quifster
Gepokt en gemazeld
- Lid sinds
- 12 januari 2003
- Berichten
- 6.233
ben ik helemaal met je eens.ik vind dat je, ook al ben je toetsenist ipv pianist en heb je duizenden sound en spullen je je altijd zou moeten kunnen redden met EEN willekeurige bak. Of eigenlijk dat je altijd moet kunnen vertrouwen op je skillzzzzzzz en niet op je apparatuur. Dat valt dan weer onder speeltechniek in de bredere zin.
Maar dat heeft natuurlijk niet veel te maken met het klavier, ik beschouw zelf klavierkeuze een keuze met name gericht op de mogelijkheid om dynamiek in het spel te kunnen leggen zoals je het zelf bedoeld hebt.
Een toetsenistenrol in een band kun je met elk klavier wel vervullen als de nood aan de man is. En dan heb je gelijk, dan is een piano of rhodes sound over het algemeen wel voldoende om de set voldoende af te ronden.
Waar ik zelf moeite mee heb is als ik wissel van piano om dan exact het dynamische gevoel erin te leggen zoals ik het thuis zou spelen. Het komt allemaal wel in de buurt, maar het is het gewoon net niet. En ik ben ervan overtuigd dat je gelijk hebt dat dat komt omdat ik in die gevallen inderdaad te weinig meters (ervaring) heb op verschillende type piano's.
Zoiets beinvloedt enorm mijn keuze voor een nieuwe (stage)piano. Als ik het gevoel heb dat het klavier me niet echt past, dan sta ik er ook niet echt voor open om dan toch maar voor die nieuwe piano te gaan.