netter zijn als ik de floppy drive niet meer zou zien.

Ik heb er ook nog een 600GB 2.5 inch harddiskje ingezet. Ook die werkt netjes en wordt door de S5000 ook gezien als een 600GB drive. Daarvoor moest ik hem wel op m'n pc formatteren. Doe ik de format op de S5000 zelf, dan wordt er maar 131 GB geformateerd. Hoger gaat hij niet.
Weet iemand hoe dat komt? Formatteren zal ik zelden doen en voor nu heb ik de HD dus op m'n pc geformatteerd, maar ik ben gewoon nieuwsgierig waarom de S5000 wel overweg kan met zo'n grote disk, maar hem niet kan formatteren.
 
131GB is waarschijnlijk normaal en niet te verhelpen.. Voor meer info check http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_block_addressing
Mischien is er wel een of andere workaround door allemaal partities te maken van die grootte.

Ik zou ook graag weten hoe je die floppy compleet disabled, scheelt tijd bij het opstarten!
 
Workaround is dus hem te formatteren op je pc en dan in de S5000 te stoppen. Dan ziet hij wel de volledige 600Gb. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik partities moet maken op de S5000, want partities van 131 GB is ook prima wat mij betreft.
Kennelijk zit er ook nog een minimum grootte aan een harddisk. Toen ik een CF kaartje gebruikte van 512 MB werkte het niet, Alles boven de 1 GB werkt wel. Kennelijk moet een harddisk dus tussen de 1 GB en 131 GB zijn.

Die floppy is een beetje irritant, maar geen ramp. Maf dat je hem in het OS niet gewoon uit kunt zetten.
Zou inderdaad schelen met opstarten.
 
Ik dacht ook dat het maximum qua OS-support (dus wat je daadwerkelijk kunt gebruiken zonder foutmeldingen bij het lezen en schrijven) ergens rond de 120GB lag. Daar komt misschien die 131GB vandaan. Maar misschien heb ik het helemaal mis.

Let er bij het formatteren op Windows op dat je FAT32 gebruikt en geen exFAT (wat Windows standaard doet denk ik). De Akai kent geen exFAT.

Toen ik een CF kaartje gebruikte van 512 MB werkte het niet, Alles boven de 1 GB werkt wel.

Of misschien was het gewoon het merk/type wat niet werkte? Een Zip drive (100MB) werkt tenslotte ook prima.

Maf dat je hem in het OS niet gewoon uit kunt zetten.

Ik vermoed dat ze er gewoon niet vanuit zijn gegaan dat iemand die floppy eruit zou halen. Removable flash en grote HD's waren destijds niet echt aan de orde natuurlijk.
 
Ik ben net ook van plan dit te doen met men akai s950 en een 32 GB SD kaartje.
Heb je deze gebruikt?; http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/

Ik herinner me in 1 van de video's met de s950 dat de floppy altijd standaard wordt weergegeven door de software in de emulator en daarbij nog eens je SD kaart. Maar op zich maakt dit niets uit.

btw opgepast voor floppy emulators met USBstick aangezien hier heel wat oplichters tussen zitten.
 
'k heb meerdere kleine CF kaartjes gebruikt van verschillende merken. Misschien dat mijn IDE-SCSI converter er iets mee te maken heeft. Boven de 1 GB werkt het prima, daaronder niet. Minor issue gelukkig.

Wat betreft het formatteren van moet ik uiteraard naar FAT32 formatteren. exFat wordt niet ondersteund.
Ik formatteeer op mijn pc in FAT32 met een clustersize van 16kb. Dan rapporteert hij keurig 600 GB in de S5000. Ik heb dat nog niet volgeschreven boven de 131 GB. Het zou dus best kunnen dat er wel 600GB wordt gerapporteerd, maar dat ik er maar 130 GB van kan benutten. Misschien dat ik inderdaad beter wat partities van moet maken.
 
Ik ben net ook van plan dit te doen met men akai s950 en een 32 GB SD kaartje.
Heb je deze gebruikt?; http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/

Nee, dat is echt een floppy emulator en eerlijk gezegd lijkt me dat helemaal niks. Moet je nog steeds allemaal floppy images maken van 1.44MB.
In de S5000 kun je gewoon een SCSI harddisk zetten en je kunt ook meerdere SCSI devices in een chain zetten als je ze een ander ID geeft. Ik heb twee SCSI naar IDE convertors gekocht bij forumlid cjan.
Aan de ene hangt een IDE-SATA convertor met een 600 GB SATA disk.
Aan de andere hangt een IDE kaartlezer die ik in de bay van de floppydrive hebt gezet. Kan ik van buitenaf CF kaartjes erin doen i.p.v. floppies. Is alleen niet hot swappable. Ene heb ik ID0 en de andere ID1 gegeven. Werkt uitstekend en is heerlijk stil.

De S5000 ziet simpelweg twee harddisks. Eentje van 600Gb en eentje van 4 GB (er zit een 4 GB kaartje in op dit moment).
Die floppy is niet meer aangesloten, maar blijft hij wel zien. Als je die kiest hangt de S5000. Daarom heb ik hem liever uit.
 
Nee, niks kunnen vinden. Zat te hope op een gehackte versie van het OS of zo, maar kennelijk is dat er ook niet. Moet ik er maar mee leren leven dat ik een floppy zie die er niet in zit. Schokkend is het niet, slordig wel.
 
Ik meen dat er op de Akai list wel mensen zaten die hem gewoon intern monteerden zodat hij aangesloten kon blijven zitten. Ook niet echt een super oplossing natuurlijk, maar voorkomt in ieder geval vastlopen.

Maar het kan zijn dat dat met de S6000 was. Die heeft twee drive bays dus daar is het makkelijker.
 
Hij loopt alleen vast als je de floppy daadwerkelijk probeer te benaderen. Zolang je dat niet doet is er niks aan de hand. Hem intern laten is misschien ook een aardig idee inderdaad. Probleem is alleen het vast zetten dan.
Aan de binnekant is redelijk veel plek, maar weinig om hem aan vast te schroeven. Hem er zo maar los inleggen of vastplakken met tape of iets dergelijks is ook niet zo fraai.
Probleem heb ik sowieso ook al met die scsi-ide convertors. Die moet ik ook nog ergens vast zien te zetten.
 
De SCSI-IDE die ik in mijn S6000 had zat gewoon direct achterop de HD, maar dat is met een 2,5" en een cardreader inderdaad geen optie (voorzover de converter al die connectors heeft).

Maar ik had ook de officëiele van Akai, dus die was er vermoedelijk wat meer op gemaakt.
 
Het pas allemaal prima achterop mijn harddisk, echter hebben beide convertors stroom nodig. Als ik zowel de scsi-ide convertor als de ide-sata convertor op elkaar prik, heb ik geen mogelijkheid meer het stroomkabeltje aan te sluiten. Die wordt daartussen namelijk geplet. Vandaar dus dat ik er een kabel tussen heb gezet en de SCSI-IDE convertor ligt nu dus nog los in de kast todat ik daar een fraaie oplossing voor heb bedacht.
 
Back
Top