Advies: Yamaha S90 ES of Kurzweil Pc3x

Twannie

Ingeburgerd
Lid sinds
11 november 2008
Berichten
48
Beste forummers,
Ik ben in twijfel en heb behoefte aan advies. Ik wil graag een nieuw gewogen toetsenbord (88 toetsen) met uitstekende pianoklank. Ik heb nu een Roland RD-170 maar zoek nu eigenlijk naar iets dat me wat meer sound mogelijkheden kan brengen. Live gebruik ik ook een Nord Electro 3. Ik wil me live beperken tot max 2 keys, de Electro biedt veel mogelijkheden op gebied van Rhodes en Hammond maar schiet tekort in lekkere synth(analoge) sounds. Nadat ik me stevig heb verdiept in de verschillende posts hier op het forum kom ik tot 2 synths die me waarschijnlijk goed passen: een Yamaha S90 ES of een Kurzweil Pc3x. Beide een uitstekende piano sound en daarnaast een scala aan andere synth sounds. De Kurzweil is op dit moment zeer gunstig geprijsd bij De Dijk (nieuw 1680 incl tas). Maar nu lees ik dat de Kurzweil erg ingewikkeld is in de bediening. Vooropgesteld: ik ben geen hardcore programmeur, ben van huis uit pianist. Ik zal waarschijnlijk voornamelijk de presets gaan gebruiken. De ES is een paar honderd eu goedkoper tweedehands. Waar zou jullie keuze op vallen? Voor de duidelijkheid: de Nord Stage wil ik niet aanschaffen vanwege de overlap aan sounds (die ik veel gebruik) met de Electro 3. Ik hoor het graag!
 
De ES is gebaseerd op de Motif ES engine, dus dat zit goed. Ook heeft het (ik spreek uit ervaring) een naar mijn smaak prettige set toetsen. Standaard synthklanken heeft de ES ook, maar niet zoveel als de Motif.

Persoonlijk zou ik voor de PC3x gaan. Misschien moeilijker in omgang, maar zoveel completer dan de S90 ES. Ook zitten de diverse ROM's van orkestgeluiden en vintage keys erin en die zijn erg erg goed!

Misschien beide eens proberen?
 
Maar nu lees ik dat de Kurzweil erg ingewikkeld is in de bediening. Vooropgesteld: ik ben geen hardcore programmeur, ben van huis uit pianist. Ik zal waarschijnlijk voornamelijk de presets gaan gebruiken.!

Als je voornamelijk presets gebruikt, zou ik voor de Yamaha gaan.
Wil je via midi andere apparatuur aansturen, dan zou ik voor Kurzweil gaan.
Toetsenbord van de Kurzweil (Fatar) speelt lichter dan die van Yamaha.
Yamaha heeft (veel) meer geluiden en een breder scala, die Kurzweil zijn muzikaler bespeelbaar.
Yamaha's product is af, de PC3 kent nog wel wat bugs en updates komen later dan gepland.
Dat komt omdat de R&D afdeling van Kurzweil maar uit 8 man bestaat en die van Yamaha ... en dat vind je zowel positief als negatief terug in het apparaat.

Dat Kurzweil ingewikkeld is in de bediening, kun je beter vertalen naar dat de synth-engine soms op rocketscience lijkt. Ofwel zelf geluiden maken, vraagt de nodige ervaring en overzicht. Even snel iets aanpassen is er niet bij.
Voor de rest is de bediening/menustructuur van de PC3 net zo makkelijk als bijv die van Korg, vind ik, en misschien nog wel toegankelijker dan die van Yamaha.

De prijs van De Dijk is super, daar kun je je geen buil aan vallen.
Toch zou ik in jouw geval voor Yamaha gaan. Of een PC3LE8.
 
De kurz heeft wel een prima software editor. Dat maakt het leven een stuk makkelijker...
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga deze week de PC3 eens uitvoerig uitproberen...
 
Eens je het systeem van de VAST synthese doorhebt wil je niets anders meer.
Vooral met de K series ( waar je als basisklanken eigen samples kon gebruiken ) .

Stef
 
Heb zelf een S90ES, maar zou er eerlijk gezegd wel een PC3 bij willen hebben; meer sound mogelijkheden als je programmeren onder de knie hebt, piano met meer ballen en vooral: geluid blijft doorklinken (met b.v. sustain pedaal) als je overschakeld.
Ben hardstikke blij met mijn S90ES; goed geluid veel mogelijkeden, maar dat stoppen van geluid tijdens overschakelen van voice stoort mij (is wel op te vangen met performances, maar ben ik tot nu toe te lui voor geweest).
Maar goed; spelen en luisteren en kijken wat je bevalt.
Bediening vind ik verder bij Kurz wel meevallen; wat andere logica, maar wen je wel aan.
 
Speel al een jaar of 5 live op een S90ES. Nooit problemen mee, is zo degelijk als een tank. De sounds zijn van dezelfde kwaliteit als die van de Motif ES, dus zeer goed en en de presets zijn goed bruikbaar voor cover bands. Als je zelf wilt programmeren dan kan dat via de meu's of met een gratis software editor. Werkt allebei prima en de synth engine is trouwens identiek aan de Motif ES...maar dat had ik al gezegd. Klavier speelt lekker en degelijk, rammelt niet en speelt wat zwaarder dan de Fatar's die ze oa bij Kurzweil en Clavia gebruiken. Ik zou niet weten wat mij eigenlijk niet bevalt.
 
Back
Top