Verschil tussen de Roland MC-303 en MC-505

MC 303 ooit mee begonnen, toen wel leuk..en je kon er toch best wel wat mee doen als je er lekker in zat..
Maarja dan hebben we het over 13 jaar geleden :-) en er is toch wel e.e.a. bijgekomen dat beter klinkt en meer kan.. maar wat ik zeg leuk om mee te beginnen .... Echter de klank is idd niet 'pro' meer 'toy'.
Oja ik heb een rm1x te koop
 
Heb ze allebei. De MC-303 is een pure rompler met héél beperkte editing mogelijkheden. Leuk om wat mee te prutsen op vakantie als je geen andere instrumenten in de buurt hebt, maar waardeloos voor ernstige producties.

De MC-505 is geënt op de JV synth engine, waardoor hij een stuk minder rompler is dan de MC-303. Goede hands-on control, meer klanken en veel dieper te editen dan de MC-303. De MC-505 heeft ook een bijzonder uitgebreide arpeggiator aan boord en als de klanken je niet aanstaan kun je hem ook als stand-alone MIDI sequencer gebruiken. Dat is ook de voornaamste reden waarom ik hem gekocht heb. Sinds ik een Doepfer MAQ16/3 heb, heb ik de MC-505 ook niet meer gebruikt.

Beide kisten zijn wel heel stevig gebouwd!
 
De mc-303 is een van mijn favorieten, alleen sluit ik de audio nooit/bijna nooit aan.

De sequencer is erg intuitief om bv snel goede swingende drums te programeren door bv battery of reason aan te sturen of om een monophone synth bass aan te sturen.

Gecombineerd met een krachtige arpegiator maakt het de mc303 een onmisbaar stukje gear in mijn setup.

Tja die 808 geluiden klinken alleen vet als ik ze uit mic via mijn buizen gitaar versterker.

Je kan op een mc303 in 5 minuten een basis schets van een nummer maken, en das ook wel eens handig.

Dit ding is zijn 75-100 euro meer dan waard.
 
De sequencer is erg intuitief om bv snel goede swingende drums te programeren door bv battery of reason aan te sturen of om een monophone synth bass aan te sturen.
pattern based programming is ook alleen leuk voor die 2 maar chords gaat nutuulk niet lukken op dat ding...
ik heb persoonlijk liever meer overzicht dan alles op de tast...
 
De MC-303 is gewoon prachtig. Maar je moet gewoon weten hoe er mee om te gaan. Deze track + remix is het grotendeels gemaakt met de mc-303 : en remix : Bijna alles wat je hoort komt uit de MC-303
Ik ken die gasten die dit hebben gemaakt. Daarom kan ik vol overtuiging zeggen dat de MC-303 interessant is. Klinkt misschien een platte boel, maar tegenwoordig is deze muziek heel hip. Beter een mc-303 dan een saaie machinedrum. En tegenwoordig in de dansmuziek, hoe minder analoog hoe beter. Goedkope en slecht gesampelde geluiden zijn super in tegenwoordig. De tijden veranderen.

Analoge synth's zijn compleet passé.

Strange.
 
Laatst gewijzigd:
@Nick

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat nr. grotendeels met een MC303 is gemaakt...sommige geluiden (de drums met name) zouden wel uit de MC303 kunnen komen - maar er moet dan wel heel wat aan nabewerking zijn gedaan - maar veel van de synthgeluiden kunnen gewoon niet met de MC303 (ik hoor filters en effecten die de MC303 gewoon niet in zich heeft). En de sequencer loopt retestrak met wat ik van de MC303 gewend ben. Die gaat al over zijn nek bij iets teveel hatjes. Wat natuurlijk wel kan is dat er met samples uit de MC303 is gewerkt in andere software / hardware. (Er zitten inderdaad best lekkere, old skool rave geluiden in dat ding)

Kan je iets meer vertellen over hoe de nummers zijn gemaakt?
 
Ik heb inmiddels besloten om te wachten tot er weer een Yamaha dx200 wordt aangeboden.
Ten eerste om de dikke fm synth en ten tweede omdat ik er lekker mee kan freaken. Lees allemaal artikelen over DX200 editor software, is het ook mogelijk om deze als plugin in pro tools te laten lopen?

@Nick: Weet niet hoe de dans/dance scene in België is, maar in Nederland en Duitsland zie je juist dat de drang naar analoge en rauwe sounds weer groter aan het worden is. Het gelikte en digitale van veel nieuwe releases spreekt de echte liefhebber juist helemaal niet meer aan. Het klinkt namelijk vaak allemaal hetzelfde...
 
"Goedkope en slecht gesampelde geluiden zijn super in tegenwoordig" :D:D:D hahahahaha
 
@Nick: Weet niet hoe de dans/dance scene in België is, maar in Nederland en Duitsland zie je juist dat de drang naar analoge en rauwe sounds weer groter aan het worden is. Het gelikte en digitale van veel nieuwe releases spreekt de echte liefhebber juist helemaal niet meer aan. Het klinkt namelijk vaak allemaal hetzelfde...

Is het niet dat we hier compressie-moe zijn? Ik wel iig. Alles lijkt wel dichtgesmeerd en de huidige huis tuin en keuken stereo's / home cinema sets zijn erop gemaakt dat ze weinig dynamiek hoeven te brengen.

Maar even ontopic:
mc303, doemaar nie!
 
"Goedkope en slecht gesampelde geluiden zijn super in tegenwoordig" :D:D:D hahahahaha
mja je kan er geen piel op trekken, de ene keer is digitaal kut maar tegelijkertijd is de SID of FM synthese wel cool... of dat gelul over geen presets willen gebruiken maar wel een 303 of 909 hebben... :D
 
ik heb jaren geleden gekeken naar een jam machine voor op de bank, heb toen ook naar een mc303 en mc505 gekeken..
uiteindelijk gekozen voor een korg emx1 die gewoon veel beter klinkt.. meer punchy en helder..
vergeleken met de emx1 klinken de mc303 en mc505 gewoon als een doffe krant..
 
Wat is het veschil tussen de Roland MC-303 en de MC-505?

De MC-505 is kut, de MC-303 is extra kut ;)
 
Ik heb een 808 gehad maar heb hem weggedaan voor een 505, meer authentieke sounds , jaren 90 styl sounds , TB sounds , kortom een advies van mijn kant, DOEN
 
de mc-303 is om te huilen !! :r

de mc-303 is misschien grappig voor 'erbij' als je een goede sampler hebt. de mc-505 is nog wel enigszins serieus te nemen. nee, ik zou absoluut voor de dx200 gaan, die is erg vet! koop dan ook een machinedrum (ja, das niet goedkoop) en je kan weer even flink vooruit.

en de jomox xbase 09 is ook echt een fantastische bak!! alleen balen van de slechte polyfonie. verder lekker analoog en erg 'dát' geluid *D
 
Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat TS anderhalf jaar geleden wel een keus gemaakt heeft.. :erm:
 
Ik vermoed dat TS anderhalf jaar geleden wel een keus gemaakt heeft.. :erm:

nou as k t zo trug lees juist niet :D weet geeneens t verschil tussen enne groefboks enne n drummert....
 
grappig om te zien hoe de mc 303 gedist word. Als je het apperaat echt goed kent kun je er heel mooi drums meer programeren.

Tja en voor degene die muziek willen zien.
Het is een heel moeilijk apparaat om echt door te krijgen maar als je dat lukt is het een geweldige tool.
vooral voor live. heeft er iemand nog een te koop voor weinig? wil er nog wel een 3e bij hebben.
 
grappig om te zien hoe de mc 303 gedist word. Als je het apperaat echt goed kent kun je er heel mooi drums meer programeren.

Tja en voor degene die muziek willen zien.
Het is een heel moeilijk apparaat om echt door te krijgen maar als je dat lukt is het een geweldige tool.
vooral voor live. heeft er iemand nog een te koop voor weinig? wil er nog wel een 3e bij hebben.

Ik vind de mc303 ook wel grappig....heb er al een paar live dingetjes mee gedaan onstage...waar ik hem vnl voor gebruik is als midi arpeggiator.....trouwens op deepsynthesis staat echt wel een vette demo vd mc303....gemaakt met sounddiver gloof ik en dan met 4 layers....erg verrassend...maar helaas bestaat deepsynthesis niet meer zien ik net...jammer...
 
Back
Top