Roland V-Piano

ik vind dat je, ook al ben je toetsenist ipv pianist en heb je duizenden sound en spullen je je altijd zou moeten kunnen redden met EEN willekeurige bak. Of eigenlijk dat je altijd moet kunnen vertrouwen op je skillzzzzzzz en niet op je apparatuur. Dat valt dan weer onder speeltechniek in de bredere zin.
ben ik helemaal met je eens.

Maar dat heeft natuurlijk niet veel te maken met het klavier, ik beschouw zelf klavierkeuze een keuze met name gericht op de mogelijkheid om dynamiek in het spel te kunnen leggen zoals je het zelf bedoeld hebt.

Een toetsenistenrol in een band kun je met elk klavier wel vervullen als de nood aan de man is. En dan heb je gelijk, dan is een piano of rhodes sound over het algemeen wel voldoende om de set voldoende af te ronden.

Waar ik zelf moeite mee heb is als ik wissel van piano om dan exact het dynamische gevoel erin te leggen zoals ik het thuis zou spelen. Het komt allemaal wel in de buurt, maar het is het gewoon net niet. En ik ben ervan overtuigd dat je gelijk hebt dat dat komt omdat ik in die gevallen inderdaad te weinig meters (ervaring) heb op verschillende type piano's.

Zoiets beinvloedt enorm mijn keuze voor een nieuwe (stage)piano. Als ik het gevoel heb dat het klavier me niet echt past, dan sta ik er ook niet echt voor open om dan toch maar voor die nieuwe piano te gaan.
 
Maar dat heeft natuurlijk niet veel te maken met het klavier, ik beschouw zelf klavierkeuze een keuze met name gericht op de mogelijkheid om dynamiek in het spel te kunnen leggen zoals je het zelf bedoeld hebt.

Waar ik zelf moeite mee heb is als ik wissel van piano om dan exact het dynamische gevoel erin te leggen zoals ik het thuis zou spelen. Het komt allemaal wel in de buurt, maar het is het gewoon net niet. En ik ben ervan overtuigd dat je gelijk hebt dat dat komt omdat ik in die gevallen inderdaad te weinig meters (ervaring) heb op verschillende type piano's.

Zoiets beinvloedt enorm mijn keuze voor een nieuwe (stage)piano. Als ik het gevoel heb dat het klavier me niet echt past, dan sta ik er ook niet echt voor open om dan toch maar voor die nieuwe piano te gaan.

Nou ik moet zeggen dat het me juist verbaasd hoe vaak ik 'collega's' heb horen k&*^%$#%^&eren over dat ze niet konden spelen omdat ze niets konden met dat klavier ("...ik kan daar echt niet op spelen...")
Het zou inderdaad niets uit moeten maken maar toch merk jij zelf, en dat zeg je zelf ook min of meer met je 2e opmerking, dat het klavier wel degelijk van invloed is op hoe je je voelt op het podium.

Daar ligt ook de essentie denk ik van dat probleem dat je daar stelt. Als je op een ander klavier of synth/stagepiano speelt, moet je in je hoofd alles loslaten en NIET refereren aan wat je thuis hebt, of je eigen apparaat. Dat is hetzelfde waarom veel pianisten geen enkele stagepiano vaak goed vinden; omdat ze continue refereren aan hun eigen piano/vleugel of aan een origineel. Maar een stagepiano moet geen vervanger zijn voor, maar het beste alternatief voor...

Dat is een minimaal verschil qua denken maar scheelt zoveel als je er zo tegenaan kan kijken. Tenenkrommende peuter-psychologie maar wel waar hahaha
 
Pianotoetsen zijn pianotoetsen kom op zeg... Er zullen vast wel verschillen inzitten maar het is echt wel nogal elitair om te zeggen "dat toetsenbord daar kan ik niet op spelen hoor het moet echt die andere zijn"
Je zegt toch ook niet ik kan niet op een D50 spelen want mijn DX7 heeft een andere aanslag =(
 
Pianotoetsen zijn pianotoetsen kom op zeg... Er zullen vast wel verschillen inzitten maar het is echt wel nogal elitair om te zeggen "dat toetsenbord daar kan ik niet op spelen hoor het moet echt die andere zijn"
Je zegt toch ook niet ik kan niet op een D50 spelen want mijn DX7 heeft een andere aanslag =(
Maar sinds wanneer ben jij het wel eens eens met mensen?;-) (GRAPJE BASS!)

Maar er zit weldegelijk heeeeeel veel verschil in verschillende klavieren en merken piano's en bij de digitale varianten. En ook is het zo dat je met de ene wel uit de voeten kan en met de andere minder, net zoals bij gitaren. Alleen zijn er mensen die dat erg overdrijven, of gewoon te kort schieten in hun kunnen.

Ik heb bij een gig ook wel eens iets geweigerd qua toetsenbord. Op sommige plastic toetsenborden is het moeilijk om een overtuigende piano-partij neer te zetten, dit heeft vaker te maken met hoe de sound reageerd ook nog op het toetsenbord. Typische DX7 sounds spelen wel echt anders op een DX7 dan bijvoorbeeld met een FS1R aan een midi-keyboard, maar je moet wel een speler zijn om dat te merken.
 
:D

ja ik snap dat op verschillende synths toetsen anders spelen, maar kom op zeg je bent wibi soerjadi niet...

ik vind trouwens met piano-aanslag synthsounds spelen helemaal kut maar dat is terzijde
 
:D

ja ik snap dat op verschillende synths toetsen anders spelen, maar kom op zeg je bent wibi soerjadi niet...

ik vind trouwens met piano-aanslag synthsounds spelen helemaal kut maar dat is terzijde

?! Hahaha, nee ik ben geen Wibi maar hoe weet je nou wat ik wel of niet kan? En lees eens goed, heb ik ooit gezegd dat ik niet kan spelen op sommige toetsenborden en niet kan overschakelen? Nee, ik heb gezegd dat ik een hekel heb aan en niet snap dat die mensen er zijn.

Je hoeft btw helemaal geen Wibi te zijn om dat te voelen en je er aan te storen. Er niet mee overweg kunnen is een stap te ver vind ik.

Synth-partijen spelen met piano-aanslag misschien maar synth-sounds spelen voelt hetzelfde als pianospelen hoor:P
 
Dat is de superNatural piano kit(KRD700GX1), echter enkel voor rd700gx. advies prijs van 400 euro geloof ik.
 
Yeahz; En die 700GX heb ik - en inmiddels ook begrepen dat er 1 persoon (ergens op het roland clan forum) er 329 voor betaald heeft (in NL ergens) en bij Rockpalace in Den Haag heb ik vandaag een prijs van 359 te horen gekregen. De verkoper die ik aan de telefoon had, had niet een catalogus bij de hand of wist het niet zeker, dus het was slechts een benadering/richtprijs.

Het lijkt me toch wel een interessante optie als ik de reviews er op na sla. Het enige vervelende is dat ik dan m'n laatste SRX slotje kwijt ben en daar wilde ik nog een studio SRX (3 geloof ik) in stoppen.. maarja - luxe probleempje..

Bedankt voor de feedback! :)
 
..en om ff on-topic te blijven: Ik geef de voorkeur aan een gewogen klavier en wel dat van m'n RD700GX om precies te zijn. Een nord stage speelt ook reuze fijn en op een 600 heb ik 't ook jaren gedaan. Akoestische piano's zijn (gek genoeg) niet mijn ding. En op 't moment dat ik op een niet gewogen synth een ballad moet knoppen dan haak ik af, tenzij 't een repetitie is.

Ik hoor denk ik ook bij de categorie '..ik kan daar echt niet op spelen..'. Wat daarmee vaak bedoeld wordt (denk ik en bedoel ik er vaak mee) is meer dat de dynamiek die in je nummers wilt leggen moeilijk is als het niet je eigen ding is of iets dat je gewend bent. Het is meer een vorm van indekken ofzo. Zo van 'let op jongens, als 't niet klinkt, dan ligt dat niet aan mij maar aan het apparaat. Dat lukt me normaal gesproken veeeeeeeel beter.' En dat is ook zo voor je gevoel. ;-)
 
^^^ helemaal, hoewel ik deze week nog iemand sprak die the 700 compleet links liet liggen omdat er geen aftertouch op zit...

Ik zal morgen eens checken over de prijs van de supernatural kit, pm ik je wel :)
 
Blijft voor mij nog altijd de beste klinkende digi piano.Al is de V al een paar jaar oud,kwa technologie.Maar een studie van 10 jaar waaronder de ingenieur die z'n pensioen heeft uitgesteld om het project V tot een goed eind te brengen.
Duur,en zeeeer zelden op de 2dehands markt tuurlijk.
Vraag me af waarom deze supper technologie en studie van jaren niet in een goedkopere versie wordt gestoken?
 
Zeer recent was er een V-piano in België tweedehands te koop. Nog steeds duur.

Overigens IS de V-Piano de goedkopere versie (wat heet goedkoop...). De V-Grand is de dure versie (17500€). Blijkbaar zien ze het (technologisch of economisch) nog niet zitten om iets goedkoper dan de huidige V-piano op de markt te brengen.

Ik zou ze wel graag eens bespelen.
 
Zeer recent was er een V-piano in België tweedehands te koop. Nog steeds duur.

Overigens IS de V-Piano de goedkopere versie (wat heet goedkoop...). De V-Grand is de dure versie (17500€). Blijkbaar zien ze het (technologisch of economisch) nog niet zitten om iets goedkoper dan de huidige V-piano op de markt te brengen.

Ik zou ze wel graag eens bespelen.

Nog steeds te koop.Toch nog altijd te koop aangeboden toch.Vroeg of laat moet je die techniek in een mini V steken ?Op commercieel gebied leeft Roland nog in de middeleeuwen.
 
Mijn ervaring is dat een goede pianoklank je ook al beter laat spelen. Die had ik voor het eerst op mijn twaalfde, toen ik uit logeren ging en mijn piano-oefeningen op een vleugel mocht doen in plaats van onze eigen brakke piano. Het klavier helpt daarbij ook, maar bij mij in mindere mate. Gelukkig hebben we tegenwoordig midi en zitten we niet meer vast aan een klavier, als we het geld en de plaats hebben.
 
Nog steeds te koop.Toch nog altijd te koop aangeboden toch.Vroeg of laat moet je die techniek in een mini V steken ?Op commercieel gebied leeft Roland nog in de middeleeuwen.

Al die nieuwe SuperNatural piano's gebruiken modeling in combinatie met sampling en klinken wat mij betreft beter dan de V-piano, die een heel klein tikkie synthetisch is. Qua klavier is de V-piano echter het beste dat ik ken op digitale-pianogebied.
 
Back
Top