Imac+Arturia+mackie+roland = HULP

arturia80

Nieuwkomer
Lid sinds
19 december 2010
Berichten
3
Dag allemaal,

Ik (Johan uit Rotterdam) ben nieuw op dit forum. In mijn vrije tijd maak ik graag muziek (gitaar, bas en toetsen). Nu heb ik een kwestie die ik wil voorleggen en hoop dat ik'm in de juiste groep heb geplaatst. Het is even een wat langer verhaal en ik probeer mijn situatie zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik heb een Imac i5 quadcore met 8gb RAM. Hier heb ik een Mackie onyx 1220i op aangesloten via firewire. Op de mackie staat mijn piano (Roland RD700 SX), gitaar etc.
Ik maak eea in garageband en dat bevalt goed.

Nu heb ik sinds gisteren een Arturia analog experience aangeschaft en deze via USB aangesloten op mijn Mac (ik wil graag snel wat partijen in kunnen spelen, terwijl ik achter de Mac zit en mis in de Roland bovendien wat sounds). Dit werkt goed en de soft synt die wordt bijgeleverd, kan ik goed bedienen.

Alleen als ik opnames maak met de Arturia, schrijft garageband dit weg als midi (dat is het neem ik aan?). Als ik het nummer vervolgens afspeel of naar MP3 omzet, ben ik de sounds van de Arturia kwijt of gebruikt hij het geluid dat ik op dat moment heb geselecteerd op de Arturia. Voorbeeld: ik neem een piano partij op. Vervolgens stel ik de Arturia in op een strings-geluid en wil de zojuist opgenomen track nog even afspelen. Dit krijg ik dan terug te horen in het strings geluid en niet meer met het piano geluid zoals ik had opgenomen.
Schrijft de Mac het dan allemaal weg als midi?

Nu komt mijn vraag: hoe kan ik de geluiden die ik met de Arturia maak, toch opnemen als audio op de Mac? De Arturia heeft zelf alleen een midi-out en USB out.
Is het mogelijk dat ik het signaal van de Arturia, die dan gebruik maakt van de software op de Mac, naar mijn Roland stuur en dat ik dus fysieke audio opneem van mijn Roland via mijn Mackie naar de iMac (volgt u het nog ;-)?)

Misschien moet ik het in een andere hoek zoeken (ander opname programma?), of is het helemaal niet mogelijk wat ik wil. Concreet wil ik dus de sounds die ik maak en real-time aanpas op de Arturia, opnemen met mijn Mac.

Dank voor het lezen.
 
Wanneer je een spoor met een geluid waar je tevreden over bent kun je dit spoor "bouncen", dus als audio opslaan. Vervolgens kun je dit audio-spoor weer importeren in Garageband en verder werken aan je productie.

Als je een spoor inspeelt neemt hij het op als MIDI en niet als audio. Hoe het gaat klinken hangt er dus maar net vanaf door welk instrument je het afspeelt. Ik denk dat je wel meerdere Analog Factory's kan initieren in een garageband project. Dus voor ieder nieuw spoor maak je een nieuwe Analog Factory aan, zo kun je op ieder spoor de instellingen laten staan zoals ze moeten klinken.

Hopelijk heb je hier wat aan!
 
Dat ga ik proberen.

Is het tevens mogelijk om zowel mijn Roland RD700 SX en de Arturia beiden tegelijk als midi-controller te gebruiken voor mijn softsynth? Ik wil namelijk het klavier van de Roland gebruiken en de tweakknoppen van de Arturia
 
Alleen als ik opnames maak met de Arturia, schrijft garageband dit weg als midi (dat is het neem ik aan?). Als ik het nummer vervolgens afspeel of naar MP3 omzet, ben ik de sounds van de Arturia kwijt of gebruikt hij het geluid dat ik op dat moment heb geselecteerd op de Arturia. Voorbeeld: ik neem een piano partij op. Vervolgens stel ik de Arturia in op een strings-geluid en wil de zojuist opgenomen track nog even afspelen. Dit krijg ik dan terug te horen in het strings geluid en niet meer met het piano geluid zoals ik had opgenomen.
Schrijft de Mac het dan allemaal weg als midi?


Je kunt ook een 'program change' opnemen bij de eerste noot in het midispoor van de Arturia. Dus stel je piano is patch 38, dan kun je er met een program change ook voor zorgen dat hij altijd vanaf de eerste noot ook patch 38 speelt.
 
Los daarvan

Los daarvan

De software die bij die Arturia geleverd wordt, is die ook toepasbaar als VST plug-in of moet je die gebruiken als losse applicatie naast je DAW?
 
Back
Top