Ensoniq sampler of synth als sequencer (EPS16+, ESQ-1, ASR-10, Mirage etc)

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.714
Locatie
Utrecht
Ik heb toen ik in Nederland woonde op het laatst met een QY700 gewerkt en dat was gewoon lekker werken. Ik heb ook nog een ESQ-1 in Nederland staan die ik wellicht het vliegtuig mee in kan nemen maar aan de andere kant zit ik ook al een tijdje te denken aan een sampler en volgens mij zijn alle Ensoniqs na de Mirage wel redelijk makkelijk in het gebruik.

De EPS16+ is een impopulaire sampler omdat hij 16bit is en dus niet crunchy qua sound voor hip-hop en dergelijke. De sequencer ziet er interessant uit omdat je met soft buttons tracks kunt muten en unmuten hoewel dat met de ESQ-1 ook kon. Een ASR-10 is natuurlijk een klassieker maar meteen ook een stuk duurder.

Wie heeft er ervaring met het sequencen met dit soort bakken?

Wat ik zoek is een stabiele sequencer met een goed keyboard met liefst ook een sampler of een interessante ROMpler. Andere alternatieven die ik bekeken heb zijn de RS-7000 of de Roland W30. Hij moet slaven aan de MIDI klok van een TR-626 die verder alle drums triggert en hij moet zichzelf plus hooguit drie andere MIDI modules (maar op dit moment alleen een TX81z) aan sturen.

Ik maak elektronische muziek met veel loops maar ik vind het mooi als ik spontaan een sequence kan transposen of om kan schakelen naar andere loops. Ook speel ik wel wat dingen los uit de hand soms dus het moet én quantized / step sequencing kunnen en gewoon ongequantizede noot data kunnen handelen.
 
Ik heb sinds kort een ASR-10. Ben het allemaal nog aan het leren sowieso. De sequencer vind ik niet zijn beste kant. Als je een seq hebt opgenomen moet je de sequencer stop zetten om te bevestigen of je de seq wilt behouden no/yes old/new. Dus je moet steeds tussendoor stoppen om een seq te maken uit verschillende onderdelen. Verder werkt quantizen alleen achteraf en is het destructief (geen undo, zover ik nu weet).

Qua samplen en loopen enzo is er wel erg veel mogelijk. Wat ook tof is, is het kunnen samplen terwijl de sequencer loopt. Sowieso is de ASR10 aardig diep in zijn mogelijkheden. Volgens gebruiken de mensen die er mee werken ook niet eens de helft van alle features.

MPC is juist het tegenover gestelde van een ASR: een goede sequencer, matige sampling/looping mogelijkheden, maar daarom juist goed in combinatie te gebruiken.
 
Jaren Lang een TS 10 gebruikt als sequencer.
Simpel te bedienen en zit goed inelkaar.

Zou graag zo een sequencer weer willen...
 
De W30 werk meen ik min of meer het zelfde als de s550/s330. Nadeel van die dingen is dat het geheugen is ingedeeld in blokken van 0,4 sec. Dus ook als je sample korter is kost het je een memory block van 0,4 sec
 
Met de EPS kan je heel gemakkelijk tot 8 instrumenten simultaan via midi aansturen.
De sequencer is wat anders...
Hij reageert zonder problemen op midi clock maar heeft een beperkt aantal noten in z'n geheugen (tenzij je een uitbreiding vindt).
Heb 'm meer dan 20 jaar intensief gebruikt maar nu staat ie al een lange tijd opzij...


Cheers,
Exo. :mega:
 
Met de EPS kan je heel gemakkelijk tot 8 instrumenten simultaan via midi aansturen.
De sequencer is wat anders...
Hij reageert zonder problemen op midi clock maar heeft een beperkt aantal noten in z'n geheugen (tenzij je een uitbreiding vindt).
Heb 'm meer dan 20 jaar intensief gebruikt maar nu staat ie al een lange tijd opzij...


Cheers,
Exo. :mega:

Ik heb de ESQ-1 eventjes geprobeerd en het werkte gewoon met step of los inpingelen maar goed ik had de QY700 dus verder niet veel mee gedaan. Kun je met de ESQ-1 ook in één klap omstappen naar andere patterns? Ik moet de manual weer eens even checken. Volgens internet heeft hij 2400 noten, daar zou ik op zich wel redelijk ver mee moeten komen.

Ik heb sinds kort een ASR-10. Ben het allemaal nog aan het leren sowieso. De sequencer vind ik niet zijn beste kant. Als je een seq hebt opgenomen moet je de sequencer stop zetten om te bevestigen of je de seq wilt behouden no/yes old/new. Dus je moet steeds tussendoor stoppen om een seq te maken uit verschillende onderdelen. Verder werkt quantizen alleen achteraf en is het destructief (geen undo, zover ik nu weet).

Qua samplen en loopen enzo is er wel erg veel mogelijk. Wat ook tof is, is het kunnen samplen terwijl de sequencer loopt. Sowieso is de ASR10 aardig diep in zijn mogelijkheden. Volgens gebruiken de mensen die er mee werken ook niet eens de helft van alle features.

MPC is juist het tegenover gestelde van een ASR: een goede sequencer, matige sampling/looping mogelijkheden, maar daarom juist goed in combinatie te gebruiken.

Interessant, bedankt. Maar de ASR is weer de voorloper van de EPS-16+ dus wellicht dat de EPS-16+ weer niet last van dat probleem heeft? MPC is ook een optie maar lastig te vinden voor een normale prijs tenzij je de nieuwere versies neemt die me niet zo bekoren. Ook heeft een MPC geen keyboard, dat is wel een enorm pluspunt want keyboards mee het vliegtuig in nemen is problematisch en vaak zijn die oude samplers met keyboards naar verhouding super goedkoop terwijl het keyboard gewoon topkwaliteit is. Dus die zou ik hier kunnen kopen.
 
Volgens mij kwam de ASR na de EPS(16+).

MPC 2000 is voor een redelijke prijs te vinden hoor. En als het toch alleen om sequencen gaat kan je ook de mpc500 nog checken. Lekker compact en battery-powered, leuk voor in het vliegtuig. :okdan:
 
Interessant, bedankt. Maar de ASR is weer de voorloper van de EPS-16+ dus wellicht dat de EPS-16+ weer niet last van dat probleem heeft?

De ASR10 is de opvolger van de EPS16+ niet andersom. ASR10 kan stereo samplen EPS16+ niet.
 
Maar de ASR is weer de voorloper van de EPS-16+ dus wellicht dat de EPS-16+ weer niet last van dat probleem heeft?

Nope, de ASR kwam na de EPS-16+.

De EPS-16+ heb ik veel gebruikt en ik ben nog steeds wel "fan". In de begintijd gebruikte ik ook de sequencer erg veel (ik had sowieso geen andere sequencer) en er valt gerust wel wat mee te doen. Echter het is wel erg beperkt allemaal, zeker naar huidige maatstaven natuurlijk. Wat ik vooral jammer vond was dat hij af en toe op tilt kon slaan, vooral als je te snel wat knoppen achter elkaar indrukte bijvoorbeeld....als je dan niet op tijd je werk had opgeslagen dan was je het dus gewoon kwijt ;{

Qua sampling biedt de EPS-16+ wel wat leuke mogelijkheden en hij kan ook erg ranzig klinken...samplefrequentie kan je helemaal aanpassen als je wilt. En de effecten zijn ook vrij goed voor een apparaat van die leeftijd! (1990).
 
Ahhh dacht dat de ASR-10 een 12-bitter was! Jullie hebben gelijk, het is een 16-bitter en hij kwam na de 16+. Hij is wel meestal redelijk duur voor een oude sampler, puur vanwege de DP/4?
 
In de ASR-10 zit geen DP/4 maar een DP/2 ;)
 
In de ASR-10 zit geen DP/4 maar een DP/2 ;)

Volgens mij een halve DP/2 :D

Een DP/4 heeft 4 ESP effect chips, Een DP/2 heeft 2 ESP effect chips en de ASR-10 geloof ik maar 1

Een DP/Pro heeft 2 ESP2 effect chips. De ASR-X heeft 1 ESP2 effect chip.

Ik heb zelf een ASR-X. Ik zou deze niet aanbevelen als sequencer. Dan heb ik het niet over de "timing problemen" waar veel over geschreven wordt, maar vooral over het gebrek aan edit mogelijkheden.
 
Step sequencen werkt niet lekker?

Ik weet niet hoe het bij andere Ensoniq apparaten werkt, maar op mijn ASR-X ben ik er ook niet tevreden over.
Als ik bv een Kick programmeer met de stepsequencer op track 1 en ik wil daarna een snare met de stepsequencer programmeren dan wordt de Kick dus overschreven. Je kunt dus niet toevoegen/Add aan een bestaande track. Deze wordt altijd overschreven/replaced in "stepsequence"
Als je live wilt inkloppen kan dit wel. Dan heb je de keuze uit "add" of "replace"
Ik weet niet of dit een bug is in de ASR-X of echt zo bedoelt is, maar ik vind het behoorlijk irritant.
De enige manier om dit op te lossen is om eerst de Kick te programmmeren op track 1 (met stepseq.) vervolgens de snare op track 2 (met stepseq.) en daarna track 2 te koppieren in track 1 en track 2 weer te deleten.
 
Volgens mij een halve DP/2 :D

:P dat zou ook goed kunnen... En dan is het nog maar de vraag of het wel echt een hele halve is, of eigenlijk iets minder dan een halve en voor het gemak daarna maar naar boven afgerond...;)

Er is al vaak over gebakkeleid (waarschijnlijk de eerste keer dat ik dat woord getikt heb); wat ik zeker weet is dat de DP/4 veel uitgebreider is.
 
step sequence is zo omslachtig dat ik liever honderd keer opnieuw iets inspeel tot het goed is, het quantiseren nadien is juist weer heel goed, je kan dan beluisteren of je het je bevalt of je kiest voor een andere maatvoering of swing of 32ste of whatever.

ook is het zo dat als je 8 geluiden op een plek hebt er wat verschuiving plaats vind, wat juist ook weer heel cool kan klinken maar soms ook vervelend is.

https://www.youtube.com/watch?v=N9vrBcHpQ5Y&list=PL27870A7893FF4A2A

deze track is helemaal eps16plus, dat akkoordje komt echt aanwaggelen door teveel dingen op de een, stemmetje is voder effect.
als het je echt gaat om de sequencer zijn er denk ik betere en duidelijkere dingen te krijgen maar workstation-wise is de eps waanzinnig.

wat ook interessant is is dat je je startpunt van je loop op je mod wheel kan zetten, hierdoor kan je hele rare verschuivingen in je geluid maken, aphex twin en autechre deden dit met de eps al 15 jaar geleden, was uniek voor die tijd.
 
in beide samplers zitten effect algoritmes van ensoniq, denk niet dat er over dp2 of vier valt te praten er zitten gewoon een zooi van hun effecten in, in de eps 13 met mutiple settings en in de asr 50 of zo, dat is inderdaad wel heel veel maar een dp2 heeft er al 200.
 
Zo als dat akkoord echt geprogrammeerd was op de zelfde tel is het effect wel heftig, ik doe dat soort dingen wel eens expres door mijn vingers een akkoord te laten rollen maar kan lastig zijn als je er niet van af komt. Klinkt wel goed in deze track, vocals klinken prima :okdan:. Mijn idee was om de sampler zelf + mijn TX81z aan te sturen, dus niet te veel apparatuur.

Gisteren nog eens de handleiding zitten lezen van de 16+, je kunt dus 8 tracks in een pattern stoppen + 8 patterns extra over de lengte van de song, maar dan wel met de zelfde 8 instrumenten als in je patterns? Ik las iets van een limitatie maar ik begreep het niet helemaal.

Kun je ook tracks muten en soloën maar kan dat nou ook snel zodat je een beetje een track kunt opbouwen door tussen patterns te switchen en tracks te (un)muten op de juiste momenten?
 
song bouwen is dan inderdaad weer super handig en snel, je kopieert een seq in de song tien keer en kan in elke kopie tracks muten soloren en transposen. perfecto.
de 8 extra tracks zijn meer een soort van controller channels, je kan dan je sequence inde song een soort van bewerken, ik gebruik dat nooit eigenlijk, dan kopieer ik gewoon een sequence en verander het in de kopie en prak dat in de song.
 
Back
Top