Toch een interface dan.

Kneelz

Reuzebonk
Lid sinds
27 augustus 2009
Berichten
1.848
Locatie
Omgeving Nijmegen
ik wilde eigenlijk mijn mixer gaan vervangen maar ik heb het idee dat mijn geluidskaart ook niet de van hèt is. Om beide te gaan vervangen heb ik echt geen geld voor. De mixer (behringer 1602?) houdt ik voor wat oversturing, doet ie niet eens zo slecht kom ik nu pas achter.

Dus ik zat te denken om een interface te gebruiken en dan met een doepfer faderbox de mixerkanalen aan te sturen in het DAW. Tot zover allemaal goed, alleen nu nog 'even' een keuze maken.

Na veel gezoek kom ik toch uit op; "focusrite saffire pro" of "motu 828" of een pci kaart met adat uitbreiding. Maar correct me if i'm wrong. Misschien zijn er namelijk nog wel anderen die aan mijn wensen kunnen voldoen (en wellicht ook nog goedkopere).

Mijn needs;

8 (stereo als het kan) inputs.
main outputs is eigenlijk genoeg maar 4 outs is ook welkom.
1 midi in/out.
1 mic ingang (+48).
DSP FX niet nodig,
Breakoutbox hoeft niet persé, maar kom je denk ik niet omheen.
GEEN FW, dan liever USB.
Budget (zie vorige alinea, "als het KAN, goedkoper graag als ... en ...)
...volgens mij vergeet ik nu nog wat info op de vroege morgen maar goed.

en oja, hoe zit dat met send FX, moet ik daarvoor gewoon een kanaal opofferen?

Misschien kan iemand me op andere mogelijkheden/methoden of systemen wijzen, ik kom er niet echt meer uit in ieder geval.

PS: de reden dat ik de mixer vervang = brakheid (kanalen allemaal op mute en er gaat nog geluid doorheen, master L en R gelijk en R nog harder etc etc meer van dat soort fratsen. De geluidskaart is gewoon oud, ik hoor HUM op middelmatige niveau's de fantoom voeding piept als een gek etc etc. En....ik hoor mijn computer door mijn monitoren (hoewel dat waarschijnlijk een ander probleem is), dat ga ik van het weekend uitzoeken, het bekende hoor mijn muis bewegen probleem...KJUT!
 
die kaart ven echo audio

oh nee, is fw :(
 
Laatst gewijzigd:
Waarom ga je niet voor een mixer met geïntegreerde interface. Dat is denk ik juist voor jouw behoefte de ideale oplossing. Beide in 1!
Zoals een Alesis Multimix of de Yamaha MW12CX of de Tascam M-164 UF of Edirol M-16DX?

P.S. Deze modellen heb ik even opgezocht op de site van Thomann onder de USB interfaces, er zullen er vast nog wel meer zijn.
 
hmmm als het goed is had ik al gereplied vanmorgen...iets vout gegaan denk ik

De Alesis Multimix had ik al naar gekeken, de 12R. Maar ik dacht dus; "als ik voor dat geld een interface haal en mijn doepfer faderbox voor de volumeregeling in LIVE gebruik. Dan heb ik hetzelfde maar met betere AD convertors." Ik vraag me alleen af of ik het verschil ga horen. Een mixer heeft dan weer het voordeel qua knobbies (vindt ikzelf dan): o.a. pannen, EQ i.p.v. alleen de volumes per kanaal met de doepfer. Ik weet het even niet, maar de huidige situaties laat in ieder geval te wensen over; de mixer geeft ruis (hoog volume) en klankkleur, de interface is oud en krakkemikkez aan het worden.

Helaas ligt mijn budget momenteel niet hoog, 150-200E. Ik zou de mixer/geluidskaart die ik nu heb kunnen verkopen maar ook dan blijft mijn budget erg laag.... en nee ik wil niet sparen....liever.

Ik hoop dat er mogelijkheden zijn nog.

EDIT: oja, de Alesis heeft geen midi trouwens, volstaat een budget usb-midi kabel hiervoor ook (15 ch)? Of is dat bagger?
 
nou, ik ben momenteel in onderhandeling over:

Fostex VC8 AD DA converter + RME audiokaart met Adat

en dan zou ik er een Korg Rhytm 55 bij krijgen...

voor 200E.

Goede prijs lijkt me alleen heb ik zojuist pas antwoord gegeven op de richtprijs die ik gisteren om 18.00u. kreeg.
Op de Rhytm is nu plotseling al bijna dat gehele bedrag geboden, ook een beetje overdreven denk ik zo...ach ja ik ging ook voor een interface niet voor een drumm
 
8 (stereo als het kan) inputs.
...
en oja, hoe zit dat met send FX, moet ik daarvoor gewoon een kanaal opofferen?

Even een kleine voetnoot (en misschien had je dat zelf inmiddels ook al uitgevonden): over het algemeen wordt er altijd uitgegaan van mono inputs; de meest gangbare interfaces hebben meestal 8 mono inputs. Bij een aantal interfaces zijn de eerste 2 kanalen vaak voorzien van mic preamps, en soms alle kanalen.
En als je geen mixer gebruikt dan moet je inderdaad 1-2 kanalen opofferen; in ieder geval outputs (fx send) en mogelijk ook inputs (fx return) afhankelijk van wat er met je effect signaal moet gebeuren.
 
ik neem aan dat de Fostex VC8 geen stereo inputs heeft, dat zal dan 8x mono zijn.
Liever had ik 8 stereo maar ik zou er altijd nog één bij kunnen halen. Ik denk dat ik in de tussentijd de behringer mixer houdt om eventueel wat kanalen samen te voegen om inputs te beparen waar nodig. Misschien kan ik de in- en uitgangen op de geluidskaart gebruiken voor fx send/return, dan is de ADAT alleen voor sporen op te nemen.

Ik heb nog geen antwoord terug gehad dus ik weet ook nog niet precies om welke RME kaart het gaat maar volgens mij hebben ze over het algemeen wel midi I/O, toch? Het enige probleem is nu alleen dat ik geen xlr met fantom meer heb, maar daar doe ik toch niet bijster veel mee eigenlijk...dat zet ik nog wel een keer recht op één of andere manier.
 
ik ben er bijna uit denk ik. Het wordt gewoon een mixer met interface erin in ieder geval. Vindt ik toch leuker, handiger, mooier en (dus) beter als een interface alleen.

Ik zit te denken aan de ZED14 of Alesis Multimix.

De ZED komt qua aantal kanalen het meest in aanmerking, is helaas niet in mijn rack te hangen (of neemt dan wel heel veel ruimte in) en heeft ook nog de mogelijkheid om via USB naar mijn DAW te exporteren (wel 2 sporen maar).

De Multimix is een rack wat voor mij wel een enorm voordeel is omdat ik nogal weinig ruimte heb. Volgens mij kun je alle sporen via usb naar je DAW sturen i.p.v. 2 bij de ZED.

Beide goede kandidaten voor me en de prijs is nagenoeg hetzelfde.
Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen over;

1. de geluids- en bouwkwaliteit
2. eventuele problemen (de ZED lekt weleens door de mutes las ik bijvoorbeeld)
3. of het verstandig is om er één tweedehands te kopen
4. andere wetenswaardigheden die wellicht interessant zijn (meningen bijvoorbeeld)
 
Back
Top