Avid: Pro Tools 9

De flexibiliteit van Protools 9. Kies je favoriete Avid audio interface, 3rd party Core Audio of ASIO-compatibel interface. Je kan Pro Tools 9 helemaal standalone gebruiken (met iLok) om met de laptop en een koptelefoon creatief bezig te zijn.


attachment.php


Meer info: Protools 9

Prijs voor PT 9 is $599,- en is verkrijgbaar vanaf 12 november.
 

Attachments

  • cw_700x700_biggerbettermixes.jpg
    cw_700x700_biggerbettermixes.jpg
    207,1 KB · Bekeken: 73
  • cw_700x700_boostyourcpt2.jpg
    cw_700x700_boostyourcpt2.jpg
    54,3 KB · Bekeken: 75
  • cw_700x700_collaborate.jpg
    cw_700x700_collaborate.jpg
    140,1 KB · Bekeken: 80
  • cw_700x700_morecreativeproftools.jpg
    cw_700x700_morecreativeproftools.jpg
    55,4 KB · Bekeken: 77
  • cw_700x700_workyouwant.jpg
    cw_700x700_workyouwant.jpg
    140 KB · Bekeken: 79
Last edited by a moderator:
niet slecht! mocht ik ooit nog eens over willen stappen naar PT, dan is dat bij deze mogelijk zonder al te veel poen te spenderen aan hardware...ik vind het geen slecht plan.
 
De LE kostte geen drol (120 euro of zo toch?) en nu moet je 600 ballen gaan betalen. Vooruitgang?

LE is een gelimiteerde versie, dit is een full featured versie en de prijs ligt aardig in lijn met Cubase 5 en Logic 9.
 
De LE kostte geen drol (120 euro of zo toch?) en nu moet je 600 ballen gaan betalen. Vooruitgang?

LE is nooit los verkocht. Je kreeg het gratis bij een Mbox of 00x. En 250 euro voor de upgrade is heel netjes. Een beetje zure, loze kritiek als ik zo vrij mag zijn...

99% van de LE en M-Powered gebruikers hebben jarenlang gewacht op wat PT9 nu biedt. Niet onbegrijpelijk dat vrijwel iedereen MEGA enthousiast is. PT is echter zo'n minimale speler op synthforum dat het hier vrijwel geruisloos voorbij gaat. Gearslutz daarentegen is de laatste dagen zowat ontploft van vreugde... :D
 
99% van de LE en M-Powered gebruikers hebben jarenlang gewacht op wat PT9 nu biedt. Niet onbegrijpelijk dat vrijwel iedereen MEGA enthousiast is. PT is echter zo'n minimale speler op synthforum dat het hier vrijwel geruisloos voorbij gaat. Gearslutz daarentegen is de laatste dagen zowat ontploft van vreugde... :D

Het is ook zeker zeer goed nieuws maarja dat krijg je met die nuchtere Hollanders he
Die springen niet zo snel (daarom ook geen springende smiley op sf :D)
 
dan bij dezen....:P:P:okdan::okdan::okdan::okdan::okdan::okdan: jihoeeeeeee:mega::mega:
 
Maar onderaan de streep is het natuurlijk gewoon kudt, de hele wereld en z'n moer wekt al met een daw op een laptop, Dat protools nu eindelijk ook van z'n hardware dongle afgaat is niet the next best thing after sliced bread...... en RTAS is ook dood dus tja....
 
Laatst gewijzigd:
Tuurlijk, alle grote fabrikanten hebben gekozen voor VST. RTAS is een legacy formaat waarvoor sommige fabrikanten nog cateren, maar is echt een obsolete platform.
 
Tuurlijk, alle grote fabrikanten hebben gekozen voor VST. RTAS is een legacy formaat waarvoor sommige fabrikanten nog cateren, maar is echt een obsolete platform.

Integendeel. In tegenstelling tot VST kent het gesloten RTAS "quality control". Ik heb nog nooit een RTAS plugin eigenhandig een DAW zien crashen. Kan ik van VSTs niet zeggen... ;) Het nadeel van RTAS is dat hij in vergelijking tot dezelfde VST of AU meer cpu gebruikt. AVID zegt daar aan te werken. RTAS ondersteunt ook sidechain en Midi output. Zowl VST als AU schieten daarbij dus tekort in vergelijking.

Alle grote spelers ondersteunen RTAS/TDM en zullen dat, zolang Pro Tools geen VST en AU ondersteunt, eindeloos blijven doen. Er zijn een paar kleinere bedrijfjes die het niet ondersteunen, maar daar mis je niet veel aan. Er is altijd nog de wrapper of dingen als NI Kore.
 
daar zijn we het dus niet eens. je zal zien dat nu protools "open" ligt de prijsverschillen tussen VST / RTAS en de beschikbaarheid voor plugins onder RTAS mensen toch gaan kiezen voor Cubase of Logic, wat natuurlijk gewoon superieure DAWs zijn. OPEN standaarden winnen ALTIJD.
 
precies, ik snap het gepiep niet zo. dit is gewoon een supergoede zet, en 600 euro voor een stabiele daw waarmee je zonder crashes je geld kan verdienen is niet duur. rtas/vst/au whatever, als het maar werkt. en rtas werkt prima.
 
Goede zet..! Werd tijd ook. De beperkingen in LE waren gewoon ook niet van deze tijd. ADC hadden ze al lang in moeten bouwen. Timecode ook. Dat je verplicht een avid/m-audio interface moest hebben vond ik ook nogal krom. En zo nog wat zaken. Ik ben er wel over te spreken in ieder geval.. Aanschaffer :)
 
Integendeel. RTAS ondersteunt ook sidechain en Midi output. Zowl VST als AU schieten daarbij dus tekort in vergelijking.

VST3 ondersteund zowel sidechain als midi out, AU ondersteund momenteel vaak geen midi out hoewel de specificatie zelf er wel in voorziet. Sidechaining wordt ook gewoon ondersteund door audio units echter is het wel aan de developer om dit te implementeren.

Wat dat betreft is het argument dat de VST/AU spec tekort schieten een non argument geworden.

AU kent in bijv logic ook qulity control middels de "AU validator". Bij een audio unit die hier doorheen komt is het zeer onwaarschijnlijk dat je DAW nog zal crashen.
Of Cubase ook een dergelijke check doet weet ik niet overigens.

Feit is gewoon dat RTAS levend wordt gehouden voor één specifieke DAW en dat is voor developers meer werk en zullen ze dus hun plugins duurder aanbieden dan wanneer alleen VST3/AU ondersteund hoeft te worden. Je ziet dit bijvoorbeeld terug bij Ohmboyz waar je 2 versies van een plugin kunt kopen. Een versie die alle standaarden ondersteund of een versie die alleen de standaard die jij wilt gaan gebruiken ondersteund (goedkoper).

Ik zeg niet dat RTAS een slechte standaard is. Er zijn alleen zoals je zelf al aangeeft nadelen (hoger cpu verbruik) aan RTAS en verder geen voordelen (alle voordelen die worden genoemd zijn inmiddels ook beschikbaar in de VST3/AU spec).
 
je weet tog, je zit hier op het softsynth forum

http://www.hardwaresynthforum.nl

Software is de toekomst, het is normaal dat conservatisten (aka azijnpissers ;)) daar commentaar op hebben. Je wordt er soms alleen een beetje moe van.

Blijkbaar ben je als je software gebruikt een mindere liefhebber van synthese dan wanneer je hardware gebruikt.

Software kruipt langzaam maar zeker dichterbij en kan vaak al makkelijk mee met de meeste hardware synths (behalve misschien de grote (dure) bakken zoals Juno 6/60, Jupiter 6/8 en bijv Andromeda etc.
Daar staat tegenover dat een softsynth doorgaans veel betaalbaarder is en ook nog eens makkelijker in aankoop. Daarnaast krijg je vaak heel veel extra functionaliteit door middel van updates.

Waarde vasteheid is weer iets wat dergelijke hardware synths mee hebben maar alle andere hardware synths ondervinden bijna gelijkwaardige waarde dalingen.

Ik snap het probleem niet zo. het zijn dan ook doorgaans dezelfde mensen die zeuren. Gijs zijn Waldorf & Statler plaatje dekt de lading wel.
 
VST3 ondersteund zowel sidechain als midi out, AU ondersteund momenteel vaak geen midi out hoewel de specificatie zelf er wel in voorziet. Sidechaining wordt ook gewoon ondersteund door audio units echter is het wel aan de developer om dit te implementeren.

Wat dat betreft is het argument dat de VST/AU spec tekort schieten een non argument geworden.

AU kent in bijv logic ook qulity control middels de "AU validator". Bij een audio unit die hier doorheen komt is het zeer onwaarschijnlijk dat je DAW nog zal crashen.
Of Cubase ook een dergelijke check doet weet ik niet overigens.

Feit is gewoon dat RTAS levend wordt gehouden voor één specifieke DAW en dat is voor developers meer werk en zullen ze dus hun plugins duurder aanbieden dan wanneer alleen VST3/AU ondersteund hoeft te worden. Je ziet dit bijvoorbeeld terug bij Ohmboyz waar je 2 versies van een plugin kunt kopen. Een versie die alle standaarden ondersteund of een versie die alleen de standaard die jij wilt gaan gebruiken ondersteund (goedkoper).

Ik zeg niet dat RTAS een slechte standaard is. Er zijn alleen zoals je zelf al aangeeft nadelen (hoger cpu verbruik) aan RTAS en verder geen voordelen (alle voordelen die worden genoemd zijn inmiddels ook beschikbaar in de VST3/AU spec).

Daar kan ik geen speld tussen krijgen ;)

AU en midi-out werkt niet altijd even goed, en VST3 wordt nog altijd niet door alle developers ondersteund. Vandaar dat ik het noemde. Maar het klopt dat dat geen verschil meer zou moeten zijn gezien de specificaties van beide.

Verder onderschatten jullie naar mijn mening de omvang van Pro Tools in de markt. 95% van elke (semi)professionele studio in de wereld gebruikt Pro Tools. Hier op synthforum is het klein, daarbuiten is het gigantisch groot. PT9 zal dat enkel versterken. Daarnaast zijn dat de gebruikers die procentueel gezien vaker hun plugins kopen dan downloaden. Daar moeten fabrikanten het uiteindelijk van hebben.

Zolang Pro Tools enkel RTAS ondersteund zal geen fabrikant het in zijn hoofd halen het niet meer te ondersteunen. Dat het verder voor alles en iedereen het beste zou zijn dat er maar 1 formaat zou zijn is helemaal waar. Liever vandaag dan morgen...
 
http://www.hardwaresynthforum.nl

Software is de toekomst, het is normaal dat conservatisten (aka azijnpissers ;)) daar commentaar op hebben. Je wordt er soms alleen een beetje moe van.

Blijkbaar ben je als je software gebruikt een mindere liefhebber van synthese dan wanneer je hardware gebruikt.

Software kruipt langzaam maar zeker dichterbij en kan vaak al makkelijk mee met de meeste hardware synths (behalve misschien de grote (dure) bakken zoals Juno 6/60, Jupiter 6/8 en bijv Andromeda etc.
Daar staat tegenover dat een softsynth doorgaans veel betaalbaarder is en ook nog eens makkelijker in aankoop. Daarnaast krijg je vaak heel veel extra functionaliteit door middel van updates.

Waarde vasteheid is weer iets wat dergelijke hardware synths mee hebben maar alle andere hardware synths ondervinden bijna gelijkwaardige waarde dalingen.

Ik snap het probleem niet zo. het zijn dan ook doorgaans dezelfde mensen die zeuren. Gijs zijn Waldorf & Statler plaatje dekt de lading wel.

ik ben gewoon purist, naar een scherm kijken doe ik de hele dag al op mn werk...

vernieuwing is nog geen verbetering..

waarom doet mijn nokia 3310 het nog steeds terwijl talloze iphones kapot gaan?

ow jee toch niet weer hardsoft discussie ;)
 
protools 9 :) niiice
nu wordt een met de studio compatible setupje thuis ook denkbaar
en dat is erg fijn te noemen, errug fijn
protools 8 was al een major upgrade, waardoor PT weer mee kon met de rest qua midi etc
ben erg benieuwd, maar wacht zowiezo tot versie *.5 zoals altijd :D
 
Back
Top