De Grote UAD vs VOXENGO vs the rest of the gang thread

toch minder dan UAD?
is het verschil groot? sommige mensen verkozen hem juist boven uad.

Ik heb mijn liquidmix destijds weggedaan voor een native plugin (URS Channel Strip Pro) omdat ik de resultaten daarmee aanzienlijk beter vond (en nog steeds vind).

De UAD plugins (in het speciaal de nieuwere dynamics plugins) zitten daar wel weer een graadje boven kwalitatief gezien.
Wat betreft het native verhaal. Er zijn prima native plugins maar naar mijn mening is er weinig tot niks wat de resultaten van een Powercore of UAD evenaard.
 
maar het gaat ook niet alleen om de klank he.. ook om het gebruik van je computer. met mn q6600 werd ik helemaal gek van native plugins.. alles om moeten zetten in audio enzo.

dus wat mensen zeggen dat dsp gewoon dongles zijn is echt grote onzin.. dan snappen ze het gewoon niet.

Grappig. Het merendeel van de UAD gebruikers zweert namelijk bij de klank en vinden de "extra" kracht een vergiftigd geschenk... Ze lopen eerder tegen de max van hun UAD kaart aan dan die van de cpu...

Dat het niet alleen een dongle is ben ik met je eens, maar ik begin er niet aan. Mijn CPU levert voldoende kracht voor wat ik doe. Ik vind het oprecht knap dat je een q6600 makkelijk vol laat lopen... en als Protools gebruiker wordt ik al zenuwachtig bij de gedachte van alle "delay compensation" problemen die ik bij externe DSP ga krijgen... :(
 
ja maar waves is niet echt een optie voor me

softube ken ik niet, wat moet ik daar eens van onderzoeken?

Ik heb je eerste post nog een terug gelezen, en ik zou, buiten dsp, naar het volgende kijken (waves wil je niet, dus die laat ik erbuiten):

EQ & Comps:

Relatief onbekend, maar ontzettend goed:
Flux: Duur en clean, maar zeer uitgebreid.
Softube: CL1b, FET en "Passive Active". Al zijn al hun producten top.

Verder heb je natuurlijk nog Sonnox, Sonalksis, PSP (oldtimer!!!), voxengo, SPL, IK Multimedia. Allemaal prima spul. Demo-en en kiezen. Wij kunnen jouw geld niet voor je uitgeven...

Voor FX zou ik kiezen tussen Fabfilter en Soundtoys en PSP. De soundtoys bundle is wel heel aantrekkelijk. Ontzettend uitgebreid en goed. en $395 voor de totale bundel is echt een koopje... Op FX gebied heb je dan eigenlijk niks meer nodig.

Reverb ben ik ook nog niet uit. Er is veel goed spul, maar niks wat er echt tussenuit springt. Dat hebben de Powercore en UAD kaarten wel echt goed voor elkaar. Ik verwacht veel van de nieuwe Lexicon plugin, maar met een prijs van 1000 euro +... tja... :erm:
 
@acid

Dat had ik niet verwacht van de liquid mix.
Op school was iedereen altijd erg enthiousjast over de liquid channel wat volgens mij op dezelfde techniek is gebaseerd.

Beviel de klank je niet ?

Ik zie nu dat de Urs strip ook wel een stukje duurder is.
 
Grappig. Het merendeel van de UAD gebruikers zweert namelijk bij de klank en vinden de "extra" kracht een vergiftigd geschenk... Ze lopen eerder tegen de max van hun UAD kaart aan dan die van de cpu...

Dat het niet alleen een dongle is ben ik met je eens, maar ik begin er niet aan. Mijn CPU levert voldoende kracht voor wat ik doe. Ik vind het oprecht knap dat je een q6600 makkelijk vol laat lopen... en als Protools gebruiker wordt ik al zenuwachtig bij de gedachte van alle "delay compensation" problemen die ik bij externe DSP ga krijgen... :(

ja, maar cubase zit delay compensation in :P

ik vind pro-tools HD te gek hoor... maar waarom ze dat nog niet voor elkaar hebben is me een raadsel.

ik krijg een q6600 makkelijk vol :P
met een paar sporen omnisphere zit je al een heel eind, moet je de rest nog doen..

en als je dan op een gegeven moment 100+ sporen hebt loopt het allemaal nogal uit de hand.

maar dat komt ook deels wel een beetje door luiigheid van mij... waar ik nu niet meer omheen kan doordat ik dus echt een uitschijf en mix fase heb nu door die dsp.

maar dat van die power hoor je vaak over UAD.. ik moet je zeggen dat ik de max van de powercore6000+liquidmix combi in die paar weekjes nog niet gevonden heb. komt vast wel weer binnenkort :P

even terzake... native reverbs zijn IMO moeilijk.. dat is dus ook een rede dat ik die powercore6000 gekocht had. ik kon niet echt een mooie verb vinden buiten convolutions om. Daar kan je idd mooie dingen mee doen, alleen vind ik dat convolutions vaak een beetje dood klinken als je veel samples gebruikt...

lexicon komen dus nu met goede reverbs uit. ik denk dat dat je beste keus gaat worden voor native.

als je voor convolutions gaat zijn er heel veel goede plugins.. virsyn hebben trouwens nu deze http://www.virsyn.de/de/Products/REFLECT/reflect.html. nooit getest, maar het idee erachter staat me wel aan... de early als convolution gebruiken en dan de staart als algoritme, zodat hij niet zo dood klinkt.. misschien moet je daar eens naar kijken.
 
Ik heb mijn liquidmix destijds weggedaan voor een native plugin (URS Channel Strip Pro) omdat ik de resultaten daarmee aanzienlijk beter vond (en nog steeds vind).

De UAD plugins (in het speciaal de nieuwere dynamics plugins) zitten daar wel weer een graadje boven kwalitatief gezien.
Wat betreft het native verhaal. Er zijn prima native plugins maar naar mijn mening is er weinig tot niks wat de resultaten van een Powercore of UAD evenaard.

Ik vond de Liquidmix ook tegenvallen...zeker t.o. UAD...

Prima native plug-ins qua dynamics zijn er wel degelijk...de PSP Oldtimer en Vintagewarmer zijn must-haves qua dynamics en kleuring,naar mijn smaak zelfs beter dan UAD en in ieder geval een prima toevoeging aan ieder arsenaal plug-ins...

Verder ben ik ook erg te spreken over de plug-ins van Bootsy (Nasty series,Density mkII) en die zijn gratis...helaas ligt die site wel vaak plat...

Voxengo is ook erg goed,maar ik vind vaak de bediening onlogisch en soms ook nodeloos ingewikkeld...tis maar wat je gewend bent...
 
@acid

Dat had ik niet verwacht van de liquid mix.
Op school was iedereen altijd erg enthiousjast over de liquid channel wat volgens mij op dezelfde techniek is gebaseerd.

Beviel de klank je niet ?

Ik zie nu dat de Urs strip ook wel een stukje duurder is.

Destijds was een nieuwe Liquid Mix aanzienlijk duurder dan een licentie voor URS CSP hoor. Ik vind een liquid mix niet verkeerd maar ook niet uitschieten t.o.v. zelfs veel redelijk standaard native plugins zoals je bijvoorbeeld in pakketten als Cubase en logic worden meegeleverd.

Je krijgt veel kanalen dynamics/eqing voor je geld maar hoeveel kanalen ga je netto gebruiken? En wat is uiteindelijk het belangrijkst, dat je een dikke dynamics processor of EQ kunt laden of dat je veel kanalen beschikbaar hebt?

Het mooiste is een combinatie van beide maar dan kun je in principe beter naar een SSL Duende kijken bijvoorbeeld.
 
Ben het HELEMAAL eens met alle antwoorden van mavn. :okdan: Wijze raad.

Als je niet zoals jdieks met 100+ tracks aan het spelen gaat en je gaat rationeel de voor en nadelen van DSP tegen elkaar wegstrepen dan zie ik ook geen enkele reden meer om voor DSP te kiezen. Heb in het verleden toen pentium 4 nog snel was ook een UAD1 gehad en ben toen de LM kwam daar op overgestapt. Is allemaal al weer weg! Sinds ook hier de Q6600 er is is de CPU echt niet meer een bottleneck! (RAM is een ander verhaal...).

En over de Cubase 5 plugins: Gewoon goed. Ik gebruik ze wel, iig altijd de EQ. Als karakter compressors heb ik dan nog PSP vintage warmer en binnenkort ook de oldtimer. Maar ik ben niet echt een heavy character compressor freak ofzo, meestal compress ik als een track wat dreigt te verdrinken in m'n mix en dan heb ik meestal het liefst een cleane oplossing. Dan voldoen de C5 standaard comps bijna altijd.

Ben wel nog de Soundtoys native bundle aant overwegen. Vooral vanwege die delay en phaser. Tape delay doe ik nu met gratis plugs waarvan ik de naam niet zo 123 weet. En phasers bijna altijd analoog omdat ik dus nog geen echt goede plug daarvoor heb gevonden. Maar al mijn analoge phasertjes zijn mono en dat begint Fles tegenwoordig een vervelend nadeel te vinden. Soundtoys here we come...:D
 
Ja, goeie aanbevelingen... Werk zelf alleen native met PSP OldTimer & Vintagewarmer en meestal Sonalksis compressor & eq omdat die erg weinig CPU gebruiken en toch goed en neutraal klinken. Er zijn tegenwoordig wel zat goeie native compressors & eq's (URS, Flux, Brainworx, SPL) en d'r komen nog dagelijks bij :)

Voor goeie native reverb zou ik zeker Aether eens checken. Ben niet wild van z'n interface (er komt binnenkort een nieuwe 'pro' GUI aan) maar de klank is echt wel zoetjes. Draait wel alleen op Windows & Intel Mac (en vreeeet CPU in 'true stereo' mode) maar klinkt wel mooi hoor!

@fles: Voor phasers gebruik ik vaak nog steeds oldie Mobilohm of de d16 Phazortran beiden goedkoop te scoren en niet té digitaal. Ook die Uhbik phaser klinkt mooi, maar ben even gestopt met plugins te verzamelen...
 
denk dat ik om te beginnen een uad1kaartje ga nemen, kan ik direct eens kijken of die plugins mij bevallen. Indien ja neem ik me er nog een uad2 duo of quad bij, ik veronderstel dat de licenties van de ene kaart op de andere overzetbaar zijn?

hoe werkt hun licentiesysteem precies - heb op hun site gekeken maar toch eerst alle twijfel uitsluiten.. je kan dus kaart + licenties van ene koper overdragen, maar je kan niet ALLEEN licenties van koper naar koper overdragen? maar je kan wel 1 plugin op verschillende van je kaarten gebruiken als ik het goed begrijp.

uads vul ik zeker aan met vintagewarmer en oldtimer van psp, en wat voxengos.

lijkt dit totaalidee wat aanvaardbaar?

ik zit nu nog met een kurzweil k2661, misschien is het de moeite de sampleoptie te kopen om die effecten ook te kunnen gebruiken?

zie ik voor de rest nog iets over het hoofd?
 
en vraagje dus nog: kun je de compressors van de liquidmix echt laten pompen? of blijft het altijd erg clean?

Een paar jaar geleden als we het over een compressor hadden die echt stond te pompen was dat een negatief iets.
Een Behringer composer kan pompen, en die is niet clean, dus misschien zoek je zoiets?
 
'kan' hij ook pompen.

uiteraard is dat niet de bedoeling, maar hoe meer iets kan beter. als hij zowel kan pompen als transparant is beter dan iets dat slechts een van de twee kan he
 
denk dat ik om te beginnen een uad1kaartje ga nemen, kan ik direct eens kijken of die plugins mij bevallen. Indien ja neem ik me er nog een uad2 duo of quad bij, ik veronderstel dat de licenties van de ene kaart op de andere overzetbaar zijn?

hoe werkt hun licentiesysteem precies - heb op hun site gekeken maar toch eerst alle twijfel uitsluiten.. je kan dus kaart + licenties van ene koper overdragen, maar je kan niet ALLEEN licenties van koper naar koper overdragen? maar je kan wel 1 plugin op verschillende van je kaarten gebruiken als ik het goed begrijp.


Als je een plugin licentie hebt geldt die voor alle UAD-1 en UAD-2 kaarten die je in een groep registreert. Je moet wel per plugin kiezen of hij op je UAD-1 kaart(en) of op de UAD-2 kaart(en) draait. Je kunt een plugin niet tegelijkertijd op een UAD-1 én een UAD-2 kaart draaien.

Nigel draait niet op UAD-2 en nieuwere plugins draaien niet meer op UAD-1 maar dat kun je zien op de site.

Het is niet mogelijk om alleen plugin licenties over te zetten.


Ik ben erg blij met mijn UAD plugins. Ze zijn jarenlang toonaangevend geweest. Nu komen er gelukkig steeds meer goede native plugins uit die UAD evenaren.

Ik ben niet blij met de UAD kaarten. Toen ze net uit waren had ik ontzettend gezeik om de UAD-1 goed werkend te krijgen en nu heb al een jaar een UAD-2 kaart in de doos liggen omdat ik hem niet werkend krijg op mijn systeem. Dat is wel een flinke domper op mijn UAD vreugde.
Het probleem ligt erin dat voor elke plugin die je gebruikt audiodata naar je UAD kaart en terug gestuurd moet worden. Dat vergt nogal wat van je systeembus, die dan de bottleneck wordt van je PC prestaties.

Verder kun je voor de €900 euro voor een UAD-2 duo je PC upgraden naar het dikste wat er te krijgen is en daarmee zul je geen enkele behoefte hebben aan nog meer pluginpower. Bovendien is dat ook power die je kunt gebruiken voor andere dingen zoals softsynths.

Ik zal voorlopig UAD blijven gebruiken omdat de plugins goed zijn maar de hardware kaarten zijn een blok aan mijn been. In het eerste kwartaal van volgend jaar komen de eerste i9 hexacores op de markt en dan heeft er echt niemand meer extra power nodig om plugins te draaien.
 
Als je een plugin licentie hebt geldt die voor alle UAD-1 en UAD-2 kaarten die je in een groep registreert. Je moet wel per plugin kiezen of hij op je UAD-1 kaart(en) of op de UAD-2 kaart(en) draait. Je kunt een plugin niet tegelijkertijd op een UAD-1 én een UAD-2 kaart draaien.
oei is dat zeker zo? maar ik kan ze later van mijn uad1 naar uad 2 kaart dan wel omzetten vermoed ik. maar als ik een uad1 heb en er een uad2kaartje bijkoop kan ik de uad1 plugins niet draaien op mijn uad 2 kaart? dat is toch wel stom?

Verder kun je voor de €900 euro voor een UAD-2 duo je PC upgraden naar het dikste wat er te krijgen is en daarmee zul je geen enkele behoefte hebben aan nog meer pluginpower. Bovendien is dat ook power die je kunt gebruiken voor andere dingen zoals softsynths.
vind ik ook, maar daarover ging deze thread juist; ik vroeg welke native of dsp plugins het beste waren voor een totaalbudget van 1500euro.

Vermits dat uad bleek te zijn zou ik het gezeik met de uadkaarten er maar bij nemen, maar mij gaat het helemaal niet om processorpower. ik wil gewoon de best mogelijke plugins voor de prijs.

Waves valt af voor me, bij nader inzien blijkt de liquidmix toch niet zo goed te zijn? vraag me gewoon af wat de uads evenaart?
 
Welke plugins evenaren de grote UAD plugins dan? Ik noem een Neve 33609, SSL UAD 4K, VCA VU, HELIOS TYPE 69 etc?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen UAD en ben niets dan geinteresseerd in plugins die de sound van dit spul kunnen evenaren. Ik moet het alleen nog horen.........

Elke top is welkom!
 
Ik heb die UAD2 een paar maanden geleden aangeschaft... wel pci 2 maar in die nieuwe macs kan dat wel... Ben er meer dan tevreden over..
Ik heb de Dreamverb erop gezet.. Prachtig... Vind t een van de betere..
Grote voordeel vind ik dat ie nu bijna geen cpu trekt door effecten die je normaal uit Logic haalt..
Nadeel is wel dat je m niet onbeperkt kan gebruiken... volgens mij bij 8 channels en dan is t op zeg maar.. krijg je een melding dat je teveel gebruikt hebt van je UAD2

Over de andere heb ik geen mening eerlijk gezegd... Heb gewoon meteen die UAD2 gehaald..
 
oei is dat zeker zo? maar ik kan ze later van mijn uad1 naar uad 2 kaart dan wel omzetten vermoed ik. maar als ik een uad1 heb en er een uad2kaartje bijkoop kan ik de uad1 plugins niet draaien op mijn uad 2 kaart? dat is toch wel stom?

Je kunt elke UAD-1 plugin draaien op je UAD-2 (behalve Nigel). Je kunt ze alleen niet tegelijkertijd draaien op je UAD-1 én UAD-2 kaart. In het UAD control panel moet je voor elke plugin kiezen of hij of op je UAD-1 of op je UAD-2 draait.

UAD plugins zijn wel echt lekker, daar ga je niet mee de mist in.

De enige manier om erachter te komen wat jou inspireert is plugins uitproberen. Ik heb regelmatig plugins geprobeerd waar iedereen over uit zijn dak ging waar ik helemaal niets mee kon, bijv de PSP Vintagewarmer en Sonnox Inflator. Alles van Voxengo en URS doet me ook niet zoveel, het voegt iig niets toe aan wat ik heb van UAD.


Je hebt niet veel plugins nodig. Als je een delay hebt kun je daar gemakkelijk een totaal ander geluid aan geven door hem te combineren met een eq, distortion, filter of phaser. Je hebt echt geen zes exotische delays nodig.
Hetzelfde geldt voor compressie, als je een paar goede compressors hebt in de stijl van de compressor legendes (1176, LA2A, SSL, Vari-Mu) kun je bijna alles mixen.
 
Je kunt elke UAD-1 plugin draaien op je UAD-2 (behalve Nigel). Je kunt ze alleen niet tegelijkertijd draaien op je UAD-1 én UAD-2 kaart. In het UAD control panel moet je voor elke plugin kiezen of hij of op je UAD-1 of op je UAD-2 draait.
dan kan ik toch later de licenties overzetten op mijn uad2 of niet? sorry dat ik even doordram, maar dit lijkt me wel belangrijk.

en om acidfever bij te treden, ik zie - zeker in het licht van nieuwe sterk pc's - niet echt het nut meer van dsp power, maar ik zou ze gewoon kopen om de klank, dsp kaart neem ik er bij. tenzij iemand beter kent, gelieve het me dan te laten weten he
 
maar als ik hun beleid goed begrijp (op de site van uad) kun je alleen licenties tweedehands doorverkopen als je ook de kaart doorverkoopt? je kan dus geen plugins tweedehands kopen zonder een kaart? ja je kan ze natuurlijk wel nieuw kopen, maar speelt toch ook mee he in totale kostprijs.

tenzij ik me vergis

ben benieuwd wanneer die uad2's wat in prijs gaan zakken, vind dat toch serieus overpriced (niet de plugins, maar wel die mottige dsp kaart)
 
dan kan ik toch later de licenties overzetten op mijn uad2 of niet? sorry dat ik even doordram, maar dit lijkt me wel belangrijk.

Ik zal een voorbeeld geven:

Je koopt een UAD-1, die registreer je bij UAD.
Daar koop je plugins voor.
Dan koop je een UAD-2 kaart, die registreer je bij UAD in dezelfde groep als je UAD-1 kaart.
De licentie voor alle plugins die je voor je UAD-1 kaart gekocht heb geldt dan ook voor je UAD-2 kaart.

Je moet alleen in je controlpanel (zie bijlage) op je eigen PC voor elk type plugin instellen of je hem fysiek wilt laten draaien op je UAD-1 kaart of je UAD-2 kaart. Als je bv de Space-echo instelt op UAD-1 dan kun je van die plugin 3 versies openen. Dan zit de UAD-1 kaart vol en dan zal de UAD software niet de vierde versie op je UAD-2 kaart laten draaien.
Als je meer dan 3 versies wilt gebruiken moet je hem instellen om te draaien op je UAD-2 kaart. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
 

Attachments

  • UADcontrolPanel.jpg
    UADcontrolPanel.jpg
    84,4 KB · Bekeken: 72
Back
Top