De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Okee, ik ben aan het zoeken welke adapter ik precies moet hebben. 7,5 volt sowieso. Alleen het aantal Ampere weet ik niet. Heb een manual gevonden van de MT-31, die is bijna precies het zelfde. Er staat daar in "power consumption 2,6 W".

Betekent het dan dat I = P/U = 2,6W/7,5V= 0,346 A?

Als ik dan een adapter koop van van 400mA is dat dan goed? Kan je daar veel onder/boven zitten?

Edit: Ik kan weinig vinden. Eigenlijk alleen de Casio AD-1 (voor SA-45 etc) die in de buurt komt. Die is 500mA. Is dat te veel?
 
Laatst gewijzigd:
Die mA kan nooit te veel zijn, een adapter levert wat er aan mA gevraagd wordt, nooit meer.
Het voltage moet wel overeen komen met wat er gevraagd wordt.
 
Okee, ik ben aan het zoeken welke adapter ik precies moet hebben. 7,5 volt sowieso. Alleen het aantal Ampere weet ik niet. Heb een manual gevonden van de MT-31, die is bijna precies het zelfde. Er staat daar in "power consumption 2,6 W".

Betekent het dan dat I = P/U = 2,6W/7,5V= 0,346 A?

Als ik dan een adapter koop van van 400mA is dat dan goed? Kan je daar veel onder/boven zitten?

Edit: Ik kan weinig vinden. Eigenlijk alleen de Casio AD-1 (voor SA-45 etc) die in de buurt komt. Die is 500mA. Is dat te veel?

even goed op de polariteit letten, oude casio's zijn niet beveiligd tegen verkeerd aansluiten dacht ik
 
Ik heb een adapter gevonden bij de kringloop waar 7,5v 300mA op staat. Die is center positief. Kan ik gewoon de bedrading omwisselen?

En ik meet hem net door en de meter geeft 11,4 Volt aan. Is dat normaal?
 
Mooi zo!

Als de Casio niet glitcht, is het perfect. Het ergste dat kan gebeuren is dat de trafo niet lang leeft, maar dan koop je gewoon eentje met meer mA. Waarschijnlijk loopt het wel los hoor, hij zit rond de benodigde mA.
 
Ik ben benieuwd welke frequency counter (hardware of software) de mensen hier op het forum gebruiken om hun synths mee af te regelen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een betaalbare counter. Voorheen deed ik het software matig op een oude PC maar voor OSX kan ik niet echt een goede teller kan vinden. Ik heb I-Spectrum geprobeerd maar die vond ik persoonlijk niet echt handig, mijn voorkeur gaat eerder uit naar een teller.

Ben benieuwd.....
 
Meestal gebruik ik gewoon een digitale synth als referentie om de analoge mee te stemmen (beat notes). Gitaartunertje kan ook helpen.
 
Counter? Niks counter! Je oren gebruiken met referentietonen. Daar zal best wel een apje voor zijn om die absolute frequenties te genereren.

Ik gebruik, heel simpel, een kristal gestuurde topoctave chip en deler uit een oude electronische piano. Die heb ik in een klein klastje gebouwd. Het kan de 12 noten uit een oktaaf over het gehele hoorbereik (12 oktaven). Door dit referentiesignaal te mixen met het af te regelen signaal, hoor je het wegregelen van de zwevingen terwijl je aan het draaien bent aan een trimpot.
 
In Studio One zit een goede tuner die ook de frequency aangeeft in combi met een piano plug in is het prima te doen :D
 
Je zou inderdaad een potmeter ergens voor de input van de eindtrap kunnen zetten. Ik vraag me alleen af, als hij in elke stand te luid is, gaat er dan niet eerder iets mis met de input gain van waar je hem op aansluit? Hij zit niet in een mic input ofzo?
 
Nee, als ik er alleen een koptelefoon op aan sluit is het op het laagste volume al te luid. En als ik hem in een fx pedaal steek vervormt het geluid.

Gewoon als laatste voor de uitgang? Moet ik dan nog ergens rekening mee houden qua waarden of maakt dat niet uit? (is het gewoon kraan open, kraan dicht of heb ik een specifieke weerstand nodig?)
 
Het allermakkelijkst is op de uitgang, hoef je niks te verbouwen in de Casio. Uiteinden van de pot op uitgang/massa, en de loper is je nieuwe uitgang. Bijna alles met enige weerstand voldoet wel denk ik 10k, 50k, 100k. Wel een log-pot nemen. Ondanks de dubbele speakers is ie zo te zien gewoon mono, dus één kanaal is genoeg.

Als je per se in de Casio iets wilt maken heb je ook de optie om het ergens voor pin 6 van de eindtrap te doen, alhoewel dat voor de signaal/ruis verhouding misschien minder lekker is.

FX pedaal is vaak bedoelt voor gitaar-niveau dus op zich is het wel logisch dat die overstuurt als je er speaker-niveau in stopt. Een mixer met gain control op line in zou hier wel raad mee weten.
 
Back
Top