Yamaha Rack XS goeie opvolger S90?

MichaelG

Nieuwkomer
Lid sinds
6 juni 2009
Berichten
12
Hai,

Vandaag een Yamaha Rack XS beluisterd. Klinkt erg goed! Maar waar ik dacht dat de Rack XS minimaal hetzelfde kan als een S90, kwam ik er vandaag achter dat ik me wellicht vergist heb.

Ik bespeel nu een S90 (1e generatie) en Nord Electro 3. Ik gebruik ze in één setup voornamelijk voor coverbands - de S90 voor de natuurgetrouwe sounds + gewogen toetsen, de Nord voor zijn vette (el) piano's. Bij kleine gelegenheden laat ik de S90 thuis, maar loop dan tegen de beperking op van de Nord. (o.a. het ontbreken van zones en layers.)

Ik wil mijn S90 - vanwege zijn gewicht en versleten toetsen - niet meer gebruiken en vervangen door een apart midi klavier (bijvoorbeeld een KX-8 en een Yamaha Rack XS. Daarnaast wil ik bij kleinere gigs alleen de Rack XS met de Nord Electro 3 als setup gebruiken.

Maar waar ik niet uitkom is het volgende:

1- Kan de Rack XS precies hetzelfde als een S90 (en meer?)

2 - kan ik met een Rack XS 4 zones van voices maken zoals op een S90, dus bijvoorbeeld linker gedeelte piano, midden deel strings, rechter deel blazers?

3- kan ik dezelfde zones (van vraag 2) dan ook bespelen met mijn Nord (even los van het feit dat de Nord maar 73 toetsen heeft)?

4 - kan ik met de Rack XS editor software ALLE instellingen aanpassen zoals op de Rack XS zelf? (En vanaf de computer opslaan op het apparaat uiteraard?)

5 - kan ik met de Rack XS editor software presets aanmaken en - wat voor mij belangrijk is - eenvoudig de preset volgorde aanpassen aan setlijsten?

Ik heb nog niks gekocht, dus wellicht krijg ik nog andere inzichten via het forum. Met name het gewicht aan mee te slepen gear wil ik zoveel als mogelijk beperken.

Alvast bedankt!
Michael
 
Laatst gewijzigd:
1. ja, maar of je de betere piano patch hebt die al in de s90 zit weet ik zo niet. is natuurlijk wel in te laden. 2. dat kan. 3. dat kan, als je transpose gebruikt is dat geen probleem voor alle toetsen boven je bereik. 4. dat kan, uiteraard is het een module en is aanpassen op de computer veel eenvoudiger. 5. je kan altijd je voices in een master volgorde zetten, of als je snel wilt switchen alle sounds toewijzen aan midichannels in songmode, maar switchen met alle fx kost nou eenmaal wat tijd (+10 ms zeker)
 
Hi

Bedankt voor je antwoorden! Ik heb het Rack inmiddels in huis. Ik vond n.a.v. jouw antwoorden ook in de manuals hetzelfde terug, zij het voor mij wat cryptisch ;-)

Wat bedoel je precies met je laatste antwoord, het switchen via midi channels? Kan dat eenvoudig als ik bijvoorbeeld een KX8 zou gebruiken? De Nord kan het, echter dan moet ik hem in een edit mode laten staan om de channels te switchen.

Groet, Michael
 
Back
Top