asio drivers (welke, wat, waar huh??!!!)

PaulB

Stamgast
Lid sinds
8 juli 2009
Berichten
215
Locatie
R'Dam
Hoi,
Ik heb een ietwat technische vraag die ik ook al onder audio+midi had gesteld maar daar kwam geen reactie; misschien heb ik hier meer geluk...

Ik heb een Alesis IO2 en vraag me af of je - na installatie van de Asio driver - er nog iets mee moet doen, verplaatsen bijvoorbeeld naar een bepaalde map.
Mijn vraag is getriggerd doordat ik zag dat ik op verschillende plekken dll-bestanden zie die op asiodrivers lijken:

Onder C:\Program Files\Steinberg\Asio:
asopdx.dll
asiodxfd.dll
asiomm16.dll
asiomm32.dll
asiomme.dll

Onder C:\Program Files\Pro-53\Bin:
NIASIO.dll

Onder C:\Program Files\Pro-53a\Bin:
NIASIO.dll

Onder Onder C:\Program Files\Steinberg\Cubase LE\Vstplugins
NIASIO.dll

En als klap op de vuurpijl onder C:\Program Files\Alesis\io2:
ceksio2.dll met als omschrijving USB ASIO Driver DLL

Daarnaast:
als ik in m'n config.scherm kijk naar de drivers van m'n "USB-audioapparaat" (de computer herkent 'm ook niet als Alesis io2 blijkbaar) zie ik een heleboel staan, waaronder ksuser.dll maar nergens het ceksio2.dll bestand want toch naar mijn mening de juiste driver zou moeten zijn.
Nou heb ik al een beetje gegoogled en er bleek dat het ksuser.dll bestand een driver is om een randapparaat zo latenct-vrij mogelijk met de computer te laten communiceren dus wellicht heb je die nodig naast het asio bestand maar dan nog zou ik ook verwachten in ieder geval het ceksio2 bestand te zien.

Tot slot is het wel zo dat wanneer ik in Cubase LE onder m'n Device setub/VST Multitrack zie staan bij ASIO driver "ALESIS IO2 USB ASIO" dus wellicht zit ik moeilijk te doen. Ook heb ik bij de juiste bufferinstellingen een kraakvrij geluid. Wel af en toe last van wat latency maar ik zit dan ook op een P4 te werken (binnen nu en een paar maanden een I7 :P)

Mijn vraag komt een beetje voort uit het feit dat muziek opgenomen met Cubase nogal slecht klinkt door m'n Rokit RP5 monitors. Alhoewel men mij hier al heeft verteld dat dat waarschijnlijk komt door het feit dat ik moet wennen aan een monitorgeluid en alhoewel ik dat ook wel wil aannemen, wil ik toch het zekere voor het onzekere nemen en elke andere (meer "technische") mogelijkheid uitsluiten (zoals dat de verkeerde drivers worden gebruikt om het audio geluid weer te geven).

Alvast bedankt!

Groeten,
Paul
 
de IO serie lijkt kut-drivers te hebben en support van Alesis is al even spannend...

probeer eens asio4all.com uit
 
dat weet ik ook niet. ben zelf nog newbie :)

maar ik vermoed van wel. maar haal er eerst die van Alesis af

trial and error
 
Thanks. Ik ga het een keer proberen maar voorlopig nog even niet. Ik ben net even snel door het asio4al forum heengegaan en daar werd ik ook niet vrolijker van... Nu lijkt alles min of meer te werken en het feit dat ik in m'n devices in Cubase wel de asio io2 als driver zie staan geeft me wel het idee dat die gebruikt wordt... Ik geloof dat je eerst de oude asio drivers moet verwijderen en ik ben enigszins huiverig dat ik meer verwijder dan ik weer zou kunnen herinstalleren... Desalniettemin, als er meer mensen wat meer weten over met name het kunnen vaststellen dat de je asio-drivers die je geinstalleerd hebr ook daadwerkelijk gebruit, dan hoor ik het graag.

Groeten van een al 24 jaar muziek makende newbie op pc/audio/asio gebied :)
 
Back
Top