De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

ja helemaal begrijpelijk, ik had voorheen een goed adres in krommenie. Maar die aardige man is helaas nu al paar jaar en veel te jong overleden.
 
Vraagje voor de oscilloscoopridders:

Hoe verwijder je de haaktip van dit model probe? Gewoon heel hard trekken of is er een klem ofzo? De handleiding die ik heb zegt niks. Ik moet vooral ICs en connectoren proben en dan is die haak niet handig.

 
Opgelost door voldoende hard te trekken.

Vervolgvraag: aardingsklem van de probe. Ik lees her en der dat je hem beter niet aansluit, risico op schade aan oscilloscoop of apparaat... hoe gaan jullie hier mee om als je bv in een synth het audiosignaal wil proben?
 
elke scope heeft ook een centraal aarde punt war vrijwel altijd aan banaan chassisdeel is.
neem een stuk draad met aan de ene kant een krokodil klem en de andere aan banaan steker.
de banaan steker klem je op het chassis van de synth en de banaan steker in het centrale aarding van de scope, dan kan je de aard draadjes van de probes erafhalen.
5DE3E719-C44F-477C-A7B4-6D9CF41D9B98.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Dat zal zeker handiger werken. Mijne heeft ook ergens vooraan een banaanaardklem. Bedankt voor de tip!

Maar de situatie blijft elektrisch hetzelfde, dus de vraag ook: hoe onveilig en noodzakelijk is het om een aardverbinding tussen synth en scope te maken? En indien nodig, klem je dan gewoon een bout van het synthchassis, of een GND punt op een printplaat?
 
Het is (meestal!) HEEL belangrijk om in ieder geval de aarde van de scope aan de nul van de voeding van de synth te verbinden want als je dat niet doet kan je een flink 50Hz signaal op je scope verwachten.
Net zo goed dat als je een gevoelige ingang van een versterker vastpakt er een flinke brom uit je speakers zal komen.
 
Ik schrijf (meestal) omdat je soms ook in een circuit wil meten, en je dan de aarde van de scope ergens met een punt in het circuit verbind, maar dit kan alleen als de nul van de synth NIET met de rand aarde verbonden is. (Bv als de synth of scope battery gevoed is…)
Beter is het in dat geval om een twee kanaals scope te gebruiken waarbij je de aarde van de scope met de nul van de synth verbind en één van de ingangen inverteerd en van elkaar aftrekt.
 
@Grumble Daar wordt het dus alvast heel gevaarlijk: wij hebben een symmetrisch net hier en dus geen nul aan de voeding. 2 lijndraden in tegenfase. En bij veel synths ook geen aardverbinding naar het stopcontact.
 
Wat belangrijk is om te onthouden is dat de scope meet tussen de gnd (dat ground draadje aan de probe, het centrale aard punt of via de aardverbinding op het stopcontact) en de tip van de probe.
 
In het geval van een scoop is een earth ground op het net via de voedingskabel voor niets goed.
Gaat er altijd vantussen hier.
 
Dat heet dan een "floating scope" he? Zolang je scope verder fatsoenlijk gebouwd is en dus geen kortsluiting naar het chassis geeft, lijkt dat me ook meer goed dan kwaad te doen. Het is een analoge Hitachi en qua bouwkwaliteit wel meer dan OK. Ik zal eens checken of de mijne nog een aardverbinding heeft en indien wel, verwijderen.

Nu nog met zekerheid een GND lijn vinden in een complexe voeding waarin niks is gemarkeerd of conventionele kleuren gebruikt zijn... Er zit ergens een 7805 in dus via die pinout ontdek ik de GND wel. Via het chassis ga ik hem in ieder geval niet vinden want dat is niet verbonden.
 
Zo, nieuwe stekker zonder randaarde aan scope gezet. En aarddraad met haakje gemaakt. Leek me op een pcb handiger dan een krokodil, al zal het afhankelijk van de situatie zijn.
 
Zo, nieuwe stekker zonder randaarde aan scope gezet. En aarddraad met haakje gemaakt. Leek me op een pcb handiger dan een krokodil, al zal het afhankelijk van de situatie zijn.
Ik gebruik dan meestal de 2de probe met origineel crockje als aarde, niet helemaal netjes maar goed genoeg voor audio stuff,
 
Nee, dat ligt niet aan jou. Alle componenten zijn aanzienlijk duurder geworden. Zou zelf eerder wat kleine voorraadjes bij bijv. mouser bestellen. Moet je wel wat meer in 1x uitgeven (onder 50,- ex. btw betaal je zelf verzendkosten en invoerrechten, daarboven niet) maar ben je uiteindelijk goedkoper uit.
Laatst nog tien breadboardjes en veel ledjes gekocht die waren 1/3 goedkoper geworden dan voor de corona. Van €3,50 naar €2,00 ps. Bij Kiwi Leidschendam Inc. btw.

De winkel is een beetje lastig te vinden ter plaatse. Voor het laatste stukje met de fiets of lopend te vinden voor mij. Want Rotterdam den Haag ging sneller met de auto dan dat laatste stukje.
Condensatoren haal ik uit sloop en meet ze door.
 
Ok, ik ben niet echt heel slim zoals laatst weer eens bleek. Nadat ik me jarenlang had geergerd aan de meetsnoeren van mijn nieuwe voltmeter omdat ik er niet eens een krokodillenbekje op kon klemmen ging ik op zoek naar nieuwe. Toen ik eens beter naar de plaatjes keek viel opeens het kwartje: de plastic beschermhoesjes kan je er gewoon afwippen! :D

Wellicht dat een enkele mede-sukkel hier er nog iets aan heeft.
snoer.jpg
 
Ok, ik ben niet echt heel slim zoals laatst weer eens bleek. Nadat ik me jarenlang had geergerd aan de meetsnoeren van mijn nieuwe voltmeter omdat ik er niet eens een krokodillenbekje op kon klemmen ging ik op zoek naar nieuwe. Toen ik eens beter naar de plaatjes keek viel opeens het kwartje: de plastic beschermhoesjes kan je er gewoon afwippen! :D

Wellicht dat een enkele mede-sukkel hier er nog iets aan heeft.
Bekijk bijlage 3838606
Helemaal geen zin om dit toe te geven, maar ik heb hier iets aan.. :)
 
Kent iemand nog een alternatief op deze tang? Ik moet afentoe meeraderige kabels verlengen, connecten en soms zijn de devices voorzien van koperarme kabel en ben je meer je mantel aan het wegsmelten, en krimpkous aan het krimpen ipv je kabel vertinnen :D

Dit lijkt me wel een handige hulp maar misschien is er een vairiant zonder handvat of iets lichter om gewoon als klem te gebruiken en je handen vrij te hebben voor soldeerbout in de ene hand en de andere het tin.


545320957_max.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top