Helderheid & openheid mix

ptaurus

Ouwe rot
Lid sinds
28 oktober 2004
Berichten
1.433
Hallo,

Als leerproces probeer ik een psy-trance track na te maken. Buiten het feit dat dit toch wel lastig is merk ik valt me ook erg op dat mijn track (nog lang niet af, ik zit pas in 50ste maat van de 250 ofzo) zo dof klinkt ivm het origineel. Ik heb de basedrum uit het origineel gesampled en verder werk ik met enkele VST's en wat andere samples van de Veangeance cd's.

Het origineel klinkt heel helder en open. Mijn versie klinkt dof en gesloten. Zijn dit soort dingen nu een kestie van goed masteren? Of gaat daar in het productieproces al iets fout. Ligt het eventueel gewoon aan de misschien te matige VST's (gladiator, sylenth). De helderheid hoor ik hier op het forum soms ook wel.

Ik zeg niet dat het meteen super professioneel moet gaan klinken, maar zijn er algemene opmerkingen te maken op straks een leuk open en helder resultaat te krijgen.

Het nummer dat ik probeer na te maken is: Switch mode feat. CPU van Digital psionics

Paul
 
Ik denk dat het al in de productie mis gaat. Met jouw VST's moet je prachtige producties kunnen maken. De pro's gebruiken dat spul ook.

Mijn 2 cent, voor wat het waard is:

  • Probeer de juiste geluiden te kiezen. Aanvullen ipv tegenwerken.
  • Als je helderheid mist, zitten er misschien weinig heldere (lees: hogere) geluiden in je mix.
  • Probeer eens te werken met octaaf verhoging of verlaging van sommige partijen. Soms hoor je dan ineens ruimte of helderheid.
  • Stapel geen verschillende partijen op elkaar die in hetzelfde frequentiegebied zitten/ dezelfde toonhoogte hebben.
  • Breng een duidelijke stereo spreiding in de mix aan. Pan geluiden links en rechts om een ophoping in het midden te voorkomen.
  • Alle geluiden zachter zetten, helpt ook. Dan hebben de geluiden die je echt naar voren wilt brengen meer ruimte.
 
Geef anders een voorbeelden?
 
Ik denk dat het al in de productie mis gaat. Met jouw VST's moet je prachtige producties kunnen maken. De pro's gebruiken dat spul ook.

Mijn 2 cent, voor wat het waard is:

  • Probeer de juiste geluiden te kiezen. Aanvullen ipv tegenwerken.
  • Als je helderheid mist, zitten er misschien weinig heldere (lees: hogere) geluiden in je mix.
  • Probeer eens te werken met octaaf verhoging of verlaging van sommige partijen. Soms hoor je dan ineens ruimte of helderheid.
  • Stapel geen verschillende partijen op elkaar die in hetzelfde frequentiegebied zitten/ dezelfde toonhoogte hebben.
  • Breng een duidelijke stereo spreiding in de mix aan. Pan geluiden links en rechts om een ophoping in het midden te voorkomen.
  • Alle geluiden zachter zetten, helpt ook. Dan hebben de geluiden die je echt naar voren wilt brengen meer ruimte.

Superlijstje! Fix het in de mix!
 
dat zijn tips waar ik wat mee kan.

Ik zal er van het weekend eens mee aan de slag gaan en dan wat stukjes voorbeelden plaatsen.

Paul
 
Eq. Daar ook even aan toevoegen. Weet waar bepaalde geluiden thuishoren in de mix. Zorg bijv dat kick en bass elkaar niet storen. Houd percussie wat hoger aan.
 
Ik denk dat het al in de productie mis gaat. Met jouw VST's moet je prachtige producties kunnen maken. De pro's gebruiken dat spul ook.

Mijn 2 cent, voor wat het waard is:

[/LIST]


goed lijssie!

ik had panning en EQ erin staan, maar ik zie nog een paar tips waar ik zelf ook mee uit de voeten kan.

dank u!
 
mijn tip is vooral niet over mastering na te denken, want daar heeft het niks mee te maken. zorg dat de mix zo goed is als je maar kan verzinnen, en dat er niks is waar je niet tevreden mee bent. (wat heel moeilijk is, maar dat is mixen nou eenmaal)
 
2 woorden


Reverb
Vermijden. Als je 'm hoort, zet 'm dan half zo zacht; als je 'm dan nog steeds hoort, nog eens. Teveel verschillende reverbs (als inserts ipv sends) maken er een zooi van, en soms is een delay net zo effectief - en een stuk schoner.
 
EQ kan zeker helpen, maar vertrouw er niet blindelings op. De basis blijft: kies altijd geluiden die elkaar niet in de weg zitten. Je mix moet zonder EQ, compressie en effecten al (bijna) staan. Onderstaande is alleen voor details.

  • Als je te lang bezig bent om de problemen weg te EQ'en gebruik je de verkeerde geluiden (zie mijn lijstje boven).
  • Ik gebruik EQ voornamelijk om de lage frequenties uit de meeste geluiden weg te halen: alles onder de 80hz weg, behalve bij bas en kick. Zo krijgen bas en kick alle ruimte in het laag en ontstaat er geen modderig brei.
  • Bij hihats en crashes haal je het laag weg en kun je in het hoog 10-12 khz wat bijvoegen. Dat geeft helderheid.
  • Je kunt op pad/ stringgeluiden wat white noise stapelen. Ook dat geeft een mooi helder geluid in het hoog.
  • Probeer ook je bas en kick zo te kiezen dat ze elkaar niet in de weg zitten. Kies je daar toch voor, dan kan sidechain compressie wel een oplossing zijn.
  • Hou de kick en de bas zoveel mogelijk mono in het midden. De rest kun je eromheen pannen.
  • Zang staat ook vaak in het midden, met gedubbelde of tweede stemmen eromheen gepand voor het brede effect. En galm, detune, chorus etc.
  • Minder is meer. Soms wordt je mix veel vetter als je een hoop geluiden weghaalt. Minder sporen is minder problemen.

En ik sluit me bij PMX aan: vertrouw er nooit op dat het in de mastering wel goed komt. (wel grappig trouwens: vroeger was 'fix het in de mix' een vloek, maar tegenwoordig kun je inderdaad veel fiksen. Toch wordt een slechte zangstem nooit een goede, zelfs niet met Melodyne)

En nogmaals, just my 2 cents. Er zijn geen vaste regels. Als het goed klinkt, is het goed.
 
- goede basis sounds is het halve werk
- dan panning (en volume) is nummer 1
- als sounds elkaar dan nog in de kuif pikken; EQ gebruiken...

wat goed kan werken zijn 2 verschillende sounds die elkaar afwisselen, bijv sound A een tikkie naar links en sound B wat naar rechts, eventueel met nog een lichte delay fx er op...

overigens hoeft niet elk geluidje even prominent aanwezig te zijn, sommigen sounds zijn alleen daar om wat op te vullen op het moment dat de voorgrond sounds ff stil zijn...
 
En ik sluit me bij PMX aan: vertrouw er nooit op dat het in de mastering wel goed komt. (wel grappig trouwens: vroeger was 'fix het in de mix' een vloek, maar tegenwoordig kun je inderdaad veel fiksen. Toch wordt een slechte zangstem nooit een goede, zelfs niet met Melodyne)

Vandaar ook mijn comment, maar het begint bij arrangement en sounddesign, zoals je tips terecht aangaven.
 
Een simpel shakertje of eitje kan ook wonderen doen, je pakt dan die 10-12khz en dat zorgt voor instant 'openheid' . Klinkt simpel, maar werkt als een tiet!
 
Je mix moet gewoon, zoal hierboven al gezegd goed zijn. Kijk bijvoorbeeld ook eens wat NIET noodzakelijk is in je mix. Probeer niet te veel dingen te layeren. Gebruik geen prefab loopjes die je stretcht. Dat zijn allemaal dingen die je mix snel TE vol maken, en dan word ie vanzelf dof.

Sylenth is niks mis mee trouwens, prima synth!

Enne: er is natuurlijk niks mooiers als met je eindproduct naar de masteringstudio gaan, en daar tot de conclusie komen dat je mix daar ook precies klinkt zoals jij t voor ogen had, zodat je mastering studio alleen de puntjes nog maar op de i hoeft te zetten, he pmx!
 
2 andere tips:
- gebruik low cut <150hz op alles behalve Bass/Kick
- dip alle tracks individueel op de 450hz <> 550hz area. Hier zit EEN HOOP energy die niet echt hoorbaar is, maar wel je mix lekker laat vollopen, doe dit indiviudeel voor elke track, zodat je kan horen hoe dit je geluid evt aanpast.

Dit zal je veel meer headroom geven en dus ook veel meer lucht voor mid & hoog ZONDER dat je dit hoeft te boosten.
 
daarom ook de tip PER TRACK
stel je hebt 43 tracks (waarvan 4 vocals)
en je kan op 37 van deze tracks 2-4db cutten
dan kan je zelf wel inschatten wat dit qua headroom doet ;)

Krijgt je stem nog eens meer presence als bonus ook nog :)
 
Back
Top