Dof geluid KRK5 G2; tips?

PaulB

Stamgast
Lid sinds
8 juli 2009
Berichten
215
Locatie
R'Dam
Hoi,
Ik heb een setje KRK Rokit 5 G2’s en heb een vraag m.b.t. de reden waarom het geluid slecht kan zijn.
Om te beginnen: ik werk op een zolderruimte van ca. 8x6m, volledig met gipsplaten en een laminaatvloer. M’n monitors staan op m’n bureau en zijn beiden ca vanaf 50cm geplaatst van een schuine muur (dus eigenlijk in een kruispunt van een dak).
De monitors zijn direct aangesloten op m’n Alesis io2 geluidskaart me jack kabels. Ik werk met name met vst’s/samples.
Het geluid wat uit m’n monitors komt als ik zelf muziek maak is erg dof (de bas lijkt alles te overheersen, zo is bijv. de snare bijna niet meer boven de kick uit te horen) en de verhoudingen van verschillende geluiden kloppen ook voor geen meter in vergelijking met wat ik door m’n koptelefoon hoor.
Overigens klinkt mijn eigen muziek goed (of moet ik zeggen anders?) door m’n koptelefoon (aangesloten op Alesis USB geluidskaart). Ook klinken de monitors goed als ik mp3’s “draai”.

Wat zou de reden kunnen zijn dat mijn eigen muziek zo slecht (qua geluid) klinkt:
- De plaatsing van de monitors?
- De accoustiek van de ruimte?
- Het feit dat ik op CD-kwaliteit opneem?
- Instellingen in Cubase LE?
- De gebruikte asio driver (van Alesis)?
- De geluidskaart zelf?

En wat zou ik eraan kunnen doen? Ik zit er in ieder geval aan te denken om de bureauopstelling te veranderen zodat m’n monitors in het midden van de ruimte staan en om ze op oorhoogte op standaards te zetten. Zou dat zoveel effect kunnen hebben?

Alvast bedankt voor jullie antwoord/tips. Groet.
 
Last edited by a moderator:
Experimenteren met de plaatsing van je monitors kan nooit kwaad. Maar als zoals je zegt de monitors goed klinken wanneer je andermans tracks draait, is het wellicht je brein die je een beetje voor de gek houdt. Is dit de eerste keer dat je je eigen werk op monitors hoort? Als je je eigen werk alleen op een koptelefoon gefabriceerd hebt, is het niet vreemd dat het op monitors niet klinkt zoals verwacht.
 
Kun je niet een voorbeeldje posten? Als je inderdaad eerst over je koptelefoon hebt gemixed, is het best mogelijk dat de verhoudingen gewoon niet juist zijn. Dan laten je monitors juist horen dat dit het geval is. Als de snare weggedrukt wordt door de kick lijkt dat al haast te betekenen dat je de kick veel te hard hebt ingemixed.
 
@Mann & Tin Foil Hats
Het is inderdaad m'n eerste set monitors.
Hetgeen wat ik hoor is nog ongemixt, dus gewoon midi met alleen de volumes ingesteld. En dat vergelijk ik met wat ik met dezelfde instellingen op de koptelefoon hoor. Ik begrijp wel dat monitors bedoeld zijn om de juiste mix te maken maar dit is wel een extreem verschil. Zo extreem dat het onmogelijk alleen m'n brein kan zijn...

@Ic3gl0vE
Eens. Overigens gaat het om professionele mp3's (bv. Prince of wat dan ook) en niet om "amateuropnamen" dus ik kan me heel goed voorstellen dat mijn mix niet zo klinkt maar zoals het nu klinkt is wel heel erg.. Het is ook niet zo zeer een harde bas en de rest die oke klinkt maar ook de verhoudingen gaan nergens meer over... vrij hoge patches die bijna niet meer te horen zijn, een bas die alles overheerst (zonder echt heel diep te klinken, meer zompig)..
 
ik heb hetzelfde probleem hoor en dat ligt zeker en vast niet aan je monitors maar wel aan je techniek :geslaagd:

probleem bij mij is dat inspiratie heel vaak pas opkomt als de zon onder is. wat me dus niet toelaat om 's nachts op de monitors te werken en dan is het noodgedwongen met de koptelefoon. dan stel je alles goed en de volgende dag klinkt het :kont: op de monitors
 
probleem bij mij is dat inspiratie heel vaak pas opkomt als de zon onder is. wat me dus niet toelaat om 's nachts op de monitors te werken en dan is het noodgedwongen met de koptelefoon. dan stel je alles goed en de volgende dag klinkt het :kont: op de monitors

Ja, dat overkomt me ook wel vaker :)

Ik denk dat het inderdaad aan je mix kan liggen, post een stukje kunnnen we eens meeluisteren...
 
Ik zit nu op het werk (en m’n werk is helaas niet m’n hobby) dus dat gaat niet lukken. (Daarnaast is het m’n eerste post hier op dit forum dus ik moet zowieso zien of het gaat lukken…)
Ik zal vanavond proberen een klein stukje met alleen drum op te nemen wat goed klinkt door m’n koptelefoon en wat slecht klinkt door de monitors met daarbij wat er naar mijn idee aan scheelt qua geluid…
Als meerderen dit zo ervaren, ligt het inderdaad niet aan iets technisch (zoals drivers, kaart etc) of akoestisch (grootte ruimte, stand bij schuine gladde muren) maar puur aan het wennen aan omgaan met monitors.

Overigens veel respons. Top!
 
Hoi,
Hierbij een stukje audio waarin de kick heel erg door komt en de rest (snare, clap etc) enigszins wegvalt. Door de koptelefoon klinkt het in balans, door m'n monitors .. tja.. dof en hol tegelijk? Het is moeilijk te omschrijven maar het klinkt in ieder geval volledig uit balans...

Toch de wondere hi-fi techniek van m'n koptelefoon? Of toch de reflectie van de muren, plafond, resonantie bureaublad etc? Ik gebruik een Sennheiser HD200. Als iemand nog ervaring heeft met een koptelefoon die qua geluid sterk overeenkomt met m'n monitors hoor ik het ook graag.

Groeten
 

Attachments

  • KRK audio.mp3
    941,8 KB · Bekeken: 84
Klinkt inderdaad wel wat dof, zowel door de koptelefoon als de monitors, dus aan de KRK's zal het niet liggen, eerder aan die HD200 dan...

Zowiezo nooit iets afmixen door de koptelefoon, is wel goed bruikbaar voor detail prutswerkjes bvb als je nog laat wil doorwerken en op een sequencer of zo een stukje aan het inspelen bent, maar een hele mix ?
Best is om beide te gebruiken en je mix ook door normale huis tuin en keuken speakertjes en systemen te beluisteren, dan komen de zwakke puntjes direct naar voren. Het moet gewoon overal klinken, zoniet zit er iets goed fout. Dat leer je niet zomaar in een paar weken, dat vraagt tijd en vooral veel mee bezig zijn, af en toe eens iets durven posten hier en bakken commentaar verwerken, nu ja, valt wel mee hoor, daar leer je het meeste van.

In de koptelefoon thread zie je geregeld een paar AKG types als meest geschikt naar voren komen, heb zelf een K141 maar die klinkt toch heel anders dan m'n monitors. Is goed om 's nachts door te werken maar een hele mix op maken dat valt achteraf altijd tegen, vooral als je het resultaat op monitors en andere systemen hoort.

Dus: veel vergelijken en jezelf blijven corrigeren. Ook altijd je mixen vergelijken met commercieel spul, want na korte tijd raken je oren gewend aan een bepaalde sound. Even tussendoor een CD'tje of MP3 beluisteren van je favoriete muziek en je oortjes staan weer getuned. Daarna direct je eigen mix ernaast en schrikken maar, of net niet :-)
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ben er nu wel redelijk van overtuigd dat het een kwestie van wennen aan een monitorgeluid is en van goed afmixen.

Wat me wel verbaasd is het volgende: het stukje ritme wat ik toegevoegd had was volledig ongemixed (op volumestanden na) dus totaal geen reverb, compressie of wat dan ook..., dat kale drumgeluiden dan zo slecht klinken... Maar ja, dat zal nou net wel de point zijn van afmixen :)
 
Back
Top