Ruis: hoeveel is normaal?

Bbarten

Nieuwkomer
Lid sinds
6 oktober 2008
Berichten
8
Hoi!

Vorige week heb ik een setje KRK Rokit 5 G2's gekocht. Bevalt goed, ze hebben wel een hoorbare ruis met je oren op zo'n 30 cm afstand van een monitor. Helaas heb ik geen DB meter; maar is dat normaal bij actieve nearfield speakers?

Groeten,
Bas.
 
lijkt me niet dat dat aan je boxen ligt.... Als je het volume zachter zet, wordt dan de ruis ook zachter?

denk eerder aan rotte kabels, aardingsproblemen of spullen die gewoon van zichzelf ruisen. Misschien kon je dat eerder niet horen, maar met je nieuwe monitors wel
 
Ik heb er ook problemen mee gehad in een dicht bekabelde studio, heb toen gebalanceerde kabels gebruikt en toen was het weg.
 
Ik heb er zelf ook last van. De gain op de monitors staat laag, en heb gebalanceerde kabels. Heb er pas echt last van als ik de master volume van m'n geluidskaart voor meer dan de helft opendraai, dus misschien ligt het probleem daar wel...
 
Hey,

De ruis is er ook als ik geen input naar m'n monitors stuur. En de ruis is constant, dus wordt niet meer of minder als ik de output van m'n audio interface verhoog of verlaag.

Achterop m'n KRK's zit een volume draaiknop, die staat nu op 0db. Ruis wordt niet hoorbaar meer of minder als ik die naar +3 of -32 draai.

Misschien toch iets met de aarding; hoewel het allemaal wel op een geaard stopcontact zit.

Groeten,
Bas.
 
Goedkope KRK's hebben een heel goed ontwerp, maar de uitvoering daar wordt het geld verdiend zeg maar *kucht* Typisch Made In China verhaal.

Ik heb ook wat problemen met mijn eerste generatie RP-5's, voedingsstekker die niet blijft zitten, na verloop van tijd krijg ik wat statisch geluid op de speakers als ik ze lang aan laat staan, dat soort dingen.....dus ik zou zeker niet uitsluiten dat er gewoon iets mis is met de speakers!
 
Ik zie het probleem niet zo. Mijn Tannoy Precision 8 D actieve monitors hebben ook een zeeeer zachte ruis als je je oren heel dichtbij de speakers houdt, en dan bedoel ik dus ook wanneer de inputs nog niet zijn aangesloten. Maar als je gewoon op je luisterpositie zit, ongeveer op één meter afstand, kan ik het echt niet horen, en al helemáál niet als je er geluid door afspeelt. Dat beetje ruis valt toch niet op tijdens het monitoren van je muziek?
Volgens mij hebben bijna alle actieve monitors wel een heel klein beetje ruis (selfnoise). Kan je bij jou de ruis ook op je luisterpositie duidelijk horen? Alleen dan lijkt me dat er iets mis is.
 
Hoi!

Vorige week heb ik een setje KRK Rokit 5 G2's gekocht. Bevalt goed, ze hebben wel een hoorbare ruis met je oren op zo'n 30 cm afstand van een monitor. Helaas heb ik geen DB meter; maar is dat normaal bij actieve nearfield speakers?

Groeten,
Bas.

Zoals ook ChampionSound zegt, hoe zit het op 1m?
Als je het daar niet hoort, maakt het toch niet uit?
 
Back
Top