Logic 9 eerste ervaringen

Herbert Boland

Stamgast
Lid sinds
12 september 2003
Berichten
156
Als long time Logic-gebruiker (sinds 2.5) wil ik proberen wat ervaringen weer te geven nu ik er een project mee heb gemixt. Ik hoop dat anderen aanhaken. Ik werk op iMac dual core 2.4.
1. Stabiel. Geen crashes. Wel even een zandlopertje als je met Flex Time-tool hebt gewerkt en dan wil knippen. De hele bediening lijkt snappier, strakker. Nog geen spikes gehad, load wordt over de cores verdeeld. Geen foutmeldingen op plugins, de installatie ging zonder een wanklank. De externe plugins die ik probeerde werken allemaal.
2. Flex Time wordt voor mensen die veel met audio werken een geweldige time saver. En het is als creatief tool ook geinig. Ik vind het wel jammer dat we nog steeds moeten wachten op iets als Flex Pitch. Dan kun je ook die ene valse noot wegmuizen.
3. Audio naar EXS is een geweldig creatieve tool. 1 klik en je hebt een audio take / riff in de sampler gezet. Alleen je fantasie is dan nog je beperking. Het heeft mijn interesse in de EXS weer opnieuw gewekt.
4. Amp designer is grafisch erg mooi maar ik vraag me af hoeveel nieuws het is tov 8. Het pedalboard is wel erg leuk omdat je een giga hoeveelheid kapotmaak-effecten hebt om willekeurig aan elkaar te hangen.
5. Bounce in place, ook een handige time saver. Hij pakt automatisch een effect tail mee. Slim gedaan.
6. Menustructuren efficienter. Voor bestaande gebruikers niet altijd even handig omdat je vaak blind een functie wist te vinden. Maar voor nieuwelingen moet het nu veel logischer zijn. De rechtermuis-toets geeft op veel plekken context-mogelijkheden. Qua usability een flinke stap vooruit.
7. Op heel veel plekken kom je nieuwe mogelijkheden en verbeteringen van de workflow tegen. Eigenlijk teveel om te noemen.
8. De geweldige doos+verpakking van LogicPro8 is bij versie 9 tot een iLife-setje gekrompen. De manual moet je nu volledig online bekijken.
9. Nog een kleine teleurstelling: de audio editor is nog steeds dezelfde. Ik vind het een onhandig ding. Ik ben Soundforge gewend en die mis ik nog steeds. Maar ja, alleen op pc he, doodzonde.

Ik noem nu heel veel dingen niet omdat ik er nog niet mee heb gewerkt, zoals Soundtrack, Mainstage en de functies Audio Quantize, Varispeed, Drum Replacer, Selective track import etc etc. Of de loop en sample content is uitgebreid weet ik ook niet. Schijnt van wel. Er komt zo'n bak dvd-schijfjes mee... Voor mensen die productiemuziek maken hoef je al bijna niet meer verder te zoeken: alle stijlen zitten erbij.

Al met al voelt de upgrade bijzonder solide aan. Voor nieuwelingen is dit pakket een absoluut koopje. Voor bestaande gebruikers is de 199 veel geld. Maar kijkend naar de tijd die je bespaart in compen van takes en rechttrekken van slordige frasering heb je het er zo uit. Voor mensen die vrijwel niets met audio-opnames doen is deze upgrade wellicht minder vanzelfsprekend.

Benieuwd naar ervaringen van anderen.
 
Overstap 8 naar 9

Overstap 8 naar 9

Ik zit te overwegen om over te stappen van 8 naar 9.

In 8 loop ik tegen een aantal dingen aan.

Ik kan per channel geen mono output selecteren.

Als ik hardware op een insert gebruik en ik druk op solo is me signaal weg.

Latency berekening met hardware. (fx en insert) Zodat intern alles sync blijven lopen.

Is dit bijvoorbeeld in logic 9 opgelost?

Welke update is slim voor me om aan te schaffen? ik maak gebruik van studio 8, ik vind de plugins tegen vallen die je bij logic krijgt. Dus welke functies zitten er niet in de express versie?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb laatst een paar uurtjes met logic 9 lopen spelen. Er viel me eigenlijk niets negatiefs op, maar ik moet er bij zeggen dat ik er nog niet erg diep in ben gedoken. Dat nieuwe virtuele pedalboard is inderdaad erg vet en die amp modeler vind ik wel degelijk een vooruitgang ten opzichte van die uit logic 8.

Ik heb ook geprobeerd dat mainstage te check maar die loopt steeds vast, geen idee waarom... :erm:
 
@djberjo: Als ik me niet vergis kun je Logic 9 een maand of zo proberen voordat je hem activeert. Misschien een idee. Moet je wel ergens een dvdtje op de kop tikken.
 
Ja dat zou ik eventueel kunnen doen.

Want het latency + solo probleem vind ik erg irritant tijdens het mixen.

Ik hoop dat dit is opgelost.
 
Ik zal nog even bij 8 blijven gezien het feit dat ik eerst een Intel Mac zal moeten aanschaffen en dat is vooralsnog niet nodig. De Dual 2.3 doet wat ik wil. Ik zou het voor mijn Macbook kunnen doen, maar goed dat even terzijde.

Ik vind die stompbox collectie wel een leuke toevoeging. Evenals het samplen naar EXS.

Daarnaast had ik eigenlijk wel een nieuwe EXS sample-pakket verwacht en niet alleen een extra Jampack.
 
Varispeed is ook erg goed moet ik zeggen mits je natuurlijk binnen redelijke marges blijft, maar verrassend praktisch imo.
 
Back
Top