Nieuwe digitale mixer van Behringer: X32

zouder er uberhaupt mensen zijn die liever op zo'n bak werken als bijv in Cubase?
voor 2500 koop je ook 3 MR 816x'en en een CC121, geld over en heb je nog meer I/O ook
 
2500 en behringer dat vloekt idd.

€429 voor een behringer mixer zou al veel normaler zijn.

zonder schemas waar de waarden en identiteit van de componenten opstaat is herstellen uberhoud onmogelijk.
smd is veelal niet gemerkt/bedrukt ;{

Herstellen is tegenwoordig ongewenst bij meerendeel van de fabrikanten ... niet te luid roepen natuurlijk 8D
 
zouder er uberhaupt mensen zijn die liever op zo'n bak werken als bijv in Cubase?
voor 2500 koop je ook 3 MR 816x'en en een CC121, geld over en heb je nog meer I/O ook

In een live-situatie is natuurlijk 1 apparaat waar alles in zit logistiek gezien wat handiger.
 
veel smd onderdelen worden boven hun max. belastbaarheid gebruikt.
en wat ook kut is, tegenwoordig is alles met zilversoldeer aan mekaar geplakt is.
letterlijk en figuurlijk geplakt.
een flinke mechanische opdonder, er het apparaat werkt niet meer.
apparatuur zonder smd, ga maar sparen;
manley, bfx(mijn merk ) en nog zo wat merken.
en natuurlijk bijna alles van voor het smd tijdperk.
je kan naar mijn mening beter een oud apparaat laten reviseren, dan iets nieuws kopen.

:koffie:



Mijn ervaring (als mini-partime reperateur bij een lokale muziek winkel) is dat Behringer een service hanteerd van als het apparaat binnen de 1e 2 jaar defect gaat wordt het vervangen en daarna moet je meer een nieuwe kopen. Service onderdelen is zover mij verteld werdt een ramp.

Daar sta je dan met je mooi blinkende mixer van 2500E van 2.5 jaar oud met een foutmelding op het display.

Wat SMD betreft, dat is denk ik niet zozeer het probleem. Ik denk dat er nog maar weinig apparatuur wordt uitgebracht waar geen SMD in zit. Met de juiste hulpmiddelen is dat allemaal wel redeijk te doen.

Zoals J. Baars zei, ik zou het ook niet aandurven.
 
ik niet;
het enige wat ik met chinese producten doe is ze opeten.
cq, ik repareer geen dingen uit china, dus ook geen behringer, esb, moderne dbx dingen..
alles waar SMD dingen inzitten, dus niet.
:koffie:

Wat SMD is weet ik niet, maar mijn Lexicon MPX-1 zou je dus ook niet repareren?
Die is nl ook in China gemaakt hoor.........:( Als PRC nog steeds voor "People's Republic of China" staat tenminste.

Volgens mij komt tegenwoordig gewoonweg alles zeg eens onder de € 1000 zo'n beetje uit China. Maakt niet uit welk merk. ;)
 
Wat SMD is weet ik niet, maar mijn Lexicon MPX-1 zou je dus ook niet repareren?
Die is nl ook in China gemaakt hoor.........:( Als PRC nog steeds voor "People's Republic of China" staat tenminste.

Volgens mij komt tegenwoordig gewoonweg alles zeg eens onder de € 1000 zo'n beetje uit China. Maakt niet uit welk merk. ;)


inderdaad, goed geraden.
die lexicon dus ook niet:D

dit soort fabrikanten is ondertussen ook gevallen voor de hele grote winsten die ze kunnen maken met productie in china.
dus de kwaliteit is in dit geval ondergeschikt aan de winst, helaas.
en idd, bijna alles komt uit china, de productiekosten zijn daar bijna 0,00 .
maar ja, het verschil in kwaliteit is navenant.
even als klein voorbeeld;

als ik een klein 6 kanaals mixertje zou bouwen, net zoiets als een klein behringer mixertje, maar dan met kwalitiets onderdelen, zeg met een garantie van 10 Jaar.
die zou bij mij dan schat ik 1200,- kosten.
die gaat dan wel 30 jaar mee zonder problemen, en daarna is die gewoon te servicen zodat hij weer 30 jaar meekan.
dat is wel wat anders dan een wegwerpprodukt van behringen van 89,93
:koffie:
 
Het is echt niet zo dat SMD per defenitie inferieur is aan through hole of wire to wire.


smd op zich natuurlijk niet, het is meer de combi van gebrekkige productie, overbelasting van de smd componenten, zilversoldeer plakwerk, enz. ect.
en natuurlijk kan je producten maken met smd, voor pro audio, alle digitale mixers en audio interfaces en converters zitten er vol mee.

maar de overall kwaliteit cq, de levensduur, van dit soort dingen is , vergeleken met goed gebouwde through hole , beduidend minder.
en eventuele reparatiekosten, als dat al mogelijk is, hoog.
:koffie:
 
Gebrekkige productie, overbelasting van componenten, slecht soldeer werk enz... Zijn allemaal ook van toepassing op through hole en wire to wire.
En ja een slecht ontworpen SMD ding zal minder goed zijn als een goed ontworpen through hole ding, maar andersom geld net zo.

Je moet niet de fout maken om aan een bepaalde techniek een bepaald karakter te geven. In dit geval SMD gaat snel kapot en is duur om te repareren. Of iets snel kapot gaat hangt af van het ontwerp en dus de kwaliteit van de ontwerper en hoeveel geld in het ontwerpen word gestoken. En SMD solderen is echt niet zo moeilijk, het is gewoon een handigheidje.
 
Mooi ding. De DDX3216 heb ik zo'n 4 jaar gehad. Top ding voor dat geld en beter dan een 01v (geen96).
Het is dat ik weer in-the-box werk, maar met zo'n mixer zou ik best goed uit de voeten kunnen. Ik ga er van uit dat het net zoals de DDX3216 veel bang for the buck is.

Ik zou het met veel gesleep (live werk) niet aan durven, maar in de studio prima.
 
Ik ben geen fan van Behringer maar dit is toch een heel mooi ding met alles er op en er aan voor relatief weinig geld.
 
Gebrekkige productie, overbelasting van componenten, slecht soldeer werk enz... Zijn allemaal ook van toepassing op through hole en wire to wire.
En ja een slecht ontworpen SMD ding zal minder goed zijn als een goed ontworpen through hole ding, maar andersom geld net zo.

een kutontwerp is een kutontwerp, dan maakt het natuurlijk niet uit of je het van bami of smd maakt.

Je moet niet de fout maken om aan een bepaalde techniek een bepaald karakter te geven. In dit geval SMD gaat snel kapot en is duur om te repareren. Of iets snel kapot gaat hangt af van het ontwerp en dus de kwaliteit van de ontwerper en hoeveel geld in het ontwerpen word gestoken. En SMD solderen is echt niet zo moeilijk, het is gewoon een handigheidje.


Tsja, we hadden het hier over behringer.

maar mij erg slechte ervaringe zijn toch van wat andere ¨top¨ merken, want behringen komt er hier zowiezo niet is.

om maar even een zijstraat te noemen, een type DBX preamp//compressor combie.
met buizen.
de anode weerstanden zijn hier bv. smd, en fikken er na verloop van tijd gewoon uit.
en nog meer vn dit soort smd gerelateerde dingen.
en worden hier behoorllijk wat dingen ter reparatie aangeboden, die allemaal smd en stuk zijn.
die laat ik naar de desbetreffende importeurs sturen, die ze vaak ook niet repareren.
( mixers, converters, effectapparaten )
maar ik heb op zich niets tegen smd, mijn computer zit er vol mee.
maar voor erg veel audio dingen zou ik het niet gebruiken, waar fabrikanten dat wel doen, met een bedroevend resultaat.
:koffie:
 
Tsja, we hadden het hier over behringer.

maar mij erg slechte ervaringe zijn toch van wat andere ¨top¨ merken, want behringen komt er hier zowiezo niet is.

om maar even een zijstraat te noemen, een type DBX preamp//compressor combie.
met buizen.
de anode weerstanden zijn hier bv. smd, en fikken er na verloop van tijd gewoon uit.
en nog meer vn dit soort smd gerelateerde dingen.
en worden hier behoorllijk wat dingen ter reparatie aangeboden, die allemaal smd en stuk zijn.
die laat ik naar de desbetreffende importeurs sturen, die ze vaak ook niet repareren.
( mixers, converters, effectapparaten )
maar ik heb op zich niets tegen smd, mijn computer zit er vol mee.
maar voor erg veel audio dingen zou ik het niet gebruiken, waar fabrikanten dat wel doen, met een bedroevend resultaat.
:koffie:

Je geeft de verkeerde de schuld van alles (SMD). Maar de schuldige zijn de ontwerpers, die of niet weten wat ze doen of ze hebben niet het budget ter beschikking om een goed ontwerp af te leveren.
 
Je geeft de verkeerde de schuld van alles (SMD). Maar de schuldige zijn de ontwerpers, die of niet weten wat ze doen of ze hebben niet het budget ter beschikking om een goed ontwerp af te leveren.


Ja, dat kan wel zijn natuurlijk, maar ik heb het over de praktijk, ik hoef dan natuurlijk geen begrip te tonen voor crappy ontwerpers, met bijbehorende resutaten.

op zich zal er aan smd niet zoveel mis zijn, maar wel met de producten die ermee gemaakt worden, en daar ging het om.
maar ik zie bij bijna alle smd producten en ontwerpen de meest lullige fouten, waardoor de levensduur van de apparatuur ernstig bekort wordt .
neem als voorbeeld voor de gein de DC connector van een laptop.
een foutje, en die breekt af.
resultaat, nieuw moederborje kopen.
als dit geen smd zou zijn(de connector zelf is vaak geen smd, maar alles wat afbeekt bij een beetje onbedoelt geweld wel,) , dan zou je slechts de DC connector hoeven te vervangen.
en, geen enkel merk vermeldt dat het apparaat die je gaat kopen, wegwerp apparatuur is.
dat zou al een stuk schelen.
maar nogmaals, dit is dus geen kruistocht tegen smd op zich, maar wel tegen de crap die tegenwoordig, met als hoofdbestanddeel smd´s, in 99,9 % van alle gevallen geproduceerd in china, verkocht wordt alszijnde serieuse apparatuur waar je iets mee zou kunnen doen.
dat blijk erg vaak toch wel een garantie tot de deur verhaal te zijn, waadoor er een enorme berg electronich afval ontstaat, stampvol met erg kostbare grondstoffen, die nauwelijks herwonnnen kunnen worden.
dat is een beetje mijn kern van dit verhaal.
goed ontworpen apparatuur, gebouwd met goeie materialen, gaat ruim een leven lang mee, en zeer waarschijnlijk nog langer.
waarom dan iets slechts maken en werkopen?
winst?, wel in geld misschien................
:mega:

trouwens, als de smd´s ook in china gemaakt worden, dan kan je ernstige bedenkingen maken over de kwaliteit van die onderdelen.
ik had onlangs wat 5532´s van chinese productie, die ruisten, als de ziekte, en overleden zonder opgaaf van reden bij een voedingsspanning hoger dan 12 volt.
die gebruiken ze dus wel in de apparatuur die ze daar maken.....
 
als ik een klein 6 kanaals mixertje zou bouwen, net zoiets als een klein behringer mixertje, maar dan met kwalitiets onderdelen, zeg met een garantie van 10 Jaar.
die zou bij mij dan schat ik 1200,- kosten.
die gaat dan wel 30 jaar mee zonder problemen, en daarna is die gewoon te servicen zodat hij weer 30 jaar meekan.
dat is wel wat anders dan een wegwerpprodukt van behringen van 89,93
:koffie:

Lijkt me toch een utopie dat een fabrikant (min of meer massaproductie dus en niet een liefhebbend semi-pro hobbyist) een mixer van die kwaliteit überhaupt nog zou bouwen. Want die weet dat hij ze niet verkoopt (wegens de prijs). Geef eens één voorbeeld van een muziek-apparatuur fabrikant (niet super-niche super high-end) die 10 jaar garantie geeft............

Punt is wat ik wilde maken: als een Lexicon van toen € 900 al zo (slecht volgens jou) wordt gebouwd, waarop moet/kun je dan nog vertrouwen, behalve de super dure shit die bijna niemand zich kan veroorloven (wat geen garantie is dat dat dan wel goed is).
 
ik heb nergens gezegd dat die lexicon slecht gebouwd was, alleen da ik hem niet zou repareren als hij stuk was.
en inderdaad, je hebt wel gelijk, fabrikanten kunnen zich niet bezighouden met echte kwaliteits apparatuur, die moeten het toch hebben van de cheapo consumenten apparaatjes, waar vaak niets mis mee is.
en vaak ook wel.
en in een soort van middensegment qua prijs/kwaliteit verhouding is er eignlijk niet veel meer te vinden.
;
nog even een klein voorbbeeldje dan,
een peperdure Neumann microfoon doet het na 2 jaar niet meer.
blijk dat in de powersupply een chinese adaptor zit ingebouwd, die natuurlijk stuk is.
daar heb je wel 2500,- voor betaald.
mag het misschien een onsje beter?
dat bedoel ik dus......................

:koffie:
 
tsja, dat is de hedendaagse weggooi cultuur.
op deze manier verdienen de fabrikanten er het meeste aan.
de drempel om dit soort apparatuur te kopen wordt natuurlijk ook lager, iedereen kan dus nu dit soort spullen gebruiken. maar als je echt iets betrouwbaars wilt hebben laat je een expert iets bouwen of doe je het zelf. en dan betaal je uiteraard het tienvoudige maar doet er ook tien keer zo lang mee en worden kostbare grondstoffen ook optimaal benut.
 
nog even een klein voorbbeeldje dan,
een peperdure Neumann microfoon doet het na 2 jaar niet meer.
blijk dat in de powersupply een chinese adaptor zit ingebouwd, die natuurlijk stuk is.
daar heb je wel 2500,- voor betaald.
mag het misschien een onsje beter?
dat bedoel ik dus......................

:koffie:

Ja, heb je gelijk.
Maar met een goede adaptor zou hij dan alweer € 2800 zijn.
 
tsja, dat is de hedendaagse weggooi cultuur.
op deze manier verdienen de fabrikanten er het meeste aan.
de drempel om dit soort apparatuur te kopen wordt natuurlijk ook lager, iedereen kan dus nu dit soort spullen gebruiken. maar als je echt iets betrouwbaars wilt hebben laat je een expert iets bouwen of doe je het zelf. en dan betaal je uiteraard het tienvoudige maar doet er ook tien keer zo lang mee en worden kostbare grondstoffen ook optimaal benut.

Helemaal gelijk.
Maar daarop is het volledige kapitalistische systeem gebaseerd. Vervangingsverkopen.
Merken die spul bouwen dat niet stuk gaat, gaan failliet zodra de markt verzadigd is omdat er geen vervangingsverkopen komen. Dus wordt het gemaakt om x jaar mee te gaan, en dan weer een nieuwe.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar leg het maar eens voor aan de aandeelhouders en de hedge funds. Die willen altijd maar meer en meer rendement. En als het niet genoeg is (al is het positief), dan wordt het verkocht of de nek omgedraaid. Kijk maar naar Organon. Die laatste als voorbeeld is trouwens ook deels protectionisme en de concurrentie de voet dwars zitten. Opkopen zodat de concurrentie het niet doet, en dan een sterfhuisconstructie............
Iedereen gaat voor winstmaximalisatie, en de audio recording wereld is geen uitzondering daarop.

Trouwens springen producenten ook in een gat in de markt. Er zijn natuurlijk ook gewoon heel veel mensen die wel leuk muziek willen maken, maar niet veel geld hebben. En dan is de keuze: geen muziek maken of met goedkoop spul. Keuze is dan dus logisch. En daar is Behringer natuurlijk wel heel sterk in. Hoe denk je dat ze anders zo groot geworden zijn.......
 
De fabrikanten produceren wat de consumenten willen en niets anders !!!

We willen voor een nieuw product niet veel betalen, alles boven de €250 beschouwen we al hi-end en te duur.

Dat het na 3 jaar stuk is een jammer neveneffect die we accepteren, hopend dat het 5 jaar meegaat.


smd maakt het dus goedkoper.
De besparing op de productie gaat zo ver dat er zelf geen merken op de componenten worden gezet, inkt kost geld en who cares wie het gemaakt heeft en of het wel goed is.

Service manuals zijn ook al uit de mode en niet meer te krijgen.

smd solderen is niet moeilijk, zonder shematics dingen herstellen is wel moeilijk
komt daar bij dat er geen waarden op de onderdelen gedrukt staan, ....nou ja ....zeg het maar .... defecte componenten meten .... ze zijn defect en veraden hun waardes niet .... ik weet het niet :frons: weggooien zeker ???
 
Back
Top