kabel lengte

BananaWorld

Addicted to Music
Lid sinds
4 oktober 2002
Berichten
2.503
Locatie
Flevoland
Beste mensen,

Ik wil de bekabeling van mijn setup een beetje aanpassen, maar ik had daar een aantal vragen over:

Hoe lang mogen midi en audio kabels zijn om de kwaliteit hoog te houden.
Welke kabels mag je met een tie-rip aan elkaar vastmaken.
Treedt er ook een vertraging op als je iedere keer de midi thru gebruik om door te lussen (en dat dan 4 of 5x)

Mvg,
de wereld van de bananen :luv:
 
ik weet dat -
*als je kabels langer dan 4 meter zijn je gebalanceerde moet gebruiken i.v.m ruis.
*'t het fijnste werkt als je soepele dus duurdere kabels gebruikt
*je kunt de kabels gewoon met een t-wrap aan elkaar maken maar niet te strak aantrekken.
*je het beste neutrik of een vergelijkbare kwaliteit connectoren/pluggen kunt gebruiken, die blijven
langer okŽ en je kunt ze ook weer overzetten/solderen op andere kabels.
*hoe korter hoe beter maar niet strak

zie maar.
 
Volgens mij het volgende:

Midi ~7m

Audio, hangt van een aantal dingen af:
is het symmetrisch? wat is de impedantie? wat is het signaalniveau?
Microfoonkabels (symmetrisch, weinig signaal, lage impedantie( 200ohm)) kunnen makkelijk 30m lang zijn (denk maar aan PA multicores). Gitaarkabels (asymmetrisch, hoge impedantie (10kohm), weinig signaal) moet je kort houden 5-8m.
De meeste synths zijn asymmetrisch met met een gemiddelde impedantie van zo'n 1kohm, dus ik zou het korter als 10m houden.
btw De impedantie van de ingang moet ongeveer 10 keer hoger zijn als de uitgangsimpedantie van het ding wat je erop aansluit, dus geen gitaar direct in de line in van je mixer (hou je geen hoog over).

over tiewraps,
midi een ander digitaal spul kan bij elkaar, met symmetrische kabels heb je ook geen last. Netsnoeren liefts uit de buurt. Gek genoeg lijkt te gelden: meer rommel in de bekabeling minder storing.

hoop dat je er wat aan hebt
 
Re: kabel lengte

Origineel geplaatst door BananaWorld
Treedt er ook een vertraging op als je iedere keer de midi thru gebruik om door te lussen (en dat dan 4 of 5x)

Dat ligt een beetje wat voor MIDI-thru er word gebruikt.
- hardwarematige actieve MIDI-Thru : Het MIDI signaal word electrisch versterkt bij de MIDI-Thru poort => goed signaal, verwaarloosbare vertraging.
- hardwarematige passieve MIDI-Thru : De MIDI-Thru poort is gewoon vastgesoldeerd aan de MIDI-In poort => slecht signaal, geen vertraging.
- softwarematige MIDI-Thru : De MIDI-In gaat via de processor/software naar de MIDI-Thru poort => goed signaal, veel vertraging.

Doorlussen is logisch gezien ook niet zo slim omdat als er bij het eerste apparaat problemen ontstaan heeft de rest van MIDI-ketting er ook last van. Het is beter om met een MIDI-Thru box het signaal te splitten of een MIDI-interface met meerdere uitgangen te regelen.
 
Treedt er ook een vertraging op als je iedere keer de midi thru gebruik om door te lussen (en dat dan 4 of 5x)

In de handleiding van 'n synth heb ik es gelezen dat het afgeraden wordt om meer dan 2 x door te lussen.
 
Back
Top