Verschil tussen de Roland MC-303 en MC-505

@Flyweight, ja, zelf bekijk ik de mc 303 ook heel positief. Met de effecten/filters kun je echt gave dingen voor elkaar krijgen. Het moet je alleen wel liggen. Maar soms zet ik 'per ongeluk' de groovebox vlak voor het slapen aan, zit je soms anderhalf uur te 'pingelen'. Een andere tip: gebruik niet teveel 'tracks'. Dus spreek met jezelf af om max. 1 drumkit, 1 bassline en als derde: of een extra ritme-instrument, of een extra bassline (een octaaf hoger) OF een melodie (piano, pads, synth) op die manier hou je het heel simpel/strak, en kun je heel erg ingaan op de materie zelf.

Al met al, de mc 303 heeft mindere kanten maar je kan er echt wel vette dingen mee maken. Ben blij dat ik niet de enigste ben die er wat negatief over ben. Wel heb ik pas ontdekt hoe gaaf het is om de Yamaha RM1X te combineren met een sampler (sp 404) perfect voor korte/simpele house-beats.
 
het grootste nadeel is dat je slechts monofone lijntjes kan inkloppen en dat allemaal middels het kut toetsenbordje waarvan de response ook nog eens zwaar belabberd is... ik vinnut meer spielerij voor een DJ die tussen 2 plaatjes er ff wat doorheen ketst dan dat het een echt serieus instrument is...
 
het grootste nadeel is dat je slechts monofone lijntjes kan inkloppen

hoe kom je daarbij??? hoelang heb je een mc 303 gehad???

je kunt ingewikkelde klassieke muziek met maatsoorten prorameren als je wilt.

tja in hoeverre kun je een sequenser een instrument noemen??? meer een tool.

Natuulijk de geluiden gebruik ik niet, want er zijn geen synthese mogelijk heden.
 
http://soundcloud.com/timandtheocean/tim-and-the-ocean-electric

dees bv, behalve de gitaar dan...

100% gesequensed op met een mc 303.
 
goed, polyfoon KAN idd wel maar het is eigenlijk toch niet wat met een maar 1,3 octaafs 'toetsenbordje' die ook al niet dezelfde response heeft (zowel qua timing alsook gevoel) als een fatsoenlijk grote mensen keyboard... doordat de 'toetsen' zo kort zijn kan je met 1 hand veel minder goed een accoord pakken bijv...
 
je kan er wel een keyboard op aansluiten.
ja inderdaad, de mc303 is oorsponkelijk gemaakt voor thuis en amateur gebruik puur voor dance.
 
Grappig dat iedereen die mc505 nu zo kut vind… Toendertijd was dat een grote stap voorwaarts qua sound als de mc303.. Hij was qua geluidkwaliteit ook de meerdere van de RM1x was toen de opvatting..

Nu zijn veel mensen weer vol lof over de RM1x sound :-)

De mc505 heeft veel meer edit mogelijkheden voor de geluiden… je kan naar ik weet een geluid opbouwen uit 4 layers, net zoals de JV synths..

Ik heb zelf een 303, 307, RM1x en RS7000 gehad..

De 303 was leuk om mee te beginnen, de RM1x was mn favoriet (bouw van metaal) vanwege de sequencer (geluiden missen dynamiek) en de 307 vond ik ruk (cheapo plastic - weinig laag in het geluid - bassboost is een effect naar ik me herinner).

De RS7000 is ook een toffe bak.. sequencer vd RM1x en vele andere handige functies (erg goede sampler - met slicing, keuze voor sample kit of 1 sample over je hele keyrange voor elke track), alleen is hij erg lomp, plastic en groot. En wat ik irritant vond is de 8 character file naam voor samples en het feit dat hij altijd in de root start bij samples laden.. oh, en samples laden gaat 1-voor-1. Traaaagg…

Nee, ik vind grooveboxen leuk.. maar een laptopje met Ableton Live is onverslaanbaar :-) Dat programma is echt meesterlijk..
 
je kan naar ik weet een geluid opbouwen uit 4 layers, net zoals de JV synths..
maar dat gaat wel af van de polyfonie toch? dus 4 layers is ook meteen 4 poly minder...
bij de MC303 was dat ook zo alleen die had voices met 1 of 2 layers...
http://soundcloud.com/timandtheocean/tim-and-the-ocean-electric

dees bv, behalve de gitaar dan...

100% gesequensed op met een mc 303.
jemig wat een platte hap door die compressie...
 
maar dat gaat wel af van de polyfonie toch? dus 4 layers is ook meteen 4 poly minder...
bij de MC303 was dat ook zo alleen die had voices met 1 of 2 layers...

Maar die 303 heeft 24 voices..
En de 505 heeft 64 voices..

Nogmaals die grooveboxen zijn leuke dingen.. voor er bij, niet om complete tracks op te maken. Met nabewerken in je DAW kan je de hele sound verbeteren/afmaken...

Het ligt ook erg aan je skills natuurlijk.. Er is een video van producer MISTABISHI die over grooveboxen vertelt en vol lof er over is..

Hier is een video met wat HIJ voor elkaar krijgt op een EMX. Klinkt echt super vet...



Pfff.. echt SUPERVET..
 
Laatst gewijzigd:
MC303 : niet doen! NIET DOEN! niet doen!
MC307 : leuk bakje, maar heeft ook tekortkomingen ( kostte me trouwens maar 140 euro via dit forum ).
MC505 : dunno, wou ik eerst nemen.. maar de MC307 heeft meer sounds en een pitch slider ( wel geinig ).
MC808 : dunno, is volgensmij vrij nieuw .. geen ervaringen mee ( je kan er wel mee samplen! ).
MC909 : dunno, je kan er mee samplen..motorised faders..volgensmij wel de leukste van de grooveboxen van Roland.

het is de mc808 die motorised faders heeft..
de mc909 heeft helemaal geen motorised faders..
de mc909 wel een groter scherm.. en meer knoppies (is ook iets groter) ..
een mc909 is vele malen handiger dan een mc808, juist door de completere interface en dat stuk grotere scherm (is harstikke handig je patterns programeren, of je samples knippen) wat je met een mc808 dus op je gehoor moet doen (sampled wel, maar geen lcd die je waveform laat zien)

Dus als je toch voor een groovebox wil gaan.. zou ik eerder voor mc909 gaan, dan die andere bakjes..
 
Maar die 303 heeft 24 voices..
En de 505 heeft 64 voices..
dat lijkt me dan ook ja anders zou het wel heel snel opraken... een beetje spannend geluid moet al snel 2 a 3 layers hebben dus zal je ergens tussen de 20 a 30 poly uitkomen, laten we zeggen dat je dan zo'n 8 verschillende drumsounds gebruikt, een basje, leadje, 3 stemmig string chordje met release (dus je hebt minimaal 6 stemmen nodig voor een mooie overvloeing), misschien nog een arpeggio dingetje er bij... dan moet je idd wel ruim uitkomen, maar met enkel en alleen 4 layer geluiden gaat het nutuulk wel rap, rapper nog dan bij de MC303...
 
dat lijkt me dan ook ja anders zou het wel heel snel opraken... een beetje spannend geluid moet al snel 2 a 3 layers hebben dus zal je ergens tussen de 20 a 30 poly uitkomen

Die Korg EMX heeft 5 synth parts... Bekijk die MISTABISHI video eens en zie wat er mogelijk is :-)
 
das echt een slecht voorbeeld die video. hij loopt gewoon wat te klooien met patterns en gepikte samples. in ableton waarschijnlijk:P

meer een slechte djset dan een live performance.

maar goed lekker belangrijk hoeveel stemmen, je gebruikt zo ding toch niet standalone maar icm met een DAW.

zo heb je zoveel stemmen als je wilt.
 
Ik heb een MC303 gehad, die is vrij beperkt - tegenwoordig kan je hem best als drumbox gebruiken. Toch zijn er mensen die er best wel leuke dingen uithalen, zoals deze hier:



Dan heb ik de MC307 (ook omdat ie de zelfde engine heeft als de 505 maar met meer klanken) gekocht en die kan al serieus wat meer. MAAR omdat ie ook veel complexer is moet je er natuurlijk ook de handleiding bij lezen om al fijne ervan te ontdekken.

Persoonlijk ben ik wel een voorstander van die groove - electribe en andere dozen, ten eerste omdat je beperkter ben en dus ook meer op je eigen creativiteit moet terugvallen.
Je hebt geen keuze uit miljoenen vst's, en het staat niet allemaal uitgetekend op je scherm.
Het feit is dat je best wel veel kan doen, maar je moet er je hoofd bij gebruiken en aan probleem oplossing doen. Dat is voor velen al een stap te ver, voor anderen is het juist een uitdaging om meer uit deze dozen te halen dan wat de meesten ervan bakken.

Enfin, om terug te komen op welke doos je het best koopt. Persoonlijk heb ik enkele weken geleden een Yamaha RM1x gekocht die ik nu aan het bestuderen ben.
Toch heb ik al ontdekt dat die sequencer veel strakker loopt dan van een MC307, en is ook een stuk uitgebreider. Qua klank is hij 'vuiler' dan een Roland, niet zo 'glanzend'. Maar de indexering van de geluiden zijn wel een stuk intuïtiever - bij Roland zijn die naar mijn idee wat door elkaar gezet.

Wat ik toch ook wou mededelen is dan zowal Roland als Yamaha zoiets hebben dat 'midi' heet. Je kan ze dus met een keyboard of externe sequencer aansturen en programmeren. En natuurlijk kan je dan ook externe synths of modulen aansturen zonder nog beroep te doen op de interne klanken.

Mja, het hangt allemaal af wat je wilt hé, ik persoonlijk heb veel plezier aan die nu toch goedkope dozen. Het heeft iets van een Ghetto mentaliteit naar mijn mening - je koopt goedkoop spul en probeer er het beste uit te halen. Dat kan je ook met een pc, maar voor mij is het toch niet het zelfde -Mja ben dan ook oldskool.:D

Ten slotte nog dit, het is wel in het Frans maar ziehier een kijkje in de Roland fabriek van destijds (ik vermoed ergens in de jaren negentig) - 'meet de man behind de machine' Ikutaro Kakehashi.;)

 
Back
Top