enkel midi-sync of omleiden naar sequencer?

supahgrass

Stamgast
Lid sinds
8 november 2005
Berichten
165
beste

zoals eerder vermeld heb ik een korg ESX en een roland sh01 GAIA.
ik was van plan om de korg esx als drumbox te gebruiken en de roland gaia als synth, en die beide dus te gebruiken om wat muziek te maken (vooral live i d toekomst, maar ga zeker ook gewoon nummers maken & opnemen)

maar nu geraak ik er niet aan uit hoe het precies zit of wat ik moet doen, ondanks dat ik de midi-hoofdstukken van beide toestellen al meermaals doorspit heb. zoals ik zei zou ik graag mijn gaia voor synthgeluiden gebruiken, maar moet ik dan phrases opnemen met de synth en die dan in de 2 "synth parts" v d esx steken? in dit geval kan ik dan maar 2 synth geluiden gebruiken per patroon

want als ik nu van midi out (esx) naar midi in (gaia) ga, dan speelt de synth gewoonweg de deuntjes die gemaakt heb als drumpatterns op de esx, terwijl het de bedoeling is dat het ene het andere aanvult (drum + synth) en ik heb zowel de midi kanalen van de drumparts als de synth parts v d esx ingesteld...

ik weet simpelweg niet hoe ik het praktisch moet uitvoeren om een patroon te maken waaruit de drumgeluiden uit mijn esx komen en baslijnen en melodieën uit mijn synth, terwijl ik dacht ik het theoretisch wist, wat dus niet waar blijkt te zijn :)

mss dat ik het begrip sequencer verkeerd interpreteer, en hoef ik de gaia niet naar de synthpart v d esx te leiden, maar gewoon mijn synth geluiden maken en opslaan op synth en van beide toestellen tempo/tijd syncroniseren?

hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd...
een beginnende hardwaregebruiker :p
grtz

ps: ik heb enorm veel in mijn manuals gelezen, maar ik geraakte er niet aan uit
 
Dag Supah,

Ik heb zelf de Gaia ook staan.. maar heb als sequencer een MPC.. Ik weet dat de ESX ook een sequencer is.. Maar ik ken die niet zo goed. Ik neem aan dat je als je de ESX als sequencer gebruikt, je op 2 manieren kunt sequencen.. 1 manier is gewoon elk knopje aanzetten wanneer je het wilt laten klinken, en dan afspelen zodat je op die plekken de ingestelde geluiden hoort.

De andere manier zou dan moeten zijn dat je op record drukt en gewoon geluiden kunt indrukken die daarna op exact het moment dat je drukte afgespeeld worden als je op afspelen van de sequence drukt.

Als dat klopt, dan kan je de laatste methode gebruiken om baslijnen e.d. op te nemen in je sequence.. Kan die 2e methode niet, dan blijf je inderdaad beperkt tot het toevoegen van 2 synthgeluiden per patroon die enkel afgespeeld worden zoals je vooraf met het indrukken of juist indrukken van de knoppen bepaalt (methode 1).

Daarnaast is er nog iets belangrijks.. De Gaia is een heerlijke synth.. maar hij is niet multitimbraal. Dat wil zeggen dat je niet 1 sequence kan opnemen met de patch op bank A nummer 4 en dan daarna een sequence met de patch op bank B nummer 8 en die tegelijkertijd kunt laten afspelen..

Je kunt dus in principe maar 1 synth geluid per patroon gebruiken... of je moet het opnemen als sample. Je kunt in de Gaia ook een kort stukje recorden, dat kan ook, maar dat blijft dus altijd maar 1 synth sound per keer.

Hij kan misschien wel 2 geluiden tegelijk afspelen als je gebruik maakt van General MIDI, maar dat beperkt zich tot enkele zwakke geluidjes die door moeten gaan voor realistische instrumenten (piano, gitaar etc)..

Wordt dus lastig om ermee te doen wat jij wilt.. Maar met methode 2 zou het moeten lukken om in ieder geval een basslijn van de Gaia te combineren met een beat van de ESX.

Succes!
 
Ik heb geen van beide toestellen en ken dus ook niet hun mogelijkheden... (en ga ook niet hun handleiding kompleet doornemen).

Maar normaal doe je best zo (computer is niet in gebruik voor je setup dacht ik) :
midi out korg ESX naar roland sh01 GAIA;
EN
midi out roland sh01 GAIA naar korg ESX;

* zet ESX op opname en speel op sh01 wat nadien ook door de ESX moet terug afgespeeld worden;
* stop opname en ga naar track twee van ESX (als dat dus kan);
* zet ESX op opname en speel nu op sh01 wat nadien door de sh01 moet terug afgespeeld worden;
Voor de diverse tracks kun je best ook een ander midi-kanaal kiezen.
 
bedankt voor de informatie jongens!
ik ga jullie advies es proberen

grtz

PS: ik heb wel een laptop waar ik onlangs een demoversie van ableton opgezet heb. ik veronderstel dat mijn probleem dan met een midi-interface opgelost zal zijn, maar ik denk dat ik mijn ESX en GAIA nog te weinig onder de knie heb om er direct al een programma bij te betrekken waar ik (nog) zo goed als geen kennis van heb. dit maakt alles nog xtra ingewikkelder denk ik, en zit echt nog in de beginfase van producen. toch bedankt
 
Back
Top