Bathmutz
Ouwe rot
Tof, thanks! Ik ga het uitproberen.
Edit: Gelijk een setje 10k pots besteld.
Edit: Gelijk een setje 10k pots besteld.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om te stemmen dus. Probleem dat ik me herinner van een topoctaafchip (beter gezegd DIE topoctaafchip) die ik ooit gebruikt heb om een zelf ontworpen electronisch orgeltje (3 octaven, topoctaafchip van Tandy en een heleboel 4066's!) te bouwen bij nader inzien niet helemaal zuiver was: Het waren grotendeels next-best-close-enough frequenties met de masterclock die die gebruikte. OK het was op zich een heel ardig zuiver orgel, maar écht zuiver, toch niet. Nou heb ik een erg gevoelig gehoor, en ik twijfelde er lang aan tot ik het toch eens op kon zoeken in tabellen enzo (was lang voor internet). Ik weet zo uit m'n hoofd niet welke chip, maar het basisschema voor dat topoctaaf stond in de 'Engineers Notebook' van Tandy (ik meen deel 2), een goudmijn indertijd voor ideeën; vanuit dat schema heb ik toen als 16 jarige helemaal zelf (borstklopje) het principe van een elctronisch orgel uitgevonden... Maar goed, wel een heel klein beetje vals dus. Wat voor chip gebruik jij? De (tamelijk goedkope) chip die ik gebruikte had een te lage clockfrequentie om echt zuiver te kunnen zijn, kan me niet voorstellen dat er geen chips zijn die wél zuiver zijn met een hogere clock die een (nagenoeg?) perfect meervoud is van de frequenties van een octaaf. En je hebt het over kristal dus ik vermoed hoger dan die, het was meen ik iets van ruim 40 KHz, simpel dubbel NAND-oscillatortje oid.Ik gebruik, heel simpel, een kristal gestuurde topoctave chip en deler uit een oude electronische piano.
Ik word geen wijs uit de datasheet, wat voor delen doet dat ding? :2, :4, :8 etc en dan 12 stuks? Of een heel octaaf in een keer per chip en dan maal het aantal octaven? Overigens is het toch niet echt nodig lagere octaven te genereren als je eenmaal een referentiefrequ. hebt voor een bepaalde toon? Of loop je daar toch stuk mee op de hoogste en laagste octaven om een of andere reden? Ik weet dat dat bij een piano zo is omdat de boventonen daar door de natuurkunde rond gespannen snaren zorgt voor valse boventone afhankeliijk van het register, waar je rekening mee moet houden met stemmen, kan op het gehoor maar is vaak lastig (en lukt dus beter, zeker met weinig ervaring, met een speciaal stemprogramma op de PC dat dat allemaal doorrekent -er is een gratis programma trouwens daarvoor, heel goed, al behoorlijk oud, oudere versies van windows - niet bruikbaar voor synths denk ik om die reden, of wel wellicht?), want op welke zweving precies concentreer je, er zijn er dan meerdere die asynchroon lopen, en dat verschilt van hoog tot laag en van snaartype en lengte tot enz. Maar met een min of meer zuivere sinus heb je dat probleem niet toch? Ik zeg het misschien al: min of meer, een echte sinus in een synth is zeldzaam. En bij andere golfvormen, gaan daar zulke dingen spelen?Een CD4040 deler verzorgt de lagere octaven.
SImpel: een ijzerzaag. Met zo'n klein beugelzaagje gaat het al prima, met een grote beugel een heel stuk makkelijker. Wat wel alle verschil maakt is als je de as met het af te zagen uiteinde in een bankschroef vastzet, dan ben je er in een wip doorheen. Als je geen bakschroef hebt werkt een workmate ook prima. Als je dat ook niet hebt, tja, dan de as met een stevige tang vasthouden, makkelijkst is er dan een soort bankschroef van te maken door er zo'n dik elastiek een aantal keren omheen te zinden tot het echt goed strak zit. Liefst neem je een combinatietang, de as past dan goed in die ronde uitsparing en kan dus niet bewegen. De tang leg je dan op een tafel en klem je vast met je ene hand terwijl je met de andere zagt. Je zaagt dan wel horizontaal, wat een beetje lastig gaat, dus beter is de tang tegen iets verticaals aan te drukken, liefst met ook iets horizontaals waar het handvat op rust, als je me nog kunt volgen... Hoe dan ook, het zagen gaat makkelijker naarmate de as onbeweeglijker is. Nog even ten overvloede, je klemt hem dus niet vast aan de kant van de potmeter, maar aan het stuk dat je er af zaagt.Weet iemand wat een handige manier is om een metalen as van een potmeter korter te maken?
Ik doe dit ook weleens met dat PTFE tape wanneer een knop is versleten om de potentiometer wat meer dikte te geven.Als men [oude] knoppen op een dun asje moet monteren , maar de knop is gemaakt voor een dikke as zijn er verloop stukjes voor weinig te koop.
Maar bij oud gear waren er nog geen gestandaardiseerde asmaten, dus dat past niet.
Ook versleten gaten kom je wel eens tegen.
Bij zulke gevallen schuif ik om deze dunne asjes ,een stukje kabelmantel.
Even zoeken , en je vind verschillende diktes waar er wel eentje van past.
Misschien moet ik dit niet vertellen want op deze manier wilde ik slapend rijk worden van alle "defecte" Eventide rack units, maar goed, komtie alsnog: Vaak bij Eventide H3000 effectenbakken die het niet meer doen, helpt het ook om alle IC even in hun sockets te duwen.Een truc die mij heel goed heeft geholpen: bij een oude synth die het niet 100% doet; disconnect hem, maak hem voorzichtig open, ontlaadt je handen van statische electriciteit en 'masseer' voorzichtig de chips in hun houdertje. Dit deed ik bij een Siel Orchestra 2 waarvan een hoop toetsen het niet deden. Na het bovenstaande deden ze het allemaal weer perfect
Goede ervaring mee? Ik kon de 606 en 303 niet in hun lijstje terugvinden maar zal eens mailen. Dankje!