909 mod's/repair

ralph

Stamgast
Lid sinds
19 november 2002
Berichten
188
Locatie
The Plague
Heeft iemand wel eens zitten klooien in een 909?
In de gekopieerde service manual die ik heb staan allerlei aanpassingen en verbeteringen(zie ook http://mitglied.lycos.de/raf909/) die ik zou willen uitvoeren.(ik heb een erg vroeg serienummer, dus er valt nog wel wat te verbeteren)

Heeft iemand dit hier weleens gedaan. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen voordat ik er aan begin.
Levert het bijv. genoeg op tov de moeite enz.

Ik overweeg ook wat mods uit te voeren (zoals die op http://www.colinfraser.com/tr909/909mods/909mods.htm), heeft iemand die wel eens uitgevoerd?

Verder nog 1 vraagje:
Weet iemand of er ergens een supply van spare parts ed. is? Zoals chips, pots, knoppen etc....???
 
ik d8 dat zoe de synth maker was hierzo ;)
maar heeft roland die dingen zelf niet op voorraad?
 
ik ben zeker geen synth maker. ik houdt er wel van om alles open te maken en te proberen fixen enzo, maar echt verstand heb ik er niet van.
Zo heb ik ooit mijn axxe gestemd(wat een kl##e job), maar dat is inmiddels weer hard nodig, en ik kijk er niet echt naar uit.
Ik ga deze week roland maar eens benaderen ja...
 
er zitten tussen de eerste en de laatste 909 machines aardig wat aanpasingen

om wat op te noemen

eprom versie (vesrie 0 , 1 en 2 heb je)
reset (zenner diode)
tapesync (div aanpassingen)
rimshot (div aanpassingen)
hihat (div aanpassingen)
rimshot trigger out (div aanpassingen)
op het din jack board (div aanpassingen)
tom noise (div aanpassingen)
tom div aanpassingen)
voiceboard (div aanpassingen)

in deze circuits hebben ze verbeterende aanpasingen aangebracht waardoor de 909 stabieler word en de geluiden wat beter klinken (of niet dat is je eigen oordeel)

het is veel vervangen van div weerstanden en condensators en alle onderdelen hiervoor zijn standaard te koop
 
Zorgvuldig..

Zorgvuldig..

Als je zorgvuldig te werk gaat zijn die aanpassingen zonder veel risico en/of moeite uit te voeren. Zelf heb ik een van onze 909's omgebouwd van 110 naar 220V (écht een hele kleine aanpassing).. en een van onze 303's heeft al menig maal onder de soldeerbout gelegen (voeding gerepareerd, geheugenprobleem verholpen, potmeters vervangen, switches vervangen, bass-response mod uitgevoerd).

Als je maar zorgvuldig te werk gaat.. en weet wat je doet.. ;)
 
Bedankt voor de info allemaal.

@craz: ik moet inderdaad ook nog de voltage omzetten, heb nu een converter ertussen.
 
Als je iets weet ben ik daar ook graag van op de hoogte! Schijnen behoorlijk schaars te zijn.



gr. Mario
 
Back
Top