harde tik bij aansluiten monitor

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
Lid sinds
14 oktober 2002
Berichten
2.096
Locatie
een tank
hallo daar

ik heb een paar genelec 8040 die ik onlangs gekocht heb (tweedehands)
nu heb ik de XLR kabels van de genelecs naar een mini jack lopen zodat ik die makkelijk op mijn computer kan aansluiten.

alleen als ik er hem net insteek hoor ik een hele luide TIK bij het aansluiten.
als de jack zo net contact maakt met input. ook al staat het geluid van computer zacht toch blijft de tik even luid. hetzelfde gebeurd al ik de jack uit trek.

opzich heb ik dit verschijnsel wel al voor gehad met andere speakers alleen niet zo luid. wat ik me af vraag of dit schadelijk kan zijn op termijn voor mijn monitors. aangezien ik er toch wel veel geld voor gegeven heb wil ik er zo lang mogelijk van genieten.

voor derest werkt alles prima. ben zeer tevreden over het geluid.
 
in de handleiding van de meeste toestellen zal staan dat je kabels enkel mag versteken als het uitstaat..

zeker iets zoals monitors, lijkt me logisch?
 
ja is inderdaad wel logisch maar ik schrok er gewoon van dat dit zo luid gebeurde. aangezien dit slechts heel af en toe gebeurde bij mijn andere speakers.

bedankt voor de snelle antwoorden.

ps. weet iemand of dit dan echt schadelijk is voor de speakers?
 
(...) XLR kabels van de genelecs naar een mini jack lopen (...)

Hoor je de tik als de monitors uitstaan? Zonee, dan is het probleem opgelost:D

En hoe heb je dat precies aan elkaar geknoopt? 2x XLR naar 1x minijack is op zich een onorthodoxe aanpak;) Weet je of je aan de instructies uit het manual over het gebruik van unbalanced kabels voldoet?

(Hier staat het manual, het gaat om het kopje "connections" op de tweede pagina en het bijbehorende plaatje 3 op de volgende pagina http://www.genelec.com/documents/opmans/OM8040a_8050a.pdf )

En op zich kunnen monitors kapot. Maar of de tik die jij hoort schadelijk is, is moeilijk te zeggen als we niet precies weten hoe het komt...
 
daar heb ik deze voor: hier

300912_LB_00_FB.EPS.jpg


voor de rest is het geluid goed hoor. enkel gewoon de luide tik bij aansluiting.
EDIT: de tik is er niet als ik eerst de kabels insteek voor ik de monitors aanzet.
 
Laatst gewijzigd:
De link naar conrad doet het niet bij mij. Maar als het geluid goed is, zal het wel niet heel verkeerd zijn he;-)

Als je computer en/of je monitors niet geaard zijn, zou je daar nog naar kunnen kijken. En anders ligt het gewoon aan je geluidskaart c.q. computer. Zolang je zorgt dat je monitors uitstaan als je ze aansluit, kan er denk ik niet veel mis gaan. Ik zou ook verder niet gaan proberen of je de tik op kunt lossen; gewoon alleen aan de kabel zitten als de monitors uitstaan.
 
Maar om te antwoorden op de vraag: je speakers krijgen een piekspanning of afwijkende spanning (weet niet precies, ben geen techneut) te verwerken op het moment dat jij die tik hoort. Nu kunnen je speakers best wat hebben en zijn ze deels ook beveiligd (ik neem aan dat de genelec's ook ingebouwde limiters hebben), maar eens houdt het op. Dus doe het niet te vaak, want het gaat een keer fout.
Ik ben hier ook eens mee bezig geweest, lees maar eens hier: http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=111181
 
Misschien overbodig om te zeggen.. want je hebt het al te vaak gehoord.. maar ik kan niet anders dan aangeven dat je op deze manier langzaam je speakers om zeep helpt.. das toch zonde van die dure apparatuur..

Gewoon alles uitzetten als je kabels omzet, geldt voor alle apparatuur!
 
Zo'n jackje zorgt voor een kortstondige verbinding tuseen massa en signaal. Daar komt de tik vandaan. En goed voor je speakers is het niet. Idd eerst aansluiten dan aanzetten. Maar zo'n 3.5mm stereo jack naar 2x XLR is wel erg beroerd. Zie dan eigenlijk het nut van een paar goede Genelecs niet meer want een output op 3.5mm jack kan nooit van hoge kwaliteit zijn.
 
Ik moet in mijn studio ook eerst met een hoofdschakelaar alle apparatuur aanzetten, en dan met een aparte schakelaar mijn monitors. Bij uitzetten andersom: eerst de monitors uit, dan de rest. Anders krijg je altijd die in-/uitschakel 'tik'.
Dat is bij aktieve monitors, maar met passieve en een versterker is het niet anders. Versterker het laatst aan en het eerst uit........
 
moet ik dan meer voor zoiets gaan?

Yep. Je audio interface heeft balanced outputs en die zijn veruit het meest geschikt om je monitors aan te hangen. Ik zou wel wat goedkopere kabels zoeken als ik jou was; €28.98 is wel erg duur, helemaal voor een line-level signaal. Hoewel ... deze zijn qua operating temperature dan wel weer geschikt voor buitengebruik op Antarctica, dat is natuurlijk altijd handig:okdan:

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarmee van die tik afbent als je je monitors eerder aanzet dan aansluit:P
 
Yep. Je audio interface heeft balanced outputs en die zijn veruit het meest geschikt om je monitors aan te hangen. Ik zou wel wat goedkopere kabels zoeken als ik jou was; €28.98 is wel erg duur,

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat daarmee van die tik afbent als je je monitors eerder aanzet dan aansluit:P


Deze kabels zijn IETS (HELEBOEL) goedkoper; € 5,90 en net zo goed:
http://www.thomann.de/de/cordial_cfm_3_mv_klinkexlr_kabel.htm
Ook Neutrik stekkers! Iets goedkopere serie misschien, maar ook OK!
 
Welke plug je gebruikt maakt niet eens zo veel uit hoor, het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd aansluiten is belangrijker. Maar dan nog, De meeste studio's van synthforum-klanten zijn zo klein dat gebalanceerd aansluiten niet eens zo'n verschil maakt. Hoe meer lengte aan ongebalanceerde bekabeling, hoe groter de kans op storingen. Ik heb 2x 3 meter ongebalanceerd kabel tussen mijn mixer en mijn monitors en daar zit het probleem bij mij dus in ieder geval niet.
 
Een 3.5mm jack kom je in de pro wereld niet tegen en in zijn geheel geen stereo jacks (muv van inserts). Gebalanceerde outputs hebben ook een hoger niveau. waar het om gaat bij gebalanceerde bekabeling is dat het veel minder gevoelig is voor brom en ruis omdat het over 2 aders verdeeld is zal het ontvangende apparaat dat gebalanceerd aangesloten is de 2 signalen vergelijken op opgepikte ruis/brom en elkaar opheffen door fase omkering. Ook veel minder aardproblemen doordat de mass gescheiden is van het signaal.Heeft dus niet alleen met lengte te maken.
 
Back
Top