Monomachine SFX-6 van Elektron

Ik denk dat je toch met een te wat gekleurde bril naar de kwaliteit kijkt.

Wat je er allemaal mee kunt zul jij naar 3 maanden inderdaad beter weten. Vandaar dat ik mijzelf ook beperk tot de "eerste indruk".

Veel plezier ermee... :biertje:
 
MM sequencer

MM sequencer

Ik hoor de hele tijd dat de sequencer van de MM zo ontzettend goed werkt. Wat maakt die sequencer zo gaaf dan, en in welk opzicht verschilt die t.o.v bijvoorbeeld de RS7000?

Zaaz
 
Nog iets over de kwaliteit afkomstig van Elektron zelf:

We haven't saved pennies where they usually are. All parts are the
best we could find, including the op-amps, da-converters, the speed of
the memory for the DSP's (slow memory can easily half the performance
of the DSP's), memory size for the DSP's which allows us to have many
different synthesis and effects machines, all the interface stuff like
keys and leds. Notice that all the keys of the mono are "real keys",
and not the clicky types that is simply a small bubble on the
interface board (like you'll find on remote controls etc) and that
will wear down over time. All the LED's shine with a steady light
instead of being interlaced, which makes them shine clearer and
without flickering in the corner of your eye. This forces us to have
more powerful power supplies. The box uses different material like
aluminium and plastic which makes it much more expensive, but keeps
its own look. The dividing lines on the interface are cut out instead
of simply being printed, the printing of the interface plate is
multi-colored and anodized, and can never be worn out. The joystick
pin of the keyboard is hand-made, and so is the small leather ring
underneath it. The keyboard and the leds and keys around it is crammed
into a very tight space to get the compact look, which makes it more
complicated to produce.

The Monomachine (and Machinedrum) is very much filled with details
that you might not care about, but care is taken in all corners to
make it stand out from the rest. We produce lower numbers of synths
(hopefully for the ones that really care) which makes in more
expensive, and all fixed setup costs more expensive. The production
cost of the Monomachine is probably higher than any other synthesizer
you'll find, and without doubt higher in percentage of the end user
price than any other synth you'll find.

You can be absolutely certain that we've set the lowest price we could
ever do. Then it is up to you to decide whether it is worth it for
you, or if you want to go for something else.
 
Re: MM sequencer

Re: MM sequencer

Origineel geplaatst door Zaaz
Ik hoor de hele tijd dat de sequencer van de MM zo ontzettend goed werkt. Wat maakt die sequencer zo gaaf dan, en in welk opzicht verschilt die t.o.v bijvoorbeeld de RS7000?

Zaaz

De RS7000 is ook een hele goede seq. (zo niet de beste) en de MM kan hem zeker niet compleet vervangen.

Wat de MM wel voor heeft op de RS zijn vooral de parameter locks.
Die werken als volgt: (nog even heel kort dan)
Je houd gewoon een step ingedrukt en door te draaien aan een parameter wordt deze waarde aan deze step gelocked.
Zo kan je dus elke parameter op elke step opnieuw instellen. (meerdere parameters op 1 step is geen probleem)
Als je er even over nadenkt wat je daar mee kan doen dan snap je een beetje wat hem zo uniek maakt:
Hele bizarre dynamische patterns zijn het gevolg.( als je een beetje crea bent)
Realtime opname van deze parameters is natuurlijk ook mogelijk.
Niet te vergeten natuurlijk: de programmeerbare arp en het onafhankelijk aansturen van de ENV en LFO's dmv triggers.

Ik heb ze dus allebei en moet zeggen dat ik de RS nog weinig aanraak.
Maar nogmaals, de MM is geen vervanger voor de RS!

Ronald.
 
Via de elektron mailinglist heeft robacid wat laten horen van de monomachine.

Black Sun.. respect.
 
linkje? of nummer posten? s.v.p. ?!

ben wel benieuwd!
 
Nog even over de parameter locks die zo geloofd worden ... inderdaad leuk maar dat kan je op de RS7000 ook hoor.
Meer nog, begin stilletjesaan meer en meer de RS7000 sequencer te gebruiken om de Machinedrum aan te sturen...sequencer is toch nog wel pakken uigebreider en beter dan die van de Machinedrum plus je kan kan patterns van verschillende lengte loopen, langere patterns dan 32 steps maken enz enz
 
Het gaat hier om de Monomachine niet om de Machinedrum maar de sequencer is zo goed als gelijk.

Ik heb zowel een Rs7000 als een Machinedrum en moet zeggen dat ik beiden veel gebruik. De machinedrum is gewoon heel goed voor makkelijk groovy/lekker lopende drumloopjes te maken. Dat krijg ik op mijn Rs7000 echt niet zo snel voor elkaar.

De Rs7000 is weer de wat uitgebreidere sequencer en is bijvoorbeeld ook prima om pattern changes te versturen naar de MD om zo een song te creeeren(ik gebruik mijn Rs7000 echt als centrum van mijn setup).

Het is maar net hoe je het fijn vind om te werken. Vreemd dat mensen dat niet gewoon kunnen accepteren.
 
Ik probeerde enkel maar aan te geven dat de 'parameter locks' vrij gemakkelijk op de RS7000 (of elke andere sequencer) kunnen geimplementeerd worden...ik vind soms dat er té veel nadruk op deze parameter locks gelegd wordt alsof het iets ongelooflijk exclusief Elektron zou zijn...in elke sequencer kan je gewoon controller data tussenvoegen (en uiteindelijk is zo'n lock niet meer dan dat : waarde van een bepaalde controller op een bepaalde step).

Versta me niet verkeerd, de Machinedrum blijft ! (en er is ook een Monomachine naar me onderweg as we speak) , ik probeer alleen wat extra info te geven voor mensen die eventueel info zoeken...zoals ik zelf ooit ook deed alvorens ik een Machinedrum kocht (en dus dacht dat die parameter locks iets typisch Elektron was dat je op geen andere manier kon nabootsen).
 
Origineel geplaatst door seiko
Ik probeerde enkel maar aan te geven dat de 'parameter locks' vrij gemakkelijk op de RS7000 (of elke andere sequencer) kunnen geimplementeerd worden...ik vind soms dat er té veel nadruk op deze parameter locks gelegd wordt alsof het iets ongelooflijk exclusief Elektron zou zijn...in elke sequencer kan je gewoon controller data tussenvoegen (en uiteindelijk is zo'n lock niet meer dan dat : waarde van een bepaalde controller op een bepaalde step).

Versta me niet verkeerd, de Machinedrum blijft ! (en er is ook een Monomachine naar me onderweg as we speak) , ik probeer alleen wat extra info te geven voor mensen die eventueel info zoeken...zoals ik zelf ooit ook deed alvorens ik een Machinedrum kocht (en dus dacht dat die parameter locks iets typisch Elektron was dat je op geen andere manier kon nabootsen).

Daar heb je zeker gelijk in. De Parameter locks worden vaak als unieke feature gereclameerd. Maar dat is niet zo nee. De snelheid waarmee het kan is wel uniek denk ik.
 
Origineel geplaatst door seiko
Ik probeerde enkel maar aan te geven dat de 'parameter locks' vrij gemakkelijk op de RS7000 (of elke andere sequencer) kunnen geimplementeerd worden...ik vind soms dat er té veel nadruk op deze parameter locks gelegd wordt alsof het iets ongelooflijk exclusief Elektron zou zijn...in elke sequencer kan je gewoon controller data tussenvoegen (en uiteindelijk is zo'n lock niet meer dan dat : waarde van een bepaalde controller op een bepaalde step).

Je hebt maar slechts ten dele gelijk. Je conlcusie lijk je te trekken uit het feit dat je met de RS7000 ook de machinedrum kan besturen op dezelfde manier als parameter locks. Dat klopt helemaal, maar dat komt alleen door het feit dat de machinedrum elke parameter laat besturen via midi. Lang niet elke drumbak kan dat. Daarnaast is het vrij uniek dat dit binnen 1 apparaat kan met een simpele druk op de knop. Ik heb ook een RS7000 gehad naast mijn MD, dus ik weet wat hij kan en dat is zeker niet mis.

Elke drum/synth-bak is wel op een of andere manier aan te sturen (de electribes hebben motion sequences welke bijna hetzelfde zijn), maar zoals je bij de MD en MnM alle parameters per step compleet opnieuw kan programmeren heb ik nog nergens anders gezien. Daarnaast werkt het gewoon super makkelijk en creatief. Trouwens, met de UW uitbreiding wordt het helemaal feest!

Ronald.
 
breek me de bek niet open over die UW...upgrade kost zo'n 500 Euro voor 2Mb sampletijd...die ik graag zou willen (kan ik mn TR909 samplen) maar vind de prijs nog niet écht in proportie tot wat je'r voor krijgt...maar bon, da's een andere discussie.

"de machinedrum elke parameter laat besturen via midi. Lang niet elke drumbak kan dat"
weet ik niet hoor, volgens mij kan je via controllerdata op ongeveer elke (moderne) synth/drumbak eender welke parameter van die synth/drumbak aansturen...gewoon te weten komen welke controlnummer je nodig hebt om een bep parameter aan te sturen (staat meestal achteraan in de manuals).

Maar als ik nu in mn RS7000 (MD/MM buiten beschouwing gelaten) een 4 bar loop opneem, en ik overdub deze en begin aan alle mogelijke knoppen te draaien dan heb ik exact hezelfde als de locks op de MD/MM hoor...en dit ook 'binnen één machine'.

ik probeer dit allemaal maar mee te geven omdat ik zélf ooit de vraag stelde een RS7000 te vergelijken met een MD...en bij deze toestellen zou ik qua vergelijking niet écht de sequencer van de MD als 'beter' naar voor brengen (zoals men toen tov mij wel stelde)...als ik zelf de vergelijking moet maken (zal ik eens iets meer in detail doen in de thread erover) zou ik het hebben over de .... SOUND !
Maar bon, genoeg MD vs RS7000 in deze Monomachine thread...
 
Volgens mij haal je modulatie en parameter locks door elkaar, maar je hebt gelijk, nutteloze discussie, de SOUND is what it's all about. Daarom heb ik de RS weggedaan, geode sequencer, maar geen fijne sound naar mijn smaak.

UW discussie is ook overbodig, dat is dezelfde discussie om iemand uit te leggen wat er zo bijzonder is aan de werkwijze op de MD. De UW is ECHT GEEN gewone sampler addon. Ik zal binnenkort in de UW thread en op Yahoo Elektron-users een review met begeleinde demo's plaatsen om aan te tonen waarom de UW uitbreiding meer is dan alleen 2 MD sample tijd. (moet er wel eerlijk bijzeggen, dat ik een hele goedkope deal heb gekregen bij Daniel)

Ronald.
 
Origineel geplaatst door seiko
breek me de bek niet open over die UW...upgrade kost zo'n 500 Euro voor 2Mb sampletijd...die ik graag zou willen (kan ik mn TR909 samplen) maar vind de prijs nog niet écht in proportie tot wat je'r voor krijgt...maar bon, da's een andere discussie.

"de machinedrum elke parameter laat besturen via midi. Lang niet elke drumbak kan dat"
weet ik niet hoor, volgens mij kan je via controllerdata op ongeveer elke (moderne) synth/drumbak eender welke parameter van die synth/drumbak aansturen...gewoon te weten komen welke controlnummer je nodig hebt om een bep parameter aan te sturen (staat meestal achteraan in de manuals).

Maar als ik nu in mn RS7000 (MD/MM buiten beschouwing gelaten) een 4 bar loop opneem, en ik overdub deze en begin aan alle mogelijke knoppen te draaien dan heb ik exact hezelfde als de locks op de MD/MM hoor...en dit ook 'binnen één machine'.

ik probeer dit allemaal maar mee te geven omdat ik zélf ooit de vraag stelde een RS7000 te vergelijken met een MD...en bij deze toestellen zou ik qua vergelijking niet écht de sequencer van de MD als 'beter' naar voor brengen (zoals men toen tov mij wel stelde)...als ik zelf de vergelijking moet maken (zal ik eens iets meer in detail doen in de thread erover) zou ik het hebben over de .... SOUND !
Maar bon, genoeg MD vs RS7000 in deze Monomachine thread...

Ho Ho Ho.....de UW feature lijkt erg duur maar we hebben het niet even over een CF kaartje of een bankje DIMM. Het is DSP geheugen wat echt retesnel is. En ik twijfelde eerst ook maar nu ik de UW heb twijfel ik echt niet meer. Superuitbreiding!
 
Origineel geplaatst door Roonan
Volgens mij haal je modulatie en parameter locks door elkaar, maar je hebt gelijk, nutteloze discussie, de SOUND is what it's all about. Daarom heb ik de RS weggedaan, geode sequencer, maar geen fijne sound naar mijn smaak.

UW discussie is ook overbodig, dat is dezelfde discussie om iemand uit te leggen wat er zo bijzonder is aan de werkwijze op de MD. De UW is ECHT GEEN gewone sampler addon. Ik zal binnenkort in de UW thread en op Yahoo Elektron-users een review met begeleinde demo's plaatsen om aan te tonen waarom de UW uitbreiding meer is dan alleen 2 MD sample tijd. (moet er wel eerlijk bijzeggen, dat ik een hele goedkope deal heb gekregen bij Daniel)

Ronald.

Check deze UW demo's maar eens:

Demo 1

Demo 2

Ff gelinkt vanaf elektron-users.com. Alleen het padje is gemaakt met een monomachine. Rest is MD(ook de bass ja)

Jaja Roonan, nu weten we het wel over je supercheapo UW deal en blauw scherm toch? hehe :D

Ik zie nu al weer 2 mensen met een Sherman Filterbank 2 ver^%^me. Ik twijfel zo om een analoog filter te kopen.
 
wel, het staat jullie vrij me met enige geluidsvoorbeelden volledig te overtuigen wat het UW verhaal betreft...
 
Back
Top