Helderheid & openheid mix

ik vind dat er maar makkelijk gepraat word, over lengte breedte en diepte, beetje zus, beetje zo, en klaar is kees. Vergeten word even dat het meester worden in goede tot perfecte afmixen een proces is wat jaren in beslag neemt,
Dus: it's the cook, not the tools
Zo recht :halleluja
 
als 1 van de 2 kanalen qua volume dusdanig is gereduceerd dat je geen geluid meer hoort...

Ahaaaa....kijk normaal pan ik zeg naar rechts tot max kwart over 12 en links max kwart voor 12....maar het kan dus nog extremer....en welke geluiden plaats je het meest naar rechts/links? Is daar een volgorde in/voor?
 
Leuk topic :).

Ik gooi de boost/cut knop van mn eq altijd helemaal open en dan zoek ik met de frequency knop de frequency die ik er uit wil hebben. Als ik die gevonden heb draai ik de boostknop zo ver terug dat ie die frequency met een paar db wegsnijdt.

Een leadje wil ik nog wel eens een klein eq piekje geven, voor de bas stel ik de equalizer op dezelfde frequency in maar dan snij ik iets weg.

Kick gebruik ik ook als stuursignaal richting mn compressors zodat ik de baslijn kan laten ducken.
Overigens heb ik een paar aux bussen opgeofferd als stuursignaal voor de compressors. Werkt erg fijn :).

En verder, hihats snij ik zoveel mogelijk laag uit. Hogere synthlijnen ook, maar dan veel subtieler.
Baslijnen haal ik wat mid uit waardoor het wat dieper en gedetailleerder gaat klinken. (laag en hoog zijn iets luider dan het mid in verhouding als je mid wegsnijdt).

Qua geluidenkeuze, ik mag graag een noise osc gebruiken in een synth patch, als je dat subtiel doet krijg je ook een lekker scherp randje aan je sound.

Luister deze maar eens (is lage kwaliteit, maar wel een lekker psy nummer)
 
Wat ik nog wilde zeggen over dat youtube trackie.
Je hoort heel veel geluiden die door highpass filters gehaald zijn.
In het laag hoor je eigenlijk alleen maar de kick en bas.

er zijn in het hoog wat scherpe geluidjes maar die staan wat zachter. De eerste FM-achtige lead panned al lekker van links naar rechts door de track. De voicepad die er bij valt zit een laag boven de bas (in toonhoogte bedoel ik dan) maar vecht niet met de distorted 303 geluidjes. Het zit allemaal heel netjes in elkaar.

En dan, op 3 minuut en een beetje komt die monsterlijke lead!!!
(da's het moment dat ik op de bank sta te springen hier in huis als ik deze track draai.. heb hem op cd :))
Je hoort een square met een hele dikke chorus volgens mij en een beetje distortion...
Het klinkt ook alsof de lead door een highpass filter gaat.. dat geeft zo'n randje...
Je hoort variatie in de klank van de lead, dit zou ik doen door de midsweep van je mixer te misbruiken als bandfilter.
Ik had ooit een spirit mixer daar kon je dat heel mooi mee doen, dat gaf ook zo'n klank. Afmaken met een vleugje reverb ;)

-C-
 
... maar is een gate ook handig in een mix?

Afgezien van creatief (sidechain) gaten zoals in veel moderne danceproducties, gebruik ik de gate meestal om bij opnames van live zang, drums en gitaar de ongewenste bijgeluiden weg te halen, bijvoorbeeld:

1. live kick drum: over de kick microfoon hoor je ook de snare, hihats en cymbals van de drummer meeklinken (overspill). Stel de threshold van de gate zo in dat deze alleen het hardste geluid doorlaat, de kick dus. Speel met de hold en release om het natuurlijk te houden. Dit kan ook werken met de snare, maar wordt lastig als de drummer veel ghostnotes speelt.
2. live zang, vaak hoor je wat ruis en bijgeluiden op het zangkanaal, zoals tussentijds keelgeschraap of zuchtjes van de vocalist(e). Zelfde recept als hierboven, dankzij de gate ben je daar in één keer vanaf.
3. Sterk overstuurde gitaren hebben vaak veel bijgeluiden, vooral als de gitarist even niet speelt. Ook hier biedt de gate uitkomst.
 
puntje 2 mogen ze wel eens op de zanger van muse toepassen.
Die gozer is net een fietspomp



-C-
 
puntje 2 mogen ze wel eens op de zanger van muse toepassen.
Die gozer is net een fietspomp
-C-

:) haha.

Het is een tijdje trend geweest (misschien bij sommige producers nog steeds?) om zuchten en ademhaling bewust heel hard met compressie in de mix te zetten. Het gaat dan niet om 'ongewenste bijgeluiden'. Want het klinkt dan zo emotioneel en/of sensueel. Werkt soms wel, hoewel andere luisteraars er spontaan van gaan hyperventileren.

:D
 
Mooie thread dit.
Wat hierboven al gezegd is ,oefenen tot je erbij neervalt.
En een goede referentie track bij de hand hebben.
En alles op zo veel mogelijk geluidsbronnen testen.

Wat ook niet onbelangrijk is .is om je plugin geluiden in balans te krijgen.
Stel je gebruikt Nexus 2 en Omnisphere,twee totaal verschillende plug-ins.
Nexus:=transperant,maar af en toe een beetje iel.
Omnisphere:=Vol,maar kan ook af en toe dof klinken t.o.v Nexus.

Wat ik dan vaak doe is de revrb etc van zo'n plugin uitzetten en de revrb etc van de daw gebruiken voor beide plugins.
Op deze manier komen de plugins iets naar elkaar toe,door hetzelfde sausje.

Er zijn legio stereo verbreders op de markt,maar een simpel truckje maakt dit vaak overbodig,zeker voor strings en pads.
Simpel maar vaak doeltreffend,ook Jarre maakte hier vroeger vaak gebruik van.


En nog een kleine tip:
Ik Werk met Ableton 9 suite,en een foutje waar ik in de loop der tijd achter ben gekomen is dat als ik een track heb en die ik wil omzeten in audio.
Voorheen:track klaar? renderen(via export audio) in wav en dan de wav(en meerdere nummers) masteren.
Nadeel hiervan is dat je geluidskaart aardig op z'n sodemieter krijgt door in een korte tijd al je sporen te moeten renderen,dit kon wel eens kleine foutjes veroorzaken.(zeker met de goedkopere geluidskaarten)
Voortaan:Track klaar:in hetzelfde project een extra audio spoor aanmaken en resampling terwijl de track afspeelt.
En vervolgens de opgenomen track copyeren naar een leeg project,en daar masteren.
Als je hem dan renderd,hoeft de geluidskaart alleen dat audiospoor te renderen i.p.v alle losse sporen in een korte tijd.
Duurt iets langer,maar je geluidskaart krijgt nu gewoon de tijd,wat ten goede van de muziek komt.
En je kan het opgenomen geluidspoor direct in de gaten houden.

zo dat was mijn duit in het zakje.
Nogmaals mooie thread dit,veel nuttige tips uitgehaald.
 
...Nadeel hiervan is dat je geluidskaart aardig op z'n sodemieter krijgt door in een korte tijd al je sporen te moeten renderen,dit kon wel eens kleine foutjes veroorzaken.(zeker met de goedkopere geluidskaarten)
Voortaan:Track klaar:in hetzelfde project een extra audio spoor aanmaken en resampling terwijl de track afspeelt.
En vervolgens de opgenomen track copyeren naar een leeg project,en daar masteren.
Als je hem dan renderd,hoeft de geluidskaart alleen dat audiospoor te renderen i.p.v alle losse sporen in een korte tijd.
Duurt iets langer,maar je geluidskaart krijgt nu gewoon de tijd,wat ten goede van de muziek komt.

Nee. Weet niet waar dit idee vandaan komt, maar het is pertinent fout. Met renderen wordt je geluidskaart namelijk helemaal niet gebruikt, het gebeurt op je CPU.
En digitaal renderen is gewoon een rekenprocess, een PC of DSP-kaart wordt niet halverwege de taak wat moe en slordig 8)

Mvg.

CoolRunning
 
Cpu kan ook.toch moet ik op de geluidskaart de duffer aanpassen om grote projecten goed te kunnen renderen.en dan nog maakt ie soms foutjes.
En op die andere manier.nooit geen problemen.
 
Het punt is eigenlijk dat ik daar met een roland quadcapture weinig tot geen last van had.maar met een focusrite i2i juist wel.dus ik weet wel zeker dat het met de geluidskaart te maken heeft.
en zoals ik al zei, dat de goedkopere kaarten daar meer last van hebben.
Maar dat zijn mijn eigen bevindingen uit de praktijk.
 
In details zal het ook met meerdere factoren te maken hebben.maar dat is weer een andere thread.
Maar het ging voornamelijk om een alternatief te geven als je problemen hebt met grote projecten te renderen.
Sorry voor t afdwalen het gaat tenslotte over open en helderheid van de mix hier.
 
Ahaaaa....kijk normaal pan ik zeg naar rechts tot max kwart over 12 en links max kwart voor 12....maar het kan dus nog extremer....en welke geluiden plaats je het meest naar rechts/links? Is daar een volgorde in/voor?

Zoals ik het heb begrepen en zelf toepas kan je geluiden met een hoge frequentie (zoals hihats of shakertjes) verder van het midden af pannen dan geluiden die een lage frequentie hebben (bas, kickdrum).
 
Een goede mix is inderdaad het enige juiste uitgangspunt. In het verleden heb ik veel met reverb geprobeerd meer "3D" en openheid te verkrijgen in de mix, maar dit leidt vaak al snel tot een brei. Nu probeer ik het vaak met lichte delays en dat werkt naar mijn mening een stuk beter. Alleen op de drums en op sommige synthpartijen doe ik eigenlijk nog een beetje reverb, verder eigenlijk niet.
 
Een goede mix is inderdaad het enige juiste uitgangspunt. In het verleden heb ik veel met reverb geprobeerd meer "3D" en openheid te verkrijgen in de mix, maar dit leidt vaak al snel tot een brei. Nu probeer ik het vaak met lichte delays en dat werkt naar mijn mening een stuk beter. Alleen op de drums en op sommige synthpartijen doe ik eigenlijk nog een beetje reverb, verder eigenlijk niet.

Niet om het een of ander, maar volgens mij zijn dit meer 'truukjes' om iets structureels op te lossen. En dat is, dat een ITB mix eigen heel moeilijk is goed te balanceren. Althans, het gaat al snel wat modderig klinken (vind ik). Volgens mij heb je met een extern mixertje van 50 euro al snel betere resultaten (wat betreft openheid en diepte van je mix).
 
Vind de tracks van Tom Cosm altijd wel behoorlijk goed gemixt.
En volgens mij is dat allemaal itb.
Hij heeft zoieso best interessante en snelle tutorials.

Ben momenteel een dvd documantaire aan het kijken "the art & science of sound recording" van Allan Parsons.
Tot nu toe niet verkeerd.
 
Back
Top