Siel Opera 6

Revok

Stamgast
Lid sinds
6 februari 2011
Berichten
142
Hallo,

Ik heb sinds kort een Siel Opera 6. Erg leuke analoge polysynth. Heb er enkele vragen over:

1. Mijn versie heeft DCO's, zouden VCO's een heel ander/beter geluid geven, heeft iemand de twee versies al kunnen vergelijken? En is het mogelijk om eenvoudig VCO IC's in de DCO sockets te steken, of zijn de pcb's van de verschillende versies ook verschillend? Wat is trouwens het model van de VCO IC's?

2. Ik heb ook een oudere versie met een OS dat enkel in midi omni werkt. Is er een manier om aan de eproms van een latere versie te komen?

3. Het output signaal is eerder stil en daardoor een beetje dun. Zou dit verholpen kunnen worden met een andere weerstand ergens aan het einde van het signal path? (Ik weet dat dit bv. bij een Akai MPC 60 mogelijk is.)

Alvast bedankt.

Rvk
 
2. Ik heb ook een oudere versie met een OS dat enkel in midi omni werkt. Is er een manier om aan de eproms van een latere versie te komen?

DCO's en VCO's zijn zo fundamenteel anders dat dat allemaal niet kan. Het laatste OS is wellicht wel ergens te krijgen. Naar een service manual gezocht op internet?
 
Toch zou het me verbazen als een low budget firma als Siel twee verschillende PCB's heeft laten maken voor deze synth.

Ja, service manuals te over, maar ik kan geen schema's lezen :(
 
Ik heb een oplossing voor het omni probleem gevonden door eenvoudigweg een midi channel filter te kopen. De VCO kwestie was maar een vraag uit interesse en doet er weinig toe. De output stuur ik gewoon door een preamp.

Ik vermaak me met deze synth. Toch een paar bevindingen:

- de filter heeft stapjes, zoals bij een Prophet 600, vooral hoorbaar in self-oscillation
- de noise generator heeft een fase, hij zakt om de halve seconde even weg.

Hebben andere Opera-bezitters dit ook opgemerkt?

Rvk
 
Back
Top