Napster verkoopt een track van mij..

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.636
Huh?

Kom ik er zojuist achter dat een track van mij die eerder op Analogy 3, uitgegeven door Ron Boots nu op Napster te koop wordt aangeboden..

Nu had ik mijn track al eerder voor bij zien komen in het illegale circuit, ook zijn er tig sites die een vermelding van mijn track maken, maar dat ie nu ook te koop wordt aangeboden vind ik op zijn minst wel erg raar.

Is dit normaal? Kan ik iets doen? Moet ik iets doen? :?
 
Ja, maar hoe kan het zijn dat een track van mij verkocht wordt?

Ik heb nergens voor getekend, opdracht voor gegeven, er worden dus (waarschijnlijk beperkte) inkomsten gemaakt met mijn werk, vreemde gang van zaken.

Maar, wat moet ik doen? Napster mailen? Buma? Ron?
 
Gezien dat de hele CD ook op Napster wordt aangeboden denk ik dat dat inderdaad het verstandigst is, doe ik dat, thnx. :)

Wat mij betreft mag hier een slotje op. :slotje:
 
Ik moet wel even duidelijk zijn, ik heb uiteraard wel toestemming gegeven om mijn track op Analogy 3 te publiceren.

Ik verbaasde me vooral eigenlijk over het feit dat mijn track als losse track te kopen is bij Napster.

Maar, ik ga het even bij Ron navragen. :)
 
Het lijkt me zo'n project waarbij menigeen een track mag inzenden en de 'beste of winnaars' verzameld worden en als cado op een CD uitgebracht onder 'befaamd label'.
Wel zonder rechten, die moest je afstaan bij deelname, niet ?

Allicht ik heb toch de indruk dat de tracks niet volledig weergegeven worden (laaste stuk mist blijkbaar).
Welke is nu juist die van jou demian ?
 
Ik moet wel even duidelijk zijn, ik heb uiteraard wel toestemming gegeven om mijn track op Analogy 3 te publiceren.

Ik verbaasde me vooral eigenlijk over het feit dat mijn track als losse track te kopen is bij Napster.

Maar, ik ga het even bij Ron navragen. :)

Ik heb tracks uitgelicenseerd naar verzamelcd's die door de betreffende maatschappijen weer op meerdere portals worden verkocht als bundle tracks onder de noemer van die verzamel cd. Maar de tracks zijn daardoor vaak ook los te kopen (in een wat afgekorte versie). Misschien dat er zoiets aan de hand is ?

Beetje een handig trucje om zo toch sublicenties naar een portal te kunnen regelen voor verkoop van losse tracks door die maatschappij zonder er daadwerkelijk de rechten van te hebben, onder de noemer "jamaar ik heb een licentie van je gekregen om mijn verzamel cd te verkopen ?"
 
"jamaar ik heb een licentie van je gekregen om mijn verzamel cd te verkopen ?"

Maar als ze dat zouden zeggen dan heb je toch juist recht op jouw deel?
 
Jullie zullen dit niet geloven maar mijn "Photographic" track kwam ook ergens als "betaalde download" (!!!). Blijkbaar hebben ze dus van youtube "geconverteerd" naar mp3 en nu wachten ze voor de centen.

Maar gelukkig heb ik hiermee niets te klagen want de track is ook niet van mij, maar door mij "gecoverd".

Dus Demian als ik jou was zou ik meteen die Ron contacteren en vragen wat er aan de hand is want natuurlijk is het in dit geval jouw werk! Succes ermee.
 
Maar als ze dat zouden zeggen dan heb je toch juist recht op jouw deel?

Wie zegt dat je jouw deel niet krijgt? Mijn tracks worden door labels ook digitaal aangeboden aan bijvoorbeeld Beatport en Juno, daar krijg ik eens in de zoveel tijd een afrekening van (van 't label). En sommige online diensten zorgen er juist voor dat je weer bij meerdere diensten terecht komt, geloof ik. Ik als artiest kan uiteindelijk niet controleren hoeveel er echt verkocht worden, maar dat probleem heb je met vinyl ook en cd's uiteindelijk ook. Je label baas weet aan wie hij de boel afstaat (en aan wie zei de boel weer afstaan), dus gewoon Ron vragen hoe het zit.

Als je trouwens een eigen site hebt, let dan eens op op hoeveel bot's je site afzoeken op mp3's. Vaak kom je aan de hand van de info uit op Chinese gratis download sites, waar gratis mp3s worden aangeboden in ruil voor miljoenen pop ups :D
 
Wie zegt dat je jouw deel niet krijgt? Mijn tracks worden door labels ook digitaal aangeboden aan bijvoorbeeld Beatport en Juno, daar krijg ik eens in de zoveel tijd een afrekening van (van 't label). En sommige online diensten zorgen er juist voor dat je weer bij meerdere diensten terecht komt, geloof ik. Ik als artiest kan uiteindelijk niet controleren hoeveel er echt verkocht worden, maar dat probleem heb je met vinyl ook en cd's uiteindelijk ook. Je label baas weet aan wie hij de boel afstaat (en aan wie zei de boel weer afstaan), dus gewoon Ron vragen hoe het zit.
klopt helemaal. Vaak zie je van die constructies dat je op meerdere downloadsites tegelijk aangeboden wordt. Dat kun je zelf ook helemaal niet bijhouden, dat is veel te veel werk. Lijkt me overigens ook geen probleem, dat regelt het label verder allemaal wel.

Als je trouwens een eigen site hebt, let dan eens op op hoeveel bot's je site afzoeken op mp3's. Vaak kom je aan de hand van de info uit op Chinese gratis download sites, waar gratis mp3s worden aangeboden in ruil voor miljoenen pop ups :D
Ja, dat komt omdat de searchbot BAIDU geen enkel respect heeft voor je robot.txt instellingen, dus die pakt echt alles wat die maar kan tegenkomen op je site. Enige oplossing is om heel BAIDU dan maar te blokkeren als site owner.
 
Eerste vraag is; wie bezit de opname? Jijzelf? de platenfirma? Wie bezit het 'idee' van de track? Jijzelf? Meerdere personen? Indien de platenfirma de opname bezit kunnen ze doen wat ze willen en ga jij enkel geld trekken van de verkoopcijfers (percentage bepaald door contract met platenfirma) en ga je nog voor het 'idee' van de track 'Buma' ontvangen en 'Sena' voor de uitvoering. Indien je een publishing firma hebt gebruikt moet je eens nalezen uit het contract wat zij met jouw 'idee' kunnen doen en welk percentage bepaald is door het contract.

Kort samengevat ;-) Nog vragen?
 
Pff...samen met een maat heb ik ook eens enkele tracks op 12" vinyl uitgebracht via een Antwerps label, en enkele jaren later zie ik de tracks op TIG sites aangeboden worden voor 99 cent....(of zoiets). Het zal me aan m'n reet roesten...ze doen maar als ze er blij van worden. Ik geloof toch niet dat je zoiets ooit tegen kan houden.
 
Pff...samen met een maat heb ik ook eens enkele tracks op 12" vinyl uitgebracht via een Antwerps label, en enkele jaren later zie ik de tracks op TIG sites aangeboden worden voor 99 cent....(of zoiets). Het zal me aan m'n reet roesten...ze doen maar als ze er blij van worden. Ik geloof toch niet dat je zoiets ooit tegen kan houden.

Indien dat label de opname bezit kan je nog altijd Buma en Sena trekken en eventueel wat royalties van je contract...
 
Tip: Als je dingen als MP3, Wav enzo op je eigen website zet en bijvoorbeeld op sites als Youtube kun je er voor kiezen de kwaliteit zodanig te maken dat het niet interessant genoeg is om illegaal te worden gebruikt.
Je kunt de bitrate omlaag gooien of je kunt er een hoge pieptoon doorheen mengen,...bedenk zelf maar wat er allemaal mogelijk is.
Verder zou ik niet de gehele track plaatsen maar slechts korte delen zodat een potentiele koper een goede indruk krijgt van jouw werk.
Beveiligen heeft in elk geval geen enkele zin.

Hoe het verder gaat met de topicstarter vind ik heel belangrijk dus zal ik deze draad regelmatig blijven bezoeken.
 
Back
Top