ESI-4000 SCSI

Aottens

Stamgast
Lid sinds
9 juli 2009
Berichten
416
Locatie
Sneek
Hallo allemaal,

Deze vraag zal vast al vaker langsgekomen zijn, maar dan heb ik het antwoord waarschijnlijk niet goed begrepen.

Ik sta op het punt om een ESI-4000 aan te schaffen, en dit zal mijn eerste echte sampler worden. Ik heb nu alleen een vraag over het SCSI gebeuren.

Voor zover ik heb kunnen begrijpen is SCSI het protocol waarmee ik dmv een externe SCSI harde schijf of een SCSI CD-ROM drive samples in kan laden op de ESI.

Er is een lijstje met harddisks die de esi ondersteund, maar die modellen zijn moeilijk te vinden.

1.) Wat is een goedkope SCSI drive die op de ESI is aan te sluiten zodat ik er samples op kan zetten?

2.) Hoe zet ik gedownloade samples over naar de SCSI drive?

Dit zal wel met een adapter moeten ofzo?

Ik gebruik een laptop met windows7 64bit, en ik heb verder geen desktop of iets dergelijks. Ik heb een schitterende sample collectie gedownload voor de emulator series, dus ook voor de ESI volgens de manual, en deze zou ik er in de toekomst dus graag op willen zetten.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Gegroet
 
Je kunt een Scsi CD-Rom drive van Plextor gebruiken , speed 24 a 30 x.
Verder een zip, Jaz of MO drive.
Een HD Scsi kan ook maar deze worden steeds zeldzamer , je moet dan denken
aan een Harddisk van rond de 800MB en 1GB.

Ik gebruik zelf veel MO drives met 230 MB en 640 MB schijfjes , voordeel
ze zijn betrouwbaar en makkelijk uitwisselbaar .

Verder kun je ESI-win gebruiken voor op de PC
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=27394&d=1168081451

ESI-win
http://www.deepsonic.ch/deep/htm/esi_win.php

Succes :okdan:
 
Hmm, een CD-ROM drive klinkt dan als de makkelijkste oplossing. MO klinkt ook wel fijn in de oren, maar heb even gesneupt op mp en ebay, en kon zo niks vinden. Denk dus dat ik voor een cd-rom drive ga. Zolang de drive RW leest wordt het natuurlijk nog makkelijker.
 
Ik sta op het punt om een ESI-4000 aan te schaffen, en dit zal mijn eerste echte sampler worden.
Mag ik 't je afraden (en alvast excuses aan de verkoper die nu z'n koop wellicht voorbij ziet gaan)

Ga in godesnaam voor een E-mu Ultra (als je de filters van E-mu leuk vindt; in de 5000 zitten ze allemaal, in de ESI zitten er maar een stuk of 4 interessante behalve de reguliere lowpass en highpass en zo) of een Akai S5000/6000 of Z4 of Z8. Het scheelt zo'n ongelofelijk hoop dat je:
- ziet wat je aan 't doen bent (grafisch display, dus waveforms)
- .wav files kunt inladen (op je computer heb je nu eenmaal de grootste opslagcapaciteit)
en dat is de iets hogere prijs meer en meer dan waard.

Op de ESI gaat dat allebei niet. Het is maar een gewoon karakter-display, en de menu's zuigen (blijf links scrollen totdat je tegen de muur aanrent) wil je toch iets dat niet te duur is, pak dan een Akai S3000 of van die familie; daar zie je de waveform ook, ook al kunnen die ook geen .wav bestanden aan - en het menu staat in z'n volledigheid onderin het display, dus kun je 10 keer zo snel navigeren met de functietoetsen. Bij de ESI mag je letterlijk uit het hoofd leren dat eerst 5 en dan 7 drukken je naar het timestretch-menu brengt of zoiets bizars. Er is een goede reden dat ze voor 100 euro gedumpt worden en dat ze aan de straatstenen niet kwijt te krijgen zijn. De Akai S2000 is een nog triester geval, dat ding heeft maar 2 regeltjes tekst en vereist een bootdisk.

Wil je toch eigenwijs zijn en de ESI kopen, ga dan eens kijken bij http://www.scsiforsamplers.com/ - Compact Flash geeft je joekelsveel opslag voor een lage prijs. Bedenk dan ook; da's weer het bedrag waarvoor je 'm koopt alleen al aan outboard gespendeerd, dus dan is het al een stuk minder rendabel dan een maxed-out topmodel.
 
even zoeken op het forum en je vind uitleg hoe je een hd plaatst en de scsi aanpast enzo in de ESI 4000

een RW cd rom valt af te raden. ga voor MO of ZIP drive.
win 7 64 bit en scsi zal vast een hel zijn om in te stellen

Overweeg een Akai S5000 met USB... gedaan met miserie..
 
1.) Wat is een goedkope SCSI drive die op de ESI is aan te sluiten zodat ik er samples op kan zetten?
Gokje nemen :o:, en de namen een beetje vergelijken van de lijst met het gene wat te koop staat.
De kans dat je precies dezelfde schijf vind die ook op de lijst staat is vrij klein. Maar als er éen is van hetzelfde merk is het vaak wel oke.
Ik heb zo 2x een schijf gekocht, laatste keer was 20 euro voor 1GB.
2.) Hoe zet ik gedownloade samples over naar de SCSI drive?
Dat 'probleem' had/heb ik ook, werk ook met een laptop zodat ik dus niks aan mn SCSI kaart heb voor in een desktop.
 
Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. De esi koop ik voor 50 euro, en ik zal zien voor hoeveel ik die jaz drive te pakken kan krijgen.

@yoozer hartelijk dank voor alle info, maar ik blijf toch eigenwijs. Gebruiksgemak is voor mij niet het belangrijkste, werk ook nog steeds met een Roland mc-300, en die ken ik onderhand ook uit mijn kop.

@digimod enig idee hoe ik die jaz drive op een laptop aansluit? Is daar een verloopje voor?
 
Dan is de keuze voor mij snel gemaakt. De esi koop ik voor 50 euro, en ik zal zien voor hoeveel ik die jaz drive te pakken kan krijgen.

@yoozer hartelijk dank voor alle info, maar ik blijf toch eigenwijs. Gebruiksgemak is voor mij niet het belangrijkste, werk ook nog steeds met een Roland mc-300, en die ken ik onderhand ook uit mijn kop.

@digimod enig idee hoe ik die jaz drive op een laptop aansluit? Is daar een verloopje voor?

Daar heb je een Scsi naar USB kabel voor nodig ,maar ik heb zelf geen ervaring
hiermee of dit goed werkt.
 
Voor de Iomega Jaz drive was destijds ook een PCMCIA SCSI adapter beschikbaar;

repc_1905_3722801


http://www.retrevo.com/s/Iomega-Jaz...or-Notebooks-Controllers/id/23426ci067/t/1-2/

Maar als je al dit spul bij elkaar hebt (gevonden) ben je alweer zoveel kwijt dat je voor hetzelfde geld
een prachtige Akai s5000 met USB of een Emu Ultra had kunnen kopen.
Een ESI is leuk, maar het verschil met een Emulator ga je echt wel horen.
 
Ik heb nog 1 vraag, en deze stel ik met aanname van een aantal dingen die ik hier gelezen heb of elders, en dingen die ik heb gehoord. Is het mogelijk een zipdrive via scsi aan je esi te hangen, en een zipdrive mbv USB aan je pc, dat je dan op deze manier samples van je harde schijf naar de zip overzet, en deze zo uitwisselt? Meende dus ergens te lezen dat dit met een akai s3000 wel zo werkt (heb me wat verdiept in de akai s serie, leuk spul) ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
 
@Aottens
je hebt hiervoor speciale software nodig.
CHICKENSYS translator bvb.

maar hoe goed dat werkt weet ik niet.
 
Grappig, een thread over mijn ESI-4000 :-)

Ik ben de verkoper van het ESI setje:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=126929&highlight=esi4000

Ik heb het setje maar te koop gezet omat ik er niks meer mee doe. Het is leuk als er iemand mee aan de slag kan. Aangezien het best veel spullen zijn van de 2 samplers tot aan de plextor cd spelers, sample cd's en zip drive aan toe) doe ik het voor een zacht prijsje weg.

Maar goed.. als er geen interesse is maakt dat me ook weer niet zoveel uit.. het gaat om zo'n klein bedrag, ik lig er niet wakker van :-)

Oude samplers zijn wat moeijlker maar hebben hun charme. Mn s950's kunnen ook bijna niks maar zijn gewoon gaaf om mee te werken. Bovendien hebben ze net als de ESI een eigen geluid wat gewoon vet is.

Nu even geen verkooppraat maar gewoon even wat feitjes over de ESI, mss handig voor geinteresseerden:

- samples uitwisselen me een pc kan, via scsi: dus scsi kaat in je pc en er een zip drive aanhangen en een scsi zip drive in j eesi zetten/ er aan hangen.
Met Chickensys translator kan je nu wav/aiff fles op een zip disk zetten en deze weer inlezen in je esi (esi formaat)

- zip disks zijn naar mijn idee ideaal, ik heb er noot poblemen mee gehad.

- het esi o.s. is eigenlijk best handig.. Je hebt pagina nummers en als je vaak met dat ding werkt weet je deze uit je hoofd..
Hij wekt ene beetje hetzelfde als een akai s950 at dat betreft..

- de akai's s3000 serie hebben ect magere features.. alleen een lp filter standaard bv. Een magere effectcard, max 32 voices..
 
ik vind het ESI OS ook handig.
heb ook al zitten twijfelen voor mijn ESI4000 weg te doen wegens te weinig gebruik.. maar als ik hem gebruik kan ik er heel snel iets mee doen.

dus nu sample setup als volgt:
Akai S5000 met usb aan Intel Mac, ook MO drive aangesloten.. wil ik nog uitbreiden met compact flash of iets dergelijk.
EMU ESI 4000 interne hd, met scsi aan G3 Mac en met Zip drive. Werkt fijn.

Verder nog een Yamaha A3000 die echt wegmoet (teveel samplers, te weinig gebruik).. maar niemand toont interesse..
 
Ik dacht ook dat er een scsi transfer software was net als die software voor de grotere emu samplers.
dat je de hele sampler kon bedienen via de computer via scsi
 
Ik dacht ook dat er een scsi transfer software was net als die software voor de grotere emu samplers.

Geen speciale software, gewoon Soundforge, Recycle, en waarschijnlijk nog een aantal. Maar da's puur sample dumps, geen remote control voor je sampler.

dat je de hele sampler kon bedienen via de computer via scsi

Een deel van de oude Akai's kan remote control via scsi met MESA of Millennium, maar volgens mij kennen de EMU's die functionaliteit niet (maar Rvooh correct me if I'm wrong). De oude EMU's hadden een RS-422 poort voor bediening vanaf Sound Designer of Alchemy op een Mac.

[edit]
Ik twijfel nu trouwens hoe MESA & co. dat doen, want die gebruiken óók midi, dus misschien doen die wel alleen file transfers via scsi en de remote control via SysEx over midi.
 
ik heb voor mijn EMU E4 (en e5000) wel programma specifiek voor die samplers.
zijn via scsi aangesloten op een G4, tussen die G4 en samplers (2 scsi kaarten) heb ik een jazz en cdrom drive nog zitten.
 
Back
Top