TB303 - een nieuwe kant

Kloon of geen kloon

Kloon of geen kloon

Klopt.. niet alleen de junks.. ook wij gebruiken een TeeBee.. maar daarnaast wél twee echte 303's.

Maar de acid junkies heb ik live nog nooit een teebee of andere kloon zien gebruiken (en we kennen hun setup écht van voor tot achter en terug).

.. een grappig verhaal voor het slapen gaan. Er was pasgeleden een ontzettende acid-freak bij ons op bezoek (met zelf de nodige hands-on 303-ervaring). En die stond doodleuk te beweren dat hij in een van onze nummers toch écht rebirth hoorde. Jaaa.. 2 303's.. 909 erbij.. dat kon niet missen.

En wat is nou het geval.. dat waren 2 échte 303's .. en een échte 909 die hij gehoord had. Dus wat dat betreft.. het verschil is vaak kleiner dan je denkt.:p
 
toch leuk datje met je 303's en je 909 rebirth na kan maken :)
zeker als je dan ook nog je distortion ala rebirth instelt

haha
ja ach

sorry ?
 
maar vinden jullie dan dat Rebirth echt zo veel verschilt van de originele 303's??
De 808 en 909's kan ik me nog wel voorstellen omdat dat samples zijn, maar toen ik die 2 303's hoordde kon ik wel janken van blijdschap, zo goed vond ik ze klinken.
 
Precies wat ik zeg

Precies wat ik zeg

Wat ik bedoelde te zeggen is dat Rebirth akelig dicht in de buurt komt van een echte 303. We hebben het uitvoerig getest. Twee echte 303's aan de ene kant.. Rebirth aan de andere.

Alleen bij het accent.. en bij hoge resonance instellingen kon je echt verschil horen.. verder nauwelijks.
 
808

808

Hé Sander,

wil je die 808 ook nog ergens anders voor ruilen? Ik heb namelijk nog een AN1x staan en een Juno-60 met 2 kleine mankementen.

Ik vind de 909 ook wel stoer, maar om de één of andere reden vind ik de 808 veel funkier. Ik zou er graag één willen hebben, vooral omdat ik m'n 606 heb ingeruild voor m'n 303 (+geld natuurlijk). :{

Zit jij trouwens ook op het globaldarkness forum?
 
Re: Tadao

Re: Tadao

CraZ schreef:

Leuk om te weten: De 303 kent eigenlijk maar één waveform; de zaagtand. De blokgolf wordt gemaakt door een gewone en een gespiegelde zaagtand aan elkaar te plakken. Hoe meer resonance je in het geluid draait, hoe slechter de uiteindelijke blokgolf eruit komt te zien.. vandaar dat het lijkt alsof de zaagtand door de blok heen 'lekt'. Dit schijnt nauwelijks na te maken te zijn.. zeker in combinatie met accenten (waarbij de envelope van het filter vóór de noot al wordt opengetrokken).

Uhm.... twee zaagtanden aan elkaar plakken? Wie heeft je dat wijs gemaakt? Met houtlijm of zo?
 
Van zaagtand naar blok ...

Van zaagtand naar blok ...

De blokgolf in een 303 wordt geconstrueerd vanuit de zaagtand. Wat er gebeurt is dat bij elke tweede puls (negative edge) een circuitje (versterker) getriggerd wordt.. dat het signaal zo'n 30db omhoog knalt.. dit zorgt ervoor dat het uiteindelijke resultaat een (soort van) blokgolf wordt.

Nou is het daarbij ook nog eens zo dat bij hoge resonance waarden, op de positieve edge nauwelijks nog resonance te zien is.. terwijl dit op de negatieve edge wél duidelijk te zien is.

Ik zal eens een keer wat rommelen met een oscilloscoop.. dan laat ik het jullie wel zien !
 
Een plaatje praat altijd beter..

Een plaatje praat altijd beter..

Simpel testje met soundforge en mijn 303.

De zaagtand..

saw.jpg



De Blok..

square.jpg



Je ziet hier duidelijk dat de golfvorm halverwege een enorme 'boost' krijgt..
 
Laatst gewijzigd:
Re: Hoe doe je dat

Re: Hoe doe je dat

Origineel geplaatst door Twin-x
Hoe meet je dat op ?

P.S. je kunt nu ook plaatjes attachen.

oscilloscoop

het scheelt natuurlijk nogal hoe de knoppen van de 303 staan, aangezien het lastig is om alleen de OSC zonder filter en envelope e.d. te laten zien
 
Het stomme is, dat de threat starter nooit meer gereageert heeft. Vraag dan ook niks zou ik zeggen.
Zag er ook nog een reply van mezelf instaan. Toen had ik nog geen 303, nu gelukkig al weer heeeeel lang.
 
Tja, de 303 blijft iedereen boeien, mij iig wel, denk niet dat ik ooit afkom van de droom een 303 te hebben...

Maar aangezien de klonen redelijk oke kunnen zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met die mam33II. Ik weet dat de eerste versie van de mam geen distortion heeft en de tweede wel, maar kan iemand mij vertellen hoe die klinkt?
Komt het uberhaupt wel een beetje in de buurt van het origineel??

Kan er eventueel eentje kopen maar zit nog te twijfelen
 
een thread van 3 jaar oud omhoog schoppen...

nu we er toch over bezig zijn, ik wordt helemaal ziek van die o zo afgezaagde 303 baslijntjes in techno en aanverwante platen! doe er dan toch *alsjeblieft* iets nieuws mee. hoorde laatst nog een set van Josh Wink met de hele tijd 303 baslijntjes erdoor. zo cliché. please stop it.

als ik een 303 had, en die wil ik btw wel ;) , dan zou ik er heel andere dingen mee doen dan die afgezaagde baslijntjes die we nu al 15 jaar ofzo te horen krijgen...
 
Origineel geplaatst door divi
. hoorde laatst nog een set van Josh Wink met de hele tijd 303 baslijntjes erdoor. zo cliché. please stop it.
Als je niet op die 303 lijntjes zit te wachten, waarom ga je dan uberhaupt naar Josh Wink? Wie ie er nu stom bezig? Josh Wink, die zijn eigen ding doet en niet met de meut mee gaat, of jij, die naar een optreden gaat van iemand, waarvan iedereen weet dat ie zijn eigen ding doet en niet met de meut mee gaat? ;)

Je moet hardfloor eens live zien! Dat is mijn ding! Oude 303 lijntjes en stiltes tussen nummers. Geen wannabee dj, maar een band!
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Je moet hardfloor eens live zien! Dat is mijn ding! Oude 303 lijntjes en stiltes tussen nummers. Geen wannabee dj, maar een band!

Nauw ja, stiltes in een liveset hoeven echt ook niet hoor. Ik laat altijd wel wat doorlopen. Ja ok start/stop drukken geeft wel leuke effecten als je met de 808/303 bezig bent.
 
Origineel geplaatst door sander
Nauw ja, stiltes in een liveset hoeven echt ook niet hoor. Ik laat altijd wel wat doorlopen. Ja ok start/stop drukken geeft wel leuke effecten als je met de 808/303 bezig bent.
Er is een periode geweest dat veel live (rock) bands medleys spelen.. Weet je hoe suf dat is! :)

Zo zie ik techno live acts ook! Maar goed! :)

Start / stop met doorlopende modulars is ook heeeeeeeeeeeeeel leuk!
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Als je niet op die 303 lijntjes zit te wachten, waarom ga je dan uberhaupt naar Josh Wink? Wie ie er nu stom bezig? Josh Wink, die zijn eigen ding doet en niet met de meut mee gaat, of jij, die naar een optreden gaat van iemand, waarvan iedereen weet dat ie zijn eigen ding doet en niet met de meut mee gaat? ;)

Je moet hardfloor eens live zien! Dat is mijn ding! Oude 303 lijntjes en stiltes tussen nummers. Geen wannabee dj, maar een band!
op dat feestje waren nog zo'n 15 DJs in 4 zalen... had wink laatst op ook Timewarp gezien, en daar was ie heel anders.

maar staat 'zijn eigen ding doen' gelijk aan 303 muziek? snap je redenering niet.

mijn opmerking is trouwens geen commentaar op wink, maar wel op het tot in den treure herkauwen van 303 lijntjes.
en mij stom noemen omdat ik niet van bepaalde muziek hou is niet helemaal deontologisch verantwoord vrees ik...
 
Origineel geplaatst door divi
.... zo cliché. please stop it....

Als we alle dingen die door minstens één enkel persoon als cliche worden ervaren zouden stoppen....

Neegoed , jij hebt vast ook een favoriet iets waar je graag naar luistert, maar waar een ander van vindt dat dat vreselijk is. Dus in plaats van vragen of iets kan stoppen, kan je je beter omdraaien en ergens anders naar toe gaan, waar je wel tevreden van wordt.
 
Back
Top