Welke software sampler kan ook recorden?

...
k heb ze nog niet geprobeerd, maar ga ik zeker doen de komende weken. ook reason ga k eens voor samplen proberen. thx voor de tip! btw zijn die reason 5 sample instrumenten op een of andere manier om te zetten naar een generiek formaat?
In welk formaat zijn ze opgeslagen ? Meestal moet zo'n convertie wel lukken, soms zijn er exclusieve tools voor gemaakt.
Je dient bij dit werk te letten op de extentie van de file-namen (bvb. wav, aif, mp3 enzomeer).
Sommige fabrikanten beveiligen hun data (CD's) door gewoon die extentie te verwijderen. Dan is het effe uitproberen
welke van de standaard formaten al iets doen (gewoon een extentie toe te voegen en afspelen op LAAG VOLUME, tenzij echt beveiligd).

Zo'n 'auto-ding' neemt altijd wat manuele controle weg, soms handig soms vervelend.
Een mogelijke werkwijze : een reeks samples neem je best in één keer op, alles achter elkaar met een kleine stilte tussen elke sample.
Save het geheel. Knip elke sample afzonderlijk eruit, saven. Normalizen (op maximum volume brengen). Stilte voor en achteraan weghalen.
Daar bestaan speciale funkties voor of kan met complete macro's uitgevoerd worden in de (betere) sample-software. Terug saven.
Best doe je geen klankkleur bewerkingen (filtering, effecten, o.i.d., van een cleane basis kun je altijd terug vertrekken).

Ableton wordt hier ook sterk aangeraden... hoe je het daarmee doet, kan ik niet veel over zeggen.
 
Ik gebruik Halion 3 en EmulatorX2.

Alleen EmulatorX (alle versies) kan samplen. Heeft zelfs een mooie tool om hardware synths te samplen, noten te herkennen en automatisch over de toetsen te spreiden.
 
Back
Top