Oldschool hardcore/house geluiden.

Hallo allemaal,

Na enige tijd me hersens gebroken te hebben over wat het geluid(bijlage) nou eigenlijk echt is, en hoe het gemaakt zou kunnen worden heb ik de handdoek in de ring gegooid.
Ik kan niet uitvinden uit wat voor golfvorm(en) dit bestaat of wat voor sample het is.
Dit soort geluiden komen redelijk vaak voor in verschillende oude house producties, maar waar het vandaan komt is mij echt een vraag.
Wie kan mij hier toelichting geven?

Gr, sticky
Allereerst, leuk feitje, de sample/melodielijn die je hebt gekozen is van een Nederlandse producer. (:halleluja EvB!)

Ok, samples is wel mijn speelveld! Ik heb veel met samples en stabs gewerkt (en nog) en was op een gegeven moment ook benieuwd naar het ontstaan. Ik heb de meest relevante video's inmiddels wel gevonden en gezien. Excacte antwoordne vind je niet echt, maar wel een richting en dat is eigenlijk voldoende.

Eerst deze om het idee te begrijpen. Het is een PCM sample, in chord memory, en dat gesampled. Met wat experimenten en edits zou je er met deze al een heel eind komen komen.




Dit zijn ze niet precies, maar dit geeft wel aan hoe ze wellicht tot stand zijn gekomen. Deze komt behoorlijk in de buurt.
Kijk de hele video, gewoon ontzettend interessant, de uiteindelijke stab zit rond 6:46. Deze is gebasseerd op een hoover-achtige sound uit de Alpha Juno.



Bonus: Er werd ook heel creatief gesampled van platen. Kleine stukje, die op zichzelf een hele nieuwe sound/sample werden. Kortom, nu je het handboek hebt, wees creatief! :)

 
Nou, dat is het wel. Het punt is alleen dat je met een beetje 2-osc standaard subtractieve bak niet zo ver komt.

Wat je hier als optie hebt is om resynthese toe te passen - analyseer het signaal met een additieve synthesizer, en kijk waar de harmonischen zitten.



Waarom moet 't uit een synthesizer komen?

Een sampler kan alles opnemen. De orchestral hit uit een heel aantal samplers kwam ook van een Kool & The Gang plaat af (zie Orchestra hit - Wikipedia ) - er hoeft helemaal geen synth aan te pas te komen.

Ook de geluiden zoals in



komen echt niet uit een synthesizer. Je pakt een CD met klassieke muziek met een hoop bombastische koren (de Carmina Burana van Carl Orff, bijvoorbeeld), knipt er een stukje uit, en hoppa, klaar is je rave lead.

Precies. Ik ben een al een tijdje aan het deep-diven in het ontstaan van house en hoe het zich verder heeft ontwikkeld. Interessant om te zien hoe ontwikkelingen en technologieën weer leiden tot een volgende fase. De sampler heeft daar een grote rol in gespeeld, vandaar in deze thread.

Even heel gechargeerd, voor een grof beeld, niet voor de exactheid. Leuk ook om daar zelf eens in te duiken.

Goed, ongeveer dit:

Voornamelijk natuurlijke bronnen (drums, keys, gitaar, zang, etc.)
Disco -> Delen van platen met, voornamelijk betas, loopen om dat deel langer te horen.

Synths en drumcomputers (synths als Moog, Roland, ARP en drums als TR808, LinnDrum etc. op dat moment)
HipHop -> Eerste electronische drums worden gebruikt waar ze overheen rappen
Electro -> Eerste experimenten met puur alleen electronische synths en drums (en vocoders)
Techno -> electronische synths en drums
Hier onstonden ook wat tussenvormen die op elkaar leunden, zoals Electrofunk

Het gaat me in deze om dit punt. Naarmate de sampler steeds toegankelijker werd (ondanks de beperkte sampletijd), begon iedereen nieuwe manieren te vinden om deze techniek toe te passen. Zo ook in gaandeweg de meer 'Rave'-scene. Sampling wordt meer mogelijk, de TR909 (en TB303) komt meer op de voorgrond (heel basaal! weinig sampleruimte, naarmate dat beter werd)
Hiphop/Rap -> Samples van oude funk en disco, breakbeats, vocalchops (de sampletijd is steeds beter)
House/Disco -> Houseplaten steeds meer gebasseerd op ook samples: discoloops, vocalchops, maar ook sounds/stabs/hits
HipHouse -> Housebeats met hiphop/rap samples en stabs. Een housy flavor waar bij gerapt werd
House / Acid -> Drums, Synths (TB303) en samples
 
Mocht je met Ableton werken (mogelijk hebben andere DAW's dit ook) dan kan het ook met de chord-tool. Dan kun je met 1 toets een vooringesteld akkoord spelen.
 
Mocht je met Ableton werken (mogelijk hebben andere DAW's dit ook) dan kan het ook met de chord-tool. Dan kun je met 1 toets een vooringesteld akkoord spelen.
Ja leuk ik ken het effect. Wel altijd monofoon wat ik nog weet. Dan vraag ik me af als je het geluid simpel houd dan zou je dit dan als basis weer kunnen gebruiken voor polyfoon. Ja natuurlijk maar al die synhersizers heb ik nooit allemaal gelijktijdig gehad.???
(niet nodig) Best kans omdat het al zo`n enorm vol geluid is dat het een kakofonie-rommeltje wordt die het horen niet waard is.
Maar als het heel iel begind met verderop hoorbare progressie dan heb je weer een nieuwe manier van componeren.
Toch eens proberen. Want ik heb nog een oude Akai S 01 sampler dat was heel wat in die jaren van 1995 en daar begon die muziek stroming mee. Hele bijzondere creatieviteit in die tijd.

Ableton heb ik aan de kant geschoven jammer of gelukkig. Ik heb er geen geduld voor.
 
The Prodigy was vroeger heel goed met samplen van bepaalde stukken. Je hebt een aantal video's op Youtube met referenties van samples en hoe ze die bewerkt hebben.


De gebroeders Boer van 2 Brothers on The 4th Floor hadden zelf de Hoover gesampled en bewerkt in Never Alone.
 
Als ik zo Google lijkt het er op dat die track in 1994 gereleased is en die module in 1995.
De geluiden in die module komen als het goed is overeen met de expansion SR-JV80-06, maar kan niet vinden wanneer die is uitgekomen.
Het is inderdaad wat MonoTron al zei, Roland was (en is nog steeds) een kanjer in het recyclen van hun sample ROM content voor verschillende van hun apparaten.
Ik gok dat de eerste verschijning van de Expansion Boards uit kwamen voor de JV-80/880 en stammen uit 1992/93. Gedurende geheel de 90s vonden deze hun weg in tal van andere Roland expansions en modules. En, zelfs nu nog hoor ze keer op keer weer terug komen. Denk bv. aan de recentere MC-101/707, of de JD-Xi met zijn collectie van 450 PCM waveforms, welk grotendeels bestaat uit een selectie van ook weer deze Expansion Boards.

Roland Cloud's SRX Series heb ik het minste ervaring mee. Ik kan hier in elk geval over zeggen dat het tot dusver misschien wel de slechtste reïncarnatie is die in deze lange traditie aan re-issues is verschenen.
Er zit totaal geen rijm of reden in de internal patch memory. Het is volledig gereorganiseerd, tot iets dat niet in de buurt komt van zijn eedere edities. En voor iemand die gewend is aan die oudere expansions, is het maar een warboel. De meeste (al dan niet alle) tonen zullen vast wel zijn geïntegreerd, maar staan in totaal andere volgorde.

Dan komt de Patch-structuur, of wel het aantal Tones (1–4) dat de plugin combineert. De SRX Patches konen in hele andere samenstelling en configuraties. Wat vaak in heel anders klinkende patches resulteert. Ikzelf vind dit soms wat verwarrend, en sporadisch soms ook wel storend.
Om bijvoorbeeld iets specifieks te vinden dat identiek is aan een patch zoals deze kwam in één van de oudere edities, vereist vaak al het eerst uit te moeten zetten en-/of- isoleren van individuele Tones. Maar ook dikwijls zelfs een (x) aantal bewerkingen diep in de Synth engine zelf.
De SRX Drum Beats selectie.. Deze voelt uitgekleed (of onvolledig), en volgens mij missen er wel wat van "juist" de betere classic Breakbeat loops. Daarnaast zijn deze ten opzichte van oudere, ook structureel vakkundig beperkt tot een soort-van nieuwe form-factor, welk verder is dicht getimmerd voor verminderde diepe toegang tot "per-tone"-bewerkbaarheid.


EDIT: Ik denk trouwens dat MonoTron wederom nog wel eens gelijk kon hebben, en dat sample al op eerdere S-Series expansions stond. Ik weet het eigenlijk bijna wel zeker. Dit brengt vervolgens de tijdlijn drastisch terug, tot misschien zelfs wel latere 80s.

Ook een hele duidelijke: https://www.synthmania.com/Roland SR-JV80-06 Dance/Audio/188 Vox Menu.mp3 op 6 sec "oh yeah" + "here we go" staat zo goed als onbewerkt op


Weirdo, Sim, RTC, Bass-D & King Matthew, Rexanthony en zelfs Acardipane hebben sowieso die SR-JV80-06 'Dance' Sound Expansion allemaal in meerdere van hun tracks gebruikt. Rotterdam Terror Corps - Horror bevat uitzonderlijk veel geluiden afkomstig van deze 'Dance' expansion.
 
Laatst gewijzigd:
Vergeet The X-Static Goldmine van Polestar Magnetics niet.
En dan heb je nog de hele sample library van Roland voor de S-50 & W-30 samplers.
Zit zo'n beetje alles in om Oldschool sound te creëren (wel nog ff de Alpha Juno erbij en lekker zagen)
 
X-static Goldmine
Oh maar dat is er sowieso ééntje voor AKAI, tevens ook van 1995 of later. De ROLAND SR-JV80 ROMs verschenen al veel eerder... (Ik had namelijk al zo iets van "Hmmz")
Ik weet namelijk zeker dat er niet zo'n heldere versie van die "Rave Hit" tussen zit in de SR-JV80 Expansions.

Die "Rave Hit" op X-STATIC Goldmine is hoorbaar een Processed-versie van de sound, en als je goed luistert, dan hoor je ook wel dat deze X-STATIC Goldmine versie vrijwel zeker de uit Marshall Masters - Stereo Murder gesamplede versie van de "Rave Hit" is.

Alle Pre-Stereo Murder versies klinken naar mijn weten niet zo In-Your-Face en hebben veel minder processing.
 
Oh maar dat is er sowieso ééntje voor AKAI, tevens ook van 1995 of later. De ROLAND SR-JV80 ROMs verschenen al veel eerder... (Ik had namelijk al zo iets van "Hmmz")
Ik weet namelijk zeker dat er niet zo'n heldere versie van die "Rave Hit" tussen zit in de SR-JV80 Expansions.

Die "Rave Hit" op X-STATIC Goldmine is hoorbaar een Processed-versie van de sound, en als je goed luistert, dan hoor je ook wel dat deze X-STATIC Goldmine versie vrijwel zeker de uit Marshall Masters - Stereo Murder gesamplede versie van de "Rave Hit" is.

Alle Pre-Stereo Murder versies klinken naar mijn weten niet zo In-Your-Face en hebben veel minder processing.

X-static goldmine is van 1991 en een van de meest gebruikte sample CD's , en nee ook geen Akai only.
 
Track is uit 1990 met duidelijk dezelfde sound als op 6 seconden bij de samples van X-Static Goldmine.....uit 1991.

Zeker, ik zeg ook niet dat er geen samples van anderen op staan, er zitten ook geluiden van een korg m1 op die eerder uit kwam.
Feit is dat het een erg veel gebruikte sample collectie is uit de begintijd.
Zelfs nu wordt er nog goed geld betaald voor een originele en de producers uit de begintijd kennen deze cd maar al te goed.
 
Back
Top