Monitor Controller

Frenkel

paars paard
Lid sinds
26 april 2004
Berichten
1.032
Locatie
Thuis
Ik ben momenteel op zoek naar een fatsoenlijke monitor-controller. Ik heb al wat gezocht hier op het forum, en vind hier en daar wel wat meningen, maar de gevonden resultaten vallen nog best mee en zijn intussen ook al weer wat ouder..

Dus bij deze wil ik graag een thread openen om te vragen naar suggesties voor monitor controllers en naar meningen van forumleden. Ik heb zelf al wat gezocht en kom er een aantal tegen waaronder de Presonus monitor station, wat spul van SPL waaronder de 2Control.. SM audio heeft er wat, en in het duurdere segment is in principe voldoende te vinden, maar dan zit je al snel tegen bedragen aan die me net even te ver gaan. De Mackie big knob valt na het lezen van verschillende reviews al af..

Wat ik belangrijk vind;

- een degelijke volume knop die zonder trappen verloopt
- geen klankkleuring
- geen toevoeging van ruis in het pad
- ik wil er (minimaal) 2 sets speakers op aan kunnen sluiten
- gebalanceerde outputs
- een mono switch
- talkback is mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk

Qua budget heb ik er maximaal tot zo ongeveer €600,- tot €700,- voor over.

Dus; met wat voor monitor controller(s) heb jij ervaring, en wat zijn voor/nadelen van bepaalde controllers..? Graag wat input :) :okdan:
 
Met 1 heb ik ervaring: de SM pro m-patch 2. Hou je veel geld over voor andere leuke gear hehe.

Mijn eisen zijn niet waarschijnlijk niet gigantisch hoog, maar it does the job. Voldoet aan al je bovengenoemde eisen. Mijn oren zeggen ook dat er in de klank niets is veranderd, maar dat zal misschien de purist anders ervaren. Degelijke volume knoppen, 2 ins, 2 outs, headphone, mono switch, volgensmij ook gebalanceerde outs.. Los is hij vrij klein, maar hij is ook in 19 inch te hangen dmv bijgeleverde beugels.

Succes met de zoektocht...

Edit:
Ow ps, mocht je twijfelen en graag eens willen proberen, kan da wel. Weet niet of je in de buurt woont?
 
Laatst gewijzigd:
Waarom valt de Mackie Big Knob na het lezen van verschillende reviews af? Ik heb er zelf goede ervaringen mee. De klankkleuring valt in ieder geval alleszins mee.
 
Ik heb de M-patch 2 voor 85 euro overgenomen hier van iemand. Reviews zijn volgensmij ook wel te spreken over dit stukje gear. Zo'n big knob heb ik geen ervaring mee, maar ik zie niet in wat het nut ervan is om een monitorcontroller nieuw / danwel voor heel veel honderd euro's te kopen.. Dat je een bepaalde kwaliteit in huis wilt halen dat begrijp ik, maar boven een bepaald segment zijn de verschillen toch verwaarloosbaar?
 
Laatst gewijzigd:
Presonus Central station is dan je ding, voor 700 euro (misschien iets meer) heb je er ook nog een remote bij. T blijft natuurlijk wel zo, dat als je echt 100% ruisvrij wilt werken, je met dingen als een Big knop, central station, SPL, of dat soort dingen niet weg komt. Dan moet je denken aan Cranesong avocet ofzo, maar das ook een heeeeel ander budget.
 
Ik vraag me echt af of je verschil hoort tussen de M-patch2 (85 euro wellsiwaar tweedehands) en een Central station. Qua mogelijkheden is de CS uitgebreider, maar waarom zoveel meer geld uitgeven als je die niet gebruikt (ze stonden tenminste niet op het lijstje van eisen). Ik zou lekker 615 euro anders besteden :P
 
Bedankt voor alle reacties..!

Cranesong en merken uit die regionen zijn out of my league haha.
Wat betreft de M-patch 2, daar lees ik inderdaad erg veel goede reacties over op bijvoorbeeld gearslutz. Wat ik daar wel veel lees is dat die kastjes gemiddeld zo'n 2 jaar meegaan, en dat de knoppen dan behoorlijk op beginnen te raken, en dat ze andere kwaaltjes krijgen. Hoelang heb jij hem al en wat is jouw ervaring daarmee Tumult?

@ Arnomusicman; Bij die SPL was ik inderdaad ook al uitgekomen; die vond ik er ook erg interessant uit zien, en vind de extra functies erop toch wel handig om net wat extra te kunnen routen. Ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben met deze SPL MTC?

De central station had ik ook al naar zitten kijken, maar ik kom dan al sneller uit bij de monitor station. Die ziet er qua mogelijkheden redelijk hetzelfde uit, alleen heeft de central station ook nog digitale ingangen; die heb ik echter niet nodig, ik ben tevreden met de d/a converters die ik heb. Of zie ik nog iets meer over het hoofd wat de central station kan t.o.v. de monitor station..?

Ook bedankt voor de ervaringen over de big knob, ik ga die ook nog eens een keer bekijken..

Eigenlijk zijn er helemaal niet zoveel controllers lijkt het, wat het zoeken naar de juiste alleen maar moeilijker maakt lijkt het :P
 
En na nog meer lezen valt de big knob definitief af..

De central station begint ook interessanter te worden gezien dat deze passief is, en dus niet zal kleuren.. de digitale inputs zijn wel wat overbodig in mijn geval, maar al met al begint deze wel mijn voorkeur te krijgen na veel lezen..

Meer informatie, voorstellen, ervaringen zijn welkom!! :okdan:
 
Spullen van Dangerous (bijv. De d-box) of van SPL wellicht?

Vroeger wat dingen geprobeerd, voor het geld vond ik de mpatch spullen best goed, je blijft met dat soort constructies echter houden dat je met een single pot bij grote attenuatie verschuivingen krijgt in je stereo beeld.

De central station is geliefd maar dan schijn je de remote absoluut niet te moeten gebruiken, het volle audio signaal gaat dan door dat rot dunne draadje naar de remote pot en terug...

Ik ben nog het meest tevreden met de ingebouwde stepped attenatuator (geen pot) in mijn dac (lavry) - gegarandeerd geen gezeik.
 
Laatst gewijzigd:
SM Pro M-Patch 2 is goedkoop maar zeker niet slecht,alleen de koptelefoonversterker is zwaar waardeloos...zeker de moeite waard maar bouwkwaliteit is ook niet top (beetje slappe druk-knopjes en verf die slijt,maar ja,wat wil je voor dat geld)...

SPL 2Control is gewoon ontzettend goed...lekker grote volume knop en voelt stevig aan...koptelefoonversterker is zeer goed,beter als dit heb ik nog nooit gehoord voor dat geld...echt een aanrader,ben heel tevreden met die bak...( denk er wel aan dat ie alleen xlr-aansluitingen heeft )...

Een Central Station lijkt me voor jouw eisen echt overkill...en is ook al een tikje verouderd...koptelefoonversterker vond ik destijds ruk,daarom niet aangeschaft...

Big Knob inderdaad ver weg van blijven,ik heb al verschillende mensen gehoord die ineens betere mixen gingen maken vanaf het moment dat ze dat ding de deur uit deden...

Kortom : SPL :D
 
De knoppies van mijn M-patch hebben wel een kraakje soms, de drukknoppies dan. De volume en aux pot zijn prima. Koptelefoon heb ik er 1 keer in gehad, gebruik dat echt zelden, dus geen idee over de kwaliteit.

De reviews lezende is de SPL beter kwalitatief, maar daar betaal je natuulk ook voor...
 
@Dione, bij nader inzien is de Central station nog niet eens zo'n overkill. Vooral niet met blik op de toekomst.. XLR is prima, ik snap juist niet dat er op de Central station geen XLR aansluitingen zitten.

Hoe verhoudt de MTC zich met de 2control van SPL..? Iemand deze allebei getest/gebruikt toevallig?
 
202414d1289200930-jules-aes-snaps-img_5239.jpg


"That's the Gain Train, the world's smallest, Class-A, dc-coupled (no caps in the audio path) monitor controller... with the world's biggest knob. People would swoop in from across the aisle just to grab it, bunch of dirty old men!

It's two separate modules that plug directly into one another.

First module is the Main Gain, it has stereo in + out, true mono, independent left & right mute, and tri-color rms/peak metering.

If you need more bells and whistles you get the second module: the Function Junction, which gives you 2 additional stereo in, 2 additional stereo out, talkback with level control & auto program-mute, and 2 headphone amps that sound amazing and get VERY LOUD, even akg's and sennheiser's will pump.

Each module will hit the street for roughly $400.

Best part: they have no sonic coloration whatsoever, what you feed it is exactly what you hear in your monitors. Nothing else in this price category can touch it.

Plus, there's that knob.

Shipping in 60 days.
"

Bron: http://www.gearslutz.com/board/5984574-post95.html
 
Nogmaals dank voor alle reacties.. Het wordt waarschijnlijk de SPL 2control of misschien toch de Central Station.. Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen. Ik lees over de SPL eigenlijk alleen maar goede reacties en over de Central Station lees ik vooral qua bouwkwaliteit toch wel de nodige horrorverhalen.. Liefst heb ik gewoon iets waar ik qua kwaliteit voorlopig goed mee uit de voeten kan. Qua talkback etc, kan ik het altijd nog wel op een andere manier oplossen..
Reacties over de Central Station zijn nog wel welkom, heeft iemand hier nog goede ervaringen mee, of zouden jullie ook voor de SPL kiezen..?
 
Welke monitor controller?

Welke monitor controller?

Mijn actieve Tanoy monitoren blazen te vaak te hard. Ik wil er dan ook een monitor controller tussen hangen. Ik twijfel tussen een Mackey big knop en een Presonus Monitor Station. I4 http://www.i4-muzique.nl/recording/rand-apparatuur/monitor-controller-c-37_46_63.htmlschrijft op zijn site dat de Presonus een beter geluid heeft. Of is de marge op dit product gewoon beter?

Wie heeft ervaring met deze keuze? En wat heb je met welke motivatie gekozen?
 
Er was laatst een topic over, welke daar uit kwam weet ik niet meer, maar die was wel iets duurder dan bovengenoemde meen ik... Ik heb zelf een SM M-patch 2 en ben er tevreden mee. Big knob lees ik wel eens mindere berichten over. Als je kunt kiezen uit deze 2 zou ik geen big knob halen...
 
Back
Top