TR 909 BD repair

Zoltar_Basjer

Power out
Lid sinds
16 oktober 2006
Berichten
359
beste SF'rs,

Ik heb een TR-909 gekocht met een defect in de BD.
TR ligt momenteel volledig open en is ontmanteld om alle onderdelen goed te kunnen reinigen en overal bij te kunnen (zie foto's). Ondertussen is dit al
gebeurd en ligt hij te wachten! Ik heb gezien dat er al enkele threads waren over de mods van de 909 BD, waar enkele interessante zaken in staan en het BD circuit een stuk behandeld wordt!

Nu, wat loopt er mis!
De BD heeft een te hoge tuning en klinkt als een noot uit een "synth"! Tune pot reageert ook niet meer! De rest: Level, attack en decay reageren wel als eraan gedraaid wordt! Klinkt alsof de tune "naar boven" wordt opgetrokken door koude las of een kapot component. Hoor audio fragment!! (komt nog)

Wat is er al gebeurd!
- opengemaakt en gekuist
- met soldeerbout aantal lassen overlopen
- algemene voedingsspanningen gecontroleerd van het BD circuit
- Ground van het BD circuit bekeken.

Op het programma!
- Nalopen van de voedingen en de aardes van de aparte componenten, tune pot
- Nameten van de golfen die opgenomen zijn in de SM
- Hopelijk herstellen en controleren
- Midi checken: kijken of er 2 outs ondersteund worden (blijkbaar niet altijd het geval) en dit eventueel verhelpen.
- Alles terug dichtgooien

Ik vermoed dat de fout zich in blok 6 bevindt zoals vermeld op het schema van Colin Frasser, waar ook de tune pot op inwerkt.

http://www.colinfraser.com/tr909/909mods/bassdrum.jpg

Nu bij de ENV3 staat er geen golf vermeld zoals bij de andere (ENV1 en ENV2), wel staat er een T in een cirkel bij! Iemand een idee wat dit symbool betekent? Terre, zal wel niet zeker? :D Verder nog niets over gevonden! Triangle wave?

Verder is dit mss een fout die verschillende mensen hier al hebben meegemaakt? En die de oplossing kunnen aanreiken voor dit probleem?

Verder heeft de 909 al een herstelling achter de rug voor de volumeknop die "doorgeduwd" is geweest waardoor het bord gekraakt is. Dit probleem werd al gefikst en kan je terugvinden op de voorlaatste foto!

Hopelijk kan iemand me verder op weg helpen!
 

Attachments

  • TR 909-1.jpg
    TR 909-1.jpg
    429,3 KB · Bekeken: 157
  • TR 909-2.jpg
    TR 909-2.jpg
    499,6 KB · Bekeken: 116
  • TR 909-3.jpg
    TR 909-3.jpg
    436,1 KB · Bekeken: 120
  • TR 909-4.JPG
    TR 909-4.JPG
    380,4 KB · Bekeken: 118
Rond VR2 en R57 lijkt mij inderdaad ook het meest voor de hand liggen. Die trekken de tuning naar massa dus als hij veel te hoog is en de tune pot reageert niet... Misschien maakt de loper van de trimmer wel gewoon geen contact meer.
 
Thx voor de reply! :biertje:

ben dus ook op zoiets aan het denken, link nr Colin geplaatst omdat het schema mooi opgedeeld is in de verschillende blokken. Hier een veel duidelijkere pdf, hogere resolutie! *D

http://www.vintageplanet.nl/servicemanuals/Roland/TR-909_SERVICE_NOTES.pdf

of idd naar massa! :stupid

Niemand die weet waar de T in de cirkel voor staat? Wss ongelofelijk domme vraag! :engel:

Nu 1st:
- alles terug aansluiten, audio maken, Zal 1 bestand zijn, waar ik 1 per 1 aan knoppen zal draaien, zodat alle instellingen passeren!
- solderen R57, C9, D7, R21, R26, R27, wss al een deel gedaan!
- uitsolderen VR2, tune pot, openleggen, checken en kuizen!
- alles terug samen en nog 1s luisteren

Zal eerst eens kijken vo de audio!
Tot straks! :D
 
Ik in eerste instantie VR2 even doormeten voordat je die er helemaal uitsoldeert. Je ziet dan snel genoeg of de loper nog contact maakt of niet. Als hij het gewoon doet bespaar je jezelf weer wat werk.
 
VR2 reageert goed, weerstand van 0 tot 94k, klopt met SM!

Thx, dat weten we dan ook al weer! :okdan:
 
Op één van de foto's zie ik volgens mij een flinke barst in een printplaat.
Dat kan nooit goed gaan natuurlijk,...

Je hebt het erover dat er eea is doorgesoldeerd: Is dat wel goed gegaan ?
Het is namelijk ongelovelijk wat ik soms onder de vingers gedrukt krijg.
 
Op één van de foto's zie ik volgens mij een flinke barst in een printplaat.
Dat kan nooit goed gaan natuurlijk,...

Je hebt het erover dat er eea is doorgesoldeerd: Is dat wel goed gegaan ?
Het is namelijk ongelovelijk wat ik soms onder de vingers gedrukt krijg.

maakt toch niet uit hoe het er uit ziet, er zijn twee opties het is te maken of niet. al dat spul is meer dan 25 jaar oud. toen zag ik er ook nog goed uit. zonder rimpels.
 
jep, idd! Weet ik niet zeker?! :D

Heb zelfs nog nooit gezien dat je zo baantjes herstelt! :frons:
Alles ziet er wel goed uit en is blijkbaar herstelt door erkend roland center of door roland zelf, zei de verkoper. Ik weet het dus niet!
Wat ik opmerkelijk vond is dat er blijkbaar door de vorige eig een probleem met de snare was, en dit is de herstelling waar ik over praat. Maar in het SD circuit heb ik niets kunnen vinden van een herstelling.

Ik vermoed dat dit bij de vorige vorige eigenaar gebeurt is.

De kraak in het PCB is wel aan de andere kant van het BD circuit; maar dit wil natuurlijk niets zeggen!

lol, frappantste vb:

http://users.skynet.be/bk318113/303/

ergens onder het midden!
 
BD is analoog circuit, dit is 99% zeker te maken, denk ik! Anders had ik hem niet gekocht! ;)

Kraak in printplaat heb ik pas gezien als ik hem thuis opengelegd heb, dit soort dingen zie niet onmiddelijk. Kan me wel wat voorstellen wat je allemaal binnenkrijgt, is hier ook speciale thread over! Zeker als het je werk is zoals bij jou! Krijg je profi materiaal binnen die wss volledig afgeragd wordt tijdens optredens!
 
ik weet vrijwel zeker dat ik jou 909 jaren geleden ooit eens in handen heb gehad voor een reparatie en dat valt mij op aan de gebroken print.

volgens mij kan je de storing van je BD zo vinden met een scoop
 
hopelijk kan ie snel weer Kicken!

Thx, Maak hier maar eens een Hardcore Kick mee! :duivels:
Hoor bijlage!

Apparaat moet gewoon weer helemaal gaan werken.
Ik vind het een superbak :okdan:

Jep, wat wel leuk is in vgl met de 808 is dat je alle instrumenten tegelijk real-time kan opnemen, bij 808 is het instr per instr.

ik weet vrijwel zeker dat ik jou 909 jaren geleden ooit eens in handen heb gehad voor een reparatie en dat valt mij op aan de gebroken print.

volgens mij kan je de storing van je BD zo vinden met een scoop

Leuk!! :okdan: Wat heb je gerepareerd als ik zo nieuwsgierig mag zijn! :engel:

Wel ik wil ENV3 nameten maar ik weet niet welke golf ik daar moet meten? :?



Nu hierbij een mp3, startinstellingen alle pots in de midden, eerste 10 sec tune pot 10->0->10->20->10, volgende 10sec attakt =schema, laatste 10sec decay =schema! attakt hoor je ook niet zo goed, hangt een beetje van de andere knoppen instellingen af! Maar je kan het wel zien op de golfvorm als je hem opent! denk ik! 8) evenals de decay!

:koffie:
 

Attachments

  • TR 909 BD.mp3
    1,3 MB · Bekeken: 105
och jah, nog mss meegeven, BD zonder ACC, BD met ACC, maar dat hadden jullie wss wel al gehoord! :okdan:
 
geen nuttige post meer? :D

14X geluisterd en niemand die iets zegt! Moet ik dit nummer uitbrengen!!??
Onder het motto hier op SF: als er bijna niemand reageert is't goed?! :P

Tune probleem zeker? ;)
 
Back
Top