Circuit bending, hulp nodig!

Ollie94

BOING BOEM CHACK
Lid sinds
3 november 2008
Berichten
159
Locatie
Belgie
Ik ben al een tijdje met "wat" circuitbenden bezig, maar nu ik voor school een echt circuit bend project moet maken, zit ik met wat problemen!
Ik heb in mijn kelder een kinderpianotje gevonden met een paar presets en wat demo's, redelijk groot panel, en redelijk moeilijk.
Ik heb al wel wat distortion gevonden, wat feedback enzo, maar nu ik met iets serieus op school moet kome, heb ik toch wat hulp nodig, die ik natuurlijk vind op het synthforum!
Ik heb eigenlijk een paar specifieke dinge in het hoofd:

- Distortion (heb ik al :dubbel: )

- Pitchcontrol ( daar weet ik begod niet van hoe ik dat moet vinden!!! HELP:doei:)

- Robot rare circuits die eerder als R2D2 klinken ( vind ik ook jammer genoeg ook niet... )
-Jack out (alleen een winkel in Antwerpen nodig waar ik deze kan kope :( )

Ik ga proberen een paar scherpe foto's te nemen van het panel, maar mijn fotocamera heeft nieuwe batterijen nodig ;)

ALLE HULP IS WELKOM!!!!!!!!!! YOUTUBE-FILMPJES OOK!!!! :(
Merci,
Oliver

Ik beschik over zowat alle tools om te solderen enzo, geen probleem op dat vlak xD
 
pitch is ook vaak slechts een weerstand, zeker bij blobchip spul,
dus even met de natte vinger wat weerstanden rond de (blop) chip
betasten, terwijl er een demodeuntje loopt, dan heb je zo de pitch te pakken
deze kun je dan vervangen met een potmeter (even experimenteren
met de waarde)

het nattevinger verhaal gaat uiteraard alleen op bij zwakstroom circuits,
anders niet aan beginnen !!;)

dit is mijn favoriete naslagwerk :
http://weltenschule.de/TableHooters/index.html

succes!
 
voor een pitchcontrol moet je zoeken naar een metaal ovaal dingetje met vaak iets van 33.4764764 mhz erop....dat is de clock......ff kloten ermee en voila......succes.

Damn, die vind ik dus al ni :(
 
toch wel!
Maar hoe kan ik da soldere en ne draaiknop toevoegen?
 
Ja hallo we willen je best een beetje helpen maar je moet m toch echt zelf inelkaar zetten;)
Ga ff wat lezen op de sites die we hebben voorgesteld....vooral die TableHooters is een goeie.......:okdan:
 
ok, mak heb toch met 1 dink hulp nodig: Kwil echt zo'n R2D2 sequense achtige shit da de note van den ene naar de andere vliege en dat precies ne opgefokte robot is, you know?
Ik heb wa foto's kunne neme van da circuitboard, en kwil gewoon wete waar te zoeken, das al I need :confused:
Please?????????
Ollie94
 
mak
dink
Kwil
ne
wa

Normaal zijn onze zuiderburen zo goed met Tien Voor Taal :(.

Da's niet de filosofie achter circuitbenden - je moet juist zelf aan de slag met draadjes en je eigen vingers.

Je kunt zo dan contacten leggen tussen onderdelen die niet in het originele ontwerp zaten, en elke keer als je iets interessants hebt gevonden markeer je die en ga je verder. Vervolgens kun je per 2 draadjes een aan/uitknop maken.

Een draaiknop is een variabele weerstand. Je legt ook weer contact tussen twee onderdelen en verbindt dat aan de twee pootjes van de draaiknop (de derde hoef je niet te gebruiken).

Of het gewenst effect heeft is natuurlijk een tweede. Wat R2D2-geluidjes betreft; je zoekt op de verkeerde manier. Het idee is dat je gaat experimenteren en dan op die geluidjes stuit, niet dat je die geluidjes wilt en vervolgens moet gaan benden. Het hele proces is aleatorisch in opzet (al kun je bepaalde doeltreffende modificaties natuurlijk noteren als je iets op systematische wijze wil benden).

http://www.anti-theory.com/soundart/circuitbend/cb08.html heeft ook nog interessant materiaal.
 
Normaal zijn onze zuiderburen zo goed met Tien Voor Taal :(

Sorry, achter mijn laptop ben ik geen AN typer, ik zal er op letten.
Mijn verontschuldigingen hiervoor.
Ok, da's wa overdreven ;)
Ik zal er zelf achter zoeken zeker, maar makkelijker maken jullie het mij nu niet.
 
ok.
Logic Scrambler ofz. Da zoek ik, hopelijk vind ik het sewes.
In ieder geval hou ik jullie op de hoogte en kzal wa foto's en sound poste.
Hulp voor Logic scrambler zou wel pretty helpfull zijn. Maar ik moet de kunst onder de knie krijgen.
Ollie94
 
Ik zal er zelf achter zoeken zeker, maar makkelijker maken jullie het mij nu niet.

Ik snap je niet helemaal Olie....in je 1e bericht zeg je dat je al "wat" met CB bezig bent en vervolgens verwijt je ons nu dat wij het jou niet makkelijk maken......dat is raar.....
Het leuke van CB is juist dat je zelf uitvindt waar freaky dingen zitten net als Yoozer zegt.....dat maakt elk circuitbend instrument weer anders dan het andere instrument....zo kunnen 2 normaal gelijke keys of speak and spells heel anders gaan klinken juist door dat ieder het zelf uitvindt.....
en echt waar er is behoorlijk veel te vinden op het net erover dus lees jezelf in.....

maar even een vraagje, wat voor apparaat ben je aan het benden??? dit mbt dat sommige instrumenten bijna niet te benden zijn.......

en ik denk dat de mensen in je klas al aardig onder de indruk zijn als je het geheel uitlegt wat circuitbenden inhoudt.....
 
Nou ik zou dus totaal NIET onder de indruk zijn! Elke aap kan circuitbenden en het is niet iets waar je hogere wiskunde voor moet hebben gestudeerd.
Het uitgangspunt van Ollie is verkeerd. Ik WIL dit en WIL dat. Wat Dender al zegt sommige dingen kunnen niet eens bij elk apparaat. Het idee is dat je dat ding gewoon openschroeft en logische of juist onlogische verbindingen gaat maken al dan niet met een potmeter.
 
Penik ik denk dat je ff vergeet dat meer dan 90% van de planeet uit debielen bestaat die alleen klappen bij programma's op rtl4 met geer en goor:r.....snap je m.....de overige 10% is wel mee te leven en daar weet ook de helft het bestaan niet van CB. Dus.:duivels:
 
ben je aan het benden??? dit mbt dat sommige instrumenten bijna niet te benden zijn.......

Een kids-piano met wat presets, 6 drumpattroontjes, een paar demo's, and thats it.
Ik post wat foto's van het circuitboard. Mss kunnen jullie "niet" inbicielen dan zo zeggen of ik, "wel" imbiciel, wat fatsoenlijke circuits kan vinden, eventueel met jullie "niet" imbiciele hulp.
 

Attachments

  • DSC05459.jpg
    DSC05459.jpg
    128,9 KB · Bekeken: 54
  • DSC05463.jpg
    DSC05463.jpg
    114,5 KB · Bekeken: 53
Laatst gewijzigd:
Ik heb meer aan de anderekant van de print want dan kan je zien of dat spul niet te nieuw is. Toen ik daarmee begon heb ik m'n tr505 open geschroeft en met 2 ijzeren pennetjes waar een condensator tussen zat met een draadje alles op de print met elkaar verbonden om te horen wat't resultaat was. Om een klok te vinden is een natte vinger genoeg en als je de weerstand heb gevonden: wegknippen en vervangen door een potmeter. En alles wat je met je bent draad vind afvinken en verbinden met een schakelaar. Maar net als boven staat: ik wil dat er dit gebeurt of dat gebeurt, kan niet bij benden. Dan heet het hardware hacking. Da's minder leuk want dan hou je je ook aan de electroniese regels. Want dan zit je vast aan of je liniaire of logaritmiese pots gebruikt, en dat soort dingen. Het is vooral trial&error.
 
Trial and Error mensen!

ofte: Trek uw plan

das mijn mening
als anderen hun tijd willen verspillen aan deze topic, is dat hun mening :)
 
Back
Top