Roland MC-303 Groovebox

Ohmarinus

Ingeburgerd
Lid sinds
14 januari 2008
Berichten
81
Yup, heb er gister een op de kop getikt, was aanvankelijk 50 euro, maar met mijn domme kop 65 geboden (don't ask) hoedanook, nog steeds een prikkie als je het mij vraagt want dat ding is veeheeheeeet!

Wat ik me nu afvroeg, dit is mijn eerste eigen drumcomputer/groovebox, en er zitten allemaal nummers in geprogrammeerd, maar ik wil die nummers helemaal niet en ik wil gewoon lekker alles kunnen vullen met mijn eigen geknutsel, dus hierbij de vraag of het eigenlijk kwaad kan, en of het überhaupt mogelijk is om alle patterns te legen?


Zijn er verder een beetje gebruikers thuis in de MC-303 hier? Hij zet het tempo steeds op 120 terug ook al zeg ik honderd keer dat 'ie op 110 moet staan voor het huidige nummer :stupid


Btw hier een eerste probeerseltje:
 
Laatst gewijzigd:
50 user-patterns voor eigen geknutsel
naar mijn weten kan je de andere niet verwijderen

Van die tempo-'bug' heb ik ook last, en nog geen oplossing voor gevonden.

Mocht er iemand hier iets op weten, alle advies is welkom:
-De cutoff/resonance van de rhytm-part lijkt ook altijd terug op de originele waarden terug te springen (terwijl je ze wel kan aanpassen in realtime)
-Is het mogelijk in het 'drumcomputer'-gedeelte snel een soort drum te vinden: bvb een cowbell, zonder alle knopjes te moeten aflopen?
-Is het mogelijk om het volume van een bepaald drumgeluid afzonderlijk aan te passen? (zoals je bij de tr707 etc sliders hebt)
(de laatste 2 zouden het 'jammen' met het rythmpart een stuk vergemakkelijken.


Alvast veel plezier ermee
(ik heb ook een paar filmpjes van mc 303 staan op mijn youtubekanaal, zoek maar op mijn username als je geïnteresseerd bent)
 
50 user-patterns voor eigen geknutsel
naar mijn weten kan je de andere niet verwijderen

Van die tempo-'bug' heb ik ook last, en nog geen oplossing voor gevonden.

Mocht er iemand hier iets op weten, alle advies is welkom:
-De cutoff/resonance van de rhytm-part lijkt ook altijd terug op de originele waarden terug te springen (terwijl je ze wel kan aanpassen in realtime)
-Is het mogelijk in het 'drumcomputer'-gedeelte snel een soort drum te vinden: bvb een cowbell, zonder alle knopjes te moeten aflopen?
-Is het mogelijk om het volume van een bepaald drumgeluid afzonderlijk aan te passen? (zoals je bij de tr707 etc sliders hebt)
(de laatste 2 zouden het 'jammen' met het rythmpart een stuk vergemakkelijken.


Alvast veel plezier ermee
(ik heb ook een paar filmpjes van mc 303 staan op mijn youtubekanaal, zoek maar op mijn username als je geïnteresseerd bent)


Cool, ik heb hier de NL handleiding, daar staan alle sounds in, dus ook op welke plek ze staan enzo per Drumcomputer rack. Die manual is vast ook ergens op internet te vinden, de taal maakt denk ik niet uit. Het staat achterin de manual, dus de naam van de sound en op welke toets hij staat :)

Ik zet voordat ik ga opnemen op het instrument de cutoff/resonance/etc alvast op de goede waarde, tot- nu toe heeft 'ie het bijna altijd onthouden.
Wel stelt 'ie dan die effecten over de hele pattern in, dus niet de drums en synth los ofzo..

Het is geloof ik ook de eerste groovebox 'ooit' dus eigenlijk een soort van béta-apparaat :)
 
Die pagina's zijn bij mijn handleiding blanco(behalve dan de titel). Ik vroeg me al af waarom ze er tussen zaten. Toch nog maar eens online handleiding checken
 
De MC-303 heeft inderdaad zijn beperkingen. Het was, zo lijkt mij, een 'probeerseltje' van Roland om te zien of er een markt was voor hun MC-505, die dus echt wel stukken beter is.

De effecten van de 303 gelden wel degelijk voor het hele pattern. Je kunt de hoeveelheid effect per part wel regelen of helemaal uitzetten, maar je kunt niet bvb een delay op de drums zetten en een galm op part 1.

Het tempo van de MC-303 staat steeds op 120bpm als je hem aanzet en wordt niet mee opgeslagen tijdens de opname. Dit om het live switchen van patterns mogelijk te maken (dit zou uiteraard spaak lopen wanneer het tempo tussen de patterns zou verschillen). Je kunt eens proberen om het tempo in het pattern vast te leggen met 'Set Up Write'. Heb ik zelf echter nooit geprobeerd.

De meegeleverde sounds en patterns zijn ingebakken in het ROM geheugen en dus niet te verwijderen of aan te passen.

Cutoff en Resonance kun je eventueel ook proberen op te slaan met 'Set Up Write'. Om variaties in de filter op te nemen, moet je opnieuw in 'record' gaan.

Aangezien de 303 een klein LED display heeft, is er geen enkele manier om makkelijk drums terug te vinden. De klankenlijst in de manual is je enige referentie.

Het volume van de drums kan in de MC-303 niet geregeld worden. Je kunt ze uiteraard wel afzonderlijk muten.
De MC-505 laat wel toe om de drums individueel te editen, inclusief het volume.
 
Laatst gewijzigd:
50 user-patterns voor eigen geknutsel
naar mijn weten kan je de andere niet verwijderen

Van die tempo-'bug' heb ik ook last, en nog geen oplossing voor gevonden.

Mocht er iemand hier iets op weten, alle advies is welkom:
-De cutoff/resonance van de rhytm-part lijkt ook altijd terug op de originele waarden terug te springen (terwijl je ze wel kan aanpassen in realtime)
-Is het mogelijk in het 'drumcomputer'-gedeelte snel een soort drum te vinden: bvb een cowbell, zonder alle knopjes te moeten aflopen?
-Is het mogelijk om het volume van een bepaald drumgeluid afzonderlijk aan te passen? (zoals je bij de tr707 etc sliders hebt)
(de laatste 2 zouden het 'jammen' met het rythmpart een stuk vergemakkelijken.


Alvast veel plezier ermee
(ik heb ook een paar filmpjes van mc 303 staan op mijn youtubekanaal, zoek maar op mijn username als je geïnteresseerd bent)


Heb je al gevonden waar de geluiden staan?

Ik heb ontdekt dat je via een maniertje de 'velocity' kan aanpassen van drumgeluiden, hiermee kan je het gemis van volume een klein beetje compenseren maar gaat wel ten koste van andere eigenschappen.
 
Ja, heb een engelse handleiding gedownload en daar staan ze er wel in (vanaf pagina 85)

Velocity lijkt meer op de 'accent' die sommige drumcomputers hebben, denk ik. Hard tegenover zacht slaan op je 'drum'. Maar er zal niet veel verschil in zitten.

Nu ik zie wat zo'n hoop sliders kan, mis ik dat wel op de mc 303.
Gewoon zo simpele dingen : 2 parts tegelijkertijd laten faden, rythm parts volume aanpassen, ... (sliders op zich niet nodig, maar de mogelijkheid tot)
Helaas helaas
 
Je kan voor de drums altijd kiezen uit 4 velocity waarden - toch? Dit kies je vóór je ze programmeert.
De drums staan verder logisch geördend, logisch op de manier waarop ze bij GM altijd geördend zijn. Zo zitten hihats altijd op de 3 zwarte toetsen, claps, rimshots altijd op de 2 zwarte toetsen... cymbalen en toms zitten ook altijd op dezelfde plekken.

MC303 is zeker bruikbaar in producties, maar ik vind het geen super ding.
 
Je kan voor de drums altijd kiezen uit 4 velocity waarden - toch? Dit kies je vóór je ze programmeert.
De drums staan verder logisch geördend, logisch op de manier waarop ze bij GM altijd geördend zijn. Zo zitten hihats altijd op de 3 zwarte toetsen, claps, rimshots altijd op de 2 zwarte toetsen... cymbalen en toms zitten ook altijd op dezelfde plekken.

MC303 is zeker bruikbaar in producties, maar ik vind het geen super ding.

Als je veel geluiden inprogrammeert en dan ook nog inspeelt bij het opnemen en meespeelt met een opname dan vertraagt 'ie soms of skipt 'ie een beat of slaat 'ie ineens een beat veel harder aan :geslaagd:
 
Nog ééntje waar volgens mij geen oplossing voor is, maar ik kan maar vragen:

Bij het ingeven van 1 vd 7 gewone parts in steps, is het mogelijk om bepaalde stappen langer en andere korter te maken? Of gewoon alle stappen al langer te maken? (behalve de Gate time op het hoogste zetten)

Ik krijg namelijk altijd zeer snelle melodieen hierdoor en geluiden met een hoge attack komen er niet door omdat ze te vroeg 'afgesneden' worden
 
Ga hem denk ik maar weer verkopen, het was een leuk beginnersinstrument, maar met de Korg voel ik wel dat ik kan groeien.

Verder zou ik met mijn MPK25 en APC20 ook nog verder kunnen gaan als ik de Electribe een beetje onder de knie heb :)
 
na 10 dagen al beu, dat is wel heel snel
ik zou hem houden, zoveel geld krijg je er waarschijnlijk toch niet voor
 
na 10 dagen al beu, dat is wel heel snel
ik zou hem houden, zoveel geld krijg je er waarschijnlijk toch niet voor

Moest groeien he, dus heb een Korg EMX1SD gekocht :)

Nu staat die MC-303 maar in een hoekie.
Voor 75 euro gaat 'ie weg ;)
 
Back
Top