Geluid MOTU 828 mkII USB valt weg

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Lid sinds
18 februari 2003
Berichten
3.931
Locatie
Leeuwarden
Hallo forumvrienden. :)

Afgelopen week heb ik een nieuwe MOTU 828 mkII USB gekocht en deze geïnstalleerd volgens de te hanteren procedure.
Nu heb ik echter het probleem dat mijn geluid wegvalt wanneer ik audio afspeel (een mp3 bijvoorbeeld) en daarnaast een andere applicatie gebruik, zoals Firefox of zelfs al bij Patience.
Hebben jullie enig idee waar dit aan ligt? Zelf weet ik namelijk niet waar dit probleem door wordt veroorzaakt.
De MOTU-website geeft ook geen antwoord op dit probleem.

Mocht het nog iets uitmaken, de enige USB-apparaten die in gebruik zijn, zijn de MOTU en een Cubase dongle.

Vriendelijke groet,

Marcel
 
hm..wazig. Dus je motu is ook je standaard audio device in Windows? Of heb je daar iets anders ingesteld?
Of gebruik je een mac? (Ik gok van niet..)

Meer info over je systeem en wat je precies in welke volgorde doet is wel handig om een antwoord te kunnen geven.
 
(ik ga er effe vanuit de je windows gebruikt) :Het kan te maken hebben met de sample rate van het audio dat afgespeeld moet worden. Als jij een mp3 tje hebt lopen in de mediaspeler dat 44.4 kHz is, en windows moet vervolgens geluiden afspelen die een andere samplerate hebben (zoals heel veel van die geluidjes in windows) dan moet de samplerate aangepast worden in je audio interface waardoor het geluid kan weg vallen. Kies in je configuratiescherm bij de "audio instellingen / tabblad: geluiden" voor geluidschema "geen geluiden". Misschien lost dit het probleem op.
 
En waarmee speel je dat geluidsfragment (mp3) dan af ?

Als je dat met cubase doet, moet je er rekening mee houden nog een vinkje "release audio in background" aan te vinken in de Cubase preferences (als ik me niet vergis)

Zonder dat vinkje blijft je audio niet doorspelen als je naar een ander venster gaat!

Als je gewoon met de media-speler iets afspeelt en naar een ander venster gaat, en dan gebeurd het, dan weet ik 't ook ff nie.
 
hm..wazig. Dus je motu is ook je standaard audio device in Windows? Of heb je daar iets anders ingesteld?
Of gebruik je een mac? (Ik gok van niet..)
Ja, standaard audio device. Ik gebruik een pc.
Meer info over je systeem en wat je precies in welke volgorde doet is wel handig om een antwoord te kunnen geven.
Windows XP + SP2
Pentium D 2.66GHz
Kloksnelheid: 2.66 GHz, 1GB

Wat bedoel je precies met volgorde?
(ik ga er effe vanuit de je windows gebruikt) :Het kan te maken hebben met de sample rate van het audio dat afgespeeld moet worden. Als jij een mp3 tje hebt lopen in de mediaspeler dat 44.4 kHz is, en windows moet vervolgens geluiden afspelen die een andere samplerate hebben (zoals heel veel van die geluidjes in windows) dan moet de samplerate aangepast worden in je audio interface waardoor het geluid kan weg vallen. Kies in je configuratiescherm bij de "audio instellingen / tabblad: geluiden" voor geluidschema "geen geluiden". Misschien lost dit het probleem op.
Het geluidsschema had ik al op "geen geluiden" gezet.
Het probleem doet zich overigens ook voor wanneer ik in Cubase SX3 een sessie afspeel (met overeenkomende bitrate van de MOTU).
 
Ik bedoel met volgorde zoiets als:
ingeladen project in cubase, speelt normaal af.
stop afspelen, ga naar een andere applet bv mp3 player
wil daar een file in afspelen..resultaat, ding speelt wel af maar geen geluid meer.
Maar dan jouw situatie dus.
 
Oh, op die manier. :D

Voorbeeld: ik speel een audioproject af in Cubase SX3 ("release ASIO in background" staat trouwens uit) en ik hoor gewoon de audio van mijn project. Als ik vervolgens bijvoorbeeld firefox opstart, naar Synthforum ga en een PB open, klapt het geluid eruit.

Ander voorbeeld: ik start mijn mp3-speler (foobar2000) op en speel een mp3 af (ik kan deze gewoon beluisteren). Vervolgens open ik een Windows-spelletje zoals Spider Solidaire. Ik druk in Spider op kaarten delen en verleg er een paar. De mp3 geeft nog steeds geluid. Vervolgens maximaliseer ik het venster van Spider en nu stopt het geluid.
 
euh..:confused: die ken ik nie..
Maar het lijkt erop dat het niet met cubase instellingen te maken heeft in ieder geval. Lijkt meer iets van een Windows probleem..
Motu drivers netjes geïnstalleerd?

Als je toevallig ook een onboard geluidskaart op je pc hebt, moet je die voor de leuk eens aanzetten (met een koptelefoon of speakers er aan geplugd) en als standaard audio device in windows configureren. Er is ook nog een optie daarbij die je moet aanvinken "alleen standaard apparaat gebruiken" of vergelijkbaar in het Engels.
Als je mp3 speler dan wel normaal blijft werken heeft het dus met de Motu te maken. Blijft het probleem bestaan dan ligt naar mijn idee binnen een andere onderdeel in Windows.
 
Hmz, de MOTU blijft dezelfde problemen houden. ;{

Ik heb de vorige installatie verwijderd en opnieuw alles geïnstalleerd. Stapsgewijs houdt dit in:
- MOTU staat uit;
- installatie cd-rom erin, Setup geselecteerd voor 32-bit Firewire/USB 2;
- setup speelt af en installeert de 6 drivers;
- voor de zekerheid start ik de pc ff opnieuw op;
- ik zet de MOTU aan;
- Windows geeft aan een nieuw apparaat te hebben gevonden. Dit vind ik raar want ik heb volgens de procedure zojuist de drivers geïnstalleerd, toch?
- Ik zet de MOTU uit en laat Windows automatisch de drivers installeren vanaf de cd-rom;
- ik start de MOTU op;
- hetzelfde probleem doet zich voor als ik reeds eerder had omschreven. Mijn geluid valt dus weer weg.
 
Ik kan me herinneren dat dat installeren van de Motu behoorlijk tricky was, en dit klinkt herkenbaar. Er is zon stappenplan wat je echt 100% moet volgen zonder de minste sporen van eigen initiatief.

Al op Unicornation gepost en gezocht?
 
Dat klopt wel hoor wat Windows zegt. Windows zegt: "heee iets nieuws...zou ik daar drivers voor hebben? Es kijke.." (en dan vindt ie de zojuist op schijf geïnstalleerde drivers....als het goed is!).

Ik zou dus zeggen dat je dus die Motu niet uit moet zetten wanneer Windows hem vind en rustig afwacht terwijl Windows zoekt. En die cd moet je voordat je de motu aanzet er uit halen, want die was al gebruikt om de drivers op de harde schijf te installeren.
 
Trouwens, als je het venster die het geluid deed stoppen weer sluit, of als je bijv. je Cubase of Foobar2000 weer naar voren haalt uit de taakbalk, komt het geluid dan weer terug ??

Heb je al geprobeerd je onboard sound-kaart weer ff te activeren om de Motu uit te sluiten, wat Elbee zei ? is een goeie tip.
 
Ik ben er achjter gekomen dat bij mij het probleem ligt in de combinatie van mijn VAIO, windows Vista en het gebruik van externe audio interfaces (zowel firewire als usb)

En aangezien mijn VAIO ongeveer het enige model is dat niet gedowngrade kan worden naar XP (dit model is nl. TE hightech en nieuw; zijn uberhaupt geen drivers voor XP voor verkrijgbaar) heb ik vandaag geregeld dat ik mijn geld terug krijg en ga voor een VAIO die wel gedowngrade kan worden naar XP.

Toch wel raar, maar je doet er niks aan... :-P
 
Oh ja, en voor de goede orde: bij mij ligt het wrs. aan een IRQ-conflict tussen mn grafische kaart en USB. Aangezien het toch weer tijd is om mijn pc te upgraden, kies ik een configuratie waarbij mijn MOTU wel werkt. Heb ieg de MOTU bij een vriend thuis op zijn laptop geïnstalleerd en daar werkte hij vlekkeloos. :)
 
motu 828 mk2 usb

motu 828 mk2 usb

Ik heb het probleem dat als ik in Cubase sx 3 in control panel de motu 828 kies dan loopt ie vast! Snap niet hoe het komt. Iemand
 
Welke versie van Windows XP heb je?
Windos XP Media Centre werkt moeizaam met sommige interfaces.
Ik heb dat gehad met een HP laptop en m'n FireBox. Stelselmatig plopjes en wegvallen van geluid..
Daarom overgestapt op een MacBook. Werkt vlekkeloos!
 
Back
Top