[Emu] SCSI voor E-MU Esi 4000

Nightstorm

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2002
Berichten
1.814
Locatie
Alkmaar
Hoi,

Ik heb een E-MU Esi 4000 die ik graag met SCSI op m'n computer aan wil sluiten. Nu laad ik m'n samples met diskettes in, dat schiet niet op. Ik heb al een ZIP-drive aangesloten en die wil dan graag doorlussen naar m'n computer (dus: sampler-zip-pc) Iemand enig idee wat voor SCSI-kaart ik dan voor m'n pc nodig heb en waar ik die kan krijgen? En ook enig idee of 't mogelijk is om een partitie van m'n hd esi-formaat kan formatteren zodat ik m'n banks op me hd op kan slaan en die zip weg kan doen?

dan nog een laatste vraagje: weet iemand waar ik de laatste O.S. voor de esi kan downloaden? Ik heb versie 3.02, zijn er nog nieuwere?

Alvast bedankt!
 
Re: SCSI voor E-MU Esi 4000

Re: SCSI voor E-MU Esi 4000

Origineel geplaatst door Nightstorm
Ik heb al een ZIP-drive aangesloten en die wil dan graag doorlussen naar m'n computer (dus: sampler-zip-pc)

Bedoel je dat je 1 ZIP-drive zowel vanaf je sampler als je pc kan bereiken? Dat lijkt me alvast niet verstandig want dat betekent dat er twee toestellen de controle willen hebben over je ZIP-drive.
Zou het niet eenvoudiger zijn om je huidige ZIP-drive aan je sampler te laten en een tweede ZIP-drive te kopen voor je pc? Dan moet je enkel ZIP-schijfjes uitwisselen en je hoeft zelfs geen SCSI-kaart te kopen als je voor je computer een IDE-ZIP-drive koopt. En ZIP-drives zijn tegenwoordig spotgoedkoop (zeker tweedehands).

Ik herinner me trouwens een document van AKAI (op hun website) waarin zij dit toch uitleggen hoe het kan, maar ze raden het sowiesa af.
 
Ik heb op m'n computer een zip-drive die op de printerpoort is aangesloten, maar ik ken nog geen progrmmaatje waarmee banks op die zip kan maken, die zip dan in de zip op me esi steken en dan die banks in me sampler inladen? of sowieso alleen al samples op die zip inladen (en de banks dan samenstellen in me sampler zelf)
 
zip-perdiedoedaaa-zip-perdiedee.... tjeemig je moet :zip: dat verhaal van jou :zip: wel 3 keer lezen voordat :zip: je het begrijpt ......
 
Origineel geplaatst door speady
zip-perdiedoedaaa-zip-perdiedee.... tjeemig je moet :zip: dat verhaal van jou :zip: wel 3 keer lezen voordat :zip: je het begrijpt ......
ik zou zeggen lees 't dan nog ff 2 keer door en als je me dan kan helpen ben ik blij :)

het basisidee is dat ik lekker snel wil werken met me sampler zonder dat ik 5 minuten bezig ben voor ik een hihat-sampletje ingeladen heb :)
 
Ik zou je wel willen helpen ... maar ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem.... (emu 5000) Ik denk dat de makkelijkste oplossing is die zip-drive aan te sluiten op je sampler en een interne zip in je pc bouwen...

(ik heb ook nog geen harde schijf in mijn sampler en het geld is op dus ik ben ook een beetje gehandicapt op het moment)
 
speady> en in welk opzicht is dat dan een oplossing voor m'n probleem? ik wil wav-files makkelijk naar m'n sampler kunnen exporteren, ik sla nu met esi-win 1 wav-file op diskette op en kan die dan in me esi inladen...ik wil dus meerdere en grotere wav-files tegelijk snel naar me esi kunnen sturen...en 't liefst wil ik nog op m'n computer zelf toetsen aan kunnen wijzen voor samples enzo, maar ik weet niet of dat mogelijk is....als ik de hele zooi makkelijk op zip op kan slaan is dat wel ok, maar esi-win herkent de zip op me pc niet omdat die op de printerpoort aangesloten zit en niet via scsi
 
ik weet zowiezo al niet wat dat esi-win is... en toetsen toewijzen via de pc ik betwijfel of dat kan....
op een zip kan je toch snel veel wav files opslaan en in je sampler in lezen.... das dan toch veel beter als met diskette.....of bedoel je iets anders??
 
Origineel geplaatst door speady

op een zip kan je toch snel veel wav files opslaan en in je sampler in lezen.... das dan toch veel beter als met diskette.....
dat klopt ja, maar een esi kan geen wav lezen...je moet je wav-file dus omzetten naar esi-formaat (en er een speciaal geformatteerde esi-disk voor hebben)....met esi-win kan ik dus 1 wav-file in esi-formaat naar diskette exporteren en die diskette dan in m'n esi inladen...als dit met meerdere wav-files naar een zip zou kunnen zou dit mooi zijn, maar met esi-win kan dit dus in elk geval niet naar de zip die op m'n pc aangesloten zit...:(
 
ik heb een ESI 4000 turbo en die heb ik met SCSI op mijn PC aangesloten. Via ESI-win kun je dan samples overkiepen, en dat is t wel ongeveer qua functionaliteit. Kunt geen banken van sampler naar pc opslaan ofzo.
Ik heb een of ander dynalink scsi kaartje van 100 piek ofzo in pc gestopt. Kabel ook 40 piek
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
ik heb een ESI 4000 turbo en die heb ik met SCSI op mijn PC aangesloten. Via ESI-win kun je dan samples overkiepen, en dat is t wel ongeveer qua functionaliteit. Kunt geen banken van sampler naar pc opslaan ofzo.
Ik heb een of ander dynalink scsi kaartje van 100 piek ofzo in pc gestopt. Kabel ook 40 piek

hoe zit 't trouwens met die samples die je over"kiept"? :P
die overscrhijven dan een hele preset toch? dus dan moet je voor elke sample een nieuwe preset aanmaken? (lekker onoverzichtelijk zootje wordt 't dan)

weet je waar die kaarten nog te koop zijn? geen enkele computerwinkel hierzo doet nog aan scsi-1
 
Beste Nightstorm;

Sorry dak je mail nog niet beantwoord heb maar dan doe ik het hier even:

De kaart die je noidg heb is:
Adaptec SCSI Connect 2904

Hoe heb ik het werken ?:

Ik heb een scsi zip, en vanaf die scsi zip loopt 1 kabel naar de sampler & 1 naar de PC. Ik heb de scsi ID op zo'n manier georganiseerd dat als ik een wav'je van mijn pc naar de sampler wil loodsen dan kan dat gewoon (JA EEN EMU ESI 4000, KAN OOK WAV'JES LEZEN). En als ik uiteindelijk klaar ben dan save ik mijn samples op de scsi 250 mb ZIP !!

Sorry voor de late reactie,

Rutger
 

Attachments

  • hb_logo.gif
    hb_logo.gif
    6,7 KB · Bekeken: 89
Origineel geplaatst door Nightstorm


hoe zit 't trouwens met die samples die je over"kiept"? :P
die overscrhijven dan een hele preset toch? dus dan moet je voor elke sample een nieuwe preset aanmaken? (lekker onoverzichtelijk zootje wordt 't dan)

weet je waar die kaarten nog te koop zijn? geen enkele computerwinkel hierzo doet nog aan scsi-1

Samples die je overkiept van je PC naar de sampler overschrijven geen enkele preset als je aanvinkt dat ie hem niet zelf mag plaatsen. Daarna kun je hem via "sample management" & dan "place sample" op elke gewenste plek zetten.

De kaarten zijn als het goed is bij elke goede zaak gewoon te bestellen.
 
Origineel geplaatst door DJ_C-Code
Beste Nightstorm;

Sorry dak je mail nog niet beantwoord heb maar dan doe ik het hier even:

De kaart die je noidg heb is:
Adaptec SCSI Connect 2904

Hoe heb ik het werken ?:

Ik heb een scsi zip, en vanaf die scsi zip loopt 1 kabel naar de sampler & 1 naar de PC. Ik heb de scsi ID op zo'n manier georganiseerd dat als ik een wav'je van mijn pc naar de sampler wil loodsen dan kan dat gewoon (JA EEN EMU ESI 4000, KAN OOK WAV'JES LEZEN). En als ik uiteindelijk klaar ben dan save ik mijn samples op de scsi 250 mb ZIP !!

Sorry voor de late reactie,

Rutger

kijk, da's 't antwoord dat ik zocht! hartstikke bedankt! :)
 
ja je hoeft idd geen preset te maken, en je kan kiezen de "root key" van de sample, en de "range" van keys waarop die sample moet werken. Bijv root key c2, range C3- C5. Dan krijg je de originele pitch van de sample niet eens over toetsenbord. En drumkitjes dus gewoon met bijv range d2-d2
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
ja je hoeft idd geen preset te maken, en je kan kiezen de "root key" van de sample, en de "range" van keys waarop die sample moet werken. Bijv root key c2, range C3- C5. Dan krijg je de originele pitch van de sample niet eens over toetsenbord. En drumkitjes dus gewoon met bijv range d2-d2

klopt doe ik nu ook met de samples die ik vanaf diskette laad alleen in de manual stond dat bij scsi automatisch de preset overschreven werd, maar als dat uitgezet kan worden is dat erg handig :)
 
je kunt dus aanvinken do not assign to keyboard. Maar als je dit niet hebt aangevinkt, dan komt je sample keihard over die andere preset te liggen (da's alleen een kwestie van aanwennen, eerst een nieuwe preset createn, en daarna pas met esi-win overgooien)
 
Origineel geplaatst door DJ_C-Code
De kaart die je nodig heb is:Adaptec SCSI Connect 2904 Hoe heb ik het werken ? Ik heb een scsi zip, en vanaf die scsi zip loopt 1 kabel naar de sampler & 1 naar de PC. Ik heb de scsi ID op zo'n manier georganiseerd dat als ik een wav'je van mijn pc naar de sampler wil loodsen dan kan dat gewoon (JA EEN EMU ESI 4000, KAN OOK WAV'JES LEZEN).

Ik heb ook zo'n Adaptec 2904 en een E4 XT (OS 3.0, niet ultra). Ik heb alles op dezelfde manier aangesloten zoals jij beschrijft, maar er hangt ook nog een Plextor CD-Rom tussen. Geen probleem om Zip en CD-Rom zowel door PC als door de Emu te laten gebruiken, elk in hun eigen bestandsformaat (dos/fat32 - Emu4).
Mijn vraag voor jou : hoelang duurt het bij jou om een wav vanuit je PC naar je sampler te sturen via de Adaptec 2904? In mijn systeem haalt de SMDI dump van PC naar Emu amper 154 KB/seconde : een wav van 10seconden (16bit/44.1kHz) heeft welgeteld 11 seconden nodig om vanuit Sound Forge 6 in de Emu gedumpt te worden. Is dit normaal of traaaaaaaaag?
O ja, nog dit: als ik de 'oude' E4 effe vervang door een geleende E4 Ultra (OS 4.6), dan heeft diezelfde 10"-wav nog maar 2 seconden nodig (=860KB/seconde).
SMDI met de E4 ultra is dus 6x sneller dan op een niet-Ultra. Maar al met al vind ik 860 KB/s en zeker 154KB/s toch wel erg traag...:geslaagd:
 
Om ook nog ff c_code als vraagbaak te gebruiken: welke o.s. van de esi heb jij?
 
Ok, ik heb dus vandaag met veel pijn en moeite een scsi-kaart (adaptec 2904) aangesloten en 't werkt! alleen is er een vervelend probleem bijgekomen, windows herkent nl. m'n sampler als nieuwe, onbekende hardware
dus ik start m'n pc op, m'n sampler staat al aan en zodra windows start krijg "Windows heeft onbekende hardware aangetroffen waarvoor nu software geinstalleerd wordt" dan druk ik annuleren, krijg ik de melding weer etc. etc....als ik dan m'n sampler uit zet dan start windows verder op, dan zet ik m'n sampler weer aan en kan ik met esi-win fijn samples overgooien (werkt prima btw)

als ik de sampler uit heb staan als ik de computer opstart en daarna pas aan zet dan ziet esi-win m'n sampler niet

iemand een idee hoe ik dat op moet lossen?
 
Back
Top