De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

En heb twee mooie tooltjes meegekregen:okdan: Ik was niet de eerste die het vroeg :P
 
Smeren

Smeren

Hier. Nog een mooie toepassing van de tandartsentool.
Schuipotmeters die niet meer goed lopen kunnen natuurlijk eruit gesoldeert worden, schoon gemaakt en weer gesmeerd. Daarna weer dicht en terug solderen. Dat is wel een hoop werk.

Wat ook kan bij de meeste schuifpotmeters is het volgende.

1) Met een injectienaald een IPA injecteren om het vuil op ge geleider en koolstofbaan te reiningen (weg te duwen eigenlijk).

2) Smering aanbrengen met de tandartsentool zoals op de twee foto's wordt getoont.
Het kan met 'iedere' tool die een gebogen uiteinde heeft maar zo'n tandartsentool is er door zijn verschillende bochtjes aan het uiteinde zeer geschikt voor.
 

Attachments

  • smeren1.jpg
    smeren1.jpg
    38,3 KB · Bekeken: 148
  • smeren2.jpg
    smeren2.jpg
    42,4 KB · Bekeken: 149
Wie o wie kan mij helpen aan een reparateur?
Het gaat om een Ensoniq ESQ1, metal case. Display geeft rare tekens. Function toetsen doen het niet. Geluid blijft hangen en reageert af en toe op het aanslaan van een toets. Doorgemeten en alles klopt. Batterij is leeg maar zelf met tussenstroom doet de synth het niet anders.
Synthdokter en degene uit Castricum reageren niet. Iemand anders die er verstand van heeft? Omgeving randstad.
 
@Luque:
Je hebt een PB.
Deze draad is overigens bedoeld voor Tips & Tricks voor het repararen en niet om reparateurs te zoeken.
Je kan ook apart een draad openen voor de SQ1.
 
Das lullig, dus het enige verschil tussen de twee is de prijs en de software? Hardware intern en extern het zelfde dus. Makkelijk kiezen dan ja, 340 euro betalen en gratis upgraden naar de 680 euro versie. Snap niet dat de fabrikant er niet wat hardwarematige restricties in heeft gebouwd. Maar mooi ding, lijkt me ook nog wel een keer wat. Alhoewel staan ook zat mooie tweedehands scoopjes op marktplaats die voor mij prima zouden voldoen. Is een analoge scoop niet beter in het weergeven van waves ?
 
Veel mensen weten dit waarschijnlijk wel, en misschien is het ook ter sprake gekomen in dit topic, maar iedere pc bezitter heeft ook een (basic) scope op z'n tafel staan.
Je line-input van je pc kan ook heel goed gebruikt worden voor het meten en laten zien van signalen in het audio spectrum.
Een beetje software kan dan ook een power spectrum laten zien.
bv: https://www.zeitnitz.eu/scope_en en: http://www.instructables.com/id/PC-SOUND-CARD-SCOPE-INTERFACE-FACILITATES-DC-RESTO/

Kan ook met een externe geluidskaart op usb basis:
http://www.instructables.com/id/USB-Oscilloscope-with-Signal-generator/
 
Universele adapters zijn vaak niet de schoonste (qua brom), zeker niet de hele goedkope. Je ziet vaak een trafo met wat aftakkingen, een meerstandenschakelaar, een burg en een eico, en verder niks. Dus volkomen ongestabiliseerd.
 
In ieder geval eentje die "schonere" stroom levert. Specifiek hoeft nog niet eens.

Zeker als de Casio op batterijen geen issues heeft, dan komt de brom gewoon uit de adapter.

Ik heb het wel eens met een TR-626 gezien, die op universele adapters bromde, maar op een nette gestabiliseerde 9V fluisterstil was.
 
Back
Top