Circuit bending, hulp nodig!

hey iedereen!
Ik heb het pianotje waar de vorige 19 berichten over gingen kapot gemaakt, ik had per ongeluk wat te veel met het speeltje zitte knoeie xD

Maaaaaarja, ik had de vrijdag een nieuw speeltje gekregen. Erg tof, en ik had al verschillende coole shitties gevonden...tot...ik het ging soldere.
Ik had de contacte uitgeprobeerts met een elektrisch draadje die aan twee (soort van...) (redelijk kleine: 10 cm) schroevendraaiertjes verbonden was. Maar toen ik echter een simpel OP/AF schaakelaartje er op soldeerde (ik weet hoe het moet, daar heb ik niets fout gedaan ! :duivels: ) kreeg ik helemaal niets.
Als ik het dan probeer met de schakelaar verbonden aan de 2 schroevendraaiertjes, gebeurt er nog steeds niets. Het contact dat ik maak zonder schakelaartje (met schroevendraaiers) is heel leuk, maar met het schakelaartje of zonder de schroevendraaiers krijg ik gwn een klein pitchverschil.

Waarschijnlijk ligt het aan de schroevendraaiers. Het is een soort van metaal (donker) dat waarschijnlijk niet hetzelfde geleid als een normale schroevendraaier.
Maar het zal ook aan de schakelaar liggen: als ik die aan de schroevendraaiertjes verbind gebeurt ongeveer hetzelfde.

Weet iemand waar/hoe/of ik het probleem kan oplossen, of heb ik gwn dikke vette pech?!

Merci,
Ollie94
 
wikipedia zegt:"The sound effects for R2-D2's "voice" were created by sound designer Ben Burtt, using an ARP 2600 analog music synthesizer, as well as his own vocalizations processed through other effects."

dus als je dat met circuitbenden weet te bereiken zou je er eens aan moeten denken of je daar je brood niet mee kan verdienen.

nou ja, veel plezier met benden in ieder geval.
 
heeeey,
Ik vroeg mij af, kheb nu al wa meer gebent, en ik zocht wa nieuwe spullen om te benden: ik heb nog zo'n berhinger effectkasje en een mengpaneel.
Ik ga waarschijnlijk het pedaaltje benden, maar ik vroeg mij af of ik bv een pitch kan zetten op mijn oud mengpaneel.
I vraag dit gwoon omdat ik niet mijn mengpaneel uit elkaar wil vijzen voor niets ;)
Ollie94
 
Heeeeeey!
Ik heb zojuist mijn eerste fatsoenlijk circuit bent pianotje afgewerkt ;)
Nu heb ik van mijn klein nichtje een soort barbie gsmetje gekregen met zo presetjes per nummer enzo.
Ik heb met een natte vinger al heel toffe dinge gevonden, maar als ik er een potmetertje tussen steek gebeurt er nieeeeets.
Moet ik dat weerstandje aan de achterkant wegknippen en daar aan potmeter tussen zetten? Toen ik dat bij mijn eerste pianootje deed waar ik deze discussie mee begon was het ding kapot met een potmeter er tussen.
Welke weerstand moet ik er tussen of er op solderen? Ik heb hier potmetertjes van 100K, 2k(en een 2 staat er nog achter) , 303R(waarschijnlijk een K maar slecht geprint weet ik veel...) en 25k.
Kan ik een van deze gebruiken of moet ik voor andere gaan kijken. Zou wel handig zijn om te weten welke ik kan kopen om mijn speeltjes te benden ;)
Merci!
Ollie94
 
Weerstand idd wegknippen en vervangen door pot. En dan FF checken wat beter klinkt lin of log.
Wat handig is om 2 1meg pots te hebben liggen om te testen lin en log. Als je maar een klein stukje kan draaien voor effect moet je een kleinere waarde nemen.
 
Weerstand idd wegknippen en vervangen door pot. En dan FF checken wat beter klinkt lin of log.
Wat handig is om 2 1meg pots te hebben liggen om te testen lin en log. Als je maar een klein stukje kan draaien voor effect moet je een kleinere waarde nemen.

Kben redelijk nieuw in deze shit. Redelijk moeilijk om te begrijpen...
Ik zal gwn eens mijn potmeters er tusse plaatse en zoen wat er gebeurt!
 
Er zijn lineaire potmeters en logaritmiese en die werken dus op verschillende wijzes. Bij circuit bending hoef je niet aan de regels te houden van waneer je een logaritmiese of een liniaire potmeter moet gebruiken. Wat altijd verrassende resultaten kan geven.
 
Er zijn lineaire potmeters en logaritmiese en die werken dus op verschillende wijzes. Bij circuit bending hoef je niet aan de regels te houden van waneer je een logaritmiese of een liniaire potmeter moet gebruiken. Wat altijd verrassende resultaten kan geven.

bij een lin en een log pot van dezelfde waarde ga je niet echt verassende resultaten krijgen hoor ;)
 
volgens mij Ollie, heb je nu eerst een setje krokodillebekjes nodig:)
dan kun je wat proefopstellingen maken
vooral ook absoluut zoveel mogelijk toys onderling doorverbinden ,
dan wordt het pas echt leuk

nou succes maar weer !
en post eens een mp3tje van je vorderingen:okdan:
 

Attachments

  • images.jpg
    images.jpg
    2,6 KB · Bekeken: 53
die pianotje van pagina 1, die dat met zo'n chip op in een zwarte blop?

zoja ben ik zeker benieuwd wat je ermee gedaan hebt, ben me serieus aan het verdiepen in een bepaald type
 
volgens mij Ollie, heb je nu eerst een setje krokodillebekjes nodig:)
dan kun je wat proefopstellingen maken
vooral ook absoluut zoveel mogelijk toys onderling doorverbinden ,
dan wordt het pas echt leuk!

Heb ik al ;)
Ik ga een van dezer dage een youtubefilmpje maken!
Maar keb pas wat met het telefoontje zitten prutsen. Keb het weerstandje weggeknipt en er al mijn potmeters tussen geplaats, zonder enig effect. Als ik draai, gebeurt er een minieme veranderinng aan de pitch :(
Kunnen jullie de voornaamste weerstanden geven, dat ik naar de Geronika te Turnhout kan gaan en een paar bruikbare pots kan kopen?
Merci eh, youtubeclipje komt er aan!
 
mensen gaan ook niet plat limburgs, boppend fries of knauwend grunnings op het forum tikken dus...

Jajaaaaaa,
Ik kom wel uit A'pen maar heb geen Antwerpse tong of vingers, gwn MSN vingers jammer genoeg ;)
 
bij een lin en een log pot van dezelfde waarde ga je niet echt verassende resultaten krijgen hoor ;)

Wel als je hem ergens zet waar die zeker niet hoort.
 
Wel als je hem ergens zet waar die zeker niet hoort.

ja dat snap ik ook wel, dat is juist wat benden inhoud. maar je snapt toch wel dat er geen verschil in zit als de waardes hetzelfde zijn. zo kwam dat bij mij over in die post.
 
Niet vergeten(als er een interne voeding is) dat je met je natte vingers er uit de buurt blijft want dat doet pijn.

ja ervaring... en ja het deed pijn...
 
ik heb eigenlijk een vraagje:P
Op het keyboardje hier is enkel een luidspreker, hier wil ik een jack uitgang plaatsen maar daar is een weerstand voor nodig? Normaal worden in/uit gangen beveiligd met 470K, ook als het een luidspreker uitgang is en is de Min-pool gebruikbaar voor op de sleeve aan te sluiten?

Verder lukt het wel, kwestie van proberen en zoeken.
en voor degene die het willen zeten het is een jaren 80 yamaha kinderkeyboardje met recordfunctie:P als ie af is post ik wel een paar demootjes. hij heeft al een overdrive/distortion en een low boost
 
Back
Top