Tr-909 Mod

Frenkel

paars paard
Lid sinds
26 april 2004
Berichten
1.032
Locatie
Thuis
Ik zit er aan te denken om bij mijn Tr-909 de tune depth mod te doen, welke op http://www.colinfraser.com/tr909/909mods/909mods.htm staat..
Ik heb mezelf aangeleerd om het een en ander met een soldeerbout te kunnen doen, door middel van wat experimentjes en onder andere een bouwkitje, dus een beetje solderen kan ik wel..
Probleem is alleen dat ik verder niet echt kennis bezit qua electronica..
Nu zijn op zich alle mods die daar staan me duidelijk, omdat ze gewoon goed uitgelegd staan, alleen begrijp ik nu net die mod die ik wil niet helemaal..

dit is het totale verhaaltje;

If you refer back to the schematic, you'll see the Tune envelope (ENV 3) generated on C9 passes through IC12A before it reaches what is essentially a control voltage input for the oscillator at the junction of R29 and R31.
This voltage can't fall to 0v, or the oscillator would cut-out altogether. So R27, the 1.5M resistor at the negative input of IC12A, adds a fixed voltage offset to the output of IC12A which sets the minimum frequency of the oscillator. This means we can't vary the tune depth just by putting a potential divider between the output of IC12A and the oscillator control input, or by making the gain of IC12A variable.
To get round this, I removed R27, and restored the effect of the offset voltage at the CV input with a pair of 1Meg resistors to both the positive and negative inputs of IC12B - at the other ends of R29 and R31. These 1M resistors come from the -15v supply.
This alters the circuit so that IC12A is providing an envelope voltage that now falls all the way to 0v. So we can change the amount of pitch sweep with a potential divider, or by making the gain of IC12A variable (replace R28 with a pot). I used a 10k pot as a potential divider, as I didn't have a suitable pot to replace R28 (the gain setting resistor of IC12A).
To break the link between the output of IC12A and the oscillator control input, I removed the two resistors R29 and R31, and replaced them with new resistors of the same value soldered to the pads by one lead each, and then connected together by their other.

Ik snap het helemaal tot aan het laatste stukje over de potential divider.
Als ik R28 vervang door een potmeter met dezelfde waarde, dan hoef ik me neem ik aan niets van die potential divider van 10k aan te trekken..?
Verder begrijp ik het laatste stukje niet geheel..

Zou iemand me hier iets meer duidelijkheid over kunnen verschaffen..?
 
Het is dus eerst niet mogelijk om de tune depth te veranderen door alleen een potmeter tussen de ic12a output en de osc control input te zetten OF! een potmeter op r28 te zetten. Maar zodra je r27 eruit soldeert is dit dus wel mogelijk.

optie 1Nu heeft hij dus een 10K potmeter tussen de ic12a output en de osc control input gezet om de tune depth te kunnen veranderen omdat hij geen passende potmeter had voor r28

optie 2 Maar je kan dit dus ook doen door r28 eruit te solderen en daar een wel passende potmeter tussen te zetten (welke waarde je daarvoor nodig hebt kan ik dus niet in het verhaal vinden maar ik ga er vanuit dat die potmeter in minimale stand de zelfde weestand zou moeten hebben als de weerstand die je uit r28 heb gesoldeert, maar pin me er niet op vast)


Dit maak ik eruit op. Die ic12a output en osc input kan ik op mijn printplaat zoiezo al niet vinden en ik vind het ook onduidelijk aan de hand van de foto's waar die output van ic12a en input van osc input zouden zitten, en daar ik geen printplaat belettering heb helaas zou ik zelf r28 eruit trekken en daar een potmeter op solderen. Misschien is het verstandig om patat met te raadplegen want volgens mij heeft hij alle bd mods gedaan.


Ik heb zelf de tune extend en de decay extend mods al gedaan en vind vooral de decay mod lekker, de tune extend mod (ik heb de simpelere versie gedaan dus het minimale bereik word helaas ook vergroot) vond ik wat te radicaal. Dus heb ik die met een verleng kabeltje buiten de 909 behuizing gemaakt.
Dit heb ik gedaan omdat de kleinste condensator die ik kon vinden de minimale stand van de tune knop al verder bracht als de maximale stand van de tuneknop zonder de mod, dus zou ik met een permanente mod het originele bereik niet meer kunnen krijgen, dus nu kan ik buiten de tr 909 case kiezen voor geen condensator, of wel.

Ook kan ik er zo eenvoudig een grotere condensator aanhangen voor een nog extremer bereik.


Post even geluids voorbeelden als je klaar bent, ik ben wel benieuwt.

En misschien een idee om hem aan dit topic http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=72859&highlight=909+mod toe te voegen, dan staan de mods mooi bijmekaar.

succes :okdan:
 
Thanx voor je reactie..! Ik heb patat met even een berichtje gestuurd.. :biertje:
Even afwachten dus.. Als ik de mod gedaan heb zal ik zeker even een mp3'tje posten..
 
@Dj Ruffryder: Ik zal maar hier antwoord geven op je vragen, zodat iedereen er z'n voordeel mee kan doen. (mits ik het snap natuurlijk, en nu is dat nog niet helemaal het geval)
Dit is overgens de enige mod die ik niet gedaan heb, omdat ik deze niet helemaal snap. Maar het begind al wat duidelijker te worden.

Deze mod zorgd ervoor dat envelope 3 de pitch van de oscillator meer beinvloed dan standaard. De pitch kan dus hoger dan eerst. Het lijkt mij een van de meest bruikbare mods.
tune-depth.jpg

Volgens mij moet de mod zo:
-R27 weghalen.
-2x 1M weerstanden op de beide ingangen van IC12b. Dit zijn de meest linkse weerstanden op de foto.
-R28 vervangen door 300K (of vervangen door pot van 300K. Dit is de 2e optie) Dit is de bovenste weerstand op de foto.
-R29 en R31 verwijderen en vervangen door 2x 100K (zelfde waarde, maar vervangen maakt de mod makkelijker uitvoerbaar). Deze 2 weerstanden soldeer je aan 1 kant aan elkaar, hier komt de 10k pot aan. En de andere uiteinden soldeer je terug op de ingangen van IC12b. Dit zijn de 2 rechtse weerstanden onder de bovenste weerstand op de foto. (De 2e optie is deze weerstanden te laten zitten en R28 te vervangen door een 300k pot)
-De midelste poot van de 10k pot gaat op de 2 aan elkaar gesoldeerde 100k weerstanden.
-De poot aan de "clockwise" kant van de pot gaat naar de plek waar de andere kant van R31 zat. (dit is de uitgang van IC12a)
-De "anti clockwise" poot gaat naar de 0V van de 909. Dit kan een vierkant soldeer eilandje zijn voor de afscherming van een pot, zie foto hieronder.
gc1.jpg

Is de tune diepte niet genoeg, dan vergroot je R28 naar 500K (of neem een 500k pot voor de 2e optie). Het kan dan mischien nuttig zijn om C9 iets te verkleinen, maar experimenteren is noodzakelijk.

Dat is alles.

En geen gaten in je 909 maken!
 
jurrie ....benje nogsteeds ronline
ajoooo heb morgen de add 20 ibanes


@Dj Ruffryder: Ik zal maar hier antwoord geven op je vragen, zodat iedereen er z'n voordeel mee kan doen. (mits ik het snap natuurlijk, en nu is dat nog niet helemaal het geval)
Dit is overgens de enige mod die ik niet gedaan heb, omdat ik deze niet helemaal snap. Maar het begind al wat duidelijker te worden.

Deze mod zorgd ervoor dat envelope 3 de pitch van de oscillator meer beinvloed dan standaard. De pitch kan dus hoger dan eerst. Het lijkt mij een van de meest bruikbare mods.
tune-depth.jpg

Volgens mij moet de mod zo:
-R27 weghalen.
-2x 1M weerstanden op de beide ingangen van IC12b. Dit zijn de meest linkse weerstanden op de foto.
-R28 vervangen door 300K (of vervangen door pot van 300K. Dit is de 2e optie) Dit is de bovenste weerstand op de foto.
-R29 en R31 verwijderen en vervangen door 2x 100K (zelfde waarde, maar vervangen maakt de mod makkelijker uitvoerbaar). Deze 2 weerstanden soldeer je aan 1 kant aan elkaar, hier komt de 10k pot aan. En de andere uiteinden soldeer je terug op de ingangen van IC12b. Dit zijn de 2 rechtse weerstanden onder de bovenste weerstand op de foto. (De 2e optie is deze weerstanden te laten zitten en R28 te vervangen door een 300k pot)
-De midelste poot van de 10k pot gaat op de 2 aan elkaar gesoldeerde 100k weerstanden.
-De poot aan de "clockwise" kant van de pot gaat naar de plek waar de andere kant van R31 zat. (dit is de uitgang van IC12a)
-De "anti clockwise" poot gaat naar de 0V van de 909. Dit kan een vierkant soldeer eilandje zijn voor de afscherming van een pot, zie foto hieronder.
gc1.jpg

Is de tune diepte niet genoeg, dan vergroot je R28 naar 500K (of neem een 500k pot voor de 2e optie). Het kan dan mischien nuttig zijn om C9 iets te verkleinen, maar experimenteren is noodzakelijk.

Dat is alles.

En geen gaten in je 909 maken!
 
-R27 weghalen.
-2x 1M weerstanden op de beide ingangen van IC12b. Dit zijn de meest linkse weerstanden op de foto.
-R28 vervangen door 300K (of vervangen door pot van 300K. Dit is de 2e optie) Dit is de bovenste weerstand op de foto.
-R29 en R31 verwijderen en vervangen door 2x 100K (zelfde waarde, maar vervangen maakt de mod makkelijker uitvoerbaar). Deze 2 weerstanden soldeer je aan 1 kant aan elkaar, hier komt de 10k pot aan. En de andere uiteinden soldeer je terug op de ingangen van IC12b. Dit zijn de 2 rechtse weerstanden onder de bovenste weerstand op de foto. (De 2e optie is deze weerstanden te laten zitten en R28 te vervangen door een 300k pot)
-De midelste poot van de 10k pot gaat op de 2 aan elkaar gesoldeerde 100k weerstanden.
-De poot aan de "clockwise" kant van de pot gaat naar de plek waar de andere kant van R31 zat. (dit is de uitgang van IC12a)
-De "anti clockwise" poot gaat naar de 0V van de 909. Dit kan een vierkant soldeer eilandje zijn voor de afscherming van een pot, zie foto hieronder.
Allereerst hartstikke bedankt voor de reactie!
Als ik het dus goed begrijp, en ik zou voor optie 2 gaan..
Dan hoef ik alleen;

- R27 weg te halen..
- 2x 1M weerstanden op de beide ingangen van IC12b.
- en R28 vervangen door een potmeter van 300K..

Heb ik dit zo juist, of zie ik toch iets over het hoofd..?
 
Overigens ziet optie 1 er nu na nader bekijken ook wel gemakkelijk uit.. Maar optie 2 lijkt me eenvoudiger.. Wat zou het verschil tussen beide opties zijn?
 
leuk

Ik ben benieuwd hoe hij er voor klinkt, en er na. post eens een stukje.
 
Allereerst hartstikke bedankt voor de reactie!
Als ik het dus goed begrijp, en ik zou voor optie 2 gaan..
Dan hoef ik alleen;

- R27 weg te halen..
- 2x 1M weerstanden op de beide ingangen van IC12b.
- en R28 vervangen door een potmeter van 300K..

Heb ik dit zo juist, of zie ik toch iets over het hoofd..?
Helemaal juist.

Overigens ziet optie 1 er nu na nader bekijken ook wel gemakkelijk uit.. Maar optie 2 lijkt me eenvoudiger.. Wat zou het verschil tussen beide opties zijn?

Bij optie 1 verzwak je het level van de envelope met een spannings deler (pot van 10k), vandaar ook dat R28 verhoogd moet worden.
Bij optie 2 maak je een regelbare versterking van de envelope met IC12b. Probleem hierbij is de pot van 300k, die is niet/heel erg moeilijk te krijgen.
Edit: Je kan ook een 250k pot met een 50k weerstand in serie gebruiken. Je hebt dan niet zoveel regelbereik als met optie 1.
 
Laatst gewijzigd:
Helemaal juist.



Bij optie 1 verzwak je het level van de envelope met een spannings deler (pot van 10k), vandaar ook dat R28 verhoogd moet worden.
Bij optie 2 maak je een regelbare versterking van de envelope met IC12b. Probleem hierbij is de pot van 300k, die is niet/heel erg moeilijk te krijgen.
Edit: Je kan ook een 250k pot met een 50k weerstand in serie gebruiken. Je hebt dan niet zoveel regelbereik als met optie 1.

Oke dan, hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg..:biertje: Ik denk dat ik er komend weekend even aan ga zitten als ik er tijd voor heb..
 
Vanmiddag ben ik er mee aan de slag gegaan.. Ik ben heb uiteindelijk optie 1 uitgevoerd (met die 10k pot)..
En de operatie is succesvol gegaan!! :L Ik was nooit echt tevreden met de attack in de kicks van mijn 909, die miste net wat power vond ik altijd, wat nu door deze mod dus verholpen is :okdan:
Ik ben er blij mee, en de mod zelf viel op zich reuze mee, alleen was het even zoeken omdat bij mijn 909 ook geen opdruk met beschrijving zat..

Ik zal morgen even een klein mp3tje posten met hoe het nou precies klinkt als ik aan die pot draai.. Nu eerst even een paar lekker koude paters wegwerken :mega:
 
En bij deze nog het geluidsvoorbeeldje van wat het precies doet..

Patat Met schreef:
En geen gaten in je 909 maken!
Ik zou niet durven.. Ik heb alles gewoon mooi binnenin weggewerkt, heb hem nu afgesteld op de manier zoals ik het liefst heb...
 

Attachments

  • 909 Tune Depth Mod.mp3
    1,6 MB · Bekeken: 101
Back
Top