Helderheid & openheid mix

mss handig..
 

Attachments

  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    182,6 KB · Bekeken: 96
  • Untitled-3.jpg
    Untitled-3.jpg
    124,4 KB · Bekeken: 96
je moet je mix in 3 dimensies opbouwen.

Breedte, hoogte en diepte.

Breedte: Dit doe je door middel van de panning.
Hoogte: Dit doe je doormiddel van EQ( onder is de bass, midden is hetmidden en boven is het hoge)
Diepte: Dit doe je met reverb, hoe langer de reflectie tijd, hoe verder weg.

Ook heb ik ooit van iemand een tip gekregen om op ieder kanaal standaard een low-cut filter te zetten. Geen idee waarom precies, heb ik nog niet echt uitgeprobeerd. Ik denk dat dat van toepassing is als je met microfoons opneemt.
 
diepte kun je ook verkrijgen door iets van de hoge tonen weg te eq-en.

Doordat hoge tonen zich langzamer verplaatsen dan lage tonen, zul je in de praktijk eerst de lage tonen horen, welke aangevult worden door de hoge tonen wanneer iets dichterbij komt.

Denk bijvoorbeeld aan een auto met de radio aan, als deze verder weg is hoor je alleen de bas-tonen, wanneer deze dichterbij komt voegen zich de hoge tonen erbij.
 
diepte kun je ook verkrijgen door iets van de hoge tonen weg te eq-en.

Doordat hoge tonen zich langzamer verplaatsen dan lage tonen, zul je in de praktijk eerst de lage tonen horen, welke aangevult worden door de hoge tonen wanneer iets dichterbij komt.

Denk bijvoorbeeld aan een auto met de radio aan, als deze verder weg is hoor je alleen de bas-tonen, wanneer deze dichterbij komt voegen zich de hoge tonen erbij.


dat met die auto klopt niet, dat is omdat de auto met de geluiden mee beweegt en ge golven worden uitgetrokken of ingeduwd.

Dat heet Doppler effect:
 
Dat met die auto klopt wel. Tenzij je wilt beweren dat ook bijvoorbeeld het horen van alleen de lage tonen van een concert of dance-event in de verte en meer midden/hoge tonen als je dichterbij LOOPT te maken heeft met je Doppler-effect.

Jij bedoelt iets heel anders (en dat heeft dan ook met toonhoogte van het geluid zelf te maken).
 
zover ik weet is 30hz net zo snel als 600hz, 4Khz en 12Khz

Het is inderdaad dat als je in een discotheek naar een speaker loopt dat de frequenties anders zijn. Maar dat is (omdat je een lage snelheid hebt) bijna niet te horen.
 
mijn excuses, ik heb het verkeerd gezegd;

laag geluid is niet sneller, ongeveer net zo snel als hoog, alleen lage tonen kunnen een grotere afstand afleggen, daarom hoor je deze eerder in het geval van de naderende auto.

zo heb ik het altijd begrepen althans :geslaagd:
 
lezen. de 3 assen werden aangehaald, ik gaf aan dat diepte ook gesimuleerd kan worden hoor het hoog een beetje weg te eq-en waardoor het meer op de achtergrond valt.

dus als je dan vraagt wat dat met mixen te maken heeft.....
 
dit bedoelde ik; ik kan het alleen niet zo mooi verwoorden...:)

the higher the frequency of a sound, the shorter the wavelength
becomes; therefore, we can assume that if a high-frequency sound has to travel over a long distance,
many of these frequencies will dissipate along the way. This means that if a highfrequency
sound is playing a good distance away from a listener, some of the high-frequency
content will be reduced.
This effect can be particularly evident with passing cars whose stereo systems take up more
space than the engine and shift enough air to blow out a candle at 50 paces. You hear the low
frequencies while the car is at a distance and as it approaches the higher frequencies become
more pronounced until it passes by, whereby the higher frequencies begin to decay as it moves
off into the distance. We can therefore emulate this effect with some creative EQ. By applying
cuts of just a few decibels at the higher frequency ranges of a sound, it will be perceived to be
more distant when listened in association with other sounds with low-frequency content.
Alternatively, by increasing the higher frequencies using enhancers or exciters, a timbre can
appear much more upfront
 
Ik zou wachten met pannen. Zorg dat je mix goed klinkt in mono en zonder effecten/compressie/EQ.
Dus altijd eerst zorgen dat je gainstructuur en levels zo goed mogelijk zijn. Dan gaan finetunen.
Minder is meer. Zeer belangrijk is dat je brongeluid goed is. You can't polish a turd...
 
hoogte, breedte en diepte.. op deze manier kan je bijv. ook kijken naar de maatverdeling van bepaalde geluiden : halven, kwarten, 8e, 16e noten en ook zo al je geluiden categoriseren.

Tempo -en verdeling daarvan- hoort wmb ook in dat rijtje thuis.
Ofwel, ruimte óf densiteit verkrijgen bij de bron: je partij(en) vs tempo

Het is min of meer al gezegd, als je zorgt dat je mix niet te vol is in eerste instantie, zal je minder naar middelen zoals EQ hoeven te grijpen. Dan kan je gaan EQen, reverberaten, pannen enz omdat je het mooi vind.. dus naar smaak, ipv naar aanleiding van problemen in de mix.. dat is leuker mixen.

klinkt makkelijker gezegd dan gedaan.
 
Laatst gewijzigd:
Deze thread in combinatie met de sutdio geheimen zijn:halleluja
Daar leren we nu van:P


Limiter is een must in een mix(vind ik), Eq en compressie niet persé, maar is een gate ook handig in een mix?

Reverb is voor mij ook nog soms onduidelijk, iemand had me verteld om op de plaatsen waar je een reverb gebruikt de galmtijd hetzelfde te zetten en op de master dan een reverb met de helft van die galmtijd.
 
Bij deze dan het stukje waarmee ik bezig ben.
Klaar is het zeker nog niet, maar hoe vinden jullie dit qua helderheid en openheid klinken?
Ander commentaar is ook welkom. Nu zit ik nog aan het begin en kan ik nog makkelijker aanpassen

Paul
 
Laatst gewijzigd:
ik vind dat er maar makkelijk gepraat word, over lengte breedte en diepte, beetje zus, beetje zo, en klaar is kees. Vergeten word even dat het meester worden in goede tot perfecte afmixen een proces is wat jaren in beslag neemt, en alleen door t VEEL te doen, word je elke keer beter.

Kortom: al zaag je al je sporen Mono precies in t midden van je mix, zonder reverb, en zonder compressie, met ervaring in balans en gebruik van geluiden etc, zou je in theorie ook een hele goede (tot perfecte) mix moeten kunnen behalen.

Dus: it's the cook, not the tools
 
Goeie thread weer....ff een vraagje mbt panning...tot hoever kan je pannen zodat er nog wel een stereo beeld over blijft van het geluid dat je panned? Of heeft dit te maken met de andere geluiden in de productie? Of toich gewoon een kwestie van trial en error bij elke specifieke mix?
 
Goeie thread weer....ff een vraagje mbt panning...tot hoever kan je pannen zodat er nog wel een stereo beeld over blijft van het geluid dat je panned? Of heeft dit te maken met de andere geluiden in de productie? Of toich gewoon een kwestie van trial en error bij elke specifieke mix?

net niet volledig naar een kant, dus zodat je nog een minimum aan kant hoort. Dan kan je al spreken ever een stereo beeld. Het is dan wel niet goed hoorbaar, maar je kan het wel zo noemen.
 
Back
Top