Wat nodig voor een (dj) live act?

Ik snap niet zo goed wat de meerwaarde is...
...

da's duidelijk, met de ableton ben je feitelijk toch gewoon plaatjes aan het draaien..verder is het visueel gewoon ruk..alsof je hele avond naar iemand ..

men zei het al ??.....op de poepdoos zit en het maar niet wil lukken.en .dat klopt...\het mooie is dat ze zelf denken dat het helemaal te wauwie is..maar dat is omdat
je gewoon de zelfde reacties krijgt voor iemand die plaatjes draait..
dat er wat andere handelingen worden verricht maakt het niet minder ingeblikt..je mist ook de interaktie met eigenwijze mede muzikkanten ..

over de gebruikte geluidsinstallaties zal ik het maar niet hebben..vaak ter plekke aanwezige discoboxjes met dus disco geluid..

beeldt U even het bekende 4 mans bandje in ..met losse versterkers en een ondersteund P.a-tje ..misschien zelfs een toeter erbij..
das is toch ander geluid als het zelfde bandje uit de PC..?


Ik kan U melden dat live geluid, heel anders aanwezig is en een andere zeggingskracht heeft.. : is niet altijd (zeker buiten is het erg lastig om een fraaie niet luide geluidsdruk te produceren.. maar met verschillende geluidsbronnen, misschien zelfs uit verschillende richtingen..met verschillende frequenties DBB, dan kan zelfs onmuzikaal geluid muzikaal worden..,

inplaats van dat alles door de trechter gaat..wat tegenwoordig dus goed genoeg is..men weet gewoon niet beter vrees ik..en wat de een doet wordt blindelings overgenomen; als zijnde..zo hoort het...


murc
,
 
Dít is live!

CIMG2798.JPG


Met Niel & Robin Kampschoer live onder een tunnel in Diemen.
 
In feite vind ik een Ableton set nog minder "live" dan een dj set... nog even en ze komen met itunes "live" sets aanzetten!

Gewoon lekker wat apparatuur op een podium klepperdeklappen, je beats live inprogrammeren en daar overheen jammen, dat is pas live (en dan gruwelijk op je bek gaan: ook een goede leerschool :))
 
een set met platen wellicht ja...maar met CDs zelfde laken en pak als met ableton.

het gaat toch om het doel, niet om het middel.
Zomaar ff jammend een track bouwen op het podium "live" en dan nog wat tovs er van maken....kweet niet hoor.... zeker spannend, maar ook kansloos
 
een set met platen wellicht ja...maar met CDs zelfde laken en pak als met ableton.

het gaat toch om het doel, niet om het middel.
Zomaar ff jammend een track bouwen op het podium "live" en dan nog wat tovs er van maken....kweet niet hoor.... zeker spannend, maar ook kansloos

Ook kortdoor de bocht,..

Zo deden we ( ik, david spaans, curley, fedde,. ,. en nog veel meer) 't jarenlang,.. (soms nog!!) Er was gewoon niks anders voor handen en dat was de enige manier en met de juiste skills en hard werk krijg je de meest vette en verrassende sets. Sommige sets gingen zo direct op plaat of cassette om de volgende party weer te verkopen.
Ik zou nog wel wat tapes terug willen horen trouwens! Als iemand nog wat live cyb-x, mononom of spiral tapes heeft uit die tijd,.. PM me aub!
 
Ik weet dat ik nu een super oud topic naar boven schop.
Ben een aantal jaarjes uit de running geweest en heb plannen het weer op te pakken.

Maar de vraag van de vorige topicstarter is helemaal zo gek nog niet.

Ik heb in het verleden een paar jaar met een redelijk success regionaal live-acts gegeven met Ableton live en een Behringer controller, hiermee mixte ik zelf gemaakte tracks.

Het probleem dat ik had was dat het signaal van Ableton via mijn Emu 1616m audio device soms niet op het mengpaneel binnen kwam of soms super zacht. Dit zorgde voor zeer vervelende situaties vlak voor mijn act. Mijn vraag aan jullie is, welke setup gebruiken julle en hebben jullie mijn situatie wel eens ervaren en wat hebben jullie ertegen gedaan om het op te lossen.

Bedankt.

Gr. Roy a.k.a. DizzleXia
 
Aannames:

Je hebt een computer
Je hebt Ableton LIve
Je kunt beiden gebruiken

Handig:
APC 40 en/of Push en/of andere controllers
Behoorlijke audio interface (dus niet een M-audio oid maar liever een MOTU/RME/Focusrite ofzo)

Nodig:
Een plan wat je live wil doen en wat niet. Ga je voorgebakken tracks bewerken? Ga je in Session view alles zo vrij als mogelijk live arrangeren? Ga je misschien zelfs live stepsequencers gebruiken? Er is van alles mogelijk met de juiste interfaces.

Luxe:
Goede DI aanschaffen voor achter je audio interface (Radial maakt top spul, google is je vriend)
Lekker compressortje omt al enigzins in toom te houden (Bijvoorbeeld FMR RNC, klein ding, klinkt goed)

Billionaire:
Neem een crew en eigen productie mee, pm me en ik vertel je wat t kost. Ik ben niet goedkoop.
 
Dit is volgens mij 'live'
"Incredible" live on Maschine | Foundation, Seattle. March 2013 - YouTube

Begin dus alvast te oefenen.

Gaaf!

Live is naar mijn idee als de structuur van je songs aan te passen is aan het moment... dus, als je de track kan beinvloeden.. langere break, iets blijven herhalen.. Gewoon on the fly, niet vastzitten aan de vaste indeling maar inspelen op je publiek.

Of je dat nu met een mpc doet of met ableton maakt niets uit.. Een mpc staat wat leuker, thats all..
 
Gaaf!

Live is naar mijn idee als de structuur van je songs aan te passen is aan het moment... dus, als je de track kan beinvloeden.. langere break, iets blijven herhalen.. Gewoon on the fly, niet vastzitten aan de vaste indeling maar inspelen op je publiek.

Of je dat nu met een mpc doet of met ableton maakt niets uit.. Een mpc staat wat leuker, thats all..

da's cool als je zo kan 'spelen'.

verder ben ik het ermee eens dat 'live' wil zeggen dat je de structuur kan aanpassen 'on the spot'
Voor mij wil live niet zeggen dat je alles op dat moment uit je mouw schud ... maar wel een manier vind om met een minimum aan voorgeprogrammeerd materiaal een zo 'live' mogelijke set kan spelen.

Een groepje begint ook niet 'live' in het wilde weg te spelen en dan te 'hopen' dat het goedkomt... ze spelen gewoon wat ze x maal gerepeteerd hebben en hier en daar kan er wat improvisatie zijn.
Waarom mensen die een groepje hebben bijna per definitie neerkijken op electronische live acts, is mij een raadsel.
 
+1 Seiko


Ik denk dat Live en jammen door elkaar gehaald wordt. Als ik niet weet welke 100 platen ik dj, vind ik dat ik live draai. Geen huiswerk.
Als in de muziek zelf voorzie van loops en fx zonder dat t huiswerk is, noem in dat jammen.
Ik wou dat ik dat kon... Haha.
 
ik gebruik ableton nu een paar maanden, maar ableton is toch wel bij uitstek de live performance tool voor electronische muziek vind ik. Ook voor dj-en is het uitermate geschikt als je de muziek goed voorbereid op schijf hebt staan, dan kun je live alles door elkaar heen mixen wat je maar wilt.

Ik heb het als volgt opgezet:
- Dance tracks op basis van Root note (dus Muziek in Am, F, D, Dm, etc....)
- Vocal tracks (100-en) op basic van root note (dus Vocal in Am, F, D, Dm, etc...)
- Effecten op basis van effect type folders (dus Uplifters, downlifters, fills, outros, atmosphere, etc...)
- Alle dance tracks heb ik via warppoints op time gezet, plus cue points (markers) aangemaakt (snelle punten waar ik heen kan springen)
- alle vocals ook
- Verder de nodige Instrument midi patterns klaar staan (zoals basslines, melodieën, fills) in root note folders.

Als je dit eenmaal klaar hebt kun je alles mixen door de sporen onder elkaar te zetten, doordat je op basis van de root note werkt kun je je mixen perfect live vorm geven of heel snel nieuwe remixen in elkaar zetten. Puur zoals je de flow wilt hebben.

Het enige wat je wel heel goed moet weten is hoe toonladders en akkoorden in elkaar zitten met deze werkwijze, als een track in A mineur is en je wilt de volgende track in een compleet ander akkoord inmixen dan moet je wel weten uit welke root noten je het best kunt kiezen om het te laten passen. Als je dan ook nog je midi patterns combineert met je dj set dan kun je toch wel spreken van het echt live performen, je veranderd zoveel van de track en door de combinatie maak je de vetste mashups en dankzij ableton blijft dat allemaal in sync lopen. Dit was vroeger gewoon enorm lastig, maar met de huidige techniek kan dat best simpel mits je wat voorbereid dus waarom zou je er geen gebruik van maken dan :D

Overigens is dit hard werken live om dit allemaal goed onder controle te houden, maar het is wel vet om te doen, dat sommige mensen in bandjes neerkijken op zo'n soort werkwijze zou ik me niet gaan aantrekken, ik heb zelf ook piano / synth in live bands gespeeld en zo wereldschokkend veel anders kwa inspanning is dat nou ook weer niet als performen via digitale weg :D.
 
Juist, nu weet ik weer waarom ik geen ableton dj wou worden. Veel teveel huiswerk om alles te warpen enz - zeker als je muziekgenres bijzonder talrijk zijn en je talent iets minder (ik spreek over mezelf)
Ik vind het wel knap hoor, als je het zo doet, maar de vraag die dan rijst is hoe 'live' is het?
Ik zag "live" ook DJ Q-Bert Live scratchen en merkte dat ie al zijn moves deed van zijn DVD's. Toen ben ik erg afgeknapt op het ontdekken dat mensen hun trucjes gelimiteerd zijn en ze steeds herhalen wat ze kunnen, zie ik ook met live artiesten die telkens 't zelfde doen incl overgangspraatjes tss de nummers enz.
Dat noem ik dan na 1 keer ook niet meer zo 'live' maar vermoedelijk wijk ik hier veel te ver af en is, wat ik in gedachte heb als de ideale performer, een utopie.
Jammen, elke keer anders en altijd vet.
 
Juist, nu weet ik weer waarom ik geen ableton dj wou worden. Veel teveel huiswerk om alles te warpen enz - zeker als je muziekgenres bijzonder talrijk zijn en je talent iets minder (ik spreek over mezelf)
Ik vind het wel knap hoor, als je het zo doet, maar de vraag die dan rijst is hoe 'live' is het?
Ik zag "live" ook DJ Q-Bert Live scratchen en merkte dat ie al zijn moves deed van zijn DVD's. Toen ben ik erg afgeknapt op het ontdekken dat mensen hun trucjes gelimiteerd zijn en ze steeds herhalen wat ze kunnen, zie ik ook met live artiesten die telkens 't zelfde doen incl overgangspraatjes tss de nummers enz.
Dat noem ik dan na 1 keer ook niet meer zo 'live' maar vermoedelijk wijk ik hier veel te ver af en is, wat ik in gedachte heb als de ideale performer, een utopie.
Jammen, elke keer anders en altijd vet.

zonder voorbereiding wordt het lastig om iets live te doen, zelfs als je vanaf niets een complete track gaat zitten bouwen op het podium dan zul je nog steeds de patterns inspelen die je al in je hoofd hebt. Overigens vraag ik me af of het grote publiek zit te wachten op een muzikant die zichzelf aan het ontdekken is op het podium :D De meeste mensen willen gewoon ge-entertained worden met dingen die ze herkennen. Als je naar een live optreden van een artiest gaat dan zit je ook niet te wachten op 2 uur piano etudes die die aan het jammen is, dan wil je zijn grote hits horen waarvoor je gekomen bent.

Datzelfde geldt voor dj-en, ik vind het een enorme live performance hebben als je kunt besluiten om in realtime mashups te maken voor je publiek, dus stel als voorbeeld: je wilt de vocal van We are family (sister sledge) combineren met de Instrumental Synaesthesia van Thrillseekers, dan heb je iets wat herkenbaar is (de vocal), unieke mashup voor dat moment en het ontstaat op dat moment omdat je denkt dat dat goed werkt, dan ben je toch echt wel live aan het dj-en. Maar natuurlijk kan dat alleen als je al het voorwerk goed gedaan hebt en naadloos met je controllers en de software overweg kan, want anders gaat het hopeloos mis :D

Ik snap overigens je punt wel, kwa live, maar die lat die je voor jezelf legt is nogal hoog en maar voor heel weinig mensen echt succesvol haalbaar.
 
Armin draait ook zo.
Ik denk ook dat wat we nu "live" noemen, toch wel de maatstaf is voor het nieuwe DJ'en
Of je dit nu met Ableton of traktor doet. Mp3's in key laden met autosync en 16 maten tellen kan iedereen, de sjeu moet i.d.d. Uit het improviseer en combineer talent komen.
 
Hangt sterk vh publiek af denk ik. Tenzij ik een dino ben, kan ik me voorstellen dat op een familie feest de mensen liever dansen op nummers dan op mash ups, zeker als de tantes nonkels ma en pa enz aanwezig zijn.
Maar ik zei al, misschien ben ik een dino :)

Ik vond het vroeger een afknapper als de dj een medley draaide vanaf een plaat. Of een nummer speelde dat ie thuis al had voorzien van een extra vocal line. Maar goed, 't zal persoonlijk zijn. Uiteindelijk telt enkel de dansvloer hun mening.
Ik kan genieten van 2 many dj's hun commerciële gigs, maar even goed van wat nummers dubstep in de tenten van pukkelpop zondat dat dit mashups zijn.
 
Voor mij is LIVE, als Marcus kei hard "more cowbel" roept, ik m'n sequence stop, de 808 op pattern edit zet, weer op start druk en de cowbel erbij prop.

Ableton is voor mij niet live. Maar ja, een 808 loopt ook, een 909 ook, in feite is het dus wel hetzelfde, maar het middel is anders.
 
Back
Top