Mixer vraag - Subgroups, direct outs?

grandaddy

Modulator
Lid sinds
18 april 2005
Berichten
1.088
Locatie
Waar ik ben
Mixer vraag - Subgroups, direct outs?

Ik zit een weekje in het huis van een vriend die met vakantie is, en kan zijn studiootje gebruiken. :okdan: Ik heb zelf een erg kleine set-up en loop nu met wat vragen rond.

Ik wil m'n fieldrecordings op de mixer EQ'en en met effecten bewerken, en ze dan doorsturen naar m'n V-synth.

Ik laat m'n field recordings (vanaf cd-r) binnenkomen op kanaal 1 en 2 van een Mackie 1604 VLZ Pro, gebruik EQ en de 4 Auxen op m'n opnames, en wil dan eigenlijk die twee kanalen - dus ge-EQ'd en met effecten erover - naar m'n sampler routen.

Ik dacht dat dit heel makkelijk zou zijn door hiervoor Subgroups (of de Direct Outs) te gebruiken. Maar met beide krijg ik m'n droge opnames wel naar m'n sampler, maar de effecten gaan niet mee.

Is het normaal dat de Auxen enkel via de Main Outs naar buiten gaan? Die Main Outs gaan hier direct naar de monitors.

Zie ik iets simpels over het hoofd, of wil ik iets wat niet kan (lijkt me in dit geval eigenlijk sterk)?

Er hangt hier ook een patchbay, dus misschien is een alternatief om de Main Outs eerst naar de patchbay te routen, en er dan voor te zorgen dat ik het signaal (met effecten) er tweemaal uit krijg (maar hoe dat moet weet ik ook niet...), een maal om naar de monitors te sturen en eenmaal om in de sampler te gaan?

Maar hopelijk is het antwoord simpeler? Iemand...?
 
Met m'n Yamaha mg16/4 mixer is dat ook zo.

Als ik een track record van een sub-bus dan zitten de send/return effecten er niet bij, de insert effecten wel.

Ik heb dat snel opgegeven en patch de pc dan maar even op de main out als dat nodig is.

Eigelijk zit ik met dezelfde vraag, hoe los je dat best op ???


We willen dus maar een deel van de mix sampelen/recorden en de send/return effecten moeten er bij zijn.
 
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het regel is dat je bij het gebruiken van Subgroups je Auxen verliest op die groepen. Maar evengoed krijg ik het nog niet voor elkaar hier...
 
Ah, misschien heb ik de oplossing nu toch gevonden: de Mackie, maar ook Vic's Yamaha MG16 hebben naast de Main Outs ook een CTR Room Outs. Ik las net dat die onder meer als 2e Main Out gebruikt kunnen worden. Dan neem ik aan dat hier de Auxen meekomen met het signaal, en dan zou daarmee de vraag meteen beantwoord zijn.

Vic, als jij vanavond nog achter je schuiven zit wil je dit dan eens uitproberen? Ik kom pas morgenavond weer in die studio en zou graag weten of ik nog moet doorzoeken...
 
Ik heb even in de Manual gekeken en ik zie dat er vier subgroepen zijn.
Je hebt maar twee kanalen nodig voor het signaal.
De FX gaat via send naar de FX module, maar niet terug naar Aux Return, maar naar een ander kanaal in de subgroep, waarvan de Aux natuurlijk dicht staat, anders krijg je een loop.
Natuurlijk kan je twee kanalen voor de FX gebruiken als je stereo wilt.
Het geheel komt bij de SubOut er uit.

Direct out is alleen per los kanaal, nooit een mix.

Wout
 
....De FX gaat via send naar de FX module, maar niet terug naar Aux Return, maar naar een ander kanaal in de subgroep, waarvan de Aux natuurlijk dicht staat, anders krijg je een loop. Natuurlijk kan je twee kanalen voor de FX gebruiken als je stereo wilt. Het geheel komt bij de SubOut er uit.

Direct out is alleen per los kanaal, nooit een mix.

Wout

Dank Wout, al begrijp ik het nog niet helemaal. Hier wringt de schoen: ...Natuurlijk kan je twee kanalen voor de FX gebruiken als je stereo wilt. Het geheel komt bij de SubOut er uit. Dit lijkt te impliceren dat de SubOut er wel met Aux uit kunnen komen? Maar ik begrijp nog niet hoe...

(Off-Topic: Het groentenorkest dat je noemde in de groeneJezussynth draad was trouwens net op het NOS journaal!)
 
De subgroepen hebben ieder een eigen uitgang. Normaal gebruik is dat er een drumstel of zo in gemixt wordt en dat eind signaal is weer een ingangssignaal op een apart kanaal, zodat de drum in een keer te regelen valt in de Main mix.

Dat kan je ook met een FX return doen. Dat signaal gaat niet in de FX return ingang, maar naar een gewone LineIn van een extra kanaal, dat ook naar de bewuste Sub wordt gestuurd. Met dat kanaal regel je dan de return van de FX en met de Main gebeurt niets… Natuurlijk op dat aparte kanaal geen FX send opendraaien, al kan dat hele mooie feedbacks geven!

Als er een goed aangesloten Patchbay aanwezig is, dan is het een paar kabeltjes verwisselen.

Trouwens, op de betere mengtafels, zoals Behringer :D, kan dit gewoon op het paneel gedaan worden met knoppies...

Wout

(Op het journaal? Wat is het nu? De wereld is klein of Gods wonderen zijn groot?)

:D
 
[
De subgroepen hebben ieder een eigen uitgang. Normaal gebruik is dat er een drumstel of zo in gemixt wordt en dat eind signaal is weer een ingangssignaal op een apart kanaal, zodat de drum in een keer te regelen valt in de Main mix.

Dat kan je ook met een FX return doen. Dat signaal gaat niet in de FX return ingang, maar naar een gewone LineIn van een extra kanaal, dat ook naar de bewuste Sub wordt gestuurd. Met dat kanaal regel je dan de return van de FX en met de Main gebeurt niets… Natuurlijk op dat aparte kanaal geen FX send opendraaien, al kan dat hele mooie feedbacks geven!

Als er een goed aangesloten Patchbay aanwezig is, dan is het een paar kabeltjes verwisselen.

Trouwens, op de betere mengtafels, zoals Behringer :D, kan dit gewoon op het paneel gedaan worden met knoppies...

Wout

(Op het journaal? Wat is het nu? De wereld is klein of Gods wonderen zijn groot?)

:D


Aha, nu snap ik'm beter, bedankt!

Ik heb vandaag 4 stereo fx units tegelijkertijd op mijn opnames gebruikt, alles met mate, maar dat betekent 8 kanalen op de Mackie voor de fx gaan gebruiken in een sub. Dat zou heel wat kabels prikken betekenen. Goed om te weten, maar ik probeer morgen toch eerst even die CTR Room outputs mogelijkheid! Als dat namelijk lukt is dat nog makkelijker dan het knoppen drukken op de Behringer! :dubbel: Maar evengoed leer ik hier al weer wat van over de toverdoos die een goede mixer kan zijn.

De Neutrik patchbay is trouwens vrij basic gepatched op dit moment. Misschien is het, om daarop de main outs te kunnen verdubbelen, nodig om binnenin die blokjes om te gaan draaien? Maar aan dat experiment begin ik maar niet in andermans studio.

(Wat betreft de groente: de Journaalredactie leest synthforum!)
 
... dat betekent 8 kanalen op de Mackie voor de fx gaan gebruiken in een sub. Dat zou heel wat kabels prikken betekenen. ...
Dat is helemaal niet zo vreemd. Ik gebruik soms een zone mixertje die een stereo beeld in zes stukjes hakt, door aparte bandpassfilters (twee G2 Engines) en dat signaal mixen over acht kanalen (ook origineel signaal) en de zes in tertsen stemmen. Je kan er uren mee spelen en je verbazen!

Wout
 
Subgroep outputs gebruiken om op te nemen. Gewoon je FX return kanalen routen naar de sub outputs. Ik weet niet of die mackie ook een routing knop heeft op de gewone returns. Maar wanneer je je FX terug laat komen op kanalen gaat het prima via de sub outs. CTR out is hetzelfde als je main out maar dan met een volume knop... dat is waar je normaal je monitors aanhangt
 
Op de yamaha mg16/4 kan dat niet.

Als ik slechts 1 chanel + z'n fx wil recorden terwijl de rest meespeelt dan ben ik verplicht om te gaan patchen (de fx-unit in de insert pluggen)
 
Op de yamaha mg16/4 kan dat niet.

Als ik slechts 1 chanel + z'n fx wil recorden terwijl de rest meespeelt dan ben ik verplicht om te gaan patchen (de fx-unit in de insert pluggen)
Je hebt toch een 1 - 2 group out? Volgens de handleiding wel. Dan is het alleen zaak de kabel van de FX return, dus van het module zelf in een extra kanaal te prikken en ook naar die subgroep te sturen en je neemt die subgroep op. Een patchbay is dan zeer handig!

Zelf gebruik ik altijd de laatste twee kanalen als extra's om zulke truukjes te kunnen maken. Maar ook handig om een extra aparaatje er aan te hangen, zoals een losse CD speler of zo.
En de FX modulen zijn met alle ingangen en uitgangen ook op de patchbay aanwezig, zodat ik ze naar believen kan routen zoals ik wil, zelfs naar elkaar in zowel serie als parallel. In dit geval is het alleen omsteken per kanaal van de FX uitgang niet naar de FX return, maar naar kanaal 19/20 van de mixer, welke naar de subgroep gaan, terwijl de Aus knop van die twee kanalen op 0 staat om rondzingen te voorkomen of juist te geven...

Vroeger, ja... vroeger...
Toen waren er geen FX returns en zo op een mengtafel.
Toen deden we dat altijd zo, een extra kanaal gebruiken. :)

Wout
 
Je kan op die yamaha idd gewoon alle kanalen naar groep 1/2 routen. Je FX gewoon terug laten komen op bijv kanaal 15/16 bij stereo. Knopje 1/2 indrukken en signaal verschijnt op die sub out.
Pak dan de outputs van groep 1/2 en route die naar een patchpanel zodat je daarvandaan weer naar je opname bron kan.
 
Ok thx, is wel handiger 8):okdan:

De aux returns komen dan vrij, kan daar een synth opzetten die goeie effecten aan boord heeft, zo verlies ik geen inputs.
Ik gebruik maar 1 multi fx per mixer dus een patchbay hoeft voorlopig niet echt
 
yo,
mischien een beetje primitieve oplossing,
maar ik zou je fx output gewoon naar input kanaal
op de mixer sturen en die naar het mengpaneel sturen .. zorgen dat je
alleen wet op dat kanaal krijgt dus, en die naar de sub routen!
 
Dank U Defonk :D

Nice try, je zegt wel enorm een beetje hetzelfde met minder detail :biertje:

Alles is hier wat verplugt zoals Debcreator tipte ;-)

Werkt prima :halleluja en moet niets lopen kutten met kabel, druk op de knop en gaan met die banaan 8o):halleluja


groetjes

vic
 
Back
Top