Xeno & Oaklander werkwijze

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.719
Locatie
Utrecht
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd toch wel geïnspireerd ben door bepaalde Minimal Wave achtige artiesten, ook mede omdat ik zelf ook het al een beetje in die hoek zat te zoeken qua werkwijze (computer de deur uit, hardware sequencing en wat meer live spelen).

Met name Xeno & Oaklander hebben een paar filmpjes staan waarbij je een redelijk beeld krijgt van hoe ze werken. En ik moet zeggen dat ik dan meestal ook gelijk zin krijg om ook muziek te maken als ik het bekeken heb.

Eerst deze van Bomb Sessions (is wel eens vaker hier voorbij gekomen):



Volgens mij zit er een sequence in de SH-101 die hij transponeert, maar stuurt de CV out ook nog andere sequencers aan. Is dat een normale functionaliteit bij oudere / analoge sequencers, dat je ze kunt transponeren met een CV signaal?

Hier zie je bij vlagen nog wat meer apparatuur en werkwijze, en lijkt het filmpje ook goed gesynchroniseerd te zijn met de daadwerkelijke muziek, dus wat je ziet gebeurt ook echt op dat moment:



Op een gegeven moment lijkt hij ook een schakelaar om te gooien van iets wat op een oude Roland MC sequencer lijkt, maar ik kan die schakelaar nergens terug vinden op de MC-4 en MC-8. Ook weer het transposen met de SH-101 en het syncen met een DR-55 zo te zien.


Nog meer dingen die opvallen?

Zag nog een ARP sequencer staan.
Veel Roland synths.
 
JE kan metr een CV mixer van alles doen met je CV's.
Het is niet meer dan optellen en aftrekken van stroomsterktes.
Door bijv. een sequence CV eerst in een mixer te duwen met de potmeter dicht hou je de basistoon van je OSC. , als je nu langzaam je CV potmeter opendraait mix je je sequence noten in de basisnoot.
Iets wat met midi niet kan.
Als je nu in je CV mixer naast je toonhoogte CV een input gebruikt om te transponeren (keyboard met CV uit) ben je er.
Je kan bijv. ook een tweede CV toonhoogte lijn pakken en deze doormixen op je bestaande en daar dan weer mee spelen......CV is de bom:)
 
JE kan metr een CV mixer van alles doen met je CV's.
Het is niet meer dan optellen en aftrekken van stroomsterktes.
Door bijv. een sequence CV eerst in een mixer te duwen met de potmeter dicht hou je de basistoon van je OSC. , als je nu langzaam je CV potmeter opendraait mix je je sequence noten in de basisnoot.
Iets wat met midi niet kan.
Als je nu in je CV mixer naast je toonhoogte CV een input gebruikt om te transponeren (keyboard met CV uit) ben je er.
Je kan bijv. ook een tweede CV toonhoogte lijn pakken en deze doormixen op je bestaande en daar dan weer mee spelen......CV is de bom:)

Ja zoiets zat ik ook al te denken inderdaad. Ik wil zelf wel MIDI blijven gebruiken aangezien ik gewoon heel veel bakken gebruik die alleen dat ondersteunen of een eigen sequencer hebben die weer aan MIDI klokt. Met een QY700 kun je ook weer heel handig MIDI sequences transposen, en ik zat te denken om het CV-signaal uit mijn MC-202 te mixen met een bastoon die meetransponeert met mijn chord/key changes vanuit de QY700.

Dus gewoon simpelweg een MIDI noot in een track in mijn pattern op de QY700 die bij iedere chord change getriggerd wrodt die via een MIDI->CV convertor omgezet wordt in CV en dan mixt met de CV van de MC-202 (of andere CV sequencer in de toekomst wellicht) CV. Ik kan zelfs de interne synth engine van de MC-202 zo laten meetransponeren door de eerste sequence gewoon via mijn gemodde CV in gemixt er terug in te sturen. Want dat stond me altijd een beetje tegen aan de MC-202 sequencer, loopjes vanuit een 101 of JX-3P kun je gewoon simpel transponeren maar de MC-202 is gewoon alleen maar het afspelen van je ingeklopte noten.
 
Back
Top