overstappen PC naar Mac

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik maakte vorige week voor mezelf de volgende bedenking:

Mac staat t.o.v. PC zoals Ableton t.o.v. Cubase

Met de Mac en/of Ableton gebruik je vooral je creativiteit, met de PC en/of Cubase toch vooral eerst je verstand. Toch wel een belangrijk gegeven voor mij want zodra ik moet nadenken hoe iets moet, werkt dit contra-productief

Feit is dat ik sinds een paar dagen mijn iMac heb staan en het is echt genieten. Met de PC had ik niets dan problemen (met verschillende) audio-interfaces. Met de Mac zelf geen installatie moeten doen. De externe interface deed het meteen zoals het moet!

:okdan:
 
Ik maakte vorige week voor mezelf de volgende bedenking:

Mac staat t.o.v. PC zoals Ableton t.o.v. Cubase

Met de Mac en/of Ableton gebruik je vooral je creativiteit, met de PC en/of Cubase toch vooral eerst je verstand. Toch wel een belangrijk gegeven voor mij want zodra ik moet nadenken hoe iets moet, werkt dit contra-productief

Feit is dat ik sinds een paar dagen mijn iMac heb staan en het is echt genieten. Met de PC had ik niets dan problemen (met verschillende) audio-interfaces. Met de Mac zelf geen installatie moeten doen. De externe interface deed het meteen zoals het moet!

:okdan:


Soortgelijke verhalen zijn er vast ook genoeg andersom.. En de discussie tussen MAC en PC fanaten zal nooit opgelost worden ben ik bang..

Maar volgensmij is het een feit dat iedereen die switcht naar Apple en daar aan went, daarna erg tevreden is en zelden teruggaat naar een PC. Apple leer je pas waarderen als je ermee werkt, dan pas begrijp je het verschil..

Misschien zijn er ook mensen die MAC hadden en tevreden zijn overgestapt naar PC, maar dat hoor ik eigenlijk nooit..
 
Op een PIII onder win 98 se kun je ook nog muzieksoftware draaien ,
als je niet te hoge eisen stelt aan je systeem.
Windows 98 se was behoorlijk stabiel als je het vergelijkt met XP.
Verder waren de eerste OSX versies ook niet echt super , pas vanaf OSX 10.3
ging alles lekker lopen daarom bleven heel wat mensen nog bij het oude OS 9
of maakte een Dual-boot zodat je uit OS9 of OSX kon kiezen.
Het draaien van OS 9 in classic mode onder OSX wat soms helemaal een horror
al was dit vanaf 10.3 een stuk aangenamer.

Voor muziek maken heb je een betrouwbaar systeem nodig , en dat is voor de 1
een Mac en voor de andere een PC.
Het is wel zo dat ik langer bezig ben met het oplossen van een probleem
op een PC dan op een Mac.

Wat betreft PC's gebruik ik alleen nog Dell computers hiervan weet ik dat de
support nog prima is en tot nu toe weinig problemen gehad , ook Protools
draai hier prima onder.
Het is vooral de chipset wat voor problemen kan zorgen en moet je
alles gaan uitzoeken wat waar op kan draaien en dat is soms erg tijdrovend
zeker als het gaat om zelfbouw.
Ik kan blind een Mac kopen daarvan weet ik dat het gewoon draait en dat is wel zo handig.

Hoe dan ook ik gebruik zowel PC als Mac maar over de huidige intel mac's
( op de PRO na ) ben ik niet te spreken ,zeker als je dit voor muziek wilt gaan gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk hangt de werking van je pc af van de samenwerking tussen hardware en software. Daar Microsoft sinds NT4 niets fatsoenlijks meer heeft gemaakt is de keuze simpel. Koop een fatsoenlijke pc (bijv. Dell professional +/- € 2000,-) en draai Linux/Ubuntu of koop gewoon een mac.

Zakelijk gebruik ik Dell pc's voor het rippen van grootformaat prints, deze machines hebben 3.000,- gekost en draaien op XP professional. Ondanks dat het dedicated systems zijn moeten we ze eens per jaar volledig opnieuw installeren. Ben je gewoon een halve dag mee bezig! Daarnaast werken we in de voorbereiding op Mac G5 en intel Imac, nagenoeg probleemloos, en die worden behoorlijk mishandeld! Is er onverhoopt toch eens een probleem heb je met de systeemschijf binnen 45 minuten je systeem volledig terug.

Ook in mijn studio gebruik ik al 2 jaar naar alle tevredenheid een Imac icm Cubase 4. Werkt altijd! Nooit vastlopers, zeer lage latency. Voor mij nooit meer een windows systeem!
 
Wat een heftigheid in reacties op zo'n schijnbaar simpele vraag.

De thread-starter heeft pas een goed scherm aangeschaft en vraagt zich af of een Mac Mini zou volstaan voor muziek en wat boekhouden.

Kan me wel wat bij die vraag voorstellen. In de prijsklasse van een Mac Mini bevinden zich immers PC's die krachtiger zijn.

Daarmee heb je denk ik al het antwoord. Bepaal je budget en zoek binnen dat budget naar de krachtigste machine van een betrouwbaar merk. En aangezien niemand het geld op de rug groeit, zou ik denken de eerstvolgende processor-upgrade over te slaan en bij die daarop weer je budget te bepalen etc.

Elders op SF gaf iemand een goede link inzake Firewire http://www.darkreading.com/security/vulnerabilities/showArticle.jhtml?articleID=211201211
 
Ik maakte vorige week voor mezelf de volgende bedenking:

Mac staat t.o.v. PC zoals Ableton t.o.v. Cubase

Met de Mac en/of Ableton gebruik je vooral je creativiteit, met de PC en/of Cubase toch vooral eerst je verstand. Toch wel een belangrijk gegeven voor mij want zodra ik moet nadenken hoe iets moet, werkt dit contra-productief

Feit is dat ik sinds een paar dagen mijn iMac heb staan en het is echt genieten. Met de PC had ik niets dan problemen (met verschillende) audio-interfaces. Met de Mac zelf geen installatie moeten doen. De externe interface deed het meteen zoals het moet!

:okdan:

:P ik vind cubase juist creatiever... dat is een leeg tekenvel die je helemaal zelf moet tekenen, terwijl je bij ableton veel meer "verbind de stipjes" doet doordat er zo'n duidelijke workflow ingebouwd is :)

ik las trouwens gister avond dat binnenkort de eerste 12core mac pros uitkomen.. da's dan wel weer iets om voor te sparen :)
 
:P ik vind cubase juist creatiever... dat is een leeg tekenvel die je helemaal zelf moet tekenen, terwijl je bij ableton veel meer "verbind de stipjes" doet doordat er zo'n duidelijke workflow ingebouwd is :)

ik las trouwens gister avond dat binnenkort de eerste 12core mac pros uitkomen.. da's dan wel weer iets om voor te sparen :)

Het creatieve van Ableton zit in het spelen met je clips en live opnemen van je arrangement door de verschillende clips aan/uit te schakelen tijdens het afspelen.
Dat lege 'tekenvel' van Cubase heb je natuurlijk bij elke sequencer ;)
 
daar ben ik het niet helemaal mee eens... ableton is echt gericht op "loop based music". Ik denk dat als je een ballad wilt schrijven ableton zeker niet het juiste programma is.

in cubase kun je net zo goed je arrangement vol douwen en loopen en dan je clips aan en uitzetten, misschien net iets ingewikkelder en omslachtiger voor loop based music, maar daardoor ook vrijer bij het arrangeren. maar dat is een andere discussie eigenlijk :)
 
Het blijkt dat de term 'creatief' meerdere betekenissen kan hebben :) Misschien een idee hier een nieuwe topic over te maken want ik wil deze discussie graag voeren maar denk dat we op onze falie krijgen als we dat hier doen :)
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Precies. Laten we het nog wel enigzins on-topic houden hier.
 
On-topic is het in deze draad überhaupt nauwelijks geweest. TS' oorspronkelijke vraag was hoe de onboard soundcard van de Mac Mini was. Natuurlijk kun je je dan afvragen of hij daadwerkelijk naar de Mac moet, maar om er nou een zoveelste pc-mac-discussie van te maken....
 
On-topic is het in deze draad überhaupt nauwelijks geweest. TS' oorspronkelijke vraag was hoe de onboard soundcard van de Mac Mini was. Natuurlijk kun je je dan afvragen of hij daadwerkelijk naar de Mac moet, maar om er nou een zoveelste pc-mac-discussie van te maken....

Ja maar voor die vraag heeft de TS dan weer dit over het hoofd gezien

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=85402
 
Hoewel ik beide platformen prima kan waarderen vind ik de discussie mac vs pc toegespitst op audio altijd wel aardig. Het kost tenslotte veel geld zo'n computer en je hoopt er toch minimaal 3 jaar mee te doen. En zolang de gemoederen niet te hoog oplopen is en blijft dit een eeuwig leuke discussie om te voeren en te lezen, net als de klassieke hardware vs software en analoog vs digitaal discussies.
 
Het kost tenslotte veel geld zo'n computer en je hoopt er toch minimaal 3 jaar mee te doen

Daarom zijn de PC's ook zo geliefd door mensen met gezond verstand :D, verreweg de meeste device drivers van allemaal en ook nog eens backward compatible.

De markt, c.q. bedrijven of individuele personen, heten 'conservatief' te zijn. En met recht zolang het geld niet voor het oprapen ligt.

Apple bewerkt de markt iets handiger dan anderen, en vind daarmee nog gehoor ook. Maar zelfs Steve Jobs koos eieren voor zijn geld met zijn Next computers en het bijhorende NextStep OS, te vooruitstrevend op dat moment, lees te weinig aansluitend op het bestaande. Vandaar ook OpenStep nadien, en vervolgens het gedeeltelijk in Mac OS opnemen. Er waren teveel stappen in het migratiepad overgeslagen.

En over de Newton hebben we het maar helemaal niet, om maar een dwarsstraat te noemen. :D
 
Soortgelijke verhalen zijn er vast ook genoeg andersom.. En de discussie tussen MAC en PC fanaten zal nooit opgelost worden ben ik bang..

Maar volgensmij is het een feit dat iedereen die switcht naar Apple en daar aan went, daarna erg tevreden is en zelden teruggaat naar een PC. Apple leer je pas waarderen als je ermee werkt, dan pas begrijp je het verschil..

Misschien zijn er ook mensen die MAC hadden en tevreden zijn overgestapt naar PC, maar dat hoor ik eigenlijk nooit..


Tadaa... spijker op zijn koppie :D... soms lijken mensen wel bang voor het onbekende. en meer dan 90% gebruikt een pc... dus dan moet dat wel goed zijn? toch? toch? en toch betalen mensen veel geld voor een mac. ra ra :smeris: <--- politie pet! :P. de manier van werken.... ookal zijn de verschillen toch steeds kleiner (doordat over de hele wereld producenten goed te kijken naar innoverende bedrijven als apple, google en nog een handje vol), blijft gewoon een keuze, of je nu muziek maakt, beetje surft, vormgeeft... het is een persoonlijke keuze... voor mij geen windows meer (al jaren niet meer...) en linux? geen idee... nooit geprobeerd... liever een mac en gelijk aan de slag zonder poespas (of weinig):P.

Ik roep altijd al (en dat was al voordat de macs er zo mooi uit kwamen te zien). "als iemand die nooit een computer heeft gebruikt zowel een pc als een mac onder de knie moet krijgen, dan ben ik ervan overtuigt dat de mac veel logischer werkt voor die persoon". en daarmee bedoel ik dat een mac veel meer op een menselijke manier werkt.

wil je controle (tweaken) over je systeem en werk je graag voor en aan je computer, get pc. Wil je dat je computer voor jou werkt, get a mac :P.

Anyway, ik denk dat je op alle systemen wel een fijne manier van muziek maken kan ritselen. Daarin is keuze genoeg. Ook geluidskaartjes etc is allemaal wel te doen. Daarom probeer ik te zeggen, kijk verder dan alleen je muziekprogramma...

en nu kap ik want ik lijk wel een macfanboy :P
 
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar van Apple naar Windows XP. Wat een verademing! Ik kan zelf mijn opstartgeluid kiezen in plaats van dat eeuwige chordje! Mijn vrienden zaagden altijd door over hoe mooi en glossy en kwalitatief e.d. Apple is als ze hier beneden het apple-logo'tje zagen in de huiskamer. Nu niet meer! Lekker rustig! Nu hier zo'n 13 in een dozijn medion kast staat hoef ik ook stukken minder bang te zijn voor inbrekers. Ik hoef geen duur montuur en colbertje meer te dragen en intellectueel te doen nu ik een Windows-boot heb. Ik trek me nu op mooie vrouwen i.p.v. Keynote filmpjes van Youtube! Screamtracker draait als een tierelier, kreeg ik op Snowluipaard nie voor elkaar!
Mijn tante zegt nog steeds dat Apple het beste is en zij kan het weten, ze heeft immers de nieuwste Ipot shufvle van haar vriend gekregen!

:P:P:P:P Hoppaaa......
 
Maar zelfs Steve Jobs koos eieren voor zijn geld met zijn Next computers en het bijhorende NextStep OS, te vooruitstrevend op dat moment, lees te weinig aansluitend op het bestaande. Vandaar ook OpenStep nadien, en vervolgens het gedeeltelijk in Mac OS opnemen. Er waren teveel stappen in het migratiepad overgeslagen.

En over de Newton hebben we het maar helemaal niet, om maar een dwarsstraat te noemen. :D

Tijd vooruit heet dat :P... hebben wel meer "kunstenaars" last van...
komt niet door snelle steve, komt door de langzame volgers ;)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top