Wat nodig voor een (dj) live act?

youron

Ingeburgerd
Lid sinds
12 april 2010
Berichten
80
Locatie
Amsterdan
Hallo!

Ik wil graag in de toekomst live gaan.
Ik draai nu nog met cd's enz. Maar wat houd live precies in, is mij vraag.
Ik wil het graag met Ableton doen.
Want je ziet bijvoorbeeld 'Noize Supressor' met een mpd enz. optreden, hoe doen die eht dan?

Groet.
Joran
 
hehehe..
Zorg dat je op wat voor manier dan ook muziek kan maken voor een grote groep
met mensen die daar naar staan te kijken met het idee "GAAAAAAAAAAAAAAAF"

of je dat nou doet met een guitar-hero-gitaar en een cassettebandje en een microfoon.. of 20 drumcomputers en 6 laptops dat haalt dan niet gek veel meer uit..

groei een baard.. dan valt het niet zo op dat je voor geen meter speelt.. ze lullen toch over je gezichtshaar..
 
Hallo!

Ik wil graag in de toekomst live gaan.
Ik draai nu nog met cd's enz. Maar wat houd live precies in, is mij vraag.
Ik wil het graag met Ableton doen.
Want je ziet bijvoorbeeld 'Noize Supressor' met een mpd enz. optreden, hoe doen die eht dan?

Groet.
Joran

Je wilt live gaan, maar je weet niet wat dat is? beetje apart... maargoed.

kun je muziek maken? dus geen plaatjes mixen, maar echt zelf muziek maken. zo ja, kun je dit ook LIVE (op dat moment zelf) ?
dus geen wav files afspelen, maar ter plekke muziek maken.

Live spelen is niets anders dan muziek maken, op dat moment.
 
Je wilt live gaan, maar je weet niet wat dat is? beetje apart... maargoed.

kun je muziek maken? dus geen plaatjes mixen, maar echt zelf muziek maken. zo ja, kun je dit ook LIVE (op dat moment zelf) ?
dus geen wav files afspelen, maar ter plekke muziek maken.

Live spelen is niets anders dan muziek maken, op dat moment.

Ik weet het wel een beetje :P. En ja ik produceer ook ;)
 
wat is dat toch met dat "produceren" tegenwoordig?
op de plee 'produceer' ik ook.
Muziek maken heette het vroeger geloof ik.

als jij ter plekke zelf muziek kan maken en je kunt hier mensen mee boeien... kun je waarschijnlijk wel live spelen. maar maak jezelf maar geen illusies: live spelen is gewoon hard werken en aan tig dingen tegelijk denken.
 
Gitaartje kopen en in plaats van een plectrum een lp gebruiken... Voilá
 
wat is dat toch met dat "produceren" tegenwoordig?
op de plee 'produceer' ik ook.
Muziek maken heette het vroeger geloof ik.

als jij ter plekke zelf muziek kan maken en je kunt hier mensen mee boeien... kun je waarschijnlijk wel live spelen. maar maak jezelf maar geen illusies: live spelen is gewoon hard werken en aan tig dingen tegelijk denken.


Ik ga ook even produceren.................:koffie:
 
LOL, het is een mooie bruine LP geworden....

Maar 'live' is natuurlijk niet lang niet zo 'live' meer. Als Noizesupressor je voorbeeld is moet je je afvragen of je ook zo wilt optreden. Ga eerst eens orienteren op wat je wilt op het podium. En met eigen tracks mee kunnen spelen (al dan niet via synths of effectenbakken) is dan wel een vereiste natuurlijk.
 
Maar wat houd live precies in, is mij vraag.

Steeds minder, tegenwoordig.

Kijk eens naar



Bedenk dan dat je deze sampletjes dus allemaal kunt vervangen door stampende hardcorebasjes en leads en dan heb je je liveset.
 
Ligt er aan wat je wilt doen.

- Wil je loop'jes gebruiken en queued zetten, dan wat effecten gebruiken en zo een "act" in elkaar steken?
- Of wil je echt "LIVE" je shit doen? (Dus geen pre-made tracks aan zwengelen?)

Dit laatste word overgens niet zo vaak gedaan als je zou denken.
Wat niet erg is, je publiek bepaald immers de kwaliteit van je optreden.
Zelf vind ik het wel het leukst, uitdagend maar ook het meest pittig.

Ik persoonlijk vind Ableton heerlijk om mee te werken.
Ik kan er alle kanten mee op, sommige tracks maken we loopjes van met effecten, andere gedeeltes doen we lekker on-fly experimenteren en de beuk er in gooien.
(dus zowel optie 1 als optie 2)

Vele gebruiken Ableton, evenals je held die je boven in je scherm vermeld.
Dit vaak met een Korg Padkontrol of Akai Mpd24.
Tha Playah gebruikt voor live dit ook volgens mij ook.
Maar ja, het kan volgens mij ook met Cubase wat ik me nog van Evil Activities kan herinneren.

Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding: Wat wil je precies doen.
Wil je je producties/tracks gebruiken? zoja? wat en hoe wil je dit dan LIVE gaan doen? of wil je terplekke tracks spelen?
Kijk dan naar een DAW die het ondersteund.
Kijk dan wat je nog mist aan hard- of software. (controller, effecten, etc.)

Good luck!
 
Ik snap niet zo goed wat de meerwaarde is...
Zowiezo vind ik dit altijd leuke uitspraken; ik wil live, maar wat is het eigenlijk...
Ik wil graag neuken, maar wat is het eigenlijk...
Ik snak naar Boliviaans eten, maar heb het eigenlijk nog nooit op :)
Als je niet weet wat het is, waarom wil je het dan? omdat het stoerder lijkt?

Ik vraag me zowiezo af; heb je al eens een tof stukje muziek kunnen maken?
ook in dit geval is het; waarom rennen als je nog niet kunt lopen.

ik zou zeggen, leer eerst eens op een fatsoenlijke manier muziek maken, en ga daarna stunten met live dingen.

je kunt als dj set ook gewoon traktor gebruiken...is meer een combinatie van dj-en en live....omdat je in feite met alle fx en loopfunkties ook live iets vets kunt maken...terwijl je dj-t. (zeker met de pro versie waarbij je 4 decks kunt gebruiken...bijv 2 om gewoon te mixen, en 2 om met een loopje vage toestanden te creeren)

check ritchie hawtin maar eens...die doet ook shizzl live, maar dan wel dj-end zeg maar...
 
Live,. ach,. ik zie mensen met tractor eigen nrs aan elkaar draaien die me doodleuk vertellen dat dat ze een liveset aan t doen zijn,..

Ik ben eind jaren 70 begonnen in een jazz band,.. later in een reggae band,. dat was live,.. begin jaren 90 kwam ik met n dikke case met 606 303 202 ms20 en weet ik t watvoor drumbakkies en fx en een mixer,.. snoeiharde acid pompen,..dat was ook redelijk live maar ik moest, buiten dat t resultaat wel erg vet was,.. r eigenlijk al een beetje om lachen,. Op de juiste momenten knopjes drukken en draaien en schuiven,. Easy job vergeleken met iedere dag reperteren en dan twee uur foutloos toetsen spelen en backing vocals doen.
Later werd t nog makkelijker met de groovegear en tegenwoordig kom ik live met een groovebox,. twee laptops met reason en ableton en controllers en een mixer. Puur omdat t minder sjouw werk is.
Maar nog steeds best hard werken omdat je gewoon alles er uit wilt halen.

Maar Tractor?????

.
 
Live,. ach,. ik zie mensen met tractor eigen nrs aan elkaar draaien die me doodleuk vertellen dat dat ze een liveset aan t doen zijn,...


Als jij op dat moment staat te kijken dan is het toch een live set?
als jij achter 2 cd-draaierts staat, of achter 2 sl-letjes, en je maakt op dat moment een set van je tracks, dan is het een liveset :) toch?
(het ligt natuurlijk ook aan je referentiekader. muzikanten zullen dance acts nooit als echt live beschouwen)
En dan wil ik je toch nog een keer vagen om eens te checken wat Dhr Hawtin allemaal met traktor kan, die maakt op dat moment dus wel echt live muziek met de loopjes die hij gebruikt, hij manipuleert de boel op zon manier dat er nieuwe geluiden ontstaan...

En nee, tracktor is niet live, als je het als dj spul gebruikt zonder echt te manipuleren, maar het is denk ik wel mee in de richting van wat TS wil, of ik mis iets.

Types als DEADMAU5 (geen idee of je die kent) doen ook live sets...in feite is het inderdaad op het juiste moment het juiste schuifje omhoog doen...dus naar mijn idee is niets meer live, kwa dance acts dan...alles is voorgeprogrammeerd.
Heb 2 jaar geleden de chemical brothers live zien optreden.
geen idee wat ze allemaal deden (volgens mij gewoon live de nummers aan elkaar mixen), maar ze hadden een vrachtwagen aan apparatuur om zich heen staan.

Toch was DEDmau5 live in HMH afgelopen oktober zo vet dat het de kippenvel voorstelling van de Chem Bro's van de 1e plek heeft verstoten.

goh, dwaal ik af?
 
1. Daupe Muziek Maken
2. Alle daupe muziekjes in ableton knallen
3. Mooi reeks te gebruiken effecten in het project zetten.
4. Controllertje derbij voor bovenstaande punt.

DISCO

 
Back
Top