Advies gevraagd : Nord Electro 3 of Yamaha XS?

MvD

Ouwe rot
Lid sinds
28 oktober 2005
Berichten
613
Locatie
's Heerenberg
Beste mede-forumers,

Ik ben op dit moment aan het sparen voor een nieuwe setup. Ik ben op dit moment in het bezit van een Korg Triton waar ik erg blij mee ben. Ik wil de Korg aanvullen met een andere synth.

Ik speel in een coverband en wil graag goede geluiden hebben voor o.a. strings, piano's, organs, blazers etc.

Ik zit op dit moment te twijfelen tussen de Yamaha XS Rack en de Nord Electro 3 / 61 keys. Ik heb geluiden met elkaar vergeleken en ik merkte op dat de andere sounds zoals strings en blazers enzo dat de Yamaha XS betere geluiden heeft. De piano is daarin tegen van de Nord bijzonder mooi.

Wat is jullie advies? Ga voor de Yamaha XS of de Nord?
 
Hoe vind je juist die sounds uit je Triton, dus de strings, blazers etc? Ik zou voor een coverband gaan voor een XS, tenzij je de bovenstaande sounds uit je Triton voldoende vindt. Maar onderschat de Electro 3 niet, je hebt niet de hele library voorbij horen komen maar een selectie die is ingeladen. Je kunt je eigen samples erin stoppen en hun hele site staat vol met samples.
Daarentegen heb je niet de flexibiliteit qua programmeren van layers/splits en sequencer die handig kan zijn voor backingtracks in combi met je sampler.

Dussss de keuze is makkelijk afhankelijk van wat je zoekt in een apparaat. Wat bij mij ook verschil zou maken is welke triton je nu hebt.
 
Hoi Manu,

thnx voor je reply. Ik ben opzich wel tevreden over de Triton hoor. Ik ben absoluut niet echt een tweaker met synthesizers. Ik wil best eventueel effectjes aanpassen enzo maar niet van scratch af een sound maken/editen. De basis geluiden zouden goed moeten zijn.

En hoe bedoel je welke versie ik van de triton heb?Ik heb gewoon de triton in een rack versie.
 
dit is niet te beantwoorden volgens mij.

ik zou voor de XS gaan, maar ik vind de Nord sound dan ook helemaal niets.

Ik kan me voorstellen dat anderen het juist weer andersom hebben, dat zij de yamaha sound niks vinden en lyrisch zijn over de Nord sound. Dus enige optie die je volgens mij hebt is het zelf te gaan testen in de muziekwinkel.
 
Ik zit ook meer te denken aan de Yamaha dan de Nord.

Zoiezo ook voor de oplossing, want ik wil liever met 19 inch racks zodat ik mn synths al aangesloten heb op mijn rack mixer. Dit is vooral fijn bij meerdere optredens op korter termijn. Tevens vind ik deze setup erg prettig omdat ik voorheen mijn Triton Studio 88 mee moest nemen , a 30 kg synth, 20 kg flightcase.

Anyways thnx voor je feedback.
 
Ik ben absoluut niet echt een tweaker met synthesizers. De basis geluiden zouden goed moeten zijn.

En hoe bedoel je welke versie ik van de triton heb?Ik heb gewoon de triton in een rack versie.

Op basis hiervan zou ik zeggen Motif XS7, veel presets, veel performances, net een octaafje meer wat fijn is als je 88keys gewend was..bijna allemaal bruikbaar als het je smaak is, de sounds he hahaha

Ja de Triton vroeg ik vanwege de kwaliteit van de sounds. Er zit behoorlijk verschil tussen de Triton Classic/Rack/Extreme en de Studio, in het voordeel van de Triton Studio.

dit is niet te beantwoorden volgens mij.

ik zou voor de XS gaan, maar ik vind de Nord sound dan ook helemaal niets.

Ik kan me voorstellen dat anderen het juist weer andersom hebben, dat zij de yamaha sound niks vinden en lyrisch zijn over de Nord sound. Dus enige optie die je volgens mij hebt is het zelf te gaan testen in de muziekwinkel.

Het is in zoverre te beantwoorden dat je los van de verschillende sound van de 2 bakken je ook te maken hebt met 2 verschillende type apparaten, allebei met een andere reden op de markt gezet, verschillende werkwijze, verschillend klavier enz...enz...op basis hiervan kun je al meerdere knopen doorhakken die tot een beslissing kunnen leiden. Je betaalt ook voor opties die je misschien niet gaat gebruiken als je voor een Motif XS keys gaat. De Rack is een ander verhaal, alleen die heb je weer niet van een Electro 3.

Zoiezo ook voor de oplossing, want ik wil liever met 19 inch racks zodat ik mn synths al aangesloten heb op mijn rack mixer. Dit is vooral fijn bij meerdere optredens op korter termijn.
Anyways thnx voor je feedback.

Rack bied de flexibiliteit van veel sound, veel verschillende bakken met weinig sjouwen. Nadeel vind ik de afhankelijkheid van programmeren en setup. Altijd meerdere spullen nodig om een gig te doen, waar je met een Triton los of Motif XS los je heel veel gigs kan doen zonder al dat gesjouw.


Voordeel van de Motif XS t.o.v. de Nord is wel dat je een apparaat hebt dat in heel veel projecten/albums/bands/artiesten gebruikt wordt en je met de presets dus ook heel veel gebruikte sounds binnenhaalt wat van pas kan komen in een coverband.
 
Ik heb een XS8 en een Nord Stage. Als ik dat zo inschat is de XS voor jou geschikter. Ik vind de XS ook beter klinken dan de Nord. De Nord blinkt uit in hands-on bediening, m.n. handig als je live nog wat aan je sound aan wil passen. Iets wat bij de XS alleen kan als je de juiste controllers hebt toegewezen, en dan ook nog beperkt.
 
Thnx Manu en Jeroen,

ik ga voor de Yamaha XS. De bediening vind ik opzich niet zo heel erg belangrijk. Ik wil gewoon een goed basic geluid met eventueel een paar schuifknopjes voor bv. organs enzo.

Thnx voor al jullie advies!
 
Wauw. Klinkt goed, zeg!

Dit is wel geA/B'd door dezelfde leslie heen he (de Triton loopt ook door dezelfde leslie, dus dezelfde kanalen heen om te vergelijken)...maar zelfs dan is dit helemaal te gek, valt niet tegenop te editen met een standaard Triton of Motif. Goede aanvulling, als je MvD toch niet voor de Nord gaat;-)
 
Vet filmpje idd !

Hahaha,,, je mag ook wel martijn zeggen hoor Manu ;),,, en met die leslie ga ik niet slepen hoor! Hak net zo goed mn Triton Studio kunnen houden :P
 
Vet filmpje idd !

Hahaha,,, je mag ook wel martijn zeggen hoor Manu ;),,, en met die leslie ga ik niet slepen hoor! Hak net zo goed mn Triton Studio kunnen houden :P
k Martein;-) ehm die Triton Studio had je sowiezo niet weg moeten doen. 't is dat mijn geld gereserveerd staat voor iets anders (alhoewel ik wel in de verleiding ben:D)...is toch een te gekke synth, en de allerbeste Korg qua overall sound samen met de Trinity (ja ja jongens, van de ROMplers!!). Veel beter dan de Triton Classic, Rack en Extreme (om de TR en LE maar helemaal achterwege te laten)

Ene die Leslie sleep ik eigenlijk ook niet mee tenzij ik speel met een crew hahaha, verder ben ik erg blij met mijn Motion Sound R3-147 en deze is een aanrader:

http://www.rolandce.com/nl/nl/producten/guitar/twin-pedals/rt-20/
 
Ik heb mijn Korg Triton Studio nog in de verkoop staan....

Maar wat is er zo bijzonder aan mn Triton Studio ten opzichte van mn Rack versie?

Ik ben zeer tevreden over mn rack, vette geluiden!

En dat dingetje wat je aanraad is zeker sweet :D. Quanta costa?
 
De sound die uit de output komt. Zelfde program/combi/sequens gespeeld met de Triton Studio klinkt zoveel opener, breder, dieper, gedefinieerder en met ballen dan dezelfde sound, zelfde instellingen, zelfde effecten enz...uit een Classic/rack/extreme/LE/TR
 
Ik snap 'm niet meer.
Wat heeft MvD nu in z'n bezit? Een Triton Studio en een Rack?
En wat wil je er dan bij hebben?
 
Ik snap 'm niet meer.
Wat heeft MvD nu in z'n bezit? Een Triton Studio en een Rack?
En wat wil je er dan bij hebben?


Toch echt een kwestie van even lezen hoor Josti;-)
Hij heeft een Triton Studio 88 en een Triton Rack...en wat hij er bij wil hebben is een Electro 3 of Motif XS, en neigt naar een XS

Zo duidelijk?
 
En die Korg studio 88 gaat de deur uit omdat hij te zwaar is iedere keer mee te nemen.

Dus die probeert Manu nu nog weg te slepen maar die heeft weer iets anders gezien wat ie graag wil hebben hahaha en ik ben blij met mijn Triton Studio 76 (die NOOIT de deur uit gaat)
 
Back
Top