het ligt er natuurlijk aan wat voor synth je hebt.
ik neem aan dat je geen rompler/sampler wilt gebruiken. dan kom je snel op of subtractive synthese, en anders op additive synthese.
in het eerste geval neem je b.v. een zaagtandgolf en een beetje ruis. die mix je samen door 2 paralelle filters. de filters mogen geen keyboard modulatie krijgen. wel lfo signaal of eg signaal naar smaak(dat mag juist per filter verschillen).
een additive manier voor stemklanken te genereren is, denk even aan een dx7, dat je 6 sinus oscillators hebt. 1 voor de grondfrequentie en die loopt mee met het keyboard. bij de andere 5 is de keyboard mod uitgeschakeld maar wel gesynced aan osc 1 en moeten hoger in frequentie afgeregeld worden. in de mix vormen ze dan 'vaste' boventonen. dan heb je ook nog de op het instituut voor sonologie ontwikkelde VOSIM(voice simulation) techniek. ook een vorm van sync, maar gaat verder dan hard/soft sync. Deze is te doen met grotere analoge bakken, Nord Modular, G2 en Reactor. wanneer je iets hiervan in huis hebt, wil ik graag het verder uitleggen.